Vad gör ni med gödseln?

Sv: gödsel - mera om kompostmaskar, tack!

Jag måtte vara tvärdum, vanliga maskar har vi. Fast inte så många som jag skulle vilja ha just i den högen. Men är inte "kompostmaskarna" nån speciell sort, eller är det bara onödigt att handla sånna?

Och som sagt, om man köper sig ett gäng maskar - måste man "rädda" dom kvar i dynghögen eller räcker det med dem som blir kvar om man inte tar allt på en gång?

Sv: Var gör ni av all gödsel?

Det är inga problem att ha grisar på gödselstacken, men givetvis ska ju djurskyddslagen följas, att de har tillgång till en hydda att gå in i, fri tillgång på vatten, och de kan behöva lite mer fordr än det de hittar på gödselstacken.
Kyla är inget problem, de gräver ner sig i stakccen, och komposteringen urvecklas ju värme, så de klarar sig fint.

Skriv eller PMa gärna så jag får höra hur det går!!!

Häls. Embla

ang skrev:
Jag måtte vara tvärdum, vanliga maskar har vi. Fast inte så många som jag skulle vilja ha just i den högen. Men är inte "kompostmaskarna" nån speciell sort, eller är det bara onödigt att handla sånna?

Och som sagt, om man köper sig ett gäng maskar - måste man "rädda" dom kvar i dynghögen eller räcker det med dem som blir kvar om man inte tar allt på en gång?

http://home.swipnet.se/sjoegrens_hemsida/kompostmask.html

Det här med kompostmask är helt klart intressant! Jag ska nog pröva det. Vad kostar maskarna?

Hej Embla! Vår gödselplatta har uppgjutna halvväggar i betong, brädväggar och helt tak över. Dvs nästan som ett stall! Eller kanske mer som en lösdrifts/utebox? Ganska djup och stor. Därav även problemet med för torr gödsel + enbart hästbajs i halm. Dvs mycket strö och lite bajs. Där ligger en hel del nu efter ca två år, men inte så att det täcker hela plattan iofs. Det är dragfritt och vi har lampa uppmonterad dessutom.

Hoar har vi! Och naturligtvis ska vi ge dem tillräckligt att äta, det säger ju sig själv. Kornkross, proteinmedel, vitaminer och mineraler...fallfrukt från trädgården (gott om äpplen i år!), nyslaget gräs från markerna, div vegetabiliskt rens etc. Har faktiskt en liten bok jag köpte i våras som heter "Gris till husbehov". Vår grisbonde berättade även h*n att de gräver ner sig i stacken om det blir kallt och DET var mitt största bekymmer! Dvs ev kyla i vinter. Men nu kan jag ju sova lugnt hehe.

Det enda vi ska göra innan vi kan ta hit grisarna är att fixa ena väggöppningen. Vår gödselstad har tre öppningar kan man säga, två på sidorna där man kan komma åt med traktor. Den ena vätter åt hästhagarna och har eltrådar på 20, 40, 60, 80 o 120 cm = inga problem. Den andra går ut på bakgården, dvs där man kör in/ut med traktor tex. Där ska vi montera upp U-järn och fylla i med rejäla brädor. Den tredje öppningen är från gången mellan fd kostallet (överbyggt med tak o väggar) och ut på plattan så man kan köra gödsel utan att få regn eller vind på sig. Himla smart ordnat! Den gjutna väggen är högst där, så vi behöver troligtvis inte sätta för den öppningen, för vad jag vet kan grisar varken klättra eller flyga... *skratt*

Var köper man dessa kompostmaskar, hur mycket behövs, och vad kostar dom.
Vi har ett stall med 12 boxar, klarar maskarna en sån gödselhög.
Snälla, någon som vet, om ni inte vill skriva här, pm:a mig i såfall.

vi köpte mask för 6 år sedan. har ett stall med då två hästar. det krävdes 3000 maskar per häst så vi köpte 6000st. (har använt msn-gubben för att fråga hur mycket det kostade, men mor i familjen äter väl frukost på jobbet så jag får återkomma med det) vi har haft spån och det har väl maskarna bara tyckt smakade sådär. men när vi skaffade fler hästar och bytte till halm blev det fart på dom. har en gjuten platta med sidor, den kan väl vara ca 35kvadratmeter, ganska liten men bara gjord för 2 hästar.
jag märker inte att mängden minskar så jättemycket, men som någon sa, förbränningstiden minskar radikalt, börjar jag använda den nu kan jag slänga allt i trädgården om jag vill nästa år då det bara är en jord kvar, svart och fin! vi har även en plätt i skogen där vi tippar kärrorna ibland. den plätten sköter sig själv, vi planterade ut mask även där -för dom förökar sig!! jösses vad många dom är nu. så när vi tömt gödselstan tar vi bara en skopa mask från skogen och lägger i botten på gödselplattam, coh så börjar vi om från början. fungerar super. vet inte hur vi skulle klarat oss utan våra maskar då vi inte har någon traktor at sprida på åkrarna med.

Låter ju toppen för grisarna!!!
Våran gödselplatta ser ut ungeför sådär oxå, med tak...
Vad man kan behöva tänka på är att de kan böka upp skräp på eltråden så att det gjordar. Enkelt löst genom att sätta upp en eltråd till på grissidan. Ca 30-40 cm in ifrån den bef tråden och ungefär lika högt.? du får kolla lite vad som blir lagom. Denna tråd ska ta emot öronen på grisen när den går och bökar. Då kommer han inte så nära att han kan böka upp skräp på hästarnas eltråd.
Förstå du ???? ;)

Det är bra att ha rejält stängsel från början, för grisar är smarta. Är det bra stängsel, så lär dom sig kvickt att dom inte kommer ut, MEN...... lär dom sig att det bara svider till lite på ryggen, och sen är dom ute, då är dom hopplösa att stänga inne!!! :crazy:
Våra gjord det ett år. Vi jagade grisar överallt!!!

Lycka till!!

Tack för tipset! På ena sidans öppning blir det rejäl plankvägg där de kan böka upp så mycket de vill och där vi kan höja med fler plank om det behövs. Andra sidan ska vi se om vi kan sätta en rad eltråd till, som du beskrev.

Ni som har egen gård vad gör ni med gödseln? Bönderna vill inte ta emot den, inte ens kobonden för han har bara "flytgödsel". Hur blir man av med skiten?

Sv: Vad gör ni med gödseln?

Har samma bekymmer som du. Men det finns ett dyrt alternativ som jag absolut funderar på nu: Ett företag i stan som man hyr container av och stoppar gödseln i. Sen kommer de och tömmer. Dels är det svindyrt tror det var 300/mån i containerhyra och 700/tömning. Sen behöver jag ändra på gödselplattan också. Vill gjuta ner så att man häller i skiten utan att behöva packa eller köra upp för en livsfarlig ramp.
Men annars - bönderna vill inte ta gödseln även om de får redigt betalt. Att försöka sälja till kommunen är inte lönt här- de har så de klarar sig. Att sälja till privatpersoner verkar bara vara osäkert sätt och mycket, mycket jobb.
Hoppas att din tråd ger oss bägge några bra alternativ :-)

Jag har gödselmaskar som äter & äter och bildas i tusental :D över sommaren äter dom upp det mesta
Jag har tömt 1g/5år men sen beror det på hur mycket gödsel man har för att det ska göra verkan

Vi har ett gris-projekt på gång. Ska ha några grisar på gödselstacken, efter tips från en annan bukefalist!

Vi har en drygt 50 kvm betongplatta med väggar och tak över, vilket har gjort gödselhögen allt för torr för att brinna ordentligt. Det är ju mest strö i utmockning från hästar (o getter).

Tanken är att grisarna ska böka runt i högen och få igång förmultningen med sin bökning + deras egen urin o gödsel. Vi kommer naturligtvis att utfodra grisarna som man ska, två gånger per dag + vatten! Ev kommer vi även att få låna en grishydda som de kan gå in i, men annars lär de gräva ner sig i halmhögen om det blir kallt. Det är ganska små grisar, drygt 25 kg för de två minsta och så ett par som är lite större, som ska få bo här.

När högen är färdigbehandlad får vi se vad som händer, lite beroende på hur lång tid det här tar. Men vi har en lämplig hage de ska få gå ut i till våren, med fast skjul o allt. När grisarna är slaktfärdiga är det meningen att vi ska äta upp dem!

Om projektet är lyckosamt kanske vi gör om det fler gånger. Däremellan ska jag även testa med kompostmask tror jag.

Det som blir kvar när grisarna gjort sitt ska vi skyffla i svarta plastsäckar och sälja ganska billigt till trädgårdsmänniskor. Perfekt som gödning och jordförbättring!

:crazy: :crazy: :crazy:

men maskarna äter väl inte halmen? det är ju den som är det största problemet!

:rofl: :rofl: :rofl:
men jag vill inte ha några grisar! dom producerar ju bajs dom med, vem äter deras bajs?

Den brinner upp :D maskarna äter upp gödslet och det andra brinner så g-högen blir aldrig stor så man behöver tömma den :D

Deras kiss och bajs blandas med allt det andra i en salig röra och brinner till slut ihop, är det tänkt i alla fall. Det är som sagt ett projekt!

Jag har också problem med gödseln. Bönderna har inte tid att komma och tömma. Man får ringa och tjata minst 10 ggr innan dom kommer. Och när dom väl kommer är det så fullt att man inte vet vad man ska tag vägen med all skit. Vi får betala ca 1500 kr per gång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 560
Senast: Lejanna
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 564
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar