Vad gör vi? Del CCX

Sadana stolar gjorde min morbror fran Vasterbotten nar han borjade snickra. Sedan gjorde han ett matbord till mig, en av mina soner har det som sitt skrivbord och det finns nu I Florda, med stolar dar han vinklade ryggen sa de ar lattare att sitta pa. Soffan som han ocksa gjorde till har sonen i Florida ocksa. Vilka minnen:D
De här kommer också från Västerbotten, så mycket vet jag om dem. Fick med mig dem när jag flyttade hemifrån, eller om det var vid någon aningen senare flytt, när min pappa inte längre hade behov av dem.

Jag har inga barn,jag hyr min lägenhet, har en bil fri från skatt. Är inte intresserad av nyaste tekniken eller fräna kläder. Så sushi en eller två ggr i veckan är något jag unnar mig.
Det finns dom som undrar hur jag har råd att köpa så mycket delar till mina bilrenoveringar men har man betalt av hela huslånet, varken röker, dricker eller går på krogen och inte ska ha det största, bästa, nyaste av nymodigheterna utan sliter på det andra kasserar blir det en rejäl slant över att göra det man vill för. Det mesta här är återbrukat faktiskt, det enda som köpts nytt var kyl-frysen för 4 år sen när den gamla som jag hämtade hos en granne som tokrenoverade för 30 år sen gav upp helt och min nya var kraftigt rabatterad då den hade en rejäl repa på den sida som ändå står mot en vägg och inte syns. :D

Jag kommer tydligen att vaggas till sömns av en basgång... grannen verkar ha fest och han har en rejäl ljudanläggning :laugh:

Jag älskar min granne och har känt honom sedan han föddes. Det är sällan han har fest så jag har inga problem med att sova med öronproppar de få gångerna :D

Nu orkar jag fasen inte mer, mensvärk och huvudvärk från helvetet. Hungrig är jag med och noll energi för att laga mat, har jag smärtstillande hemma? Svar nej!

Om någon vill skicka en virtuell kram så tas det tacksamt emot.

Lite sent men här kommer virtuell kram :heart

Har lagat och ätit god middag, och diskat ett berg av disk. Provsmakat frallorna som sambon bakade i eftermiddags. Fixat lite administration. Beställt och betalat för några burkar honung som jag ska hämta upp imorgon - blir runt 1,5h promenad så hoppas på uppehåll.

Medan sambon var iväg och grejade hos sin far njöt jag av härliga timmar I stallet och på hästryggen 😍. Härligt piggelin pålla som var på tårna typ hela ridturen och det lät ju mycket från sjön idag med vågor som slog mot isen 😄. Första dagen på första vårmånaden och lagom till ridturen kom minsann solskenet 😍.
Ikväll tacos; gott både fredagskvällen och lördagskväll 😄😋. Gottebricka och mello :).

Du är ny här... så i all välmening.

Vi skammar inte de som inte har ork, tid eller lust att baka/laga mat från grunden, det är helt enkelt inte snällt. Fine om du vill göra det, men antyd inte att du är bättre än de som inte gör det (jag älskar att baka och laga mat... men har ett väldigt krävande jobb som sällan landar på 40h timmar i veckan - förenklingar i köket är underbart!).

De tillsatser vi har i mat och kroppsprodukter är väl beprövade och testade, var snäll och försök inte utmåla dem som farliga. Sedan kan det vara så att vissa människor har en överkänslighet/allergi mot vissa ämnen, det gör dem inte farliga för hela befolkningen. I många fall är det dessutom helt naturliga ämnen som har ett E-nummer för att det ska vara enkelt att hålla reda på vad en produkt innehåller (dvs en standardisering).

Men oj. Va? Det var inte alls menat som det och jag har inte överhuvudtaget nämnt varför jag inte äter ute, så det är tråkigt att du fick till denna vinkeln att jag skammar folk. Jag vet inte om du har antennerna ute för att det brukar förekomma sådant här, men jag ser inte vad jag skulle ha sagt som låter som det.

"Jag skojar om att jag är Gordon Ramsay nu för efter att inte ha köpt bröd på över 2 år nu så märker jag verkligen skillnaden, fast de är ätbara." är inte mer än så, om det var det du reagerade på.

Jag har heller inte påstått att några tillsatser är farliga någonstans, utan det handlar om mina preferenser och de måste jag få ha. Det är synd om det tolkades så.

Håller med. Och just det där med att använda ordet "äcklig" om mat har jag så väldigt, väldigt svårt för. Jag blev uppfostrad med att det självklart är okej att säga att man inte tycker om något. Men att säga att något är äckligt, det var inte okej.

Samma sak där. Jag har rätt att tycka att saker är äckliga och att använda det ordet, även om det finns de som anser det vara ofint. Att de är äckliga var väl en överdrift i detta sammanhanget, men jag tycker inte om bismaken som blir vilket inte finns i det som jag bakar själv. Man får själv bestämma vilka ord man vill använda. Hade det varit vulgära ord hade det varit en annan femma.

Håller med. Och just det där med att använda ordet "äcklig" om mat har jag så väldigt, väldigt svårt för. Jag blev uppfostrad med att det självklart är okej att säga att man inte tycker om något. Men att säga att något är äckligt, det var inte okej.

Precis det sa vi till vara barn ... och precis det har nu vara barnbarn fatt lara sig. Man kan saga att man inte tycker om mat, men inte att maten ar varken acklig eller nasty.

Ätit mat, det var någon slags gryta, inte riktigt säker på vad men den var god. Fortsätter med ugnen. Visst inbränt gunk går inte bort hur mycket jag än skrubbar och använder såndär skrapa. Det går bara inte. Finns det något starkt kemiskt en privatperson kan köpa?

Sprutat på mer rengöringsmedel så den förhoppningsvis kan verka en stund till.
Låt det vara. Ibland går det inte att få bort allt.

Det värsta gunket får nog vara kvar, jag orkar inte mer. Nu är det bara ugnsdörren kvar. Tagit isär den och rengjort glasluckorna (det är tre). Sprutat mer rengöring på resten av dörren så får den vänta ett tag. Fasar redan för att sätta på den igen.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi är i fältkontoret och kisse har tom egen säng. Låång kisse! 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
58 869
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen! 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
56 138
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna! 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
58 225
Senast: Krålus
·
Samhälle Om alla skall bli ekonomiskt oberoende och leva på sina investeringar. Vem skall då utföra allt arbete som behöver göras? Vad skall man... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 343
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka