Sv: Var gör ni av all gödsel?
Hej Embla! Vår gödselplatta har uppgjutna halvväggar i betong, brädväggar och helt tak över. Dvs nästan som ett stall! Eller kanske mer som en lösdrifts/utebox? Ganska djup och stor. Därav även problemet med för torr gödsel + enbart hästbajs i halm. Dvs mycket strö och lite bajs. Där ligger en hel del nu efter ca två år, men inte så att det täcker hela plattan iofs. Det är dragfritt och vi har lampa uppmonterad dessutom.
Hoar har vi! Och naturligtvis ska vi ge dem tillräckligt att äta, det säger ju sig själv. Kornkross, proteinmedel, vitaminer och mineraler...fallfrukt från trädgården (gott om äpplen i år!), nyslaget gräs från markerna, div vegetabiliskt rens etc. Har faktiskt en liten bok jag köpte i våras som heter "Gris till husbehov". Vår grisbonde berättade även h*n att de gräver ner sig i stacken om det blir kallt och DET var mitt största bekymmer! Dvs ev kyla i vinter. Men nu kan jag ju sova lugnt hehe.
Det enda vi ska göra innan vi kan ta hit grisarna är att fixa ena väggöppningen. Vår gödselstad har tre öppningar kan man säga, två på sidorna där man kan komma åt med traktor. Den ena vätter åt hästhagarna och har eltrådar på 20, 40, 60, 80 o 120 cm = inga problem. Den andra går ut på bakgården, dvs där man kör in/ut med traktor tex. Där ska vi montera upp U-järn och fylla i med rejäla brädor. Den tredje öppningen är från gången mellan fd kostallet (överbyggt med tak o väggar) och ut på plattan så man kan köra gödsel utan att få regn eller vind på sig. Himla smart ordnat! Den gjutna väggen är högst där, så vi behöver troligtvis inte sätta för den öppningen, för vad jag vet kan grisar varken klättra eller flyga... *skratt*