Vad gör ni med gödseln?

vippan

Trådstartare
Var gör ni av all gödsel?

Ni som inte har areal att sprida det på själva? Hämtar grannen? Ligger det kvar? Annan smart lösning?

Tips önskas! :)

Sv: Var gör ni av all gödsel?

Vi har flirtat med grannbonden så han har helt enkelt varit bussig och ställt in sin gödselspridare i våran stora lada,så vi bara lastar den full,varteftersom och sen säger till så kommer han och antingen lägger han vårt på sin gödselstack och balndar upp det lite med kobajset,eller så sprider han ut det direkt.
Han ser det bara som positivt då han "får vinterförvaring" inomhus på spridaren..

vippan skrev:
Ni som inte har areal att sprida det på själva? Hämtar grannen? Ligger det kvar? Annan smart lösning?

Tips önskas! :)

Vi har torvbäddar och bara två hästar så det blir inte så jättejättemycket. Men det brukar vara stor efterfrågan på hästskiten. Grannar, släkt och vänner kommer för att hämta och ha i sina trädgårdar. Vi har även en hel del i vår egen trädgård och till grönsaksodlingarna. Det som blir kvar sprider jag så jämnt det går över gödselplattan och sedan odlar jag solrosor, pumpa, squash etc. i högen och det växer något otroligt.

Jag sprider ut mitt gödsel på åkrarna hemma.
Men nu var ju frågan vad man ska göra om man inte har egen mark.

Ett tips är att strö med torv, mörkt, jag vet men den blandningen är ganska lätt att sälja till villaägare som jordförbättring, behöver dock kompostera ett år så att det blir fin jordförbättring.

Ett annat tips som fungerar mycket bra om man strör med halm, eller spån, men bäst med halm, är att ha ett antal grisar som bor på gödselstacken. De bökar runt, så att bajset komposteras fortare, de äter halm och hörester och tuggar sönder halmen till korta strån. De gödseln är mycket lättare att blir av med till en lantbrukare, eftersom det blir mindre halm och mer bajs. Och det är i bajset som näringen finns.

Nu får man inte längre dumpa hästskit på soptippen, men i vissa kommuner vill man ändå ha hästskit, för att lägga på tippen som täckmaterial, och då oxå miljövänligt sådandt. kan vara värt att kolla.

Hoppas mina tips kan hjälpa!!:)

EmblaAsk skrev:
Ett tips är att strö med torv, mörkt, jag vet men den blandningen är ganska lätt att sälja till villaägare som jordförbättring, behöver dock kompostera ett år så att det blir fin jordförbättring.

Det som inte bränt en längre tid kan man sälja till folk som vill ha obränd gödsel till sina varmbänkar och växtlådor.
Jag behöver inte ens mocka ut mina permanentbäddar själv. När hästarna går ut för betessäsongen så kommer en granne med släpkärra, backar in i stallet och mockar ut hela bäddarna. Till och med sopar rent efter sig :D Bäddarna är ju inte bara välgödslade utan också rejält kalkade. Rosor älskar torvbäddar!

Kanske finns nån plantskola i närheten som kan köpa rubbet?

Åh, vad smart! Det är ju bara såå tungt att mocka ur bäddarna.
Har torv i botten men, har nu tre storbalar halm jag behöver bli av med som jag tänkte ha som toppströ ovanpå torven. Nackdelen är ju att halmen tar så vansinnigt med plats i gödselstacken. :-(

Köp kompostmask och lägg i gödselhögen. Dom små rackarna gör underverk.
Fick en glasslåda mask av en gammalsläkting mest för att prova det i gödselhögen. jag har mellan tio till femton hästar och har inte behövt tömma den på fem år. I år ska den ut på fälten i höst. Men det är nästan bara jord i den så en del ska bli ny gräsmatta också.

Ska kolla med kommunen om de är intresserade, det har jag inte tänkt på! :)

Hur fungerar det här med kompostmask egentligen? Håller de sig i gödselhögen eller "smiter" de iväg? Var får man tag på dem samt finns det info någonstans?

Vi mockar direkt i säck och kör det på soptippen, och i just vår kommun kommer vi fortsättningsvis att kunna göra så eftersom de har användning för det. Det vi mockar ur hagen ger vi bort som gödsel och slänger på egna rabatter. Fast nu börjar perennerna nå oanade höjder ...

På ett tidigare stall där jag hade hästen inhyst hade vi torv, och sålde gödselhögen till Parkförvaltningen. De kom och hämtade, så det var suveränt lämpligt.

Får man verkligen ha grisar boende på gödselstacken??? Det låter ju helt perfekt, men FÅR man verkligen det??? Vi har tak över vår platta så vårt största problem är att det blir väldigt torrt i gödselstacken. Har provat att vattna, men då får man stå väldigt ofta och länge och det giter man inte i längden. Men ett par grisar hade ju varit helt fantastiskt! De är ju outstanding på att böka och vända runt i allt och äter sånt man inte ens vill tänka på...

Grannen hämtar, blandar och säljer matjord. Helt perfekt. Är inte helt säker med tror att han låter den brinna ett år innan han blandar ut den.

Grisar ja.. då skulle min sambo bli glad... :angel: Nej det är nog inget att tänka på i mitt fall... :D

Sv: gödsel - mera om kompostmaskar, tack!

Masse eller någon annan, skulle ni kunna vara så snälla och berätta mera om gödselmaskarna? Det låter superintressant.

Men som vippan frågat - håller de sig i stacken eller "smiter" dom rackarna? Måste man fylla på med nya maskar nån gång, och vad händer om man skottar bort halva stacken för att lägga på rabatt etc?
Hur går det med dom vanliga maskarna som man har där?

...och äter "dyngmaskarna" upp växtrötter och sånt i rabatten då?

Pratade faktiskt med en lokal grisbonde igår (en av grannarna) och h*n kom hem och kollade på vår gödselstack och tyckte det var en intressant idé! H*n ska återkomma när h*n har inventerat grisarna...hade visst några eftersläntare (sk pellar) som h*n eg inte visste vad h*n skulle göra med dem. Verkar som att vi kan få hem och ta hand om dem!

vippan skrev:
Hur fungerar det här med kompostmask egentligen? Håller de sig i gödselhögen eller "smiter" de iväg? Var får man tag på dem samt finns det info någonstans?

Min "mask" håller sig i gödselhögen och ungefär så här funkar det:
- minskar gödselmängden med 75%
- minskar processtiden från ca 3 år till 8 - 9 månader.

Min gamla släkting som jag fick min mask från blev väldigt förvånad när hon skulle hämta lite gödsel till sitt trädgrådsland första året som dom hade mask. Det fanns ingen gödsel bara jord!

Masken finns på flera ställen men jag känner bara till ett så där direkt för det råkar ligga ganska nära där jag bor.
Jag kan PM:a telefonnummer till dom som är intresserade.

En liten sak till! Till er som transporterar gödsel på vägarna. De flesta av dessa transporter kräver ett tillstånd från Länsstyrelsen. Tillståndet kostar några hundralappar och varar ett år.

Nä jag har inte märkt att masken skulle äta upp några levande växter. Det ända som dom gett sig på har varit sur halm som låg vid sidan om gödselstacken. Så när våren kom var det i stort sett ingen halm kvar bara jord.
Eftersom masken används i många vanliga små komposter så tror jag inte att gör annat än vanlig mask om den kommer ut i trädgården.

Det enda jag är nyfiken på är om jag kommer att kunna "rädda" dem gamla masken nu när gödseln ska ut eller om jag måste fylla på med nya.

Masse skrev:
Nä jag har inte märkt att masken skulle äta upp några levande växter. Det ända som dom gett sig på har varit sur halm som låg vid sidan om gödselstacken. Så när våren kom var det i stort sett ingen halm kvar bara jord.
Eftersom masken används i många vanliga små komposter så tror jag inte att gör annat än vanlig mask om den kommer ut i trädgården.

Det enda jag är nyfiken på är om jag kommer att kunna "rädda" dem gamla masken nu när gödseln ska ut eller om jag måste fylla på med nya.

Har inga egna maskar, men har läst om kompostmasken på nån trädgårdssite. Man gräver helt enkelt upp en hög maskar och sparar i en påse när man ska gräva ur gödselhögen. Sen slänger man tillbaka dem när man grävt klart. Maskarna förökar sig själva så det gör inget att en del av dem förfars.

Sen är jag i det närmaste säker på att maskar bara äter förmultningsgrejer och inte levande växter. I rabatterna är det ju bara bra att ha gott om mask då maskarna luckrar upp jorden. Maskar är ju inga skadedjur - tvärt om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 560
Senast: Lejanna
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 564
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar