Vad gör vi? Del CLIV

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Okej. Är sjukt frustrerad men lĂ€mnade sjĂ€lvprovtagning pĂ„ HPV, svaret kom aldrig sĂ„ sökte mig privat och fick HPV positivt och oklara cellförĂ€ndringar och har nu tagit en kolposkopi för faktiskt se om det Ă€r förĂ€ndringar eller inte.

MEN! Fick tillbaka svaret pĂ„ sjĂ€lvprovet jag tog och dĂ€r stĂ„r det ”ingen HPV, du behöver inga fler undersökningar.”

KÀnns ju verkligen inte bra att det Àr sÄhÀr vi ska upptÀcka cellförÀndringar numera.
Ett cellprov Àr ju just ett cellprov. Dvs endast ett fÄtal celler provtas. Det utesluter alltsÄ inte cancer eftersom cancer inte behöver sitta överallt, sÀrskilt inte i ett tidigt stadium.
KÀnns ocksÄ sÄ himla osÀkert nÀr man bara ska provtas var tredje Är. Mycket hinner ju hÀnda under den tiden

NĂ€r jag bodde utomlands var det minst Ă„rligen i det landet.
 
Ett cellprov Àr ju just ett cellprov. Dvs endast ett fÄtal celler provtas. Det utesluter alltsÄ inte cancer eftersom cancer inte behöver sitta överallt, sÀrskilt inte i ett tidigt stadium.
KÀnns ocksÄ sÄ himla osÀkert nÀr man bara ska provtas var tredje Är. Mycket hinner ju hÀnda under den tiden

NĂ€r jag bodde utomlands var det minst Ă„rligen i det landet.

Fast det var inte ett cellprov utan bara ett hemma-test för om man har HPV som numera skickas ut. Man fÄr alltsÄ inte ens göra cellprov om man inte Àr HPV positiv, vilket jag Àr men enligt hemtestet sÄ har jag inte ens HPV och fÄr dÀrmed inte ens ta cellprov.

Nu gick jag privat för att jag inte fÄtt svar pÄ en massa veckor och gjorde cellprov som visar pÄ bÄde oklara förÀndringar och HPV, sÄ kolposkopi gjordes för att se om det faktiskt Àr nÄgot allvarligt/cellförÀndringar eller nÄgon random inflammation.
 
Fast det var inte ett cellprov utan bara ett hemma-test för om man har HPV som numera skickas ut. Man fÄr alltsÄ inte ens göra cellprov om man inte Àr HPV positiv, vilket jag Àr men enligt hemtestet sÄ har jag inte ens HPV och fÄr dÀrmed inte ens ta cellprov.

Nu gick jag privat för att jag inte fÄtt svar pÄ en massa veckor och gjorde cellprov som visar pÄ bÄde oklara förÀndringar och HPV, sÄ kolposkopi gjordes för att se om det faktiskt Àr nÄgot allvarligt/cellförÀndringar eller nÄgon random inflammation.
Okej, jag trodde det hemmatestet som skickas hem Àr ett cellprov, dvs samma som man tidigare gÄtt och tagit hos barnmorskan. Man tog ju en tops och topsade livmodertappen?

Edit: lÀste nu pÄ Region Stockholms hemsida att sjÀlvtestet endast kollas för HPV om man vid tidigare prover varit HPV negativ. Synd, hade föredragit cellprov hos barnmorskan i alla fall var tredje Är.
 
Okej, jag trodde det hemmatestet som skickas hem Àr ett cellprov, dvs samma som man tidigare gÄtt och tagit hos barnmorskan.
Nej, det Àr nog nÀstan omöjligt att lyckas göra cellprov hemma, man mÄste ju se och anvÀnda verktyg för att "borsta bort" celler att samla upp. Nu fÄr man en tops man ska snurra runt och enbart testa för HPV-virus, har man inte det fÄr man inte ens ta cellprov.

Uppenbarligen sÄ kan det blir fel, Àven om jag utförde testet enligt alla instruktioner. Jag har HPV-infektion och nÄgon typ av oklara cellförÀndringar som dom inte vet om det Àr faktiska cellförÀndringar eller "ett veck pÄ huden" eller kanske nÄgon infektion/irritation som lÀkaren sa osv. Hade varit fett onice att vÀnta i tre Är till om det nu faktiskt Àr nÄgot dÄligt som vÀxer och kanske ha utvecklat cancer pÄ grund av det hÀr nya, sjukt dÄliga systemet.

Är absolut inte irriterad pĂ„ dig! Är bara sĂ„ ARG pĂ„ sjukvĂ„rden och hur dom (INTE)prioriterar kvinnor.
 
En kollega jag inte kÀnner supervÀl Àr vÀldigt chockad över att jag och mina kollegar pratar med varandra nÀr vi Àr pÄ toaletten. AlltsÄ vi kan ha en hel konversation genom toadörren.

Är det verkligen sĂ„ konstigt? :D
 
Nej, det Àr nog nÀstan omöjligt att lyckas göra cellprov hemma, man mÄste ju se och anvÀnda verktyg för att "borsta bort" celler att samla upp. Nu fÄr man en tops man ska snurra runt och enbart testa för HPV-virus, har man inte det fÄr man inte ens ta cellprov.

Uppenbarligen sÄ kan det blir fel, Àven om jag utförde testet enligt alla instruktioner. Jag har HPV-infektion och nÄgon typ av oklara cellförÀndringar som dom inte vet om det Àr faktiska cellförÀndringar eller "ett veck pÄ huden" eller kanske nÄgon infektion/irritation som lÀkaren sa osv. Hade varit fett onice att vÀnta i tre Är till om det nu faktiskt Àr nÄgot dÄligt som vÀxer och kanske ha utvecklat cancer pÄ grund av det hÀr nya, sjukt dÄliga systemet.

Är absolut inte irriterad pĂ„ dig! Är bara sĂ„ ARG pĂ„ sjukvĂ„rden och hur dom (INTE)prioriterar kvinnor.
Jag gjorde en Ă€ndring i mitt inlĂ€gg men du kanske inte hann se det. Fattar att du inte Ă€r irriterad pĂ„ mig, jag Ă€r precis som du frustrerad pĂ„ att kvinnohĂ€lsa alltid ska nedprioriteras 😔

Ledsen att du hade förÀndringar, hoppas att proverna frÄn kolposkopin visar pÄ nÄgot godartat.
 
Kommit hem frĂ„n lĂ€karen, hon sa vĂ€l det alla sĂ€ger om nĂ€sselutslag som kommer och gĂ„r: det kan vara vad som helst som utlöser det. Hon sĂ„g ju dermografin direkt dĂ„ hon lĂ€tt drog fingret pĂ„ armen och nĂ„gon minut efter blir det röda streck dĂ€r. Jag hade ju fotat hur det var igĂ„r sĂ„ att hon skulle tro mig flr det kommer och gĂ„r ju 😂 Men fick lĂ€mna lite blodprover iaf, maxa antihistamindos plus smörja med locobase tills en telefontid om tvĂ„ veckor 👍
 
Kommit hem frĂ„n lĂ€karen, hon sa vĂ€l det alla sĂ€ger om nĂ€sselutslag som kommer och gĂ„r: det kan vara vad som helst som utlöser det. Hon sĂ„g ju dermografin direkt dĂ„ hon lĂ€tt drog fingret pĂ„ armen och nĂ„gon minut efter blir det röda streck dĂ€r. Jag hade ju fotat hur det var igĂ„r sĂ„ att hon skulle tro mig flr det kommer och gĂ„r ju 😂 Men fick lĂ€mna lite blodprover iaf, maxa antihistamindos plus smörja med locobase tills en telefontid om tvĂ„ veckor 👍

Är du vĂ€ldigt torr? Jag fĂ„r torreksem (Ă€r allmĂ€n atopiker med diverse immunreaktioner... totalt mĂ„ndagsexemplar!) och de har eskalerat nĂ„got fruktansvĂ€rt nĂ€r jag gĂ„tt in i klimakteriet. Det som till viss del hjĂ€lpt mig Ă€r att dricka mer vatten (mest för att jag Ă€r vĂ€rdelöst dĂ„lig pĂ„ att dricka) samt ta kapslar med havtornsolja och jĂ€ttenattljusolja. De sistnĂ€mnda tar jag frĂ€mst pga klimakteriet men inbillar mig att de hjĂ€lper till med huden ocksĂ„.
 
Det skulle komma ventilationsgubbar till alla hushÄll i föreningen igÄr. De knackade pÄ hos oss och frÄgade om det var ok att komma imorgon (idag) istÀllet. Absolut!
Kommer hem för en stund sedan; det ligger verktyg utanför ytterdörren och prylar utspritt lite överallt inne i lĂ€genheten. Ventilationskillen nedslagen i soffan i kontoret och det snackas mycket intensivt, visas bilder osv - han och sambon har visst gemensamma intressen. Undra hur lĂ€nge han varit hĂ€r? 😅

Och undra om jag kan hÄlla mig frÄn att gÄ in och bara: VENTILERAR NI?
 
Varför fĂ„r man lĂ€ra sig saker den hĂ„rda vĂ€gen 😆.
Svaret Àr; nÀr jag envisas med att göra Àven det jag inte förvÀntas hinna med!!

IstĂ€llet för att direkt ringa ut sĂ€ljare eller om de inte svarar, ringa sĂ€lj-jouren IstĂ€llet för att försöka hitta sjĂ€lv med lĂ„ng kö i följd= onödig jĂ€vla stress đŸ€šđŸ˜. Nu har jag förhoppningsvis fĂ„tt in det i skallen!! đŸ„ł

Mitt jobb i driven Àr kassan, mÀta och skriva ut orderutleveranser och slÀputhyrningen vilket jag fixade galant, inte minst dÄ det var kort om personal, dÄ Àr det skönt att kunna de olika momenten! :)
 
Har hittills trollat fram 60 gafflar och 40 knivar. Ett bord. TvÄ stolar. Dukar. Ett borttappat paket. Blommor. HÀftstift.
Har rÀddat dagen genom att förutom att jag har trollat fram dessa saker dukat, satt upp PA-system och ljussatt.

BriefUnderstatedAmericankestrel-size_restricted.gif


81j-A24e05L.jpg


giphy.webp

:D
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
Tjatter Chill katt chillade imorse: SjÀlv mÄste jag jobba ett tag till men sedan blir det att attackera lilla grÀsmattan (den stora fixades...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
80 682
KatthÀlsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem dÀr hon fÄr sÄr pÄ öronen av dom nÀr hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
530
Senast: MJLee
·
SamhÀlle I vÄrt kvarter löper gatan sÄ att den slingrar sig fram, detta för att sÀnka hastigheten förstÄs. Inget konstigt dÀr. Det Àr relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 688
Senast: LadySara
·
TrĂ€dgĂ„rd & VĂ€xter Funderade först pĂ„ att stĂ€lla frĂ„gan i trĂ€dgĂ„rds trĂ„den men tĂ€nkte det blir smidigare med en egen liten trĂ„d â˜ș Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp