Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså barn, så oberäkneliga.
Serverade ris och ugnsbalad lax till middag.
Stora E, som senaste året hatat ris av hela sitt hjärta och möjligen tolererat laxfile: "Åh vad gott det här var, kanske nästan min favoritmat!"
Lilla E, som senaste året älskat ris och brukar smaka allt som serveras: *åt gurka och paprika, spottade ut laxen och kastade riset på golvet* 🙄

Vabbar två friska barn eftersom ettåringen kräkte på fsk igår. Han kräkte sig genom sitt första år och han har inte slutat helt än, får han lös mat så händer det fortfarande att det kommer upp. Igår kräkte han en kvart efter att han ätit fil. Men det spelar ingen roll, han ska vara hemma 48 timmar, syskon också. Antar att vi får säga att dom inte får ge honom nån lös mat för vi kan inte vabba varje gång dom serverar nåt flytande :turd:

Vabbar två friska barn eftersom ettåringen kräkte på fsk igår. Han kräkte sig genom sitt första år och han har inte slutat helt än, får han lös mat så händer det fortfarande att det kommer upp. Igår kräkte han en kvart efter att han ätit fil. Men det spelar ingen roll, han ska vara hemma 48 timmar, syskon också. Antar att vi får säga att dom inte får ge honom nån lös mat för vi kan inte vabba varje gång dom serverar nåt flytande :turd:
Så jobbigt! Även om jag förstår fsk också som vill ta det säkra före det osäkra. Min lilla E var likadan med kräkningar, kunde upp till omkring 18 månader kräkas av flaskan på natten etc om hon åt för fort. Tack och lov lyssnade faktiskt fsk på oss när vi sa det och hade mer öppet sinne för orsaken. (Det var aldrig magsjuka)

Så jobbigt! Även om jag förstår fsk också som vill ta det säkra före det osäkra. Min lilla E var likadan med kräkningar, kunde upp till omkring 18 månader kräkas av flaskan på natten etc om hon åt för fort. Tack och lov lyssnade faktiskt fsk på oss när vi sa det och hade mer öppet sinne för orsaken. (Det var aldrig magsjuka)
Jag kan också förstå det, men samtidigt blir det orimligt om vi måste vara hemma två dagar varje gång han kräks, vi kommer vara hemma varje vecka. Vi vet att han inte är sjuk, 100% säker. Tror att det var fel personal på plats (nyanställd), ska prata med ”vår fröken” och se om vi kan få ett annat resultat. Jag är lite förvånad för vid inskolningen så berättade jag att han kräks ibland och fick ett ”vad bra du sa det” till svar.

Idag när jag hämtade dottern på förskolan berättade hennes pedagoger att hon alltid ska hjälpa till. Om någon har tappat sin napp så går hon och hämtar den och stoppar in, om någon trillat ska hon hjälpa upp, hon hämtar andra barnens skor när de ska gå ut och går fram och klappar på de som gråter. Så de har börjat kalla henne gruppens storasyster. Det märks nog av att hon är just den enda storasystern i gruppen. Kanske inte så konstigt med tanke på att de är 1-1,5 år allihopa 😄

39,4 i feber vilket gör att hon skiftar mellan ledsen i min famn eller full av bus som lätt leder till gråt vid minsta motgång. Så jag får inte vara för långt bort, helst tätt intill.

Ursäkta för total OT men jag försökte skicka PM till dig men det gick inte. Hade en fråga jag undrade över.

Var med om ngt "konstigt" ikväll.
Vi åt på en enklare resturang, vi väcker alltid uppmärksamhet när vi kommer med våra fem barn men idag hände ngt ovanligt. Vi hade nästan ätit färdigt när en dam kom fram och berömde våra barn för att dom var så duktiga och väluppfostrade för det är så ovanligt nu förtiden. Vi tackade såklart och både min man och jag tänkte att hon skulle sett barnen tidigare på bussen när den ena inte kunde sluta sparka på den andra.

Iaf när vi betalat och skulle gå kom en i personalen fram och gav mig 100€ (alltså typ 1000kr) och sa att det var från damen som pratat med oss innan och hon ville att vi skulle dela upp pengarna till barnen.

Var med om ngt "konstigt" ikväll.
Vi åt på en enklare resturang, vi väcker alltid uppmärksamhet när vi kommer med våra fem barn men idag hände ngt ovanligt. Vi hade nästan ätit färdigt när en dam kom fram och berömde våra barn för att dom var så duktiga och väluppfostrade för det är så ovanligt nu förtiden. Vi tackade såklart och både min man och jag tänkte att hon skulle sett barnen tidigare på bussen när den ena inte kunde sluta sparka på den andra.

Iaf när vi betalat och skulle gå kom en i personalen fram och gav mig 100€ (alltså typ 1000kr) och sa att det var från damen som pratat med oss innan och hon ville att vi skulle dela upp pengarna till barnen.
Vilken fin gest (stavas det så?) 🤩

Det blev uppskjutet men nu har vi i varje fall varit hos läkaren med sonen. De glada nyheterna är att ingenting verkar vara fel med honom, hans mage verkar vara på skalan normalvariation. Det känns såklart skönt att höra. Det som känns lite tufft är att de rekommenderade dubblad dos Laktulos och Resulax var tredje dag. Han har ju problem både med gaser och förstoppning och han vaknar varje timme på nätterna nu av magen. Så dubblar vi Laktulosen kan den hjälpa med förstoppningen men göra gaserna värre. Kör vi inte Laktulos blir förstoppningen värre. Så det jag hör är att vår son är frisk, det kommer sannolikt bli bättre med åldern och att efter 6 månader finns det motsvarande Laktulos på pulver som inte ger gaser. Men jag hör också att han inte kommer att sova på nätterna fram tills dess 🙃 :( Och ja, jag inser också att vi måste ta varannan natt nu.

MVH
Trött mamma som inte sov en sammanhängande timme inatt

Det blev uppskjutet men nu har vi i varje fall varit hos läkaren med sonen. De glada nyheterna är att ingenting verkar vara fel med honom, hans mage verkar vara på skalan normalvariation. Det känns såklart skönt att höra. Det som känns lite tufft är att de rekommenderade dubblad dos Laktulos och Resulax var tredje dag. Han har ju problem både med gaser och förstoppning och han vaknar varje timme på nätterna nu av magen. Så dubblar vi Laktulosen kan den hjälpa med förstoppningen men göra gaserna värre. Kör vi inte Laktulos blir förstoppningen värre. Så det jag hör är att vår son är frisk, det kommer sannolikt bli bättre med åldern och att efter 6 månader finns det motsvarande Laktulos på pulver som inte ger gaser. Men jag hör också att han inte kommer att sova på nätterna fram tills dess 🙃 :( Och ja, jag inser också att vi måste ta varannan natt nu.

MVH
Trött mamma som inte sov en sammanhängande timme inatt
Vad tufft att inte få sova 😔 Det är tufft ändå med två små men en helt annan nivå med grav sömnbrist! Skickar styrka ❤️

Pick-nick koja i vagnens liggdel. Stack in huvudet och blev matad med smörgåsrån.

IMG_1183.webp

Saknar barnen i helgen men också skönt att få en helg själv, förhoppningsvis fortsätter det vara uppehåll så jag kan jobba i trädgården.

För att inte vara helt ot bjuder jag på en bild på lilla E från igår. Ingen sover så gosigt som hon 😍 Oftast på tvären, tungt som en stock hela natten, nedburrad bland knöliga täcken och gosedjur ❤️
PXL_20230901_044741095.webp

Pappan drog iväg på lite egentid i eftermiddags och jag och ungarna har haft så mysigt. Dom har pysslat inne, sen åt vi mat. Sen ut och plocka björnbär som vi sen åt medan vi spelade lite spel.
Det bästa var när sonen sa "det här var mysigt!" :heart .

Nu lite tv, äpple och sen läggdags.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
755
· Visningar
43 162
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar