Vad gör ni för miljön?

Naturbeteskött och viltkött är såklart bättre för miljön jämför med vanligt kött men jag är fortfarande tveksam på om svenskt kött är så mycket bättre än utländskt kött. Såklart lite är bättre än ingeting men nu var ju jämförelsen med vegansk mat. När jag studerade gjorde vi just en jämförelse mellan importerat vegansk "kött"färs och närproducerad köttfärs, där importerad vegansk färs var bättre än närproducerad ekologiskt köttfärs.
Ok, jag ska försöka svara på din fråga, men då får du stå ut med ett smärre föredrag...

Apropå färsen:
När man räknar på klimatbelastning av olika livsmedel, så måste man räkna in väldigt många olika faktorer.
Någon måste ge en det siffermaterial man ska räkna med, och avgöra vilka saker som alls är relevanta att räkna in. Hur mätningar går till, och vilka faktorer man väljer att att räkna med, kommer att avgöra vilket resultat man får...

Det finns ett antal skäl, som det skrivits ett antal gånger om, till varför svensk nötkött är bättre än importerat.
För att kunna jämföra med andra länder, måste man börja med att titta på hur det går til att föda upp djur som ska bli kött i Sverige

Så här ungefär, kommer nötkött till i Sverige, det finns flera olika sätt nämligen:

Kött från mjölkkor:
En stor andel av nötköttet vi äter, är en "biprodukt" till mjölkproduktion.
För att en ko ska producera mjölk, så behöver hon föda en kalv. Efter att hon fått en kalv, så kommer hon att under ett antal månader producera mjölk, men så småningom så avtar mjölkproduktionen. Då får hon vila ett tag, så betäcker man henne igen, och så föder hon en kalv igen, för att producera mjölk. Efter ett antal år, så börjar kon bli "utarbetad", och då slaktas hon, och blir "kött". I Intensiv mjölkproduktion blir en ko kanske 6-8 år, i mindre intensiv produktion, så kan korna bli 15-20 år.
De kalvar till mjölkkor, som är av hankön, och kvigkalvar, som inte behövs för att ersätta en mjölkko på gården (eller annan gård), föds upp för att bli "kött". Dessa djur slaktas efter 2-3 år.
Lite drygt 50 % av det nötkött vi äter, kommer från djur som har sitt ursprung mjölkproduktion.
Svenska mjölkkor går ute betar på sommaren, men eftersom det nödvändigt att korna är nära lagården, för att kunna mjölkas, så går de flesta mjölkkorna och betar på odlade vallar. Sinkor och ungdjur går och betar naturbetesmarker om det finns sådana tillgängliga.

När korna ska producera mjölk, så behöver de mycket näring (protein och energi), då ges de förutom odlat vallfoder tilläggsfoder. Ensilaget är alltid basfodret till korna.
Numera så försöker man så långt det går, producera sådant foder på gården eller köpa i närområdet. Det handlar om t.ex. om spannmål och ärtor som har för dålig kvalitet för platsa som människomat, om särskilt odlade åkerbönor, om restprodukter från sockertillverkning, och i mindre utsträckning om importerade foderråvaror.
De flesta av de mjölkraskalvar som föds upp för att kött, köps av någon annan bonde, som föder upp dem. Där föds de upp på ungefär samma sätt som andra "köttdjur".

Köttdjursuppfödning, det finns lite olika undervarianter:
Man har kor av särskilda raser, som ger ett smakligt kött. Det föds kalvar, det är vanligt att de föds på våren, som går med sin mamma och diar, och under sommaren går de ute på bete. När kalvarna blivit lite större, så skiljs de av från sina mödrar, och får gå i grupper med ungefär jämnåriga av samma kön.
Köttrasdjuren låter man i stor utsträckning beta på naturbetesmarker.
Vissa djur går på "ranchdrift", utomhus året om, andra gör på lösdrift, utomhus med möjlighet att gå in i en ligghall när de vill, andra går inomhus över vintern, i stora hallar med bädd av halm, där de kan röra sig som de vill.
Köttdjuren kan födas upp nästan helt utan tilläggsfoder, om man vill det. De äter alltså mest ensilage, och eventuellt något tilläggsfoder. Då ges de ungefär samma sorts foder som mjölkkor, men i mindre mängder.

I Svensk djurhållning, så används antibiotika endast när det är befogat, p.g.a. sjukdom som verkligen kräver behandling. Veterinärerna är ytterst restriktiva med att skriva ut onödiga mediciner.
Man jobbar väldigt mycket förebyggande hälsovård, och djurhållningen har på alla sätt strikta regelverk runt olika aspekter av djurvälfärd.

Naturbetesmarker är alltså marker, som av olika skäl det inte är lämpligt, görligt, eller rimligt att odla upp.
Naturbetesmarker kan vara steniga, kuperade, ha mycket berg som kommer upp, ett för tunt jordlager för att kunna plöjas, vara för fuktiga eller blöta under delar av året t.ex., så att de inte är odlingsbara.
Det enda som egentligen kan produceras på naturbetesmarker, är gräs och betesväxter (och oätliga växter inklusive större buskar och träd), och ett rikt liv av insekter och andra organismer som lever tillsammans med växterna, som behöver den sortens natur för att kunna leva. En hel del av växterna gynnas också av bli betade, och av att fröna passerar genom magen på ett djur.
Eftersom naturbetesmarker aldrig plöjs, så lagrar naturbetesmarken in "kol" på ungefär samma sätt som skogsmark, de är alltså CO2 sänkor. Enligt nyare beräkningar, så lagrar naturbeten som betas in ny kol effektivare än skog, i och med att mullen växer. Det blir nästan som att göra biokol och gräva ner.

Vall, alltså odling av gräs och baljväxter på åkermark för att skapa ensilage till djuren, är ett sätt att säkerställa att odlingsjorden långsiktigt behåller sin bördighet. Bördighet handlar om att det ska finnas näringsämnen, mullämnen, maskar, svampar och bakterier i jorden, som gör att olika grödor (växter) kan växa på ett bra sätt på jorden. Förutom att generera en bra odlingsjord, genom att jorden får vila och blir naturligt gödslad genom baljväxterna, så fungerar vallen, medan den ligger, som en "kolsänka".
En vall brukar hålla ungefär 2-5 år, sedan plöjs den upp, och så odlar man t.ex. spannmål ev olika slag, ärtor, åkerbönor, eller raps på jorden (eller majs i södra Götaland), för sedan återigen ha en vall i några år.
När man kommer lite mer norrut i Sverige, låt oss förenkla genom att säga norr om Dalälven, så så faller fler och fler grödor ifrån, det blir svårt att få till skördar med bra resultat. Det gäller även i mer missgynnade lägen i skogsbygd bl.a..
Det mest meningsfulla som egentligen går att odla i mer missgynnade lägen, är egentligen vallfoder som kan ges till djur som t.ex. kor, vars mjölk vi kan dricka eller vars kött vi kan äta.
Vi har dessutom (förutom sommaren 2018) ett klimat där vi inte normalt inte behöver använda grundvatten, eller ens bevattna, för att få vallar eller andra lantbruksgrödor att växa, utan det tar regnet hand om.
Grönsaksodlingar är det som brukar behöva bevattnas.

Svenskt jordbruk är faktiskt "bäst i världen" på att få fram bra skördar med minimal miljö och klimatpåverkan. Vi använder minst kemiska bekämpningsmedel, vi precisionsgödslar med konstgödsel, vi är bäst på att långsiktigt behålla eller förbättra jordens bördighet, och vi är duktigast på fasa ut fossila drivmedel...


Nu kan vi tag tag i det där importerade köttet, och varför det är "dåligt".
Observera att det naturligtvis finns jordbrukare som som är lika "duktiga" som de svenska är, överallt på jorden, men vi måste ju använda generaliseringar här...

Dels så finns det rent allmänt en massa problem med djurhållningen. Det handlar om utrymme, hantering, slakt, slakttransporter och en stor överanvändning av antibiotika (som används även i förebyggande syfte), vilket ökar på problemen med resistenta bakterier.
Det är dessutom långt ifrån alla djur, som ens får går ut, eller får beta.
De föds upp med mindre naturliga foder, alltså mer kraftfoder och mindre gräs, i värsta fall i så kallade "feed-lots". https://en.wikipedia.org/wiki/Feedlot

Vad gäller klimat- och miljö, så finns det också stora brister. En hel del av odlingen av det som blir djurfoder är utarmande för odlingsjordarna, eftersom man på många håll driver industrialiseringen av jordbruket hårt, med intensiv användning av kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel, och bevattning, så att man åstadkommer försämrad bördighet och påskyndar jorderosion. Kortsiktigt skapar man stora skördar, långsiktigt, så får man stora problem.

När man använder foder till djuren som kommer från åkrar, som plöjs minst en gång per år, så släpper man ut bundet koldioxid från åkern, det blir ingen lagring som det blir i vallen som ska bli ensilage, dessutom så rapar och fiser kor som har en väldigt stor andel kraftfoder i sin foderstat, ut mer metan, än kor som huvudsakligen äter gräs. Det beror på att vom-mikroberna inte kan bryta ner fodret lika bra, som de kan göra med det mer naturliga gräset.

Så det importerade köttet är sämre, för djuren behandlas sämre, för att jordbruket är mindre uthålligt och mer klimat- och miljöpåverkande.

Och så finns det en sak till:
Om vi lägger ner det mesta av vår djurhållning i Sverige, t.ex. för att det går att köpa billigare kött utomlands ifrån eller för att vi tycker att det är oetiskt med djurhållning, så kommer vi att påverka den odlande delen av jordbruket också negativt.

Det kommer inte att finnas tillgång till djurgödsel till lantbruket, vi får problem med bördigheten.
Det kommer inte finnas avsättning för gräset på vallarna, så dessa ytor kommer endast att fungera som bevuxna trädor.
Naturbetesmarkerna, och de viktiga pollinerande insekterna samt den biologiska mångfalden som kommer därifrån, kommer att försvinna...
 
Jag vette tusan om jag gör något direkt för miljöns skull men jag tror mitt sätt att leva är lite bra för den.

*Jag har inga barn
*Jag har aldrig flugit och lär inte göra
* Jag äter bara mat jag odlat eller fött upp själv
*Mina djur äter bara det jag odlar på gården
*Jag använder inget gift till odlingarna och bara gödsel från mina djur.
*Jag har ingen indragen el utan använder en liten solcell.
* Jag köper inte kläder utan ärver oftast och använder de till de är slut.
* Jag använder bil väldigt sällan.
*Jag använder inga engångsplastartiklar.
* Jag värmer mitt lilla torp med ved från gården.
*Jag handlar oftast mina verktyg/prylar från loppisar.

Jag tror att mycket kommer automatiskt med livsstilen. Även om jag skulle vilja shoppa någon gång så har man inte råd så det är nog bra🙂
 
Importerade veganska allternativ är bättre ur koldioxidsynpunkt än naturbetesköttet från sverige, sen ur ett helhetsperspektiv med nyttan en betesko gör för biologisk mångfald om hon nu betar på ett naturbete och inte på någon gödslad vall dvs, så är det svårt att säga om det kompenserar för växthusgaserna som släpps ut.

Man måste som sagt inte importera veganska allternativ det går att producera proteinprodukter i sverige om man vill. Men det är ju inte bara vegetarianer och veganers mat som importeras. På nästan allas matbord finns det importerad mat. Vi producerar ju inte tillräckligt med livsmedel i Sverige för att vara självförsörjande.
Är koldioxiden det enda du ser som miljöproblem i livsmedelsproduktion?
Jag kan se stort bruk av bekämpningsmedel och konstgödning utomlands som stora problem med matproduktion (gäller förstås inte de svenska proteinprodukterna).
Regelverken ser olika ut i olika länder och Sverige är ett land med mycket stora restriktioner jämfört med andra länder vilket gör jämförelsen intressant.

Och skälet till att jag ifrågasätter är ju just att flera har beskrivit sitt kostval (vegan eller vegetarian) som extra miljövänligt. Då blir det ju intressant att fundera på om valet verkligen är bättre ur miljösynpunkt jämfört med dem som köper svenskt kött...

tillägg: själv köper jag i stort sett aldrig rött kött. Kanske en förpackning kassler per år eller så.
Jag äter mycket kyckling, vilket tydligen är "bra" ur miljösynpunkt men som går att ifrågasätta väldigt starkt ur djurskyddssynpunkt även om det är svenska fåglar.
Detta innebär att jag alltså inte "försvarar" egen köttkonsumtion.
Jag tycker att propagandan om svenskt nötkött som en stor miljöbov är gräsligt utpekande mot svenska bönder, som ändå har en i mina ögon bra verksamhet, och antagligen inte helt sann i ett större perspektiv.
 
Just det här att bara äta svenskt kött är så mycket bättre för miljön än utländskt kött är något som många tar upp när jag säger att jag är vegan delvis för miljönsskull. Men jag förstår inte riktigt varför svenskt kött skulle vara så mycket bättre hur klimatsynpunkt? Bortsätt från transporterna av köttet såklart men som jag har förstått det står transporterna för en liten del av utsläppen från köttproduktion.

Det är stor skillnad i djurhållningen - hur många djur per areal mark, hur mycket antibiotika som används, vilken sorts kraftfoder som ges (svenska djur får huvudsakligen hemmaproducerat kraftfoder baserat på havre, ärter, korn).
Antibiotikaanvändning i fodret - i stort sett ingen i svenskt foder (och jo, antibiotikaanvändning har också med miljö/klimat att göra; stora utsläpp av antibiotika påverkar fiskars reproduktionsmöjligheter till exempel).
Hur mycket bekämpningsmedel som används i foderproduktionen (internationellt sett VÄLDIGT lite i Sverige), hur mycket konstgödning som används i foderproduktionen (igen, internationellt sett VÄLDIGT lite i Sverige).

Om man ser till hela produktionskedjan, inklusive utfodring av djuren et c, så blir det fler skillnader än enbart frakten.
Och det är ju utifrån hela produktionskedjan som det också är intressant att fundera över hur de vegetariska/veganska proteinprodukterna (och järnkällorna för den delen) produceras för att faktiskt jämföra miljöbelastningen.
 
Det där var väl rätt gnälligt?

Alla som äter, oavsett de äter kött eller ej, kommer att göra endera misstag, eller vara okunniga om miljö- eller klimataspekter i sina val av livsmedel.

Väldigt många ungdomar, oavsett om de äter kött eller hoppar på något slags vegantrend, är oerhört oinformerade om hur jordbruk går till, hur djurhållning fungerar i Sverige, respektive "utomlands" eller om detaljerna runt miljöbelastningen för olika sorts livsmedel.

Om du säljer så mycket majs och soja, så låter det lite grann som att du säljer soja till grisbönder, och majs till jägare som ska ha det till sina vildsvinsåtlar...

Det är få, som köper ren majs eller soja till sina kor och får...

Mest köper man nog koncentrat som blandas med egenodlad spannmål, pelleterade kraftfoder eller färdigfoder... Om man nu köper alls...

Fast det säljs nog en del sojaprotein till hästägare misstänker jag.
Och hästägare ska nog generellt sett inte "anklagas" för att ha låg miljöbelastning...
 
Min största miljöbelastning (enligt tester man gör på internet) är dels att jag har två bilar som jag kör ca 3000mil/år med sammanlagt och att vi bor två pers på 140kvm, även om vi bor i ett hus som är 100 år gammalt. De år jag reser med flyg så påverkar det så klart också, och vi reser med flyg typ vartannat/var tredje år. Att jag har hundar som äter köttfoder (svenskt kött) påverkar så klart också.

Vi gör en del som bidrar till bättre miljö, men jag skulle ljuga om jag sa att det var enbart därför vi gör som vi gör..
- äter framförallt viltkött och alltid svenskt, helst närproducerat, köpekött. I år ska vi slakta vår första egna kalv, efter en av kvigorna vi köpte i fjol
- planterar skog vartannat/var tredje år och fyller gärna ut med lövskog där det är möjligt
- pantar, sopsorterar
- vi har bergvärme i huset samt eldar med egen ved
- har ca 300kvm solpanel som står för en stor del av strömförbrukningen
- har miljömärkt el från leverantören
- byter uttjänta lampor till led
- veckohandlar, vilket för oss har lett till mycket mindre matsvinn
- Köper sällan ny elektronik och försöker "ärva" varandra i den mån det går. Jag har t ex sambons gamla mobil eftersom han fick en ny från jobbet. Han kommer ärva min 7 år gamla Macbook Air när han börjar plugga, hittar jag ingen vettig begagnad så kommer jag nog köpa en ny eftersom den inte orkar med mina program längre.
 
haha!
och ändå skrev jag ju att jag lät bli att sänka, inte att jag fortsatte höja...
Jag var nog trött när jag läste. :laugh: och utgick från mig själv, jag har elementen på typ "5" när det är -30 och har börjat stänga av dom flesta nu, så jag tänkte att du aldrig sänkte dina och det blev typ 30 grader varmt inne :laugh:
 
Fast det säljs nog en del sojaprotein till hästägare misstänker jag.
Och hästägare ska nog generellt sett inte "anklagas" för att ha låg miljöbelastning...

Det här tycker jag är intressant. Hästen idag används till absolut ingen nytta mer än som leksak. Visst det finns några få som använder den i arbete men det är försvinnande få i jämförelse med antal hästar.

Jag träffade en kvinna ett tag som hade travhästar. De hade väl en 8-9stycken.

De åt ofantliga mängder hö, jag trodde inte att det var sant. En dagsutfodring för dem skulle räcka för mina tre getter nästan hela vintern (Mina får bara hö på vintern) Då ger de mig mjölk, kött och skinn så jag klarar mig varje år. Utöver hö åt hästarna rejält med pellets och kraftfoder.

Hästarna skulle typ mediceneras och vaccineras och sådant. Minns inte hur ofta. Men sen alla tävlingar. Tunga transporter långt bort. När en häst skulle avlivas åt man den inte ens. Hästarnas enda uppgift var att roa människorna. Dels ägarna men också människor som spelade på dem..

Jag tycker många sväljer elefanter och silar mygg.

Jag har valt alla mina djurslag för att de ska vara härdiga, tåliga men samtidigt kunna leva och växa av lite.
Jag har Gotlandskaniner, de ger nästan ingen belastning alls och de får inget som människor äter annat än som gotte. De ger mig ca 50kg kött om året.
Mina getter äter under sommarhalvåret bara det som finns ute på vintern får de tillägg i form av hö samt viss mån havre från min lilla plätt. De ger mig ca 40kg kött och 120l mjölk om året.
Mina gäss är enorma foderomvandlare och lever bara på gräs på sommar på vintern får de viss havre samt hö. De ger mig ca 50kg kött och 60 ägg(räknas som 180-240 hönsägg.

Jag har husbehov odlingar på ca 800m2 samt en åkerplätt på 5000m2

Så det är inte mycket yta som krävs och det klarar jag utan att använda maskiner. Jag äter gott varje dag och det går ingen nöd utan jag har ofta vänner som äter också. Så jag tror att är man hästägare och vegan för miljöns skull så känns det jättekonstigt. Då tror jag att det är bättre att producera själv. Visst det krävs väl att man har mage att slakta osv men det hör till.
 
Naturbeteskött och viltkött är såklart bättre för miljön jämför med vanligt kött men jag är fortfarande tveksam på om svenskt kött är så mycket bättre än utländskt kött. Såklart lite är bättre än ingeting men nu var ju jämförelsen med vegansk mat. När jag studerade gjorde vi just en jämförelse mellan importerat vegansk "kött"färs och närproducerad köttfärs, där importerad vegansk färs var bättre än närproducerad ekologiskt köttfärs.

Jag jämförde inte vilket som är bäst. Då vinner växtbaserad mat alla gånger. Jag jämförde svenskt med utländskt kött.
 
Jag jämförde inte vilket som är bäst. Då vinner växtbaserad mat alla gånger. Jag jämförde svenskt med utländskt kött.

Det vette tusan alltså.. Ta kaniner tex för att odla den mängden protein krävs det mer yta än de behöver. Får odlingen ingen form av gödning så krävs det ännu mer yta och får de gödning så krävs ett djur om man inte framställer det. Dessutom så behövs det vissa zoner har man fel zon krävs mer yta. Kaniner kan du ha vart du än bor. Ska du äta odlat utan att ha rätt yta så krävs det transporter. Kaniner kan du hålla på en bakgård och få gratis foder genom att bara slå gräs i diken då blir kommunen och grannarna glada också.

Men det går inte bara att äta kanin utan man måste ha något till. Då kan man ta lättodlade och härdiga grödor med mycket mat på liten yta. Som potatis och rädisor etc etc.
 
Ok, jag ska försöka svara på din fråga, men då får du stå ut med ett smärre föredrag...

Apropå färsen:
När man räknar på klimatbelastning av olika livsmedel, så måste man räkna in väldigt många olika faktorer.
Någon måste ge en det siffermaterial man ska räkna med, och avgöra vilka saker som alls är relevanta att räkna in. Hur mätningar går till, och vilka faktorer man väljer att att räkna med, kommer att avgöra vilket resultat man får...

Det finns ett antal skäl, som det skrivits ett antal gånger om, till varför svensk nötkött är bättre än importerat.
För att kunna jämföra med andra länder, måste man börja med att titta på hur det går til att föda upp djur som ska bli kött i Sverige

Så här ungefär, kommer nötkött till i Sverige, det finns flera olika sätt nämligen:

Kött från mjölkkor:
En stor andel av nötköttet vi äter, är en "biprodukt" till mjölkproduktion.
För att en ko ska producera mjölk, så behöver hon föda en kalv. Efter att hon fått en kalv, så kommer hon att under ett antal månader producera mjölk, men så småningom så avtar mjölkproduktionen. Då får hon vila ett tag, så betäcker man henne igen, och så föder hon en kalv igen, för att producera mjölk. Efter ett antal år, så börjar kon bli "utarbetad", och då slaktas hon, och blir "kött". I Intensiv mjölkproduktion blir en ko kanske 6-8 år, i mindre intensiv produktion, så kan korna bli 15-20 år.
De kalvar till mjölkkor, som är av hankön, och kvigkalvar, som inte behövs för att ersätta en mjölkko på gården (eller annan gård), föds upp för att bli "kött". Dessa djur slaktas efter 2-3 år.
Lite drygt 50 % av det nötkött vi äter, kommer från djur som har sitt ursprung mjölkproduktion.
Svenska mjölkkor går ute betar på sommaren, men eftersom det nödvändigt att korna är nära lagården, för att kunna mjölkas, så går de flesta mjölkkorna och betar på odlade vallar. Sinkor och ungdjur går och betar naturbetesmarker om det finns sådana tillgängliga.

När korna ska producera mjölk, så behöver de mycket näring (protein och energi), då ges de förutom odlat vallfoder tilläggsfoder. Ensilaget är alltid basfodret till korna.
Numera så försöker man så långt det går, producera sådant foder på gården eller köpa i närområdet. Det handlar om t.ex. om spannmål och ärtor som har för dålig kvalitet för platsa som människomat, om särskilt odlade åkerbönor, om restprodukter från sockertillverkning, och i mindre utsträckning om importerade foderråvaror.
De flesta av de mjölkraskalvar som föds upp för att kött, köps av någon annan bonde, som föder upp dem. Där föds de upp på ungefär samma sätt som andra "köttdjur".

Köttdjursuppfödning, det finns lite olika undervarianter:
Man har kor av särskilda raser, som ger ett smakligt kött. Det föds kalvar, det är vanligt att de föds på våren, som går med sin mamma och diar, och under sommaren går de ute på bete. När kalvarna blivit lite större, så skiljs de av från sina mödrar, och får gå i grupper med ungefär jämnåriga av samma kön.
Köttrasdjuren låter man i stor utsträckning beta på naturbetesmarker.
Vissa djur går på "ranchdrift", utomhus året om, andra gör på lösdrift, utomhus med möjlighet att gå in i en ligghall när de vill, andra går inomhus över vintern, i stora hallar med bädd av halm, där de kan röra sig som de vill.
Köttdjuren kan födas upp nästan helt utan tilläggsfoder, om man vill det. De äter alltså mest ensilage, och eventuellt något tilläggsfoder. Då ges de ungefär samma sorts foder som mjölkkor, men i mindre mängder.

I Svensk djurhållning, så används antibiotika endast när det är befogat, p.g.a. sjukdom som verkligen kräver behandling. Veterinärerna är ytterst restriktiva med att skriva ut onödiga mediciner.
Man jobbar väldigt mycket förebyggande hälsovård, och djurhållningen har på alla sätt strikta regelverk runt olika aspekter av djurvälfärd.

Naturbetesmarker är alltså marker, som av olika skäl det inte är lämpligt, görligt, eller rimligt att odla upp.
Naturbetesmarker kan vara steniga, kuperade, ha mycket berg som kommer upp, ett för tunt jordlager för att kunna plöjas, vara för fuktiga eller blöta under delar av året t.ex., så att de inte är odlingsbara.
Det enda som egentligen kan produceras på naturbetesmarker, är gräs och betesväxter (och oätliga växter inklusive större buskar och träd), och ett rikt liv av insekter och andra organismer som lever tillsammans med växterna, som behöver den sortens natur för att kunna leva. En hel del av växterna gynnas också av bli betade, och av att fröna passerar genom magen på ett djur.
Eftersom naturbetesmarker aldrig plöjs, så lagrar naturbetesmarken in "kol" på ungefär samma sätt som skogsmark, de är alltså CO2 sänkor. Enligt nyare beräkningar, så lagrar naturbeten som betas in ny kol effektivare än skog, i och med att mullen växer. Det blir nästan som att göra biokol och gräva ner.

Vall, alltså odling av gräs och baljväxter på åkermark för att skapa ensilage till djuren, är ett sätt att säkerställa att odlingsjorden långsiktigt behåller sin bördighet. Bördighet handlar om att det ska finnas näringsämnen, mullämnen, maskar, svampar och bakterier i jorden, som gör att olika grödor (växter) kan växa på ett bra sätt på jorden. Förutom att generera en bra odlingsjord, genom att jorden får vila och blir naturligt gödslad genom baljväxterna, så fungerar vallen, medan den ligger, som en "kolsänka".
En vall brukar hålla ungefär 2-5 år, sedan plöjs den upp, och så odlar man t.ex. spannmål ev olika slag, ärtor, åkerbönor, eller raps på jorden (eller majs i södra Götaland), för sedan återigen ha en vall i några år.
När man kommer lite mer norrut i Sverige, låt oss förenkla genom att säga norr om Dalälven, så så faller fler och fler grödor ifrån, det blir svårt att få till skördar med bra resultat. Det gäller även i mer missgynnade lägen i skogsbygd bl.a..
Det mest meningsfulla som egentligen går att odla i mer missgynnade lägen, är egentligen vallfoder som kan ges till djur som t.ex. kor, vars mjölk vi kan dricka eller vars kött vi kan äta.
Vi har dessutom (förutom sommaren 2018) ett klimat där vi inte normalt inte behöver använda grundvatten, eller ens bevattna, för att få vallar eller andra lantbruksgrödor att växa, utan det tar regnet hand om.
Grönsaksodlingar är det som brukar behöva bevattnas.

Svenskt jordbruk är faktiskt "bäst i världen" på att få fram bra skördar med minimal miljö och klimatpåverkan. Vi använder minst kemiska bekämpningsmedel, vi precisionsgödslar med konstgödsel, vi är bäst på att långsiktigt behålla eller förbättra jordens bördighet, och vi är duktigast på fasa ut fossila drivmedel...


Nu kan vi tag tag i det där importerade köttet, och varför det är "dåligt".
Observera att det naturligtvis finns jordbrukare som som är lika "duktiga" som de svenska är, överallt på jorden, men vi måste ju använda generaliseringar här...

Dels så finns det rent allmänt en massa problem med djurhållningen. Det handlar om utrymme, hantering, slakt, slakttransporter och en stor överanvändning av antibiotika (som används även i förebyggande syfte), vilket ökar på problemen med resistenta bakterier.
Det är dessutom långt ifrån alla djur, som ens får går ut, eller får beta.
De föds upp med mindre naturliga foder, alltså mer kraftfoder och mindre gräs, i värsta fall i så kallade "feed-lots". https://en.wikipedia.org/wiki/Feedlot

Vad gäller klimat- och miljö, så finns det också stora brister. En hel del av odlingen av det som blir djurfoder är utarmande för odlingsjordarna, eftersom man på många håll driver industrialiseringen av jordbruket hårt, med intensiv användning av kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel, och bevattning, så att man åstadkommer försämrad bördighet och påskyndar jorderosion. Kortsiktigt skapar man stora skördar, långsiktigt, så får man stora problem.

När man använder foder till djuren som kommer från åkrar, som plöjs minst en gång per år, så släpper man ut bundet koldioxid från åkern, det blir ingen lagring som det blir i vallen som ska bli ensilage, dessutom så rapar och fiser kor som har en väldigt stor andel kraftfoder i sin foderstat, ut mer metan, än kor som huvudsakligen äter gräs. Det beror på att vom-mikroberna inte kan bryta ner fodret lika bra, som de kan göra med det mer naturliga gräset.

Så det importerade köttet är sämre, för djuren behandlas sämre, för att jordbruket är mindre uthålligt och mer klimat- och miljöpåverkande.

Och så finns det en sak till:
Om vi lägger ner det mesta av vår djurhållning i Sverige, t.ex. för att det går att köpa billigare kött utomlands ifrån eller för att vi tycker att det är oetiskt med djurhållning, så kommer vi att påverka den odlande delen av jordbruket också negativt.

Det kommer inte att finnas tillgång till djurgödsel till lantbruket, vi får problem med bördigheten.
Det kommer inte finnas avsättning för gräset på vallarna, så dessa ytor kommer endast att fungera som bevuxna trädor.
Naturbetesmarkerna, och de viktiga pollinerande insekterna samt den biologiska mångfalden som kommer därifrån, kommer att försvinna...
Nu vet jag att du svarade på en fråga, men jag skulle ändå vara intresserad av att veta vad du bygger dina så säkra påståenden på? De forskare och myndigheter m fl jag möter i mitt uppdrag på Naturvårdsverket, är nämligen inte tillnärmelsevis så tvärsäkra som du? Hur får du din information? Vad har du för formell kompetens?
 
Det här tycker jag är intressant. Hästen idag används till absolut ingen nytta mer än som leksak. Visst det finns några få som använder den i arbete men det är försvinnande få i jämförelse med antal hästar.

Jag träffade en kvinna ett tag som hade travhästar. De hade väl en 8-9stycken.

De åt ofantliga mängder hö, jag trodde inte att det var sant. En dagsutfodring för dem skulle räcka för mina tre getter nästan hela vintern (Mina får bara hö på vintern) Då ger de mig mjölk, kött och skinn så jag klarar mig varje år. Utöver hö åt hästarna rejält med pellets och kraftfoder.

Hästarna skulle typ mediceneras och vaccineras och sådant. Minns inte hur ofta. Men sen alla tävlingar. Tunga transporter långt bort. När en häst skulle avlivas åt man den inte ens. Hästarnas enda uppgift var att roa människorna. Dels ägarna men också människor som spelade på dem..

Jag tycker många sväljer elefanter och silar mygg.

Jag har valt alla mina djurslag för att de ska vara härdiga, tåliga men samtidigt kunna leva och växa av lite.
Jag har Gotlandskaniner, de ger nästan ingen belastning alls och de får inget som människor äter annat än som gotte. De ger mig ca 50kg kött om året.
Mina getter äter under sommarhalvåret bara det som finns ute på vintern får de tillägg i form av hö samt viss mån havre från min lilla plätt. De ger mig ca 40kg kött och 120l mjölk om året.
Mina gäss är enorma foderomvandlare och lever bara på gräs på sommar på vintern får de viss havre samt hö. De ger mig ca 50kg kött och 60 ägg(räknas som 180-240 hönsägg.

Jag har husbehov odlingar på ca 800m2 samt en åkerplätt på 5000m2

Så det är inte mycket yta som krävs och det klarar jag utan att använda maskiner. Jag äter gott varje dag och det går ingen nöd utan jag har ofta vänner som äter också. Så jag tror att är man hästägare och vegan för miljöns skull så känns det jättekonstigt. Då tror jag att det är bättre att producera själv. Visst det krävs väl att man har mage att slakta osv men det hör till.
Läser jag rätt?

Du hoppar in på ett hästrelaterat forum och berättar för oss vilka chockerande mängder hö en häst äter? Och att de vaccineras regelbundet?

Har du fler hästkunskaper som du vill dela med dig av? Jag menar, förutom din djupa insikt att de "används som leksaker"?
 
Läser jag rätt?

Du hoppar in på ett hästrelaterat forum och berättar för oss vilka chockerande mängder hö en häst äter? Och att de vaccineras regelbundet?

Har du fler hästkunskaper som du vill dela med dig av? Jag menar, förutom din djupa insikt att de "används som leksaker"?

Du läste rätt. Har jag fel menar du? Jag har inget emot hästar i sig men jag tycker att de är viktiga i tråden.. Kan man diskutera nackdelen med köttätande för miljön borde man kan kunna diskutera nackdelen med användandet av hästar för miljön.

Du mötte ju tydligen forskare för naturvårdsverket så vad har de att säga om hästägande och miljön?
 
Du läste rätt. Har jag fel menar du? Jag har inget emot hästar i sig men jag tycker att de är viktiga i tråden.. Kan man diskutera nackdelen med köttätande för miljön borde man kan kunna diskutera nackdelen med användandet av hästar för miljön.

Du mötte ju tydligen forskare för naturvårdsverket så vad har de att säga om hästägande och miljön?

Läser jag rätt?

Du hoppar in på ett hästrelaterat forum och berättar för oss vilka chockerande mängder hö en häst äter? Och att de vaccineras regelbundet?

Har du fler hästkunskaper som du vill dela med dig av? Jag menar, förutom din djupa insikt att de "används som leksaker"?

Jag måste bara fråga, vad anser du att hästar används mer till än nöjen idag?

Jag har absolut en del kunskap om hästar. Som sagt jag har inget emot hästar.
 
Jag håller på att räkna på detta med solceller. Det är flera i närområdet som skaffat den senaste tiden.
Ni som inte har det tycker jag definitivt ska kolla upp detta. Även bostadsrättsföreningar och liknande. Tekniken har gått i rasande tempo och de är på en helt annan nivå idag än för runt tio år sedan.
 
Ok, jag ska försöka svara på din fråga, men då får du stå ut med ett smärre föredrag...

Apropå färsen:
När man räknar på klimatbelastning av olika livsmedel, så måste man räkna in väldigt många olika faktorer.
Någon måste ge en det siffermaterial man ska räkna med, och avgöra vilka saker som alls är relevanta att räkna in. Hur mätningar går till, och vilka faktorer man väljer att att räkna med, kommer att avgöra vilket resultat man får...

Det finns ett antal skäl, som det skrivits ett antal gånger om, till varför svensk nötkött är bättre än importerat.
För att kunna jämföra med andra länder, måste man börja med att titta på hur det går til att föda upp djur som ska bli kött i Sverige

Så här ungefär, kommer nötkött till i Sverige, det finns flera olika sätt nämligen:

Kött från mjölkkor:
En stor andel av nötköttet vi äter, är en "biprodukt" till mjölkproduktion.
För att en ko ska producera mjölk, så behöver hon föda en kalv. Efter att hon fått en kalv, så kommer hon att under ett antal månader producera mjölk, men så småningom så avtar mjölkproduktionen. Då får hon vila ett tag, så betäcker man henne igen, och så föder hon en kalv igen, för att producera mjölk. Efter ett antal år, så börjar kon bli "utarbetad", och då slaktas hon, och blir "kött". I Intensiv mjölkproduktion blir en ko kanske 6-8 år, i mindre intensiv produktion, så kan korna bli 15-20 år.
De kalvar till mjölkkor, som är av hankön, och kvigkalvar, som inte behövs för att ersätta en mjölkko på gården (eller annan gård), föds upp för att bli "kött". Dessa djur slaktas efter 2-3 år.
Lite drygt 50 % av det nötkött vi äter, kommer från djur som har sitt ursprung mjölkproduktion.
Svenska mjölkkor går ute betar på sommaren, men eftersom det nödvändigt att korna är nära lagården, för att kunna mjölkas, så går de flesta mjölkkorna och betar på odlade vallar. Sinkor och ungdjur går och betar naturbetesmarker om det finns sådana tillgängliga.

När korna ska producera mjölk, så behöver de mycket näring (protein och energi), då ges de förutom odlat vallfoder tilläggsfoder. Ensilaget är alltid basfodret till korna.
Numera så försöker man så långt det går, producera sådant foder på gården eller köpa i närområdet. Det handlar om t.ex. om spannmål och ärtor som har för dålig kvalitet för platsa som människomat, om särskilt odlade åkerbönor, om restprodukter från sockertillverkning, och i mindre utsträckning om importerade foderråvaror.
De flesta av de mjölkraskalvar som föds upp för att kött, köps av någon annan bonde, som föder upp dem. Där föds de upp på ungefär samma sätt som andra "köttdjur".

Köttdjursuppfödning, det finns lite olika undervarianter:
Man har kor av särskilda raser, som ger ett smakligt kött. Det föds kalvar, det är vanligt att de föds på våren, som går med sin mamma och diar, och under sommaren går de ute på bete. När kalvarna blivit lite större, så skiljs de av från sina mödrar, och får gå i grupper med ungefär jämnåriga av samma kön.
Köttrasdjuren låter man i stor utsträckning beta på naturbetesmarker.
Vissa djur går på "ranchdrift", utomhus året om, andra gör på lösdrift, utomhus med möjlighet att gå in i en ligghall när de vill, andra går inomhus över vintern, i stora hallar med bädd av halm, där de kan röra sig som de vill.
Köttdjuren kan födas upp nästan helt utan tilläggsfoder, om man vill det. De äter alltså mest ensilage, och eventuellt något tilläggsfoder. Då ges de ungefär samma sorts foder som mjölkkor, men i mindre mängder.

I Svensk djurhållning, så används antibiotika endast när det är befogat, p.g.a. sjukdom som verkligen kräver behandling. Veterinärerna är ytterst restriktiva med att skriva ut onödiga mediciner.
Man jobbar väldigt mycket förebyggande hälsovård, och djurhållningen har på alla sätt strikta regelverk runt olika aspekter av djurvälfärd.

Naturbetesmarker är alltså marker, som av olika skäl det inte är lämpligt, görligt, eller rimligt att odla upp.
Naturbetesmarker kan vara steniga, kuperade, ha mycket berg som kommer upp, ett för tunt jordlager för att kunna plöjas, vara för fuktiga eller blöta under delar av året t.ex., så att de inte är odlingsbara.
Det enda som egentligen kan produceras på naturbetesmarker, är gräs och betesväxter (och oätliga växter inklusive större buskar och träd), och ett rikt liv av insekter och andra organismer som lever tillsammans med växterna, som behöver den sortens natur för att kunna leva. En hel del av växterna gynnas också av bli betade, och av att fröna passerar genom magen på ett djur.
Eftersom naturbetesmarker aldrig plöjs, så lagrar naturbetesmarken in "kol" på ungefär samma sätt som skogsmark, de är alltså CO2 sänkor. Enligt nyare beräkningar, så lagrar naturbeten som betas in ny kol effektivare än skog, i och med att mullen växer. Det blir nästan som att göra biokol och gräva ner.

Vall, alltså odling av gräs och baljväxter på åkermark för att skapa ensilage till djuren, är ett sätt att säkerställa att odlingsjorden långsiktigt behåller sin bördighet. Bördighet handlar om att det ska finnas näringsämnen, mullämnen, maskar, svampar och bakterier i jorden, som gör att olika grödor (växter) kan växa på ett bra sätt på jorden. Förutom att generera en bra odlingsjord, genom att jorden får vila och blir naturligt gödslad genom baljväxterna, så fungerar vallen, medan den ligger, som en "kolsänka".
En vall brukar hålla ungefär 2-5 år, sedan plöjs den upp, och så odlar man t.ex. spannmål ev olika slag, ärtor, åkerbönor, eller raps på jorden (eller majs i södra Götaland), för sedan återigen ha en vall i några år.
När man kommer lite mer norrut i Sverige, låt oss förenkla genom att säga norr om Dalälven, så så faller fler och fler grödor ifrån, det blir svårt att få till skördar med bra resultat. Det gäller även i mer missgynnade lägen i skogsbygd bl.a..
Det mest meningsfulla som egentligen går att odla i mer missgynnade lägen, är egentligen vallfoder som kan ges till djur som t.ex. kor, vars mjölk vi kan dricka eller vars kött vi kan äta.
Vi har dessutom (förutom sommaren 2018) ett klimat där vi inte normalt inte behöver använda grundvatten, eller ens bevattna, för att få vallar eller andra lantbruksgrödor att växa, utan det tar regnet hand om.
Grönsaksodlingar är det som brukar behöva bevattnas.

Svenskt jordbruk är faktiskt "bäst i världen" på att få fram bra skördar med minimal miljö och klimatpåverkan. Vi använder minst kemiska bekämpningsmedel, vi precisionsgödslar med konstgödsel, vi är bäst på att långsiktigt behålla eller förbättra jordens bördighet, och vi är duktigast på fasa ut fossila drivmedel...


Nu kan vi tag tag i det där importerade köttet, och varför det är "dåligt".
Observera att det naturligtvis finns jordbrukare som som är lika "duktiga" som de svenska är, överallt på jorden, men vi måste ju använda generaliseringar här...

Dels så finns det rent allmänt en massa problem med djurhållningen. Det handlar om utrymme, hantering, slakt, slakttransporter och en stor överanvändning av antibiotika (som används även i förebyggande syfte), vilket ökar på problemen med resistenta bakterier.
Det är dessutom långt ifrån alla djur, som ens får går ut, eller får beta.
De föds upp med mindre naturliga foder, alltså mer kraftfoder och mindre gräs, i värsta fall i så kallade "feed-lots". https://en.wikipedia.org/wiki/Feedlot

Vad gäller klimat- och miljö, så finns det också stora brister. En hel del av odlingen av det som blir djurfoder är utarmande för odlingsjordarna, eftersom man på många håll driver industrialiseringen av jordbruket hårt, med intensiv användning av kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel, och bevattning, så att man åstadkommer försämrad bördighet och påskyndar jorderosion. Kortsiktigt skapar man stora skördar, långsiktigt, så får man stora problem.

När man använder foder till djuren som kommer från åkrar, som plöjs minst en gång per år, så släpper man ut bundet koldioxid från åkern, det blir ingen lagring som det blir i vallen som ska bli ensilage, dessutom så rapar och fiser kor som har en väldigt stor andel kraftfoder i sin foderstat, ut mer metan, än kor som huvudsakligen äter gräs. Det beror på att vom-mikroberna inte kan bryta ner fodret lika bra, som de kan göra med det mer naturliga gräset.

Så det importerade köttet är sämre, för djuren behandlas sämre, för att jordbruket är mindre uthålligt och mer klimat- och miljöpåverkande.

Och så finns det en sak till:
Om vi lägger ner det mesta av vår djurhållning i Sverige, t.ex. för att det går att köpa billigare kött utomlands ifrån eller för att vi tycker att det är oetiskt med djurhållning, så kommer vi att påverka den odlande delen av jordbruket också negativt.

Det kommer inte att finnas tillgång till djurgödsel till lantbruket, vi får problem med bördigheten.
Det kommer inte finnas avsättning för gräset på vallarna, så dessa ytor kommer endast att fungera som bevuxna trädor.
Naturbetesmarkerna, och de viktiga pollinerande insekterna samt den biologiska mångfalden som kommer därifrån, kommer att försvinna...

Likt Petruska är jag väldigt nyfiken på vad du bygger dina påståenden på. Dessutom, om vi i Sverige är "bäst i världen" på att odla med minimal miljö och klimatpåverkan. Varför misslyckas vi med att nå miljömålet om ett rikt odlingslandskap och ett rikt växt och djurliv(Och alla andra miljömål förutom ett också visserligen)
 
Vill bara ge ett litet tips om en app som jag själv använder regelbundet, som innebär att man 'räddar' överbliven mat från restauranger, bagerier etc. Mat som annars går ner i sophinken, lunchlådor som inte blivit sålda under lunchen, gårdagens bröd etc. Den jag använder heter ResQClub och den täcker de flesta storstäder i landet, men även mindre. Finfin mat, som annars skulle ingå i ett stort matsvinn. Jag använder den och köper mat och bröd via den flera gånger i veckan. Man får pushnotiser när maten läggs ut, och man betalar direkt via appen och hämtar sedan ut maten där man köpt den från. Jag bokade just tre lådor mozzarellaöverbakad sejfilé med ärtpuré och örtslungad potatis för 49:- styck från en f-i-n restaurang, samt från ett annat ställe en påse gårdagens kardemummabullar, 5 st för 20:-.
https://play.google.com/store/apps/dev?id=7847108652948354149 (finns i applestore också)
Jag vet att det finns flera andra appar med samma funktion, men jag gillar ResQ för att det läggs ut mest på den i mitt område och från restauranger jag annars brukar luncha på.
Det är ett aktivt sätt att minska matsvinnet.
Bra tips men trist att det är så långt till närmaste ställe. Borde vara en del matsvinn även lokalt också. Som vanligt segt så fort man kommer ut en bit från stadskärnan :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 228
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 985
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 894
Senast: Mkb
·
Äldre Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 340
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp