Vad gör vi? CXLVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
The Rough Life of Sue the T.Rex Väldigt intressant, men jag blev så ledsen över att hon måste haft fruktansvärt ont under lång tid på grund av de benbrott, beninfektioner, hemska parasiter, avslitna muskler och gikt som hon led av under sin tid på jorden.

Kollat på så mycket så jag har svårt att komma ihåg vad jag tittat på men vet att jag kollat på massor av videos från Royal Tyrell Museum of Palaeonthology iallafall och på olika videos med Jack Horner, bl.a hans TED Talk The Shape-shifting skulls of dinosaurs - den är intressant och med mycket humor!
 
Det är säkert som du skriver, att det är ett hållbart och billigt äpple.

Pink Lady är ju friskt, krispigt och saftigt, till skillnad från Royal Gala som smakar uppblött hushållspapper, eller i bästa fall ingenting.

(Ja, jag vet att alla inte har mina smakpreferenser, och det är så klart helt ok :)).
Alla har olika smak som du säger och det gör det ju bara roligare, finns verkligen oändligt med sorter :) Jag tolkar det helt enkelt som att du föredrar fastare sorter med mer smak :p
 
Har ju svårt med syrligheten hos äpplen.
Så royal gala funkar bra för mig.
Pink Lady tror jag aldrig jag har sett här i affären
För mig är det tvärtom :)
Jag gillar lite syrligare frukt. En avmina favoriter är Antonovka som int efinns i affären men är ett av min barndoms favoritäpplen. I gynnsamma förhålland3en glasar detoch blir så saftig att det rinner. :love:

Av köpeäpplen är det mest cox orange och granny smith som funkar.

Menlösa hushållspapperäpplen som mosar sig är ingen hit. De behöver tillagas för att vara ätbara (tack @Philosophia för träffande beskrivning!).
 
Har ju svårt med syrligheten hos äpplen.
Så royal gala funkar bra för mig.
Pink Lady tror jag aldrig jag har sett här i affären

Pink lady är gott, men ofta väldigt dyrt, och precis som Royal Gala så transporteras det över halva jordklotet. Jag brukar därför undvika det trots att det är gott. Nu hade jag pga sjuk beställt mat från Mathem och de hade extrapris på en 4 kgs ekologisk fruktkasse och där framgick inte sorterna. Fördelningen var lite skev så nu har jag lite drygt 2 kg Royal Gala att äta upp. :laugh:
 
Har ju svårt med syrligheten hos äpplen.
Så royal gala funkar bra för mig.
Pink Lady tror jag aldrig jag har sett här i affären
Pink Lady är inte jättevanlig, började dyka upp för några år sedan på Lidl och emellanåt finns den på större affärer, ser den sällan på mindre. En nyare sort dock, framkorsad och jag upplever den inte är lika hållbar som de vanligare sorterna, kanske därför den inte är lika vanlig på affärerna. Eller så är det bara att den som beställer inte tror att kunderna vill testa nytt :p
 
Pink lady är gott, men ofta väldigt dyrt, och precis som Royal Gala så transporteras det över halva jordklotet. Jag brukar därför undvika det trots att det är gott. Nu hade jag pga sjuk beställt mat från Mathem och de hade extrapris på en 4 kgs ekologisk fruktkasse och där framgick inte sorterna. Fördelningen var lite skev så nu har jag lite drygt 2 kg Royal Gala att äta upp. :laugh:
Äpplen i all mat kommande vecka framöver alltså? :D
 
Pink lady är gott, men ofta väldigt dyrt, och precis som Royal Gala så transporteras det över halva jordklotet. Jag brukar därför undvika det trots att det är gott. Nu hade jag pga sjuk beställt mat från Mathem och de hade extrapris på en 4 kgs ekologisk fruktkasse och där framgick inte sorterna. Fördelningen var lite skev så nu har jag lite drygt 2 kg Royal Gala att äta upp. :laugh:

Gör konjaksäpplen, det gör särbon :D Mjuka upp dem i lite smör ha på lite socker, kanel och konjak som får koka in :d
 
För mig är det tvärtom :)
Jag gillar lite syrligare frukt. En avmina favoriter är Antonovka som int efinns i affären men är ett av min barndoms favoritäpplen. I gynnsamma förhålland3en glasar detoch blir så saftig att det rinner. :love:

Av köpeäpplen är det mest cox orange och granny smith som funkar.

Menlösa hushållspapperäpplen som mosar sig är ingen hit. De behöver tillagas för att vara ätbara (tack @Philosophia för träffande beskrivning!).
Alltså äpplen är ju en av de mest underskattade samtalsämnena, 😉.
Jag planerar just nu för att få en fruktträdgård som ska kunna leverera alla de fantastiska sorter som bara får det att vattnas i munnen. Tänk att kunna äta Transparant Blanche, P.J. Bergius, Mio, Rubinola, Åkerö, Ingrid Marie och många flera sorter istället för att köpa de, fadda och hushållspappersliknande man hittar på Ica.
 
Sambon steker pannkakor medan jag sitter i soffan och väntar på att det ska bli klart. Det är dag 3 med nya medicinen och än så länge känns det bra. Var rätt orolig för insättningsbiverkningar men har inte kännt av några än så länge. Sömntabletterna däremot tycker jag mig inte känna av. Möjligen att det är tystare i huvudet men nå mer trött blir jag inte. Tog maxdos igår och kände ingen skillnad men kan iaf konstatera att jag inte vaknar som en zombie dagen efter vilket är en fördel.
 
Jag gick in på Ellos och blev fast i hur mycket fina lampor de har till vettigt pris! Så planerar inköp av en fönsterlampa och någon ny skärm till löningen. Rejäla lampfötter så förhoppningsvis är det kattsäkra varianter som inte åker i golvet för minsta lilla :devil:
Självklart är det @Hoarfrost fel att jag kommer köpa nya lampor, är absolut inte för att jag tidigare haft svårt hitta rätt till det pris jag kan tänka mig betala :angel::D
 
Alltså äpplen är ju en av de mest underskattade samtalsämnena, 😉.
Jag planerar just nu för att få en fruktträdgård som ska kunna leverera alla de fantastiska sorter som bara får det att vattnas i munnen. Tänk att kunna äta Transparant Blanche, P.J. Bergius, Mio, Rubinola, Åkerö, Ingrid Marie och många flera sorter istället för att köpa de, fadda och hushållspappersliknande man hittar på Ica.
Jag köper knappt äpplen längre, inte sedan jag har tillgång till egna äppelträd. Tänk hur fantastiskt var det inte i höstas i oktober november att kunna gå ut mitt i natten med hundarna, plocka ett Ingrid Marie, sprängfyllt av saft så det riktigt skvätter när man biter i det. Jag har Aroma, Ingrid Marie, Säfstaholm, Åkerö, Signe Tillich, Bullerhus och Gravensteiner. Vill absolut ha fler sorter om jag bor kvar.
 
Jag gick in på Ellos och blev fast i hur mycket fina lampor de har till vettigt pris! Så planerar inköp av en fönsterlampa och någon ny skärm till löningen. Rejäla lampfötter så förhoppningsvis är det kattsäkra varianter som inte åker i golvet för minsta lilla :devil:
Självklart är det @Hoarfrost fel att jag kommer köpa nya lampor, är absolut inte för att jag tidigare haft svårt hitta rätt till det pris jag kan tänka mig betala :angel::D

Både Ellos och Jotex kan faktiskt ha rätt mkt bra grejer, överraskande nog!
Jag köpte mina sammetgardiner på Jotex och dessutom dessa omtag som matchade bra i min inredning

CF38A036-FB0C-439A-B37E-A08AEB36E943.jpeg
 
Pink lady är gott, men ofta väldigt dyrt, och precis som Royal Gala så transporteras det över halva jordklotet. Jag brukar därför undvika det trots att det är gott. Nu hade jag pga sjuk beställt mat från Mathem och de hade extrapris på en 4 kgs ekologisk fruktkasse och där framgick inte sorterna. Fördelningen var lite skev så nu har jag lite drygt 2 kg Royal Gala att äta upp. :laugh:
Inga problem :) ! Gör denna:
https://www.ica.se/recept/varldens-godaste-appelsmulpaj-714125/
 
Jag gick in på Ellos och blev fast i hur mycket fina lampor de har till vettigt pris! Så planerar inköp av en fönsterlampa och någon ny skärm till löningen. Rejäla lampfötter så förhoppningsvis är det kattsäkra varianter som inte åker i golvet för minsta lilla :devil:
Självklart är det @Hoarfrost fel att jag kommer köpa nya lampor, är absolut inte för att jag tidigare haft svårt hitta rätt till det pris jag kan tänka mig betala :angel::D
:o F'låt :D
Jag kommer nog köpa fler lampor där, fanns många fina ju :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
526
· Visningar
53 327
Senast: Bison
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 062
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
26
· Visningar
2 083
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 857
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp