Vad gör vi? Del CCXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill varken hoppa runt på stan i jakt efter en rygga eller köpa en på nätet så den kommer lagom till att jag inte behöver den längre :D Om vi tar bort idag så är det fyra dagar tills det ryker, eller ja fyra plus dagen då. Hurra, hurra. Allt jag behöver är mjölk och jag tar bussen som stannar utanför min dörr och sedan går direkt och stannar utanför ICA. Sedan behöver jag inte handla något mer tills gipset åker.

Det mest frustrerande är mitt berg av åv kartonger och annat som nu ligger i ett hörn av vardagsrummet. Men där skulle en rygga inte hjälpa mtå volymen. Om jag inte skulle åka fram och tillbaka ett antal gånger.
Men en ryggsäck är ju smidig att använda även utan kryckor.

Uugh... Fick veta av ekonomen på företaget jag är anställd hos att de hade rapporterat in felaktig bruttolön och preliminär skatt till skatteverket för förra året för mig. Och att jag skulle kontrollera min deklaration.

Bara det att jag hade redan skickat in en pappersdeklaration men tyvärr inte kontrollräknat lönen på den .... Som visade sig vara 50K över vad jag egentligen fått in 🤯 Inte undra på att min restskatt var så hög i år!

Satt i telefonkö till skatteverket över 20 minuter innan det plötsligt bröts, och nu skickade jag ett mail via deras kontaktformulär istället... Hoppas på att kunna ändra på den igen.. :nailbiting:

Uugh... Fick veta av ekonomen på företaget jag är anställd hos att de hade rapporterat in felaktig bruttolön och preliminär skatt till skatteverket för förra året för mig. Och att jag skulle kontrollera min deklaration.

Bara det att jag hade redan skickat in en pappersdeklaration men tyvärr inte kontrollräknat lönen på den .... Som visade sig vara 50K över vad jag egentligen fått in 🤯 Inte undra på att min restskatt var så hög i år!

Satt i telefonkö till skatteverket över 20 minuter innan det plötsligt bröts, och nu skickade jag ett mail via deras kontaktformulär istället... Hoppas på att kunna ändra på den igen.. :nailbiting:
Kollade på skatteverkets hemsida och deras e-tjänst. Så nu har jag skickat in en ny deklaration där ... Det senaste borde väl gälla? 🤔

Den preliminära skatten var dessutom 10K under vad jag hade egentligen betalat ... 😅😅

Det låter hemskt men restskatten var inte så hög att jag började fatta en massa misstankar. Kanske tyvärr :p

Det hade gått att fixa då också, en kan begära att rätta deklarationen. Men klart lättare nu innan!
Men, i all välmening, för framtiden: uppgifterna i deklarationen ska alltid dubbelkollas, just för att en ska upptäcka sånt här i tid..:heart
Jag är inte så bra på siffror så jag tror väl lite väl ofta att andra vet bättre än mig i det området och att jag kan ha missat något ... Men inte 50K iofs 😅

Får ta detta som en liten läxa.

Jag vill varken hoppa runt på stan i jakt efter en rygga eller köpa en på nätet så den kommer lagom till att jag inte behöver den längre :D Om vi tar bort idag så är det fyra dagar tills det ryker, eller ja fyra plus dagen då. Hurra, hurra. Allt jag behöver är mjölk och jag tar bussen som stannar utanför min dörr och sedan går direkt och stannar utanför ICA. Sedan behöver jag inte handla något mer tills gipset åker.

Det mest frustrerande är mitt berg av åv kartonger och annat som nu ligger i ett hörn av vardagsrummet. Men där skulle en rygga inte hjälpa mtå volymen. Om jag inte skulle åka fram och tillbaka ett antal gånger.
Du har då alltid ursäkter för att vara så krånglig så möjligt. ;) En välinpassad ryggsäck sliter mindre på din kropp än en massa andra konstellationer du använder dig av, och varken väskan eller tyngden märks av. Till skillnad mot det du bär i händerna som sliter på armar, axlar och rygg och dramaten som sliter snett på kroppen.

Jag är inte så bra på siffror så jag tror väl lite väl ofta att andra vet bättre än mig i det området och att jag kan ha missat något ... Men inte 50K iofs 😅

Får ta detta som en liten läxa.
Jag är lite som du, och min hjärna orkar inte riktigt ha koll på det också i livet. Är dessutom anställd på regionen, de borde ha koll, tänker jag. Men det är ju tyvärr inte alltid.

För övrigt är jag glad att se dig här igen! Har saknat dig! <3

Jag är lite som du, och min hjärna orkar inte riktigt ha koll på det också i livet. Är dessutom anställd på regionen, de borde ha koll, tänker jag. Men det är ju tyvärr inte alltid.

För övrigt är jag glad att se dig här igen! Har saknat dig! <3
Jag är anställd på ett litet företag, borde inte ha en sån tillit egentligen :angel: Men nu har de iallafall en ekonom som ska hålla ett öga på den biten! 😂

Aw, vad rart av dig 🥲 Har varit så trött och mest fokuserat på jobbet och att sova, och därför hyperfokuserat på mitt främsta nöje i läsning på fritiden. Ingen tid över till annat. Men det kommer och går i vågor, och våren spritter väl även i trötta Asko :D
Men har saknat buke också!

Dags för PW!
Har fixat stallet, slängt glas, plast och metall samt varit på biblioteket och kollat loppisen där.
Tar med lite kartong på min PW och slänger på stationen närmast.
Sen ska jag duscha, steka potatisbullar och äta lunch.

Du har då alltid ursäkter för att vara så krånglig så möjligt. ;) En välinpassad ryggsäck sliter mindre på din kropp än en massa andra konstellationer du använder dig av, och varken väskan eller tyngden märks av. Till skillnad mot det du bär i händerna som sliter på armar, axlar och rygg och dramaten som sliter snett på kroppen.
Nä herregud jag kan ha ryggsäck med 30 kg på i timmar utan problem. Det tyngsta är att lyfta på och av.

Storshoppade igår på rusta för 1600 kr. Mkt pengar men fick flera kassar med saker jag behöver.

Dels tvålar, rakhyvlar och hygienprylar. Diskmedel till hand och maskin, tvättmedel, soppåsar och en rad andra städprylar, toapapper,
Kattmat, påsar till rensa kattlådan, soppåsar.
En stor pyssellåda, papper till att måla,
Tofflor.
Skålar och burkar

Och en rad andra saker. Kände mig riktigt nöjd när jag gick därifrån, då jag fått handlat mkt jag skjutit upp.

Senast ändrad:
Älskar att pyssla. Rustas pyssellåsor är så bra att ha hemma när syrrans barn kommer. Skönt att kunna slänga i allt i en låda med lock när man tröttnat.

Bifogade filer

• 20250410_144605.webp
    20250410_144605.webp
    82,6 KB · Visningar: 37
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
68 791
Senast: tanten
·
Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 16 17 18
Svar
340
· Visningar
17 389
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: zassoo
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer. 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
64 159