Nej, det är Steffie på hoppningenInte Lotta Björe som kommentator i år?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det är Steffie på hoppningenInte Lotta Björe som kommentator i år?
Ja, och det är det tydligen.Har du frågat någon om det är normalt att det håller på så ?
Cristal?
såg att du har gjort detFunderar lite. Jag har aldrig gjort mammografi. Läste om bröst och klämde lite förstrött. Tycker jag hittat en knöl, läste mer och ser att den absoluta majoriteten är godartade och den är hård och ganska stor. Och cancertumörer är små, ibland mikroskopiska.
Vet inte om jag ska ringa och kolla om jag kan komma eller göra det nästa år när jag kallas igen. Alltså den känns för det mesta och sedan tycker jag den är lite svår att klämma 'fram'
Det finns en generell och ABSOLUT regel.Funderar lite. Jag har aldrig gjort mammografi. Läste om bröst och klämde lite förstrött. Tycker jag hittat en knöl, läste mer och ser att den absoluta majoriteten är godartade och den är hård och ganska stor. Och cancertumörer är små, ibland mikroskopiska.
Vet inte om jag ska ringa och kolla om jag kan komma eller göra det nästa år när jag kallas igen. Alltså den känns för det mesta och sedan tycker jag den är lite svår att klämma 'fram'
Här kan man gå direkt via bröstmottagningen. Vad skall vc göra.Ja, VC-kontakt först kanske behövs.
Remiss vidare? Ibland funkar det ju tyvärr så.Här kan man gå direkt via bröstmottagningen. Vad skall vc göra.
Ok. Tänker att i det fallet tar det ju bara tid.Remiss vidare? Ibland funkar det ju tyvärr så.
Ja det normala är att man går via vårdcentralen och de skickar remiss.Jag blev vägrad i både Kristianstad och Malmö utan remiss från primärvården. Hoppas stockholmarna är mer på banan
En läkare på vc känner igenom brösten och kan avgöra om det känns som en tydlig knöl, om ev köl är på ett visst mer eller mindre sätt eller om den verkar mer eller mindre farlig samt även i förekommande fall kan begära ytterligare undersökningar när patienten ändå är där, så att mammografienheten kan prioritera remisserna så de där vc bedömer är mer akut får komma först på mammografi, istället för att det blir en blandad kö där även "bara" oroliga står med, som kanske inte ens har knöl utan bara "tycker sig ha" (vanligare än man tror). Vården är och bör trots allt prioriteras efter allvarlighetsgrad och vem som behöver den bäst för tillfället så att inte de med bröstcancer hamnar långt bak bakom de som är oroliga och inte har någon vidare knöl/bara bröstvävnad som känns lite mer.Här kan man gå direkt via bröstmottagningen. Vad skall vc göra.