Vad gör vi? Del CXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har författat en inledning till det ena grupparbetet. Nu jobbar jag på att stabilisera blodsockret som haft två tuffa dagar med för lite och för dålig mat. Det håller en liten stund men inte i längden, vilket jag ju vet. Blev en liten tupplur också :)

Har julkalendern på i bakgrunden, känns lagom.
 
Fortfarande strömavbrott.
 

Bifogade filer

  • EAC8EACF-C237-44E3-9B4F-C0D372316C62.jpeg
    EAC8EACF-C237-44E3-9B4F-C0D372316C62.jpeg
    158,3 KB · Visningar: 10
Herregud jag ska nog inte vara ledig... Tyckte att potatisen tog sån himla tid på sig att koka (nackdel med bara tre kastruller, blev en lite för liten kastrull) så jag snodde ihop en blåbärspaj under tiden. :o Bären var från 2018 så inatt kanske jag dör, men god blev den iaf. :d
 
Revbensgryta? Vill han dela med sig av receptet?
Ok, vi försöker. Men det mesta är ju på höft och efter tycke och smak...
Vi gör på vildsvin, men om man gör på tama svin så tycker maken att man ska bryna först för smakens skull.
Skär revbenssidan dels mellan varje revben och klyv dom sen på mitten.
Ner i stor gryta, täck med vatten. Koka upp och skumma om det behövs.
Salt och hela vitpepparkorn efter behag (= många), lagerblad.
Grovdela gul lök och morötter, ner med det från början. Vanlig grytbas alltså.
Sen är det att sjuda länge...
I början så är buljongen "oljig" i konsistensen, men när den börjar bli klar så har den kokat ihop kött, märg och fett till en riktig buljong, löken har försvunnit och morötterna är nästan som genomskinliga - då vet man att allt det gottiga har kokat in i buljongen :d
Oftast så behöver den sjuda i ca 14-15 timmar. Det är det som är tricket - tiden!
Om man vill ha den mustigare så kan man ha i libsticka, särskilt om man använder tama svin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 668
Senast: Squie
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
973
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 576
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp