Vad gör ni för miljön?

Tycker även att diskussion kring miljöpåverkan snabbt kommer att handla om mat. 30% av hushållens klimatpåverkan kommer från maten. Övriga 70% då? Vad kan vi göra för att minska den delen?

Jag tänker dels genom elen men också genom transport för oss människor. Det finns många alternativ men dels får går det inte ut så väl men också finns det andra perspektiv som att en elbil är väldigt bra men batteriet kostar väldigt mycket till miljön.

Ett sätt är ju att transportera sig mindre( arbeta nära hemma) men sen andra fordon som cykel etc. Det kan ju då bli tuffa dagar men tänker att det dels beror på avstånd samt att man kanske kunde jämka transporttiden statligt? Dvs en timme till jobbet är en timme kortare arbetstid? Visst mindre tid per dag men flera semesterdagar.
 
Nej, men är det då omöjligt att fundera vad man kan ändra i sitt hästeri för att minska sin miljöpåverkan?

Det är helt sant, det finns faktiskt en del man kan göra för att hjälpa! Jag menar inte att man ska ta bort hästar utan det finns jätte mycket annat. Det finns i länk på tips att göra lite högre upp.
 
Men trådens tema var ju inte vilka miljöogärningar gör du?

Fast även om temat inte var det så måste man väl ändå fundera över just det om man nu ska fundera över vad man gör för positivt? Alltså målet måste ju vara att bli mer miljövänlig över tid, och då får man ju se över vad man kan förbättra liksom. Jag har tex valt höns som kan leva på i princip bara säd istället för sådana som värper mycket mer ägg men också behöver värpfoder (med både soja och annat) men samtidigt har jag vaktlar som inte kan äta säd, då kan jag ju inte bara tycka jag är duktig som valde dom där hönsen när jag även valt ett miljömässigt sämre alternativ också. Ett bra val tar inte bort ett dåligt
 
Fast även om temat inte var det så måste man väl ändå fundera över just det om man nu ska fundera över vad man gör för positivt? Alltså målet måste ju vara att bli mer miljövänlig över tid, och då får man ju se över vad man kan förbättra liksom. Jag har tex valt höns som kan leva på i princip bara säd istället för sådana som värper mycket mer ägg men också behöver värpfoder (med både soja och annat) men samtidigt har jag vaktlar som inte kan äta säd, då kan jag ju inte bara tycka jag är duktig som valde dom där hönsen när jag även valt ett miljömässigt sämre alternativ också. Ett bra val tar inte bort ett dåligt

Det är ändå en fantastisk gärning i sig att välja höns efter det. Jag förstår vad du menar men många människor ser bara var som gynnar dem själv , nu menar jag inte här på forumet men världen över. Det är ett steg framåt. Vågar man fråga vilka höns du har? Har nämligen funderat på höns med de kriterierna. Jag tänkte på Hedemora eller skånskblomma?
 
Fast va?
Naturligtvis bidrar svenskt skogsbruk till miljömålen. T ex svenska företaget SCAs klimatnytta uppgår till 8 miljoner ton koldioxid varje år, mer än de samlade utsläppen från all lastbilstrafik och inrikesflyg i Sverige.
(källor: https://www.sca.com/sv/om-oss/hallbarhet/var-klimatnytta/ rapporterna ligger längst ned på sidan)

Växande skogar binder massvis med koldioxid, vilket i högsta grad påverkar våra miljömål.
Det finns fortfarande stor förbättringspotential vid avverkning, men på sverigesmiljomal.se står det t ex att även om målet inte kommer uppnås till 2020 så utvecklas miljöarbetet i skogen positivt.
Här skulle ju t ex svenska staten kunna bidra med massvis, eftersom det statsägda Sveaskog är Sveriges största skogsägare.
Jag kan länka en rapport senare.
 
Det är ändå en fantastisk gärning i sig att välja höns efter det. Jag förstår vad du menar men många människor ser bara var som gynnar dem själv , nu menar jag inte här på forumet men världen över. Det är ett steg framåt. Vågar man fråga vilka höns du har? Har nämligen funderat på höns med de kriterierna. Jag tänkte på Hedemora eller skånskblomma?

jag har främst Hedemora samt en isbar och en Bresse (har dock bara 8 totalt) Åsbo tror jag också är ett utmärkt val! Om man dessutom ser till att ta kycklingar varje år så får man oftast ägg även på vintern trots att man inte har extra ljus (har varken extra ljus eller värme) då unghöns generellt lägger mer ägg första året, förutsatt att dom kläcks vid rätt tid (och beroende på vart i landet man bor gissar jag)
 
Jag sa aldrig att det enbart var hobby men att de allra flesta är det. Det finns absolut många fördelar med hästar det säger jag inget om. Det är dock ett faktum att hästar äter lika mycket eller mer än kor. Kor håller också landskapen öppna men vi får dessutom kött och mjölk.

Jag vill inte hävda att någon levande varelse är en leksak. Det är människan som gör dem till det isf.

Det jag sa var att de tär väldigt mycket på miljön för att inte ge så mycket tillbaka. Jag menar många tar upp kor som miljöbovar men inte hästar? Hur kommer det sig?

Jag förstår inte vad du är irriterad på. Jag har inget emot hästar men de passar in i tråden som ett miljöhot likväl som tex kor, flyg och industrier.

De gör också människor glada och hjälper människor men det är inte miljövänligt för det.
Du får läsa vad du själv skrev tidigare och hur du uttryckt dig. Du skrev att hästar är leksaker och hobby och att det inte ger något. Menar du inte så är det inte heller lämpligt att skriva så.
Och nej det skulle inte lösa några som helst problem om vi slaktade alla hästar i detta landet och sedan såg till att det inte blev fler.
 
jag har främst Hedemora samt en isbar och en Bresse (har dock bara 8 totalt) Åsbo tror jag också är ett utmärkt val! Om man dessutom ser till att ta kycklingar varje år så får man oftast ägg även på vintern trots att man inte har extra ljus (har varken extra ljus eller värme) då unghöns generellt lägger mer ägg första året, förutsatt att dom kläcks vid rätt tid (och beroende på vart i landet man bor gissar jag)
Tack så mycket, jo kycklingar som de ruvar själv är ett måste för mig. Härligt att det funkar för dig, ska absolut testa jag fick erbjudande att ta över 10 åsbo och en marantupp. Så då nappar jag nog på det! Roligt med lite erfarenhet kring höns. Har du haft dem länge? Jag tänker att det är bra ur ett miljöperspektiv med egna höns. Dels egna ägg men också minskad transport.
 
Att hävda att hästar är leksaker är ju så löjligt att jag först inte ens tänkte kommentera det öht.

Ursäkta, men vad är de om inte "leksaker"?
Om du uppfattar ordvalet "leksak" som stötande så är det en sak, men i princip.

Jag anser åtminstone att mina hästar är leksaker, om än väldigt kära sådana som jag bryr mig mycket om. Men jag har dem helt och hållet för mitt nöjes skull.
För att roa mig.
För att leka.
 
Det var den fråga som @Dalkarlsbotorpet ville driva in frågan, Vad gör du för miljön, på, ja.

Jag tycker nog att påståendet a) inte säger något om hästkunskaper, b) verkar falla utanför den här tråden.

Visst kände du redan till att hästar äter mycket hö och att de vaccineras? :D

det är väl klart att hästhobbyn är en viktig aspekt i miljö- och klimatfrågan på ett sådant här forum.
Liksom, jämföra några kilo nötkött per år (inte vet jag hur mycket nötkött en genomsnittlig svensk äter, men ändå) med det miljöavtryck en genomsnittlig hobby-häst gör, blir antagligen till köttets favör.

Jag är rätt miljövänlig i mycket i mitt liv - fram tills vi kommer till hästhobbyn och då är jag en enorm skurk. Varför ska det inte diskuteras?
 
Du får läsa vad du själv skrev tidigare och hur du uttryckt dig. Du skrev att hästar är leksaker och hobby och att det inte ger något. Menar du inte så är det inte heller lämpligt att skriva så.
Och nej det skulle inte lösa några som helst problem om vi slaktade alla hästar i detta landet och sedan såg till att det inte blev fler.

Jo det är sant jag uttryckte mig dåligt. Jag menar att många människor använder hästarna som leksaker och bara för nöjesskull. Jag vågar tippa på de allra flesta.

Nej det skulle inte lösa något. Inte något mer än vi beslöt att förbjuda kör iaf. Då en ko är lika dålig för miljön som en häst. Men av en ko får vi mjölk och kött.

Vi får andra bra saker av hästar.
 
Du får läsa vad du själv skrev tidigare och hur du uttryckt dig. Du skrev att hästar är leksaker och hobby och att det inte ger något. Menar du inte så är det inte heller lämpligt att skriva så.
Och nej det skulle inte lösa några som helst problem om vi slaktade alla hästar i detta landet och sedan såg till att det inte blev fler.

Men för majoriteten hästägare är de ju en hobby? Vad är de annars? Och "inte ger något", tolkade iaf jag som att de inte ger tillbaka något i form av produktion av t ex kött.

Det är ju ingen som påstått att vi ska slakta alla hästar?
 
Det byggs något oerhört mycket i sverige just nu, vi har bostadsbrist och bara i min stad ser jag nybyggen var jag än går. Dessa lägenheter är inte helt sällan byggda med miljöargument dessutom så långt allt väl. Men herrejisses vilka priser det är på nybyggnation? Både insats och månadsavgifter är långt ifrån min verklighet och jag hör nog till dem som aldrig kommer kunna flytta in i nybyggnation. Jag kommer nog få bo i mitt sunkhus tills de bär ut mig. Och behöver man verkligen bo på en massa kvadrat som ju en standardlägenhet är på i regel?
Jag undrar varför man inte tänker mer miljötänk, mer kompaktbo i hur vi ska bo i framtiden. Jag skulle vilja att fler än studenter får tillgång till den här typen av boende som jag länkar till i youtuben. Jag är övertygad om att det är framtidens boende, intr bara i städer utan även i utkanterna. Egensnickrat micro-boende finns idag som en liten trend hos vad jag sett främst ensamstående män ute på landsbygd, skulle önska att det fanns som alternativ även som nyckelfärdigt köp eller hyresalternativ ute på landet.

 
det är väl klart att hästhobbyn är en viktig aspekt i miljö- och klimatfrågan på ett sådant här forum.
Liksom, jämföra några kilo nötkött per år (inte vet jag hur mycket nötkött en genomsnittlig svensk äter, men ändå) med det miljöavtryck en genomsnittlig hobby-häst gör, blir antagligen till köttets favör.

Jag är rätt miljövänlig i mycket i mitt liv - fram tills vi kommer till hästhobbyn och då är jag en enorm skurk. Varför ska det inte diskuteras?
Ca 60 kg per person och år av nöt, gris och lamm sammantaget. Det är fördelat ca 50/50 på nöt och gris och en väldigt liten andel lamm knappt någon procent.
 
Ca 60 kg per person och år av nöt, gris och lamm sammantaget. Det är fördelat ca 50/50 på nöt och gris och en väldigt liten andel lamm knappt någon procent.

Tack för siffror!

Och jo, att hålla en häst torde ge betydligt mer miljöbelastning än att äta 60kg kött...
Man får mer kött än 60kg av en fullvuxen gris. Det kostar miljön mindre (i bland annat foderproduktion) att hålla en gris än en häst.
 
Tack så mycket, jo kycklingar som de ruvar själv är ett måste för mig. Härligt att det funkar för dig, ska absolut testa jag fick erbjudande att ta över 10 åsbo och en marantupp. Så då nappar jag nog på det! Roligt med lite erfarenhet kring höns. Har du haft dem länge? Jag tänker att det är bra ur ett miljöperspektiv med egna höns. Dels egna ägg men också minskad transport.

Vi kan det på pm istället så blir det inte en hönstråd av detta :D
 
Ursäkta, men vad är de om inte "leksaker"?
Om du uppfattar ordvalet "leksak" som stötande så är det en sak, men i princip.

Jag anser åtminstone att mina hästar är leksaker, om än väldigt kära sådana som jag bryr mig mycket om. Men jag har dem helt och hållet för mitt nöjes skull.
För att roa mig.
För att leka.
Vi är många som inte har det som hobby utan som yrke. Och det ger många positiva resultat i andra sammanhang.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 228
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 985
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 894
Senast: Mkb
·
Äldre Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 340
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp