Vad gör ni med gödseln?

Sv: Vad gör ni med gödseln?

Här är det absolut inga problem att få bönderna att hämta gödseln. Dom nästan sliter det ur näven på en.

Jag har haft 6grisar.
Tycker det verkar lite sumt att ha dom stackarna i en gödsel stack.
Höns har jag de pickar ganska bra. Men jag kan inte lägga all min gödel där . Har också problem med vart man gör av den.
Frågade en bonne i går. De har tillräckligt.
Man kan höra på sin komun sophantering kontainer.
Det skall fungera bra.

Våran granne får hem stora containrar som de fyller sin kogödsel i. Sen kommer det en lastbil och hämtar dessa.
Detta företag som hämtar sätter en container hos oss när det är tömningsdax, då kommer grannen och hjälper oss att få i hela gödselstacken i containern. Lastbil kommer och hämtar containern och vips så är allt borta! Detta betalar vi inget för. Perfekt!
Får hem en container ca 4 ggr/år som sen lastbilen kommer och hämtar så vi har aldrig nån stor gödselstack. Sen vet jag inte om detta företag hade kört ut enbart till oss, nu tar de oss när de ändå kör till grannen som har mkt mer gödsel än vad vi har.

taccotad: hur många hästar har ni? Det låter som något liknande jag funderar på, men det är ganska dyrt. Så schysst att ni får det gratis av grannen :-) !

Haha! Grisarna ska inte vara I gödselstacken utan PÅ. De ska alltså böka runt och vända omkring och få igång processen. Vilket borde påskyndas mha deras egen gödsel. Vår platta är som sagt väldigt stor + överbyggd (nästan som ett riktigt hus) och grisarna kommer att få all behövlig omsorg.

Nr 1- Välj strömedel med omsorg,
Halm, om man har stooor plats, annars skippa.
Spån, ganska oattraktivt för trädgårdsodlare och bönder, även om det inte är så utrymmeskrävande.
Torv, tar minst utrymma på högen och är attraktivt i koloniområden och trädgårdar. (mitt val)
JAg gjorde en deal med en av traktens handelsträdgårdar och blev av med alltihopa på en gång :)
Kontakta cirkelledare i trädgårdsskurser på hemorten och tala om att det finns jordförbättring att hämta- ett år tror jag vi försåg hela tantolundens koloniområde med dynga...

jag får betalt för att någon ska få hämta den...har en granne som tad den varje vår...det e guld :banana:

Imorgon skall våran gödselhög bort. VI kör ut på en av våra stora gräshagar som skall plöjas upp och så nytt.

Kram Favina :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 560
Senast: Lejanna
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 564
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar