Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_5933.webp

Alltså förlåt men måste bara, två versioner av gull! Mitt lilla stora hjärta ❤️

Halva hyllan är ihopskruvad tillsammans med min medhjälpare. Nu sitter vi i soffan och samlar nya krafter för resten av monteringen. Inte lätt att ha feber när man är liten och har en mamma som försöker vara effektiv på vab dagar

Jag tänker också att det är en enorm skillnad på att att vara medveten om de ojämlikheter som finns och att inte vara det. Att se allt den andra parten gör och att inte göra det.

För att ta ett väldigt förenklat exempel så finns det självklart en större risk för ett ojämlikt föräldraskap om föräldraledigheten inte delas lika. Men den risken kan också minskas om föräldrarna (och framför allt den part som är hemma mindre!) är väl medveten om riskerna med detta och ser det som ett problem. Och gör något åt det för att "kompensera". Då är chansen väldigt mycket större att fördelningen av FP inte sätter strukturen för hela föräldraskapet. För det är ju DET som är risken här (ur ett relation-med-barnen-perspektiv, självklart finns risker vad gäller ekonomi, karriär mm också).

För tack o lov blir ju de allra flesta barn äldre än 1,5 år. Jag tycker ofta att sådana här diskussioner blir så otroligt fokuserade på de allra första åren med barnen. Det är ju i sig fullt naturligt om man har sitt första barn som inte är så stort eftersom det är ju den erfarenheten man har. Men sett på det stora hela föräldraledighetstiden en väldigt liten del av föräldraskapet. Det är ju inte heller alls säkert att man lyckas hålla i sin jämställdhet bara för att man var föräldraledig 9 månader var och bytte varannan blöja.
Om jag ska se till vår omgivning när barnen sen blivit lite större och man köpt hus, så verkar jämställdheten försvinna mer eller mindre helt. Mannen renoverar och kvinnan tar hand om barnet/barnen. I vårt område är vi typ de enda där kvinnan också bygger, målar och renoverar.

Sen fattar jag att man kanske inte orkar, men för mig är det en självklarhet att jag också kan byta tak och fasad på vårt hus. Att jag kan måla och lägga golv. Att jag kan bygga möbler (inte montera Ikea utan bygga från scratch). Hus känns annars som en stor fälla att mannen pillar lite halvdant med det och kvinnan har barnen heeeela tiden och renoveringen aldrig blir klar. Allra bäst är ju om man kan anlita hantverkare men det var inte riktigt varit ett alternativ för oss annat än för sånt vi inte själva får göra.

Sen är det väldigt roligt när grannar och folk på besök i området stannar till och berömmer hur duktiga vi är 😄

Om jag ska se till vår omgivning när barnen sen blivit lite större och man köpt hus, så verkar jämställdheten försvinna mer eller mindre helt. Mannen renoverar och kvinnan tar hand om barnet/barnen. I vårt område är vi typ de enda där kvinnan också bygger, målar och renoverar.

Sen fattar jag att man kanske inte orkar, men för mig är det en självklarhet att jag också kan byta tak och fasad på vårt hus. Att jag kan måla och lägga golv. Att jag kan bygga möbler (inte montera Ikea utan bygga från scratch). Hus känns annars som en stor fälla att mannen pillar lite halvdant med det och kvinnan har barnen heeeela tiden och renoveringen aldrig blir klar. Allra bäst är ju om man kan anlita hantverkare men det var inte riktigt varit ett alternativ för oss annat än för sånt vi inte själva får göra.

Sen är det väldigt roligt när grannar och folk på besök i området stannar till och berömmer hur duktiga vi är 😄

Jag har faktiskt ingen aning om hur alla i vårt område delar upp sina renoveringsarbete. Och jag hoppas verkligen inte att alla som bor i vårt område har koll på att det är jag som målat om i alla rum på övervåningen och att det är min man som tapetserat i hallen :p

Rent generellt tror jag att det vore bäst för samtliga parter om folk i allmänhet la mindre tid, kraft, energi och pengar på renovering.

Vi är definitivt sådana vars renovering (av det vi gör själva) aldrig blir klar. Det är för att vi lägger alldeles för mycket tid på kvällar och helger på barnens aktiviteter och utflykter med familjen och att slappa i soffan den lilla tid som blir över. Eller så är det precis det vi inte gör :)

Och jag skulle inte sätta mig i den situationen. Ska vi ha hus nu, men små barn ska det inte vara ett hus där det behöver fixas massor och byta tak. Ett sånt hus kan vi ha när barnen är större. Nu får det var lättskött boende om vardagen ska vara rimlig.
Dygnet har bara 24h.

Ja men detta är exakt det vi hamnat i nu! Jag arbetar aktivt på att bli mer intresserad av att ordna med huset för att jag inte enbart ska hamna med barnen hela tiden. Men gud så svårt det är.

Sonen ligger och sover på min mage och jag tittar på dokumentären Ta hand om Maya på Netflix, om en flicka med ovanlig sjukdom där föräldrarna blir anklagade för Münchhausen by proxy och omhändertagen av staten. Där child protection är privatiserat och verkar ha egna intressen. Vilken soppa..

I eftermiddag har jag tid hos läkaren med sonen vars mage inte slutar strula och nu klarar jag inte av att se honom kämpa mer.

Sonen ligger och sover på min mage och jag tittar på dokumentären Ta hand om Maya på Netflix, om en flicka med ovanlig sjukdom där föräldrarna blir anklagade för Münchhausen by proxy och omhändertagen av staten. Där child protection är privatiserat och verkar ha egna intressen. Vilken soppa..

I eftermiddag har jag tid hos läkaren med sonen vars mage inte slutar strula och nu klarar jag inte av att se honom kämpa mer.
Lycka till hos doktorn hoppas ni får bra hjälp ❤️

Ta hand om maya låter helt fruktansvärd. Jag har blivit klart känsligare efter jag fått barn, tror inte jag pallar att se den!

Jag har faktiskt ingen aning om hur alla i vårt område delar upp sina renoveringsarbete. Och jag hoppas verkligen inte att alla som bor i vårt område har koll på att det är jag som målat om i alla rum på övervåningen och att det är min man som tapetserat i hallen :p

Rent generellt tror jag att det vore bäst för samtliga parter om folk i allmänhet la mindre tid, kraft, energi och pengar på renovering.

Vi är definitivt sådana vars renovering (av det vi gör själva) aldrig blir klar. Det är för att vi lägger alldeles för mycket tid på kvällar och helger på barnens aktiviteter och utflykter med familjen och att slappa i soffan den lilla tid som blir över. Eller så är det precis det vi inte gör :)
Vi har en bra relation med folk i området och pratar självklart med dem och det är de själva som säger att det bara är mannen som gör grejer hos dem. Och de frågar vad vi gjort och då berättar vi. Känns ju konstigt att inte berätta när man får frågan 😄 sen jobbet som sker ute tex fasad ja där ser man ju att vi båda grejade. I vårt område är man ute mycket så vi träffar grannar hela tiden och snickesnackar, supertrevligt.

Jag får energi av att ha det fint hemma hos oss och tycker det är superkul. För mig är det värt att sova mindre/slappa mindre för att få det precis som vi vill ha det. Hade jag/vi inte tyckt det var kul då hade vi köpt en nyproddad lägenhet istället.

Ja men detta är exakt det vi hamnat i nu! Jag arbetar aktivt på att bli mer intresserad av att ordna med huset för att jag inte enbart ska hamna med barnen hela tiden. Men gud så svårt det är.
Ja vi har ju bara ett barn (som dessutom är rätt stort) så det underlättar ju såklart. Sen om man inte tycker det är superkul med renovering/husfix så är det kanske skönt kunna slippa. Hantverkare är ju guld med så dyrt. Hade vi kört hantverkare på allt hade det tagit flera år och det tålamodet har inte jag. Det ska bli klart nununu 😂

Ja vi har ju bara ett barn (som dessutom är rätt stort) så det underlättar ju såklart. Sen om man inte tycker det är superkul med renovering/husfix så är det kanske skönt kunna slippa. Hantverkare är ju guld med så dyrt. Hade vi kört hantverkare på allt hade det tagit flera år och det tålamodet har inte jag. Det ska bli klart nununu 😂
Ja, vi har som tur är inte köpt ett hus som behöver renoveras direkt så det är mest smågrejer som tapetsering och liknande. Har tagit in hantverkare till grejer vi inte klarar själva men har ju tyvärr inte råd med det till allt. Jag försöker tänka att det är okej att det tar tid eftersom det för mig är viktigare att inte stressa ihjäl mig i vardagen men min sambo är lite som dig och vill ha allt klart helst igår 😅.

Min man tar sin tid med saker och ting här hemma och tycker att jag är hetsig när det kommer att få saker klart. Nu skulle han beställa en diskmaskin och jag sa att jag inte lägger mig i, beställ något bara. Då vill han ha en där vi kan sätta på en skåpslucka så att det blir finare. Sure, vi gör det. Men då kommer han på att vi vill ju faktiskt byta köksluckor, ska vi inte passa på att göra det nu också då? Men då är ju skåpen i fel färg, så då måste vi måla om alla skåp 🙃 Nej men det är lugnt älskling ta din tid det är ju så roligt att handdiska.

Min man tar sin tid med saker och ting här hemma och tycker att jag är hetsig när det kommer att få saker klart. Nu skulle han beställa en diskmaskin och jag sa att jag inte lägger mig i, beställ något bara. Då vill han ha en där vi kan sätta på en skåpslucka så att det blir finare. Sure, vi gör det. Men då kommer han på att vi vill ju faktiskt byta köksluckor, ska vi inte passa på att göra det nu också då? Men då är ju skåpen i fel färg, så då måste vi måla om alla skåp 🙃 Nej men det är lugnt älskling ta din tid det är ju så roligt att handdiska.
Känner igen det där 100 % 😅 jag hade bara googlat diskmaskin och sen köpt en som såg estetiskt bra ut. Sen är det inte omöjligt att jag efter ett tag kommit fram till att näe den va inte helt hundra. Medan min man är mer lugn och metodisk som din, jag försöker att inte jaga på men ibland är det svårt 🙈

Glömmer ofta kolla mått också, köpte nya vitvaror innan vi flyttade in och mätte ingenting. Kom på det en kväll och fick panik, måste mäta nu! Sen ville jag inte erkänna att jag inte kollat mått innan så mätte lite överallt i köket ”ska bara kolla lite mått för Ikeas planeringsverktyg” 😂

Vi har en bra relation med folk i området och pratar självklart med dem och det är de själva som säger att det bara är mannen som gör grejer hos dem. Och de frågar vad vi gjort och då berättar vi. Känns ju konstigt att inte berätta när man får frågan 😄 sen jobbet som sker ute tex fasad ja där ser man ju att vi båda grejade. I vårt område är man ute mycket så vi träffar grannar hela tiden och snickesnackar, supertrevligt.

Jag får energi av att ha det fint hemma hos oss och tycker det är superkul. För mig är det värt att sova mindre/slappa mindre för att få det precis som vi vill ha det. Hade jag/vi inte tyckt det var kul då hade vi köpt en nyproddad lägenhet istället.

Vi tänker nog olika på vad "folk i området" betyder. I vad jag skulle kalla "vårt område" finns ett par hundra hus och jag har definitivt inte koll på könsfördelningen i renoveringsarbetet hos alla dem 😅

Ja självklart kan man ha hundra bra anledningar till att renovera och att inte göra det. Jag menade jag skrev rent generellt. För jag tror som du också var inne på att jämställdheten är en minst lika stor utmaning när barnen är större.

Vi har lärt oss att ska vi göra något större så ska vi ha hantverkare (eller min pappa :p ) som gör rubbet. Sen gör vi såklart mindre saker själva också. Men det blir ofta nerprioriterat.

Maken vabbar med dottern idag, och jag mådde bra nog för att äta lunch med dem. Det är både kul och lite sorgligt hur glad hon blir när jag kommer ut från sovrummet en stund (hon får självklart komma in till mig när som), hon ropade "mamma är uppe!" Och följde efter mig som en ankunge :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
756
· Visningar
43 176
Senast: Fille
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar