Vad gör vi? Del CLXIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle ha hjälpt dottern flytta klart nu i helgen, men väderprognosen förutspår massor med snö som ska övergå i massor med regn samt kraftiga vindar både på platsen hon flyttar från och platsen hon flyttar till så vi skjuter upp det till nästa helg. Ingen brådska då flytten kom till lite hastigt och hon har tillgång till lägenheten hon flyttar från ända till sista februari.
 
Kämpat mig fram 5 km isknöggel med snö på. I stallet var det strömlöst och vattenkoppen frusen.
2D7F5D4F-694D-43C7-B89B-366749562623.webp
 
Jag har oturen att
1. Flugit ambulans-propellerflyg i Mexikos vildmark (gött med utökad reseförsäkring 😅
Vilket väl iofs stödjer tesen att det GÅR att få vård även om man inte åker charter. (Och att man blir lite extra tacksam över att sjukvården här hemma är gratis :angel: )
2. Fått kolera på Kuba 💩
3. Dragit på mig Denguefebern i djungeln

(Ja jag borde resa charter 😅 )

Halvt kl
Kände att min allmänbildning på kolera var undermålig så var tvungen att läsa på lite (avstår helst från praktisk erfarenhet).

Verkar som att det, likt andra allvarliga diarréer, främst är vätskeförlusten som är problemet. Uttorkningen gör att man mår dåligt, får cirkulationskollaps och eventuellt kolar vippen (helt obehandlat upp till 50 % dödlighet i epidemier! :nailbiting:). Behandlas i enklare fall med att dricka vätskeersättning, i svårare fall med stora mängder intravenös vätska. I riktigt allvarliga fall kan droppet kombineras med antibiotika.
Blir man allvarligt sjuk är det alltså bättre, både ur resistenssynpunkt och för sin egen överlevnads skull, att pallra sig iväg till sjukan och få dropp, än att självmedicinera med antibiotikatabletter.

Smittar via kontaminerat dricksvatten så det är antagligen säkrare att dricka vin (sistnämnda är egen slutsats, har ingen källa på detta).
 
Sjunker nu snart ner i soffan lagom till skidskyttet, först hämta kaffe och banankaka dock! Tvättat hela fm och städat alla rum utom köket som bara är påbörjat med disk och dammsugning kvar.

Tvättat tre tyg som nu hänger på tork, ska bli tunikor till vår/sommar garderoben. Ska bara sy färdigt de påbörjade tinikorna först.
 
Insnöad. e20 vart inte rolig att ta sig fram på. Kom halvägs till stallet sen vände jag så nu är jag hemma igen.Hundarna är sjukt rastlösa men jaghar ingen ork till att göra något.

Sitter i telefonkö till underbara "allente" Nej det fungerar fortfraande inte helt så idag tänkte jag ta tagi det och få det klart så jagkan se alla kanaler jag vill. Räknar med att sitta i telefonklö resten av dagen typ
 
Nu ska det tapetseras! Målet är att bli klara idag. Återkommer när det är klart 😅

Med bild sa klart! 😊

Vilket väl iofs stödjer tesen att det GÅR att få vård även om man inte åker charter. (Och att man blir lite extra tacksam över att sjukvården här hemma är gratis :angel: )


Halvt kl
Kände att min allmänbildning på kolera var undermålig så var tvungen att läsa på lite (avstår helst från praktisk erfarenhet).

Verkar som att det, likt andra allvarliga diarréer, främst är vätskeförlusten som är problemet. Uttorkningen gör att man mår dåligt, får cirkulationskollaps och eventuellt kolar vippen (helt obehandlat upp till 50 % dödlighet i epidemier! :nailbiting:). Behandlas i enklare fall med att dricka vätskeersättning, i svårare fall med stora mängder intravenös vätska. I riktigt allvarliga fall kan droppet kombineras med antibiotika.
Blir man allvarligt sjuk är det alltså bättre, både ur resistenssynpunkt och för sin egen överlevnads skull, att pallra sig iväg till sjukan och få dropp, än att självmedicinera med antibiotikatabletter.

Smittar via kontaminerat dricksvatten så det är antagligen säkrare att dricka vin (sistnämnda är egen slutsats, har ingen källa på detta).

Jag har rest och bott i Mellan Ostern, Asien, och Afrika i manga ar och den enda sjukdom jag faktiskt oroade mig for var Neisseria meningitidis, men i de lander dar det sprids som en vanlig forkylning finns lakemedel som ofta maste bestalls i vastvarlden. Det enda jag drabbades av var Amoeba dysentery (via gronsaker 3 ganger 🤔) och salmonella en gang men Flagyl (Amoebor gillar uppenbarligen inte det) finns overallt och aven kvacksalvare ute i oknen hade det.
 
Japp, vi kom ut på en liten promenad trots den yrande snön :) ! Som vanligt känns det skönt att komma in och sitta i soffan och titta på snön inifrån.... :D

Lilla hallen börjar se lite skabbig ut. Kanske dags att måla om den? Den är pytteliten (jag tippar på MAX 2x2x2 meter) med 4 dörrar och en väggfast garderob så det går väldigt lite färg. Ska se om jag råkar ha kvar någon liten slatt från något annat projekt innan jag handlar.... Jag har också en fundering om att måla dörrkarmar i år. Men det tar emot med tanke på hunden.... :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 819
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
700
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 700
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 945
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp