Vad gör vi? Del CCX

Jag hatar möten där ingen, förutom jag, är det minsta förberedd. Det är inte jag som kallat till mötet men det blir ändå jag som får driva på..
Klassiker ”vi ska ha möte om xxx. Var förberedda och läs innan”. Mötet ”har nån läst? Jaha, en. Nä men då pratar vi om vad vi bör förbereda till nästa gång. Läs på så tar vi ett möte xx datum”.
Well…..

Blåste inte värre än att det gick att köra en sväng i solskenet med pigg och glad häst 😍. Efter stallet fixade jag middag, sen slappade lite innan det var dags att åka och kvällsfodra hästarna. Sett Husdrömmar och nu sovdags.

Möjligt jag kastar in sånt i diskmaskinen. Nu förvtiden gör jag stek mm i crockpoten.
Det kan man säkert göra, jag har bara aldrig varit med om det. Ugnsgeråd och stekpannor var alltid handdisk hos oss (mycket för att de sällan blev rena i diskmaskinen kan jag tänka)... sedan har ju inte alla en diskmaskin. :)
Eller en crockpot.
Ot förresten, får man stekyta i en crockpot eller måste den ändå in i ugnen/stekpannan?

Det kan man säkert göra, jag har bara aldrig varit med om det. Ugnsgeråd och stekpannor var alltid handdisk hos oss (mycket för att de sällan blev rena i diskmaskinen kan jag tänka)... sedan har ju inte alla en diskmaskin. :)
Eller en crockpot.
Ot förresten, får man stekyta i en crockpot eller måste den ändå in i ugnen/stekpannan?
Stekpannor är no no men ugnsform mm åker in där. Mvh lat. Stekyta får man i stekpanna om man vill ha.

• Gilla
Reactions: Sel
Blästrat och pulverlackat fram och bakskärmen samt kedjeskyddet på nya moppen som såg bedrövliga ut, lika bedrövliga och smårostiga som på alla andra Gileramopeder från 70-talet. Dom lackade med nån silverfärg, bara ett varv och ingen grundfärg så efter nåt år hade rostrosorna börjat komma. Jag har ju haft en när jag var 15 tills jag fick körkort och bil och den rostade också likadant så dom skärmarna målade jag om i en mörkgrön gammaldags hammarlack, först fick man måla och när färgen börjat sätta sig var det dags att stöppla den, dvs. dutta med penselspetsen så dom blanka flagorna i pigmentet blev jämt fördelade annars blev färgen randig.

Gamla goda tiden, jisses vad mycket som försvunnit av lacker och kemikalier både på gott och ont men jag saknar 1-komponents billacken som var lättjobbad och inte blev det nåt spill heller, det som blev kvar i sprutan var bara att hälla tillbaks i burken men numera är ju all billack 2-komponents så har man slagit i härdare så börjar den "tjäla" i sprutan efter 4 timmar. Allt har inte blivit bättre, och den är värre för miljön också.

Allt åker in i diskmaskinen här. Stekpannor också, går så bra så! :angel: Mina glasugnsformar blir ju inte alltid rena efter diskmaskinen, blir sådana där ugnsmärken eller vad man ska säga, så de putsar jag bort med torr svinto och sköljer av i diskmedel och vatten sedan.

+ @Krålus
Men pajar det inte både typ diskmaskinen och stekpannorna? Plus att ugnsformar inte blir rena? :arghh:

Med det sagt har jag aldrig ägt en diskmaskin sedan jag flyttade hemifrån (och det är länge sedan) men att köra ungsformar eller plåtar i diskmaskinen fanns verkligen inte på kartan hemma. Inte stekpannor eller kastruller heller.

+ @Krålus
Men pajar det inte både typ diskmaskinen och stekpannorna? Plus att ugnsformar inte blir rena? :arghh:

Med det sagt har jag aldrig ägt en diskmaskin sedan jag flyttade hemifrån (och det är länge sedan) men att köra ungsformar eller plåtar i diskmaskinen fanns verkligen inte på kartan hemma. Inte stekpannor eller kastruller heller.
Varför skulle det gå sömder? Diskmaskinen är gjord för att diska, och givetvis är allt fett borttorkat eller fördiskat av "någon". Mina är gjutjärnspannor. Bara att olja in igen. Gryter tar inge skada alls, men inget hårt smutsigt sätts in. Ugnsförmar torkas all fett noga av och sett sedan. Det som är kvar skrubbas med swinto. Ugnsplåtar får inte platts tyvärr...

Min maskin torkas ytligt run om på kanterna, vid och på luckan och inuti den efter varje användning. En gång kör jag rengörinsmedel i den och tar i sär och rengör allt.

+ @Krålus

Plåtar och stekpannor - nej. Men kastruller och ugnsformar skickar jag in i min diskmaskin.

Huruvida man får stekyta i en crock pot beror på vilken sort man har. Jag har en sådan som går att ställa på en spisplatta och steka i först, om man vill.

Blåser som tusan. Så trött på det,
På väg till jobbet. Veckans långa dag, 8-17:30.
Har medarbetarsamtal. Brukar vara nervös. Har inte varit det nu men lite jobbigt är det.

Ska snart köra sonen till skolan, sedan ledig förmiddag. Den får dock spenderas med att jobba hemifrån idag, då vi med kort varsel fick en arbetsuppgift som ska vara gjord idag. Happhapp.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi är i fältkontoret och kisse har tom egen säng. Låång kisse! 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
59 125
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen! 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
56 260
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna! 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
58 375
Senast: Krålus
·
Samhälle Om alla skall bli ekonomiskt oberoende och leva på sina investeringar. Vem skall då utföra allt arbete som behöver göras? Vad skall man... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 405
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka