Vad gör vi? Del CCVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
funderar över mitt i-landsproblem. Renoverar ett badrum, ska jag ha ljusare väggar och mörkare golv eller mörkare väggar med ljusare golv eller till och med samma färg på vägg som goolv? 🤔

Ny vecka, full fart. Sett världscupshoppningen från igår- surt för svenskarna-, "snickrar" på CV:t, burit in ved, telefonsamtal menä den där som ska handha hyreshöjningen har ju varit ute och seglat i det blå och givetvis inte nåbar den här veckan, såklart inte. Bra planerat 😏. Nåja. Katterna sover, jag har ätit lunch så nu är det hästarnas tur 🥰.

Tycker det känns "lustigt" att uttrycka "på stallet" istället för "i stallet". Undra om det låter olika rätt för olika eller om det handlar om vart i landet man bor ? :)
Inte ens tänkt på det, säger nog alltid att jag är på stallet. Skriver nog oftast i stallet dock, men ibland slinker på ur mig även i skrift.
Kan vara dialektalt, har ganska många ord och uttryck som jag fått vänja mig av med sedan jag flyttade från Sundsvall. Typ att jag alltid sa kasa istället för gödselstacken.

Inte ens tänkt på det, säger nog alltid att jag är på stallet. Skriver nog oftast i stallet dock, men ibland slinker på ur mig även i skrift.
Kan vara dialektalt, har ganska många ord och uttryck som jag fått vänja mig av med sedan jag flyttade från Sundsvall. Typ att jag alltid sa kasa istället för gödselstacken.

Ja många gånger är det nog så! Vet att när jag gick på naturbruksgymnasium med riksintag ju så jämförde vi uttryck och uttal första terminen 😄😁. Kasa kände jag inte till! Men å andra sidan är jag inte från norr, intressant ju :)

Försöker vänja in mig på nya glas i glasögonen. Har kört utan länge nu så känns ovant att ha dem, men det blir nog bra när jag vant mig.

Tycker det känns "lustigt" att uttrycka "på stallet" istället för "i stallet". Undra om det låter olika rätt för olika eller om det handlar om vart i landet man bor ? :)
På stallet
På skolan
På affären

Jag säger I i de situationerna, men vet att många säger på, det får mig ibland att fundera på om de sitter på taket? Man är ju inne i byggnaden eller i miljön. Tycker dialekter och språk kan vara lite märkliga ibland, hur de uppstår och faktiskt sprider sig ganska rejält. :D

På stallet
På skolan
På affären

Jag säger I i de situationerna, men vet att många säger på, det får mig ibland att fundera på om de sitter på taket? Man är ju inne i byggnaden eller i miljön. Tycker dialekter och språk kan vara lite märkliga ibland, hur de uppstår och faktiskt sprider sig ganska rejält. :D
För mig är jag i stallet, på skolan och på affären. I bland är jag dock på stallet...
Nu när jag tänker på det är det inkonsekvent och ologiskt :D

På stallet
På skolan
På affären

Ja det säger jag med! Men å andra sidan säger jag "i sängen" fast man är ju på egentligen 😅🤪 haha ja lite roligt är det hur som helst :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer. 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
59 195
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen! 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
56 282
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 921
Senast: Mkb
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka