Vad gör ni med benen efter snabbjobb/start?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
F

Fnobby

Alltså hästens ben;)

Kyler, lindar, linimentar?

Och vad har dom gjort där ni har jobbat?

Min chef tycker det är onödigt med allt sånt "duttande" och att det inte gör så mycket skillnad. Men på mina egna "duttas" det rätt friskt...om inte annat så blir det väl psykiska effekten hos matte som känner att hon gjort något för "Stelben" iaf:angel:

Hur gör ni?

Sv: Vad gör ni med benen efter snabbjobb/start?

Jag ser till att hästen får en ordentlig nertrappning efteråt, dvs skrittas en bra stund, så att alla slaggprodukter försvinner ur kroppen. Det, tillsammans med en bra uppvärmning, tror jag är bästa sättet att förebygga skador.
Om jag inte märker några svullnader/svampigheter eller annat som kan tyda på skada/överansträngning i benen vid avselning så gör jag inget annat än ovanstående.

Jag håller med din chef! :)
Jag tycker det ägnas alldeles för mycket tid och möda åt att pyssla om området nedanför framknän/haser på hästarna och alldeles för lite till resten av kroppen. Vill man nödvändigtvis göra något så är min övertygelse att en helkroppsmassage gör mer nytta än lite liniment på benen... :angel:

"Duttar" aldrig... :D

Efter snabbjobb brukar jag använda BoT-paddar över natten.

Jag skrittar alltid av ordentligt.

Jag stetchar ordentligt efter tävling/snabbjobb/tung träning och lindar oftast med BoT, speciellt bak där min häst har lätt för att bli lite gallig.

Naturligtvis får han en grundlig nedtrappning efter jobbet, men det tillhör självklarheterna enligt mitt tycke.

Senast ändrad av en moderator:

Sen är det ju en viss skillnad på ponnyer och stora....... Ponnybenen ser ut som nyfödda även efter hårt jobb.
Håller dock med dig om upp och nertrappning.

Innan hårade jobb står pålle i värmetäcke och har varit ute i hagen innan.
Lång uppvärmning.
Efter jobbet skritta av till allt flås är borta, 20-30 minuter.
Sen stretching.
Gå 10 minuter i grimskaft.
Dusha, gå 10 minuter i grimskaft.
Kylning av ben med kylklabbar eller vatten i 20 minuter.
Nackmagnet och benmagneter runt om.
Sen in i boxen för vatten och lunch och vila.
Efter ca 90 minuter bytar till ute täcke och släpper ut i hagen.

Använder sällan liniment , men bandage ibland men oftast inte samma dag som de gått hårt för jag vill se den sanna reaktionen av jobbet.

Det är ett evighetsprojekt när mina går fort :-) men det är kul och de mår väldigt bar på detat viset.

Skrittar lääääänge + stretching efteråt .
Spolar benen om hon är jätte lerig annnars borstar jag bara :D

Då min häst började bli lite för blöt i benen efter start, började jag linimentera och linda före och efter start/snabbjobb.
Funkar perfekt! Är som "ny" i benen igen.
Kan tillägga att han gjort mer än 50 starter , detta började efter ca 40 starter.
Förut räckte det att kyla en stund med vatten och sen linda utan liniment.

efter jobb, eller rättare sagt, efter all hårdare träning så stretchas mina hästar samt att vi kyler benen på dem. Vid behov så åker det på våtvärmande ulldukar. Kanon tycker vi.. :)
Massage används dagen efter.

Lika viktigt för att motverka eventuella skador är ju en ordentlig uppvärming och rikligt med nedvarvning, joggar alltid 1-2 bakvarv efter snabbjobb för att sedan skritta ett.
Då transporteras mest slaggprodukter ur kroppen.
Och ja, det är framforskat. På Wången.

Lindar alltid BoT natten innan jobbet.
Innan jobbet får han alltid skritta och lunka igång
Efter jobbet lunkar jag och skrittar av. När vi kommer hem är det stretching, dush, isspray och sedan ut i hagen. På kvällen lindar jag med BoT och masserar musklerna lite grann (inte alltid). Morgonen så lindas det av och linimenter alla leder på benen med radital och han skrittas ca 30-45 min.

Djurjouren skrev:
Sen är det ju en viss skillnad på ponnyer och stora....... Ponnybenen ser ut som nyfödda även efter hårt jobb.
Håller dock med dig om upp och nertrappning.
Fast ärligt talat... :D
Så gör jag med mina ponnyer. Och likadant gör jag med mina halvblod efter hårdare träningspass, vad de nu kan bestå i. Nog för att ponnybenen oftast ser "klara" ut, men skötseln av ponnyns hälsa är precis lika viktig som vilken annan häst som helst. Jag gö ingen skillnad, helt enkelt.

Och vad gäller uppvärmning och nedtrappning: titta på vilken travbana som helst - HUR MÅNGA är det som ffa sköter nedtrappningen ordentligt? Det är för vissa en självklarhet, men tyvärr för alldeles för många är det inte så. :smirk:

Tycker ni BoT fungerar bra? På min "gammel" som är gallig och ser lite tråkig ut i benen så upplever jag ingen förbättring, snarare bättre med ullpaddar...

Klart det är nödvändigt med uppvärmning/nedvarvning! Är noga med det med!

Hur långt/länge värmer ni före ett intervallpass resp. snabbjobb?

Jag menade skillnad på travponnyben och stortravarben. Kan inget om halvblodsben, de gör liksom inte samma sorts jobb :-).
De stora travare som klarar sig utan lite benpyssel är lätträkande.
Likadant med galopörer, deras ben gör man heller inte så himla mkt med och de är fina ändå. Galopare får mest senproblem och travare med ledproblem. Halvblod vet jag inte.

Håller med om att nedvarvning är en bristvara på travbanorna. Rätt in i stallet, gärna i trav och med käken på....:cool:

spolar med kallt vatten på benen och stretschar

många av er svarar att ni stretchar hästen. Hur gör ni då?... och vad är BoT?

Djurjouren skrev:
Jag menade skillnad på travponnyben och stortravarben. Kan inget om halvblodsben, de gör liksom inte samma sorts jobb :-).

Jag hoppas att du inte menar att ponnytravare och stortravare inte gör samma sorts jobb... för det tycker nog jag att många ponnysar faktiskt gör.

*kl*
det somd om kommit fram till på wången är att man måste trava för att slaggprodukterna ska gå ur kroppen - i skritt hände ingenting. jag var med och gjorde projektet (körde hästarna) det bästa var att trava i 15 min i snabbt tempo. då vi travade så sjönk mjölksyran till god nivå och pulsen sjönk till strax ovanför vilopuls efter ca 6 bakvarv - sen i stallet hade hästen nästan vilopuls. om vi gjorde samma sak fast skrittade så låg mjölksyra halten kvar alldeles för högt i flera timmar efteråt - har frö mig att den tillock med låg över normalt dagen efter på några hästar. pulsen sjönk alldeles för sakta... så det ska räcka att skritta från banan till stallet för att bara få den psykiska effekten av att ta det lugnt innan man avslutar. så skritt i sig gör ingen nytta för kroppen - bara huvet...
i alla stall jag varit i så börjar vi i princip att trava ut ur stallet och sen travar in i stallet - skritt är "onödigt" om man inte tänker på den psykiska aspekten... och just så är det de fungerar i många stall idag - och man hinner inte skritta ett bakvarv om man väl hade velat. på den tiden hinner man sela av och på en ny häst. så då är det trav som gäller.
men har man tid så tycker jag att det är bra att skritta en stund innan man går in i stalletför att varva ned hästen - men det skall inte vara ersättning för traven..

*KL*
Jag tror djurjouren menar att halvblodsben och travarben inte gör samma typ av jobb?

Hur som helst håller jag med ovanstående utan att ha tagit del av Wångens undersökning, jag joggar alltid nästan direkt (lugn jogg, inte snabbjobbstrav), värmer upp till träningsbanan (som ligger 5 km från gården), kör intervaller och joggar hem, sedan är det olika vad jag gör med benen. Nu på sommaren gör jag inte så mycket med dem, de blir faktiskt jättefina av att bara få gå ut i hagen och röra på sig, har aldrig så fina ben på hästarna som när de får vara ute i hagen, därför försöker jag även slänga ut dem några timmar efter träning på vintern också, men de måste givetvis torka till först. Märren har gjort lite drygt 100 starter och jag har aldrig behövt spruta henne trots att hon fått många hårda lopp och tjänat fina pengar, så, det funkar för mig...

Är inte så glad i liniment men blistrar ibland med vanlig speedway, inte ofta men ibland... Däremot använder jag mycket arnikaliniment i samband med massage på musklerna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar