Vad gör ni? Del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken mardrömsresa det var igår... helt ok väglag över skogen till Kårbölekorsningen på 45:an. Temperaturen sjönk lite mer precis söder om Östersund men fortfarande ok.

Precis norr om Östersund... :crazy: först sjönk det till 2 grader och sedan 1 grad. Några mil från Östersund sjönk det till noll och sedan växlade det mellan 0 och -1 resten av vägen. Vi hade sommardäck på båda bilarna och det var dessutom väldigt dimmigt. Utanför Strömsund såg vi hur det glittrade i asfalten, dvs frost. Jag fick naturligtvis flashbacks av min olycka i februari så jag är glad att vi faktiskt tog oss hit.

Just när vi svängt in på särbons gårdsplan dundrade sandbilen förbi :grin:
Tur ni kom fram ordentligt iaf!

Jodå, och både jag och särbon har ju vana av att köra på vinterväglag. Äckligt är det lik förbannat och som sagt, efter olyckan blir jag väldigt orolig om det är minsta antydan till släpp.

Han har ju som sagt jobbat söder om Göteborg i två veckor så det var därför hans bil inte hade dubbdäck men innan vi åker hem skiftar han dem givetvis. Det är ett elände med skiftarbete med långpendling när det är säsongsomslag, det är likadant fast åt andra hållet på våren.
Kan tänka mig det, olyckor brukar ha en tendens att ligga i det undermedvetna och spöka. Gäller att försöka komma över dom och inse att man kan och att olyckan inte ska hända igen.

Jag har inte dubbdäck på min bil heller, bosatt i Småland, kör med friktionsdäck. Deras gummiblandning är gjorda för att klara kyliga temperaturer. Har inget behov av dubb, går lika bra att ta sig fram på odubbat och jag tycker det är riktigt bra när det inte är så mycket snö och is på vägarna, för då har man fortfarande bra fäste och sliter varken på vägbanan eller dubb, som det skulle gjort om man kört med dubbdäck. :)

Oavsett vilka däck man har på sin bil, ska man köra förnuftigt, vilket vissa inte gör, typ dom som tror att bara för att de har dubbdäck och 4hjulsdriven bil kommer fram överallt på vintern.... fel, det är den som sitter bakom ratten som avgör om man kommer fram eller inte. ;)

Ni kanske skulle testa friktionsdäck om ni pendlar så mycket mellan norr och söder med väderomslagen osv, kan det vara något tror du eller kommer det bidra mer ont till din bearbetning av olyckan?

Kan tänka mig det, olyckor brukar ha en tendens att ligga i det undermedvetna och spöka. Gäller att försöka komma över dom och inse att man kan och att olyckan inte ska hända igen.

Jag har inte dubbdäck på min bil heller, bosatt i Småland, kör med friktionsdäck. Deras gummiblandning är gjorda för att klara kyliga temperaturer. Har inget behov av dubb, går lika bra att ta sig fram på odubbat och jag tycker det är riktigt bra när det inte är så mycket snö och is på vägarna, för då har man fortfarande bra fäste och sliter varken på vägbanan eller dubb, som det skulle gjort om man kört med dubbdäck. :)

Oavsett vilka däck man har på sin bil, ska man köra förnuftigt, vilket vissa inte gör, typ dom som tror att bara för att de har dubbdäck och 4hjulsdriven bil kommer fram överallt på vintern.... fel, det är den som sitter bakom ratten som avgör om man kommer fram eller inte. ;)

Ni kanske skulle testa friktionsdäck om ni pendlar så mycket mellan norr och söder med väderomslagen osv, kan det vara något tror du eller kommer det bidra mer ont till din bearbetning av olyckan?

Nej, friktionsdäck är inte ett alternativ för mig eftersom jag sällan åker så långt söderut men särbon har tänkt på det om det blir långvarigt jobb söderöver. Å andra sidan klarar han inte sig på dem här uppe och jag tror inte han är så sugen på att byta däck hemma hos mig varje skiftbyte :p

Enda sättet att bearbeta olyckan tror jag är att bara köra på. Jag är ju en envis jävel och vägrar låta en sådan bagatell som att kvadda en King Cab begränsa mig ;)

Nej, friktionsdäck är inte ett alternativ för mig eftersom jag sällan åker så långt söderut men särbon har tänkt på det om det blir långvarigt jobb söderöver. Å andra sidan klarar han inte sig på dem här uppe och jag tror inte han är så sugen på att byta däck hemma hos mig varje skiftbyte :p

Enda sättet att bearbeta olyckan tror jag är att bara köra på. Jag är ju en envis jävel och vägrar låta en sådan bagatell som att kvadda en King Cab begränsa mig ;)
Ja, det beror nog mycket dels på hur man är som person och vad för bil man har. Har en kollega på jobbet som kört med friktionsdäck i över 20 år och han säger att han tar sig fram, var tydligen uppe i Åre och körde en vinter och det gick hur bra som helst. Det var nog av honom jag fick att det hänger nog mycket på hur den bakom ratten är. Det finns ju dom som inte ens reder ut sommardäck...

Hm, kvadda bil låter inge kul, kan tänka mig att det sätter spår. Det satte spår efter att jag "nästan" frontalkrockade med en annan lastbil, tog bara sidospegeln, men efter den olyckan hade jag problem att möta andra lastbilar och det gjorde riktigt ont i huvudet och stack till, men jag fortsatte köra och det tog ett tag innan jag insåg att "det kommer inte smälla igen så fort jag möter en lastbil", men märker fortfarande av att det finns kvar lite där, men å andra sidan lärde jag mig något då och det är att jag är mer försiktigt nu, så det inte händer igen. :)

Dricker på min äppleglögg och underhåller sambon som lagar middag. Tror det blir pasta med saffranssås och kräftstjärtar :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Någon mer som har någon gammal trotjänare du vill hedra? Jag har min 2000kr laptop från 2014 som har fått nya plåster och en spjäla så... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 352
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
679
Senast: corzette
·
  • Låst
Tjatter Katten njöt i solen tidigare idag (jag njöt av den utomhus). 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
67 160
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 314
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka