Vad gör vi? CXLVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aaaah.... Har hittat mina släktingars överfart, dvs när mamma Emma 35 år åkte från Köpenhamn till New York, för vidare färd till maken Nils i Montreal, med barnen Natalia 14 år, Ernst Albert 7 år och lilla Gerda 4 år. De reste den 11/5 1918 med Hellig Olav som tillhörde Scandinavian America Line. Enligt skeppsmanifestet var alla fyra ljushåriga med blå ögon. Mamma Emma var ca 160 cm lång. Så mycket info man kan hitta från ca 100 år sedan, och så spännande det blir med alla detaljer :) !
 
Aaaah.... Har hittat mina släktingars överfart, dvs när mamma Emma 35 år åkte från Köpenhamn till New York, för vidare färd till maken Nils i Montreal, med barnen Natalia 14 år, Ernst Albert 7 år och lilla Gerda 4 år. De reste den 11/5 1918 med Hellig Olav som tillhörde Scandinavian America Line. Enligt skeppsmanifestet var alla fyra ljushåriga med blå ögon. Mamma Emma var ca 160 cm lång. Så mycket info man kan hitta från ca 100 år sedan, och så spännande det blir med alla detaljer :) !

Fantastiskt kul!
 
Vilar under dubbla yllefiltar med två vetevärmare och en slutkörd jack russell. Lyssnar på ljudbok med Tomas Bolme som uppläsare, möjligtvis är han en aning teatral men ändå bra. Tar tid med ljudboken, sätter alltid på 30 minuter sleep mode, och får hoppa tillbaka 20 minuter varje gång jag startar om.
 
När älsklingen skulle åka till en kompis och såga träd bad jag honom vara försiktig...Så åker man själv till stallet och tar ut hästen på en härlig ridtur I alla gångarter i snön 😍 och efter ett korp"skrik" nästan över oss blev resten av hela ridturen spännande då pållan skyggade ständigt för, vad jag tycker då, minsta lilla. Blev nästan irriterad på fjordröken som såg "spöken överallt" 😄. Mest spännande var det att galoppera förbi "grishuset" I skogskanten som plötsligt var så otäckt att häst kastade sig i galoppen åt vänster. Nej, jag åkte absolut inte av men lyckades få typ en "sträckning" I bröstkorgen av den plötsliga rörelsen.
Och så bad jag sambon ta det lugnt när jag själv sätter mig på ett flyktdjur 😅.
#rimligt
#balanscheck
 
Fikadags! Varit i stallet och barnet fick rida. Jag blir ofta lite stissig för barnet har inga hämningar och ponnyn var idag lite matgalen men på det stora hela gick det bra! Fick dock lite dåligt samvete när unghästen tittade på mig med stora ögon 🥺 men där såg jag min begränsning, så hon fick vara idag!
 
Puh handlat (naturligtvis hade de inte några få men saker jag inte kan laga rätter utan). Hann också gå till apoteket och ta ut insulin - det är alltid bra att ha - eftersom jag upptäckte att det nästan var slut. Behövde köpa rakblad för att räta upp sensorer på cpu, shit vad dyra de är, 169 för fyra :nailbiting:
 
Hästarna installarade där det ska vara och fått mat. Jag kom just ur duschen, är så trött idag. Hela dagen har varit upp och ned vänd känns det som.

Trulbert var iaf nöjd när jag hämta honom i hagen, mycket lugnare och kunde snällt gå med rakt in. Han leker 🍌 när han har överskottsenergi 🤪 Bara köra igen på Måndag. Nu hoppas jag vi slipper fler bakslag som tappade skor, tidsbrist och sjukdomar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
526
· Visningar
53 365
Senast: Bison
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 081
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
26
· Visningar
2 098
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 869
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp