Vad gör vi? CVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
5594C4BB-FD70-4D41-AC1C-A78886276A04.webp
Lagar denna för första gången, borde bli gott! :d
 
Kompisen sa i går att hon varit på promenad och hittat "rosa kottblommor". Så i dag tog vi en promenad till de rosa kottblommorna, hade med oss lite matsäck, och var iväg bra länge - ca 3 timmar.
Tittade på får på vägen dit, ett av fåren var rejält halt och hade ett väldigt svullet framknä så vi letade fram ägarens telefonnummer och ringde. Hen blev mycket tacksam över att vi ringde :)

De rosa kottblommorna var vätterosor, aldrig sett förut men de var väldigt fina och intressanta små parasiter :D

Nu hemma och vet inte riktigt vad jag ska hitta på.
 
Kompisen sa i går att hon varit på promenad och hittat "rosa kottblommor". Så i dag tog vi en promenad till de rosa kottblommorna, hade med oss lite matsäck, och var iväg bra länge - ca 3 timmar.
Tittade på får på vägen dit, ett av fåren var rejält halt och hade ett väldigt svullet framknä så vi letade fram ägarens telefonnummer och ringde. Hen blev mycket tacksam över att vi ringde :)

De rosa kottblommorna var vätterosor, aldrig sett förut men de var väldigt fina och intressanta små parasiter :D

Nu hemma och vet inte riktigt vad jag ska hitta på.
Aldrig sett heller, såg faktiskt ut som kottar :D
 
En riktig cider är jäst äppel- eller päronmust från frukt som pressats.
Jag har haft sådan gjord av våra egna äpplen och mums :love:
Men jag tänkte på något som man kan köpa i affärer, rekorderlig är väl äppelcider med andra smaker inblandade i. Jag har dock inte bemödat mig till att läsa innehållsförteckningen på dem. Men de är ju tydligen inte cider utan snarare alkoläsk enligt er, därför undrade jag :)
 
Jag har haft sådan gjord av våra egna äpplen och mums :love:
Men jag tänkte på något som man kan köpa i affärer, rekorderlig är väl äppelcider med andra smaker inblandade i. Jag har dock inte bemödat mig till att läsa innehållsförteckningen på dem. Men de är ju tydligen inte cider utan snarare alkoläsk enligt er, därför undrade jag :)
Jag tror inte det finns något naturligt alls, utom vatten, i de alkoläskerna.
 
@athena_arabians eller någon annan, har ni tips på surdegsbrödsrecept?
Har du redan surdegsgrund? I så fall brukar jag göra så här (har bakat 5 gånger nu sedan jag fick surdegen - och detta blir bra :) ):

Ca 1 dl surdegsgrund
3,5 dl vatten
1 tsk salt
Ca 8 dl vetemjöl special

Jag värmer vattnet till 37 grader. Lägger surdegsgrunden i maskinen och häller i övriga ingredienser. Kör sedan i 10 minuter. Sedan låter jag degen jäsa i bunken i 7 timmar, i rumstemperatur. Jag lägger ett bakplåtspapper i en avlång brödform, "häller" i degen (jag knådar alltså inte den, och degen är rätt lös), och låter sedan formen stå ovanpå spisen och jäsa i en timme till medan ugnen värms till 250 grader. Jag sätter in brödet långt ner i ugnen och bakar på 250 grader i 15 min. Sedan sänker jag till 200 grader och bakar i ca 30 min till. Av detta får jag alltså ett bröd, och det är egentligen ett halverat recept. Förutom saltet, men jag tyckte att brödet blev smaklöst på bara en halv tesked salt.
 
Har du redan surdegsgrund? I så fall brukar jag göra så här (har bakat 5 gånger nu sedan jag fick surdegen - och detta blir bra :) ):

Ca 1 dl surdegsgrund
3,5 dl vatten
1 tsk salt
Ca 8 dl vetemjöl special

Jag värmer vattnet till 37 grader. Lägger surdegsgrunden i maskinen och häller i övriga ingredienser. Kör sedan i 10 minuter. Sedan låter jag degen jäsa i bunken i 7 timmar, i rumstemperatur. Jag lägger ett bakplåtspapper i en avlång brödform, "häller" i degen (jag knådar alltså inte den, och degen är rätt lös), och låter sedan formen stå ovanpå spisen och jäsa i en timme till medan ugnen värms till 250 grader. Jag sätter in brödet långt ner i ugnen och bakar på 250 grader i 15 min. Sedan sänker jag till 200 grader och bakar i ca 30 min till. Av detta får jag alltså ett bröd, och det är egentligen ett halverat recept. Förutom saltet, men jag tyckte att brödet blev smaklöst på bara en halv tesked salt.
jag blev inspererad av denna tråd och gjorde en surdegsgrund på rågmjöl. Och provade och baka med den idag :up:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Toppendag, inte sovit på hela dagen så i natt kanske jag kan sova hela natten. Jag har varit ute o beundrat vårgrönskan i vår fina stadspark och handlat lite söndagsmys. Nu käkar jag clementin o surar för att hallonsodeflaskan inte går att öppna. Jag får flirta med hemtjänsten i kväll. Klarar inte han korken, får jag ta en sväng till varsam i morgon o skaffa grepptång till flaskkorkar, samt tubklämma som jag önskat mig länge... Jag lade mig en kortis för en stund sen och fick bara med halva mig i sängen, så det kändes som jag skulle gå av på mitten... höfter o ben klarade sig tack vare min fantastiska automatiska puckelpistsäng (vårdsäng, som jag fått låna av regionen "så länge jag behöver den"). Men jag har nu för säkerhets skull tagit min vanliga alvedon, plus en akuttablett så det inte blir tårar till natten... :)

Hopp o hej, leverpastej :)
 
Strongbow har kommit ut med en 'rose cider' (inte rosé alltså. :D ) gjord på röda äpplen, den är riktigt god om man vill ha någonting sötare men som fortfarande smakar cider!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·
Mat Jag har massor med zucchini i trädgården och för 1-2 veckor sen la jag in några i en klassisk 1-2-3 lag. Kan jag använda den lagen en...
Svar
2
· Visningar
392
Senast: Lingon
·
Relationer Åtets fylledag närmar sig med strålande väder. Vad planerar ni? Vad ska ni göra? Var ska ni fira och skåla? Vågar ni elda trädgårdavfall...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 680
Senast: Lilla
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 119
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp