Vad gör ni? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig helt nere igen :( Får absolut inget gjort på jobbet, egentligen känner jag för att gråta lite hysteriskt så där men jag tror tårarna har tagit slut :D Men har ju känt mig glad i säkert flera dagar de senaste två veckorna så det är ju på rätt väg i alla fall :). Har gett mig en deadline till på Måndag då jag har min presentation att tänka över saker, efter det får jag faktist göra något åt hela spektaklet.

Säkert inte hjälpt av haze situationen, låg på över 350 PSI igår, förstår inte hur folk i Kalimantan med en PSI nära 2000 ens står upp :crazy:

Har bokat semester i alla fall, fem dagar i Krabi om tre veckor. Jag ska sitta på stranden och läsa böcker och göra precis INGENTING annat :cool: Hela 700kr kostar flyg och boende. Förhoppningsvis kan jag få tillbaka min hjärna igen :crazy:

Sitter och laddar utan att lyckas. Borde ringa UD och Thailänska ambassaden och fortsätta nysta i röran pappa lämnade efter sig men bara tanken på det tömmer mig totalt på energi. Jag blir helt handlingsförlamad. Röran är för stor och allt så komplicerat och korrupt...undrar om vi någonsin kommer vinna detta. Har kämpat sen februari för att få loss hans ägodelar och konton från Thailänska myndigheterna.
Lutar åt att jag skjuter upp det ännu en dag. Ska åka iväg och fortsätta jaga praktikplats.

Gissar på att det är så där lite typiskt Asiatiskt, att det tyvärr funkar bättre om man faktist kan besöka personerna som behöver skriva på papper osv. E-mails blir ignorerat rätt ofta beroende på land t.ex. Det funkar definitivt inte att bli förbannad på folk, då får man noll och ingen hjälp. "Not losing face" kulturen är rätt utbredd. Folk blir förbannade om de liksom tror att man ens insinuerat att de gjort något fel :crazy:

Det närmaste jag kan beskriva pappersarbete i Asien är att titta på Asterix och de 12 stordåden, det brukar likna den delen när de försöker få tag på ett dokument och springer fram och tillbaka i en byggnad.

Du får säga till om du blir tvingad till ett Thailand besök, då kan vi titta på öar ihop någon dag :D

Svalt den sista frukostbiten precis. Nu ut en snabbis med hundarna sen iväg på möte. Ska klämma in 2 besök på ställen där jag ska höra om praktikplats, handla present till en liten prinsessa (sambon har blivit morbror igen) och sen hem och byta om. Eftermiddagen går åt till att åka runt och lämna foder till några som har foderhundar från oss samt kika på den där lilla prinsessan.

Fullt upp!

Just nu väntar jag in sambons lön så jag kan betala räkningarna :p
Nyfiken dessutom på vad han får i lön då han har timlön och dessutom fått löneökning from denna månad :up:

Gissar på att det är så där lite typiskt Asiatiskt, att det tyvärr funkar bättre om man faktist kan besöka personerna som behöver skriva på papper osv. E-mails blir ignorerat rätt ofta beroende på land t.ex. Det funkar definitivt inte att bli förbannad på folk, då får man noll och ingen hjälp. "Not losing face" kulturen är rätt utbredd. Folk blir förbannade om de liksom tror att man ens insinuerat att de gjort något fel :crazy:

Det närmaste jag kan beskriva pappersarbete i Asien är att titta på Asterix och de 12 stordåden, det brukar likna den delen när de försöker få tag på ett dokument och springer fram och tillbaka i en byggnad.

Du får säga till om du blir tvingad till ett Thailand besök, då kan vi titta på öar ihop någon dag :D
Det är helt sanslöst vilka idiotiska grejer vi ska fixa fram. Sist ville de ha bevis på att pappas föräldrar var avlidna så broder och jag var arvingar. Dock skulle beviset vara utfärdat av svensk myndighet PÅ THAI!!!
Lyckades få skatteverket att printa ut på engelska iaf.

Nu hävdar de att pengarna inte får lämna landet utan kan bara investeras där :banghead:
Om så är fallet, varför har de inte sagt detta från början:confused:

Hans hus är redan förlorat pga nått bluffkontrakt, hans hem blev plundrat av hans granne och vän i samband med hans bortgång och allt har varit en jäkla soppa från dag ett:mad:

Det är helt sanslöst vilka idiotiska grejer vi ska fixa fram. Sist ville de ha bevis på att pappas föräldrar var avlidna så broder och jag var arvingar. Dock skulle beviset vara utfärdat av svensk myndighet PÅ THAI!!!
Lyckades få skatteverket att printa ut på engelska iaf.

Nu hävdar de att pengarna inte får lämna landet utan kan bara investeras där :banghead:
Om så är fallet, varför har de inte sagt detta från början:confused:

Hans hus är redan förlorat pga nått bluffkontrakt, hans hem blev plundrat av hans granne och vän i samband med hans bortgång och allt har varit en jäkla soppa från dag ett:mad:

Lite typiskt Asiatiskt med andra ord. Man får aldrig all information på en gång, ofta blir man dumförklarad för att man inte förstod att komplicerade steg nr 33-175 också behövdes. Eller att dokumentet givetvis behövde sex speciella ord nämnda någonstans vilket det inte informerades om, eller att tanten intryckt i en kur som man når genom att följa diket in bakom den fallfärdiga byggnaden faktist behövde stämpla och skriva på det också.

Tyvärr inte förvånad över huskontrakt, granne eller vän :( Jag hoppas att det lyckas bli utrett i alla fall.

Hur håller de pengarna nu då? Står de på ett konto för i så fall blir det väl i slutändan ett konto i ert namn? Då kan de ju inte göra något åt vad ni gör med pengarna eller :confused: Och man släpper inte bara greppet om pengar här även fast det inte är ens egna pengar :meh:

Lite typiskt Asiatiskt med andra ord. Man får aldrig all information på en gång, ofta blir man dumförklarad för att man inte förstod att komplicerade steg nr 33-175 också behövdes. Eller att dokumentet givetvis behövde sex speciella ord nämnda någonstans vilket det inte informerades om, eller att tanten intryckt i en kur som man når genom att följa diket in bakom den fallfärdiga byggnaden faktist behövde stämpla och skriva på det också.

Tyvärr inte förvånad över huskontrakt, granne eller vän :( Jag hoppas att det lyckas bli utrett i alla fall.

Hur håller de pengarna nu då? Står de på ett konto för i så fall blir det väl i slutändan ett konto i ert namn? Då kan de ju inte göra något åt vad ni gör med pengarna eller :confused: Och man släpper inte bara greppet om pengar här även fast det inte är ens egna pengar :meh:
Nu sitter pengarna på två thailänska konton nere i thailand. Ett med den "garantsumma" som pensionärer från utlandet måste ha för att få bo där. Det andra är det konto han levde på. Har ingen aning om hur länge de kan ligga där eller vad som händer efter det gått tillräckligt lång tid. Skulle inte bli förvånad om de tillfaller Thailänska staten eller nått sånt :meh:

UD och Ambassad har varit till noll hjälp. Thailand verkar ha lite egna lagar och regler från by till by så de kan inte svara på nått. Inte ens advokaten vi anlitat verkar kunna något. Börjar ana att även den är en bluff som allt annat i den här soppan:(

Jaa, eftersom min fredag är skitbra planerad så får jag ingen lunch idag utan sitter nu och häller i mig en (äcklig) pås-shake mellan två möten. Tjoho!
Hoppas dock på pizza ikväll :D

Framme i Smedjebacken å farmor ska handla lite, sen köra upp henne i skogen i Borlänge trakten innan jag får åka till mamma :heartlite seg nu efter ca 55 mils bilkörning. Bara haft två korta pauser, en i Ljungby för att köpa godis, och sen i Mjölby för att tanka och köpa mat på max. Kan inte rekommendera att köpa sånna kladdiga pommes i låda och försöka äta när man kör :down:

Har precis kommit hem efter att ha shoppat lite till äldsta sonen. 1756kr gick det på; vinterset, utekläder till gympan/fotbollen samt 1 par fotbollsstrumpor. Har ofta hört att jag tjänar pengar på mina barn - undrar när då? :confused:

Har precis hämtat barnen på skola och dagis, mitt as till ex lyckades förstöra mitt humör fast han inte ens var där
Fan vad less jag blir

Lyssnar på rock´n´roll och ska betala räkningar. Jag kanske är konstig men det är något jag älskar. Inte att se pengar försvinna men just att veta att man får pengar över. Är uppvuxen med orden "vi har inga pengar" oavsett om det handlade om fika till skolutflykt, omslagspapper till skolböckerna eller nya skor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 198
Senast: touche
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama