Vad gör vi? Del CIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad äldre önskade att de hade gjort mer av i livet (enligt Olof Röhlander):
Detta fick mig att tänka till också.

Jag vill ju inte fortsätta så här.
Och kommer jag att ångra mig om jag inte försöker mig på den här utbildningen jag skrivit om?
🤔
Tror att jag får ge mig någon vecka att fundera över om yrket känns roligt, typ en deadline, och låta första otåligheten sjunka in. Förhoppningsvis får jag svar på mina mail under tiden.
 
Därför är fanfiction bra, allt är online och gratis :up::D
Aha, jag tolkade det som att det var en typ av böcker och inte böcker online :D

Nu är det bara 50min kvar, sen 1h 30min mattesupport och sen får jag åka hemåt. 15min efter att jag kommit hem kommer pappas kompis hem till oss och då ska han hjälpa mig ytterligare med matte. Det blir en sen kväll ikväll, han lär stanna till 20.30-21 något. Sen efter det behöver jag plugga inför idrotten och äta middag/kvällsmat.
Så himla skönt med sovmorgon imorgon i alla fall. Annars hade jag varit död imorgon :p
 
Aha, jag tolkade det som att det var en typ av böcker och inte böcker online :D

Nu är det bara 50min kvar, sen 1h 30min mattesupport och sen får jag åka hemåt. 15min efter att jag kommit hem kommer pappas kompis hem till oss och då ska han hjälpa mig ytterligare med matte. Det blir en sen kväll ikväll, han lär stanna till 20.30-21 något. Sen efter det behöver jag plugga inför idrotten och äta middag/kvällsmat.
Så himla skönt med sovmorgon imorgon i alla fall. Annars hade jag varit död imorgon :p
http://archieveofourown.org
:D
 
Varför är det hemskt :confused: Jag har fått två katter i present när jag var liten och det var förmodligen den bästa present jag kunde få. Som sagt är föräldern så klart ytterst ansvarig, så klart. Men att ha ansvar för ett djur (jag blev ju ändå ansvarig för att se till skötseln, och fick mer och mer ansvar ju äldre jag blev) var givande på många plan tycker jag :) Jag här lärt mig massor om både mig själv, djuret, ansvar mm mm.

Jag har väl hört alldeles för mycket skräckhistorier om barn som får djur i present och som förväntas ta allt ansvar och föräldrarna skiter i om allt går rätt till eller inte. Alla föräldrar tar inte på sig det yttersta ansvaret, tyvärr.

Men annars håller jag med dig! Jag har haft djur sen jag var väldigt liten och sen dess haft både smådjur och större djur och det har gjort mig till den person jag är idag :) Vi har tre hästar, fyra kaniner, två katter och en hund just nu och jag är ytterst ansvarig för dom alla men vi gör mycket tillsammans med dom. Skulle aldrig skaffa ett djur till barnen och sen förvänta mig att jag inte ska behöva göra något alls med det utan jag vill hjälpa och lära så både barn och djur har det bra :)
 
Jag har väl hört alldeles för mycket skräckhistorier om barn som får djur i present och som förväntas ta allt ansvar och föräldrarna skiter i om allt går rätt till eller inte. Alla föräldrar tar inte på sig det yttersta ansvaret, tyvärr.

Men annars håller jag med dig! Jag har haft djur sen jag var väldigt liten och sen dess haft både smådjur och större djur och det har gjort mig till den person jag är idag :) Vi har tre hästar, fyra kaniner, två katter och en hund just nu och jag är ytterst ansvarig för dom alla men vi gör mycket tillsammans med dom. Skulle aldrig skaffa ett djur till barnen och sen förvänta mig att jag inte ska behöva göra något alls med det utan jag vill hjälpa och lära så både barn och djur har det bra :)

Jag tycker också det låter som en fin och genomtänkt present! Jag tror verkligen barn gynnas av att umgås med djur öht. Och att lära sig ta ansvar, givetvis med förälder som ytterst ansvarig.

Mina djur har vari de bästa presenterna jag fått, mer värt än lägenheten jag fick. De har absolut format mig till det bättre!

Och marsvin som är så göölliga! Deras ljud är ju bara :love: .
 
IMG_20200303_150639.webp

Putsade ett fönster. Det var dags. :rofl: provade att putsa ett som inte låg i solen, det blev bara is utvändigt. 🤷
 
Jag tycker också det låter som en fin och genomtänkt present! Jag tror verkligen barn gynnas av att umgås med djur öht. Och att lära sig ta ansvar, givetvis med förälder som ytterst ansvarig.

Mina djur har vari de bästa presenterna jag fått, mer värt än lägenheten jag fick. De har absolut format mig till det bättre!

Och marsvin som är så göölliga! Deras ljud är ju bara :love: .

Ja, har barnen stöttande föräldrar med sig så är det toppen att ha djur från tidig ålder :love: Blir ju egentligen inte så nytt för dottern mer än att hon inte är van just marsvin och att dom kommer bo inne, jämfört med kaninerna som bor ute. Men djur av olika slag har alltid funnits i mina barns liv :)

En annan grej som jag tror gör att jag tycker det låter hemsk att ge djur i present till barn är tanken på djur som en sak, inte en individ med känslor och behov. Men det är kanske bara jag som är känslig 😅
 
Åkte till Kristianstad för att gå på mässa och hittade inte till arenan, så jag blev sur och åkte hem :o tror ni det är godtagbart att svara om rektor frågar hur mässan var? :rofl:

Nu är jag hemma, dricker te och väntar på att sambon ska komma hem. Mycket trevligare! Är dessutom lite extra kär i honom idag. Kan vara för att jag har lockat håret och känner mig piffig (varför det ger fjärilar i magen är dock oklart.)
 
Diskat, tuktat ett par stora bägarrankor ute på altanen, mindre än hälften kvar efter jag klippt bort allt det döda. Fyllt på jordnötter till hackspettarna och alla småfåglar. Städat redena i hönshuset och lagt in nytt och fint strå både i redena och fyllt på det som redan låg på golvet, slängt ett par tomma säckar och gett hundarna ett ägg. Borstat igenom Timmy ca 30 minuter och ändå inte fått bort all lösull, klippt bort rastaflätorna på bakbenen, var hopplöst att försöka borsta bort intorkad lera. :meh:

Grälat på hönsen som gräver upp rabatten nedanför kontoret och lagt ut kompostgaller över det som var kvar. Gått en hundpromenad i skogen och bort till hästarna som hade vatten men behöver få mer foder inkört. Kort andningspaus innan jag ska ta in hundarna, boka foder och åka och ta ut pengar till det. Tror det blir ett glas vin i soffan sen och lite iZombie. ☺

Synd jag måste jobba i morgon, känner mig väldigt produktiv idag! 😁
 
Ja, har barnen stöttande föräldrar med sig så är det toppen att ha djur från tidig ålder :love: Blir ju egentligen inte så nytt för dottern mer än att hon inte är van just marsvin och att dom kommer bo inne, jämfört med kaninerna som bor ute. Men djur av olika slag har alltid funnits i mina barns liv :)

En annan grej som jag tror gör att jag tycker det låter hemsk att ge djur i present till barn är tanken på djur som en sak, inte en individ med känslor och behov. Men det är kanske bara jag som är känslig 😅

Det tror jag är en bra del i att ge barn djur. Att man sen kan lära dem att djuren är varelser med känslor som ska respekteras.
 
Detta fick mig att tänka till också.

Jag vill ju inte fortsätta så här.
Känns roligt, typ en deadline, och låta första otåligheten sjunka in. Förhoppningsvis får jag svar på mina mail under tiden.
Klart du ska ha ett jobb där du tjänar pengar, det ena utesluter inte det andra, men med en bra lön kan du ha en meningsfull fritid istället för en gnagande oro att lönen inte räcker och pensionen blir dålig. Ett bra jobb är ett som är både intressant och med en bra lön. :up:
 
Jag har fått svar! :bump:
Och ett långt sådant! :love::up:
Hen var jättetrevlig och beskrev närmare de dagliga uppgifterna, och tipsade mig sedan om en annan person som hade studerat mera nyligen. Hen i sin tur var också trevlig, sa att jag kunde komma upp till dem (:o), och slängde en blick på utbildningen jag funderade på. Hen tyckte att det verkade vara som ett plock av olika kurser från olika universitet och att det verkade som en aktuell modern utbildning, plus att det var bra med LIA också.
Uppmuntrande! :up:
Så jag slängde iväg ett mail till utbildningens skola med ett par frågor.

Vette 17 hur jag missade det förut men det stod att det var föreläsningar online med uppgifter som skulle utföras, det verkar inte vara så mycket lästid? Vilket är positivt för mig!
Plus ett urvalsprov på läsförståelse på svenska och engelska, vilket är noll problem för mig :devil:
Nu är bara den största tröskeln det där med föreläsningarna - om de inte är textade så har jag ett stort problem :nailbiting:
Frågade såklart dem om det i mailet...
 
Klart du ska ha ett jobb där du tjänar pengar, det ena utesluter inte det andra, men med en bra lön kan du ha en meningsfull fritid istället för en gnagande oro att lönen inte räcker och pensionen blir dålig. Ett bra jobb är ett som är både intressant och med en bra lön. :up:
Precis! Plus så tänker jag att om det innebär att jag kan jobba lite mindre och ändå leva bra .. mera fritid! :up:
 
Hen var jättetrevlig och beskrev närmare de dagliga uppgifterna, och tipsade mig sedan om en annan person som hade studerat mera nyligen. Hen i sin tur var också trevlig, sa att jag kunde komma upp till dem (:o), och slängde en blick på utbildningen jag funderade på. Hen tyckte att det verkade vara som ett plock av olika kurser från olika universitet och att det verkade som en aktuell modern utbildning, plus att det var bra med LIA också.
Uppmuntrande! :up:
Så jag slängde iväg ett mail till utbildningens skola med ett par frågor.

Vette 17 hur jag missade det förut men det stod att det var föreläsningar online med uppgifter som skulle utföras, det verkar inte vara så mycket lästid? Vilket är positivt för mig!
Plus ett urvalsprov på läsförståelse på svenska och engelska, vilket är noll problem för mig :devil:
Nu är bara den största tröskeln det där med föreläsningarna - om de inte är textade så har jag ett stort problem :nailbiting:
Frågade såklart dem om det i mailet...
Om de inte är textade får du tvinga oss på Buke att texta dem för dig ;)
Eller så får läraren helt enkelt texta dem åt dig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 029
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 388
Senast: Calmiche
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 918
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 978
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp