Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett cellprov Ă€r ju just ett cellprov. Dvs endast ett fĂ„tal celler provtas. Det utesluter alltsĂ„ inte cancer eftersom cancer inte behöver sitta överallt, sĂ€rskilt inte i ett tidigt stadium.Okej. Ăr sjukt frustrerad men lĂ€mnade sjĂ€lvprovtagning pĂ„ HPV, svaret kom aldrig sĂ„ sökte mig privat och fick HPV positivt och oklara cellförĂ€ndringar och har nu tagit en kolposkopi för faktiskt se om det Ă€r förĂ€ndringar eller inte.
MEN! Fick tillbaka svaret pĂ„ sjĂ€lvprovet jag tog och dĂ€r stĂ„r det âingen HPV, du behöver inga fler undersökningar.â
KÀnns ju verkligen inte bra att det Àr sÄhÀr vi ska upptÀcka cellförÀndringar numera.
Ett cellprov Àr ju just ett cellprov. Dvs endast ett fÄtal celler provtas. Det utesluter alltsÄ inte cancer eftersom cancer inte behöver sitta överallt, sÀrskilt inte i ett tidigt stadium.
KĂ€nns ocksĂ„ sĂ„ himla osĂ€kert nĂ€r man bara ska provtas var tredje Ă„r. Mycket hinner ju hĂ€nda under den tidenâŠ
NĂ€r jag bodde utomlands var det minst Ă„rligen i det landet.
Okej, jag trodde det hemmatestet som skickas hem Àr ett cellprov, dvs samma som man tidigare gÄtt och tagit hos barnmorskan. Man tog ju en tops och topsade livmodertappen?Fast det var inte ett cellprov utan bara ett hemma-test för om man har HPV som numera skickas ut. Man fÄr alltsÄ inte ens göra cellprov om man inte Àr HPV positiv, vilket jag Àr men enligt hemtestet sÄ har jag inte ens HPV och fÄr dÀrmed inte ens ta cellprov.
Nu gick jag privat för att jag inte fÄtt svar pÄ en massa veckor och gjorde cellprov som visar pÄ bÄde oklara förÀndringar och HPV, sÄ kolposkopi gjordes för att se om det faktiskt Àr nÄgot allvarligt/cellförÀndringar eller nÄgon random inflammation.
Nej, det Àr nog nÀstan omöjligt att lyckas göra cellprov hemma, man mÄste ju se och anvÀnda verktyg för att "borsta bort" celler att samla upp. Nu fÄr man en tops man ska snurra runt och enbart testa för HPV-virus, har man inte det fÄr man inte ens ta cellprov.Okej, jag trodde det hemmatestet som skickas hem Àr ett cellprov, dvs samma som man tidigare gÄtt och tagit hos barnmorskan.
Halv 3 pÄ natten? Va fan,sov bonde!VÄrbruket
Jag gjorde en Àndring i mitt inlÀgg men du kanske inte hann se det. Fattar att du inte Àr irriterad pÄ mig, jag Àr precis som du frustrerad pÄ att kvinnohÀlsa alltid ska nedprioriterasNej, det Àr nog nÀstan omöjligt att lyckas göra cellprov hemma, man mÄste ju se och anvÀnda verktyg för att "borsta bort" celler att samla upp. Nu fÄr man en tops man ska snurra runt och enbart testa för HPV-virus, har man inte det fÄr man inte ens ta cellprov.
Uppenbarligen sÄ kan det blir fel, Àven om jag utförde testet enligt alla instruktioner. Jag har HPV-infektion och nÄgon typ av oklara cellförÀndringar som dom inte vet om det Àr faktiska cellförÀndringar eller "ett veck pÄ huden" eller kanske nÄgon infektion/irritation som lÀkaren sa osv. Hade varit fett onice att vÀnta i tre Är till om det nu faktiskt Àr nÄgot dÄligt som vÀxer och kanske ha utvecklat cancer pÄ grund av det hÀr nya, sjukt dÄliga systemet.
Ăr absolut inte irriterad pĂ„ dig! Ăr bara sĂ„ ARG pĂ„ sjukvĂ„rden och hur dom (INTE)prioriterar kvinnor.
Kommit hem frÄn lÀkaren, hon sa vÀl det alla sÀger om nÀsselutslag som kommer och gÄr: det kan vara vad som helst som utlöser det. Hon sÄg ju dermografin direkt dÄ hon lÀtt drog fingret pÄ armen och nÄgon minut efter blir det röda streck dÀr. Jag hade ju fotat hur det var igÄr sÄ att hon skulle tro mig flr det kommer och gÄr ju Men fick lÀmna lite blodprover iaf, maxa antihistamindos plus smörja med locobase tills en telefontid om tvÄ veckor
Har hittills trollat fram 60 gafflar och 40 knivar. Ett bord. TvÄ stolar. Dukar. Ett borttappat paket. Blommor. HÀftstift.
Har rÀddat dagen genom att förutom att jag har trollat fram dessa saker dukat, satt upp PA-system och ljussatt.
NÀmen tackarrrr! (ingen annan lÀr ge mig beröm pÄ det hÀr bygget)
NÀmen tackarrrr! (ingen annan lÀr ge mig beröm pÄ det hÀr bygget)
Ăr du ocksĂ„ sĂ„n hĂ€r:Jo, jag misstĂ€nkte det
Edit: Plus att det Àr roligt att googla memes/GIF:ar
Alternativt:Ăr du ocksĂ„ sĂ„n hĂ€r:
FĂ„r meddelande
Kommer pÄ roligt svar, ser en gif framför sig
Börjar söka gif
KÀnns som att man mÄste svara jÀttefort men samtidigt hitta den bÀsta gifen
Stressar
Hittar bra gif
Relax