Vad gör vi? Del CCVII

Inte hört några smällare eller fyrverkerier här nere vid stugan 🙏🏼 Förra året var det några relativt nära som sköt av en tårta vid tolvslaget, men min gissning är att det blir lugnare i år :)

Bakpotatisen är i ugnen, och har en köttbit att steka upp när potatisen är klar. Minimal ansträngning, men väldigt gott :d
När kvällsrastningen är gjord om nån timme ska jag tända i öppna spisen så blir det lite mysigt sprakande i bakgrunden för kvällen.

Några ord jag tagit till mig är flanig (eller hur det nu stavas) och flesig. Och schöen.
Ôfsadrôpp är ett fint ord, men jag använder det sällan. En gång om året ungefär. Min fd kollega från Syrien tycker det var ett bra ord så hon sa det också på vårkanten. Det tyckte jag var lite roligt.

Eh ... och jag skulle behova en oversattning :p

Stängt in hästarna i den lilla hagdelen närmast närmast ligghallen, lite senare stänger jag in dem i ligghallen också. De stod ute förra året men tyckte det sköts lite väl nära så nu när jag kan så får de hållas inne.

De får stå ut med rockklassiker på Ryobi-byggradion då det var det som fick bäst täckning 😅

Nar jag hade stall installerade jag en radio i stallet, det var mysigt nar jag gick dar och pysslade att ha en classic rock station som spelade och det var ovarderligt pa nyarsafton och pa Independence day. Det skots inte ofta raketer, men tva ganger om aret skot en granne av ett gang nar det borjade morkna/hade blivit morkt sa tva ganger om aret var hastarna inne med alla dorrar stangda till stallet och radion pa hog volym.
Hastarna var da helt obrydda, aven min halvt hysteriska Paso Fino som ofta var radd for allt som lat hogt eller rorde sig lite ovantat ... som blommor som vajade i sommer vinden eller stenar langst vagen som kanske skulle kunna vara dodliga skoldpaddor och darfor plotsligt och ovantat i makligt takt rora sig :D

Körde sista turen för året igår; passade på innan snön och idag blev det årets sista ridtur; en härlig nyårsritt på min guldhäst med sitt guldpannband 😍. Härligt pigg var hon på skogsvägen; riktigt ivrig så jag hade mycket häst i både händer och under mig i galoppen 😍. Sedan, vid backen "lurade" jag henne med skritt lite längre innan jag gav henne väldigt små galopphjälper- mer behövdes inte för hon skulle skjuta iväg som en kanon; en snabb galopp uppför, härligt!! 😍.
Ingen avåkning i år heller ✌️, brukar inte vara känd för att åka av men man får vara ödmjuk inför risken som finns varje gång man sitter upp 😌.
Nu har jag gjort naglarna nyårsfina- gold leaf- och mot brorsan med familj för nyårsmiddag och ute har det börjat snöa 😍.

Nar jag hade stall installerade jag en radio i stallet, det var mysigt nar jag gick dar och pysslade att ha en classic rock station som spelade och det var ovarderligt pa nyarsafton och pa Independence day. Det skots inte ofta raketer, men tva ganger om aret skot en granne av ett gang nar det borjade morkna/hade blivit morkt sa tva ganger om aret var hastarna inne med alla dorrar stangda till stallet och radion pa hog volym.
Hastarna var da helt obrydda, aven min halvt hysteriska Paso Fino som ofta var radd for allt som lat hogt eller rorde sig lite ovantat ... som blommor som vajade i sommer vinden eller stenar langst vagen som kanske skulle kunna vara dodliga skoldpaddor och darfor plotsligt och ovantat i makligt takt rora sig sig
Jag är konstant hörlurslyssnare så har aldrig haft radio i stallet 😅 Men nu när man har den fiffiga byggradion så fick den användas vilket ändå är smidigt.

Här smäller det en del.
Här smälls det regelbundet och har gjorts i några timmar redan. Inte som vid 12, då låter det extremt, men ändå ständigt med smällar här. Hundarna fick en tidig lång promenad i morse, sedan en vid lunch och jag tänkte ta en runda vid 20 ganska kort och så sedan när jag lägger mig vid 01 eller senare. Lite förskjutet och knäppt, men det brukar fungera.

Preppat lingonparfait och kött samt spelat lite nyårspingis :D

Nu ska vi äta lite ostar och sen smyga ner och kolla på de som after skiar en stund. Unot får följa med.
Lite promenad blir nog bra inför krustader och löjromastoast :d
Räknar kallt med att äta till 01 eller så 😅

Jamen det blev ju ett kort besök eftersom de hade tvärstängt sekunden trubaduren var klar och nu sprang runt för att preppa inför nyårsmiddag. Fair enough!

Blev en liten nyårspromenad istället och nu ska vi fixa lite skagen och så. Och tända brasa :love:

Tycker synd om dig och hunden, och alla som bor där det smäller smällare i tid och otid :heart

Jag är evigt tacksam att vi köpte gård i en liten liten by där alla är överrens om smällarförbud :love:
Vi hade ju ingen aning om det när vi flyttade hit! Men blev glatt överraskade, så bara det är ett incitament att aldrig flytta :up:
Här är ändå väldigt lugnt 🙂 Bor i en liten by och just mitt område bor det endast pensionärer. Men ljud färdas ju, så vi lär säkert höra ändå. Än så länge är allt lugnt 🙂

I dag har vi lagt ganska många timmar på att få upp presnning över hål i taket på drängstugan. Tror det blev ok och förhoppningsvis håller det undan vatten tills vi kan byta taket :up:

Därefter tog vi tag i atv:n och fick bytt tändstiftet. Den har vägrat starta och det snöar här, så det var verkligen skönt att det bara var tändstiftet som behövde bytas! Det sitter dock dumt till så det tog en bra stund innan vi fick bytt det.

Nu är det matlagning och det blir citron- och kycklingrisotto till middag och dessert blir ostbricka och kex :d

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
57 578
Senast: Krålus
·
Svar
2 004
· Visningar
72 897
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
79 287
Senast: Scata
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 931
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar