Vad gör vi? Del CLXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så sugen på sushi. Skyller allt på dom jag firade nyår med och maten jag fick då.
Dock redan köpt mat till idag och i helgen, så får avvakta med sushin. ☹️
 
Vilket väl iofs stödjer tesen att det GÅR att få vård även om man inte åker charter. (Och att man blir lite extra tacksam över att sjukvården här hemma är gratis :angel: )


Halvt kl
Kände att min allmänbildning på kolera var undermålig så var tvungen att läsa på lite (avstår helst från praktisk erfarenhet).

Verkar som att det, likt andra allvarliga diarréer, främst är vätskeförlusten som är problemet. Uttorkningen gör att man mår dåligt, får cirkulationskollaps och eventuellt kolar vippen (helt obehandlat upp till 50 % dödlighet i epidemier! :nailbiting:). Behandlas i enklare fall med att dricka vätskeersättning, i svårare fall med stora mängder intravenös vätska. I riktigt allvarliga fall kan droppet kombineras med antibiotika.
Blir man allvarligt sjuk är det alltså bättre, både ur resistenssynpunkt och för sin egen överlevnads skull, att pallra sig iväg till sjukan och få dropp, än att självmedicinera med antibiotikatabletter.

Smittar via kontaminerat dricksvatten så det är antagligen säkrare att dricka vin (sistnämnda är egen slutsats, har ingen källa på detta).
Tack vare denna diskussion har jag nu lärt mig:

1: Sjukvården i Costa Rica räknas som en av de bästa i världen.

2: Vin är säkraste alternativet. Alltid. Kniper det så går det bra med öl. Möjligtvis en margarita eller två.

:D
 
Har slagit igen jobbdatorn efter ännu en intensiv arbetsdag som avslutades med att jag tog mig för pannan och utbrast högt, på svenska "Men är du helt jävla dum i huvudet eller?". Nej, jag är inte stolt över den reaktionen men den kom verkligen bara helt spontant och jag vill ändå påstå att jag hade väldigt goda grunder för den eftersom den rör en kollega som i princip aldrig kan göra något rätt. Det är helt otroligt! Det är liksom inga avancerade grejer heller, utan det bottnar sig till 90% i rent slarv. I just det här fallet rörde det sig om en graf som jag bett hen korrigera tre gånger nu. Varje gång jag får tillbaka den "korrigerade" versionen är det ett nytt slarvfel som behöver fixas. JAG BLIR TOKIG.

Ja ja, nu ska jag lägga detta bakom mig och traska bort till gymmet en sväng för att pysa av mig lite. Ser extremt mycket fram emot att landa i soffan med ett glas rödvin och en skål chips sen!
 
Har slagit igen jobbdatorn efter ännu en intensiv arbetsdag som avslutades med att jag tog mig för pannan och utbrast högt, på svenska "Men är du helt jävla dum i huvudet eller?". Nej, jag är inte stolt över den reaktionen men den kom verkligen bara helt spontant och jag vill ändå påstå att jag hade väldigt goda grunder för den eftersom den rör en kollega som i princip aldrig kan göra något rätt. Det är helt otroligt! Det är liksom inga avancerade grejer heller, utan det bottnar sig till 90% i rent slarv. I just det här fallet rörde det sig om en graf som jag bett hen korrigera tre gånger nu. Varje gång jag får tillbaka den "korrigerade" versionen är det ett nytt slarvfel som behöver fixas. JAG BLIR TOKIG.

Ja ja, nu ska jag lägga detta bakom mig och traska bort till gymmet en sväng för att pysa av mig lite. Ser extremt mycket fram emot att landa i soffan med ett glas rödvin och en skål chips sen!

Testa med: "Hen är ju tamefan dummare än renarna!" nästa gång :angel: För vi vet ju att det blir en nästa gång... :rofl:
 
Jag har oturen att
1. Flugit ambulans-propellerflyg i Mexikos vildmark (gött med utökad reseförsäkring 😅)
2. Fått kolera på Kuba 💩
3. Dragit på mig Denguefebern i djungeln

(Ja jag borde resa charter 😅 )
Det måste jag trycka på. Försäkring! Det är skitsurt (haha) när 45 dagar förfaller men alla pengar på en vidare försäkring är värt det! Jag satt sista betalningsdagen och tänkte ”för dyrt”, vad kan hända här? Jag betalade och 3 dagar senare låg jag på sjukhus på Malta med antibiotika-dropp och sjukhuset och SOS fixade allt pappersarbete.
Samma sak när jag drabbades av den där sjukdomen (minns inte namnet) som var halvstor i Kambodja/Thailand, nån lunggrej (inte Covid-19).
 
Det måste jag trycka på. Försäkring! Det är skitsurt (haha) när 45 dagar förfaller men alla pengar på en vidare försäkring är värt det! Jag satt sista betalningsdagen och tänkte ”för dyrt”, vad kan hända här? Jag betalade och 3 dagar senare låg jag på sjukhus på Malta med antibiotika-dropp och sjukhuset och SOS fixade allt pappersarbete.
Samma sak när jag drabbades av den där sjukdomen (minns inte namnet) som var halvstor i Kambodja/Thailand, nån lunggrej (inte Covid-19).

Jag har också lagt till ngt att de kommer flyga hem mina kvarlevor. Kan vara bra att ha till nästa resa 😅
 
Det måste jag trycka på. Försäkring! Det är skitsurt (haha) när 45 dagar förfaller men alla pengar på en vidare försäkring är värt det! Jag satt sista betalningsdagen och tänkte ”för dyrt”, vad kan hända här? Jag betalade och 3 dagar senare låg jag på sjukhus på Malta med antibiotika-dropp och sjukhuset och SOS fixade allt pappersarbete.
Samma sak när jag drabbades av den där sjukdomen (minns inte namnet) som var halvstor i Kambodja/Thailand, nån lunggrej (inte Covid-19).
verkligen, försäkring är ett måste åk fasiken utan en.
ex fru pluss barn sjuka i 10 dagar i egypten.
inlagda med drop! det var en kul envekas semester till egypten.
aldrig varit gladare med en försäkring.
 
Känns som att jag går mer bakåt än framåt. Kan ju knappast vara skorna? De har jag ju gått med massor med gånger. Bara så trött i kroppen och huvudet. Och droppen var när slangen frusit så fick kånka med dunkar till de närmaste hagarna.
Vart en kortare skrittrunda nu på kvällen med avslut i ridhuset. Inget avancerat öht bara bra herrarna går och roligt rida tillsammans två flugor på smällen som det hette va?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 815
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
700
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 700
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 945
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp