Vad gör vi? Del CXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
På Kolmården kom en liten tjej och klappade mig försiktigt på armen och frågade om jag kunde hjälpa henne att ringa hennes mamma som hon tappat bort. Hade armband med nummer (precis så det gick att läsa), så det gick ju bra.

Helt klart är jag inte så skräckinjagande (hade inte mitt barn i närheten pga lekte med pappan).

Jag och mamma var till kyrkogården och tände ljus för mormor och morfar idag, de fick varsitt ljus och morfar fick även en katt :heart

Vi tände ett tredje ljus för min näst äldsta kusin (på mammas sida), eftersom hen ligger begravd på samma plats :heart

Farfar får njuta av alla andras tända ljus i år. Vi kände inte att det var passande att åka till minneslunden (med tanke på viruset), men är tacksamma för att andra åker dit så att farfar får ljus på sin gravplats ändå 🙏🏼🕯

Det var helt rätt ridet!

Skriv inte "bara" när det var 60 cm, upp till 1m kan alla hästar hoppa utan vidare, det är vad ryttaren gör som är det viktiga - inte höjden!
Du nedvärderar dig och din ridning. Titta på rundan hur fint du planerar och hur bra du följer med och håller ihop hästen :up:
Rider du lika bra nästa gång så kan det vara 70, 80 eller 90 - det spelar ingen roll, hästen kan ;)
För mig personligen var det "bara" eftersom jag brukar hoppa högre. Tanken var när jag anmälde mig att jag antingen skulle hoppat ett skäcksto 60 (då hon har tendens att stanna på oxer som kommer från 70 och uppåt) eller en skimmelvalack 80 (tävlat honom tidigare och han är ett säkert kort). När jag fick den bruna valacken hade jag kunnat hoppa 70, de bästa sprången kommer över oxer, för mig min hopp/markarbetes tränare (speakern som sitter i hörnet) sagt att hästar hoppar bäst på oxer.
Men bestämde mig att jag behåller höjden i och med att jag inte hoppat honom på länge och det var trots att första tävlingen på honom. Höjden 60 är ett säkert kort då det i värsta fall som sagt går att komma i trav.
Jag brukar ha som mål på Clear Round och pay & jump att rida bra vägar och försöka ge både häst och ryttare en positiv upplevelse. Det är det jag går på, sen är det bara en bonus om jag kommer runt felfritt. :p

På träningar hoppar vi lägre och där är det mer fokus på teknik än höjd, det är kul och utmanande.
Nej jag nedvärderar inte mig själv, skriver bara som det är. Fokus låg under ritten på att hålla ihop hästen så han inte skulle sticka iväg med mig. Jag glömde helt av att i sprången att trampa ner extra i nya innerskänkeln så hästen skulle landa i rätt galopp, och när det var korsgalopp hann jag inte riktigt tänka på det då fokuset var på att hålla ihop honom. Nästa gång kanske jag får till det, för nu är jag medveten om det.

Den ena ridläraren jag rider för på lördagar skrev om rundan:
"Fint flyt tycker jag, bra jobbat Red! Det är mellan hindren som är det viktiga och du har ju ridit han kanon de gånger du haft han på lördagar och det gjorde säkert mycket också."
Hon sa även förra lördagen när jag hade den hästen på dressyr att vi passade ihop.
Hoppning är lite annorlunda mot dressyr, i dressyren har man inte direkt några hinder att ta hänsyn till och har lite mer tid att fokusera på hästen, så att säga svårt att förklara i ord hur jag menar.
Kort och gott kan man väl säga att det inte riktigt går lika fort då. 🙈 😅

Blev lite nyfiken då ni är några som skrev att det såg fint ut med tempo, vägar osv.
Gick tillbaka för att titta på den tidigaste och enda filmen jag har när jag hopptävlar för snart 19 år sedan (det fick mig att känna mig gammal :rofl:) :

På den tiden var det inte riktigt samma fokus på vägarna, fullt ös och komma ihåg banan. Kommer fortfarande ihåg att den hästen älskade att hoppa, det var fullt ös som gällde då (möjligt att jag hade ridit honom bättre om det varit idag) och när vi rider förbi kameran och den tappar fokus är vi på väg mot en trippelbarr, han var på väg att vägra men jag skänklade på lite och han hoppade. Sen ringer mammas mobil så lägligt på slutet (stör mig fortfarande på att det är en not som är "fel" i den melodin😅).

Ändå kul att se att det hänt något under åren.
Nu sitter jag med ett glas varm O'boy och chillar lite. :)

Varit och ridit fjording, travade till och med lite (barbacka). Efter det red jag min galna studsboll barbacka i skogen. Det var blött=jättehemskt. Så när vi kom mot en rinnande vattenpöl ställde hon sig på bakbenen och hoppade några meter in i skogen. Hon fick gå igenom den ändå, fast jag gick före. Det var skumt. :nailbiting:

Har klippt och tvättat av hästen för hösten innan jag hade insläpp av hästar.
sladdar är vert very spooky enligt min häst 😳Kvällens Halloween för henne, även hon fick godis

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 962
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 659
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 144
Senast: MiniLi
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 591
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar