Vad gör vi? Del CLXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tusan, borde ha googlat lite på målning innan jag så snabbt bestämde mig för att köpa färgerna. Missade att man behöver gesso att ha på bakgrunden för bästa resultat. Hade funderat på att börja idag men nu behöver jag köpa det först 🤔

Det beror ju helt på vilket medium och underlag? Köper du färdig duk är den redan grunderad. Jag använder mkt sällan typ aldrig gesso. Gillar inte riktigt känslan att måla på gesso, även om det kan ha sina fördelar. Har du inte målat tidigare och precis ska dra igång är nog gesso lite överkurs. Jag skulle säga att det är viktigare att du har ett enkelt målarmedium (om du ska måla med olja)
 
Jag äter skumtomtar, dricker kaffe och ser på förra helgens världscupshoppning medan jag försöker komma fram till vilken slags aktivitetsnivå som är rimlig idag. Halsen värker som attan och kroppen känns trött, så än så länge känns det här väldigt lagom.
 
Det beror ju helt på vilket medium och underlag? Köper du färdig duk är den redan grunderad. Jag använder mkt sällan typ aldrig gesso. Gillar inte riktigt känslan att måla på gesso, även om det kan ha sina fördelar. Har du inte målat tidigare och precis ska dra igång är nog gesso lite överkurs. Jag skulle säga att det är viktigare att du har ett enkelt målarmedium (om du ska måla med olja)
Jag ska måla med akrylfärg :) Ja, det är färdig duk men jag kollade lite på youtube där man rekommenderade gesso ändå 🤔 men får kanske ge det en chans först ändå, tack!! :up:
 
Åh! :heart
Efter min kritvita ponny har jag sagt aldrig mer skimmel, men Prince som faktiskt är konstantskimmel kan jag gå med på! Mycket behändig färg att matcha. Min swb var gulbrun färgväxlare, jag fick ha olika färger på sommaren och vintern.
Gulbrun färgväxlare? Låter spännande! Har du några sommar och vinterbilder man kan få se?
Såg en brun shettis i en hage några gånger för länge sen, man åkte förbi den på väg till samhället där jag bodde. Sen var den borta och det var en nästan vit shettis där.
Frågade nån om den bruna ponnyn var såld men fick svaret att den växlar färg. :D
 
Hej hej, det var ett tag sedan :)
Är på praktik nu (inte precis just nu, men under veckorna och världen är inte så stor så har nyligen träffat på två bukeponnyer vilket gjorde att jag tänkte komma in hit och hälsa på. Så bor du söderöver och har två ponnyer så kan hända att jag pratat med dem :)
 
Gulbrun färgväxlare? Låter spännande! Har du några sommar och vinterbilder man kan få se?
Såg en brun shettis i en hage några gånger för länge sen, man åkte förbi den på väg till samhället där jag bodde. Sen var den borta och det var en nästan vit shettis där.
Frågade nån om den bruna ponnyn var såld men fick svaret att den växlar färg. :D
Du kan leta gamla bilder på min insta, samma användarnamn. Han varvanligt brun på vintern och gul med tydliga trivselfläckar på sommaren :) mamman kom från bella-familjen och var isabell.
 
IMG20221210125335.webp

Det har kommit en halvmeter pudersnö så sambon plockade fram skotrarna. SÅ JÄKLA KUL! 😁
 
Det är nog lugnt om du kör tunna lager! Det är ju det underbara med oljemåleri - skiktmåleri!
Vilka färger har du köpt? Ett tips är att du behöver väldigt få eftersom du kan blanda de flesta. Grönt är tex onödigt att köpa.
Jag tittade på en youtubers video där han använder bara ett fåtal färger, det var väldigt häftigt att se vilka färger han kunde få fram :love: men jag är en newbie så jag köpte ett paket med små tuber av olika färger, hoppas på att det ska förenkla blandningen av färger och hjälpa mig på traven nu i början. Vet inte ens om jag kommer att fortsätta med detta så små tuber kändes som minsta slöseriet än de större.
Köpte av märket Sang på Clas ohlson bara 😅
 
Jag tittade på en youtubers video där han använder bara ett fåtal färger, det var väldigt häftigt att se vilka färger han kunde få fram :love: men jag är en newbie så jag köpte ett paket med små tuber av olika färger, hoppas på att det ska förenkla blandningen av färger och hjälpa mig på traven nu i början. Vet inte ens om jag kommer att fortsätta med detta så små tuber kändes som minsta slöseriet än de större.
Köpte av märket Sang på Clas ohlson bara 😅

Du kan ju testa med ett akrylmedium också!
Generellt är det alltid bra att välja kvalitet, det blir så mkt roligare då! När jag började fick jag tipset om att börja med konstnärsfärg just för att det blir roligare att måla om man har bra grejer! Jag har en konstnär i mitt hus som hjälpte mig med mitt startpaket. Generellt har dyrare färger mer pigment = räcker längre. Jag brukar dock satsa på lite enklare (studiokvalitet) på färger man mixar med. Det går ju en hel del för mig som målar stort.
Vill du inte gå på det dyraste men ändå ha okej kvalitet så tipsar jag om Winsor & Newton och Beckers.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi gör oss färdiga för läggdags! :D Är trött och katten Alice väntar på att vi ska lägga oss i sängen så att vi kan mysa mera :sleep...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
65 165
  • Låst
Tjatter Jag har ju ingen katt att ha som första bild så det får bli en midsommarfin Gräddbulle :angel: Snart dags att åka till stallet för den...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
61 648
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
70 001
Senast: grodan21
·
Fritid Jag har snart semester i två veckor. Till en början var tanken att åka till Finland då, men av olika anledningar blir det nog inte av...
Svar
11
· Visningar
810
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp