Vad gör man..?

lady_vip

Trådstartare
när man blir "attackerad" av hund när man sitter till häst???

Tanken slog mig idag då det hände mig...

Vi har fått nya grannar (alla inom ett område på ca 3 km), dessa har en hund av stor bruksras som de inte har ngn större koll på. Hunden rymmer inte eller ställer till nån större skada annars, MEN den vaktar och sticker gärna ut från trädgården för att få uppmärksamhet och busa.

Det förstår ju inte många när det kommer en stor hund springandes, skällandes i full fart. Han inbjuder till lek hela tiden, försöker få igång folk och hoppar och skäller, vilket kan uppfattas som mkt hotfullt. Många har blivit rädda och jag har flera gånger bett dem att hålla koll på hunden, då han skrämmer folk. En vacker dag kommer han bli skjuten om det är fel människor han är på...

Så i dag passerar jag med hästen (halvblod med spökfobi, även hundfobi), hunden brukar inte vara ute och jag tog för givet att den inte var det. Men han var ute, jag såg på ett avstån dpå ca 20 meter från huset att han var i trädgården. Funderade på att vända då jag kom på en relativt otrafikerad asvaltväg, men börjar hästen studsa så kan det bli halt före en skodd häst..

Bestämde mig för att fortsätta, hunden hoppar upp på staketet och skäller. Jag fortsätter framåt och går inåt på en tomt andra sidan vägen (2 hus ligger mittemot varandra vid sidan av vägen). Hästen börjar uppfatta den hotfulla situationen, jag är lugn då jag vet att hunden är ofarlig, det vet dock inte hästen!!

HUnden hoppar då upp på grinden mitt framför huset och skäller, hästen blir rädd, kastar sig, jag reder upp situationen. Grinden skramlar till, jag inser att den har gått upp och att hunden är ute (vi har ett avstånd på 7-8 meter till grinden), han skäller och springer mot hästen. Hon blir än en gång rädd och kastar sig, jag lyckas vända henne mot hunden och ryter till åt hunden. Han vänder, men ångrar sig snabbt. Jag ryter till igen och försöker få hästen att stå stilla och inte backa (vill INTE bli jagad).

Ägaren rusar ut och försöker få tag på hunden, jag håller honom på avstånd genom att ryta åt honom. Hon får tag på honom och säger "det är väl bäst att jag tar in honom", "det vore väl himla trevligt" säger jag sarkastiskt och tar min vettskrämda häst därifrån.

Men ärligt talat, vad gör man???? Det kunde varit en farlig hund, en dag då det varit halt hade hästen gått omkull om hon blivit rädd. Jag kunde ramlat av, kanske hade det varit ren liten tjej på en bångstyrig ponny, hon hade inte haft en chans mot hästen...

Hunden är bara uttråkad och behöver stimulans, så inget mot den.

Men jag vill veta, hur ska man som ryttare agera helt regelrätt i en sådan här situation, ofarlig eller farlig hund??

Jag hade skämts ögonen ur mig om det hade varit min hund...

//E

Huruvida det är regelrätt eller ej kan vi nog låta vara osagt, men ett långt spö. De flesta hundar som "lekattackerar" är inte sådär vansinnigt intresserade av en spösnärt på nosen (eller på bakdelen eller vad det är nu), och som en trevlig bieffekt så brukar HUNDÄGAREN inte vara så angelägen om att lilla Muffe ska få spö, och ser till att Lilla Muffe håller sig där han ska.

Man kan nog rent strikt åka på en anmälan för djurplågeri, men jag vill se den rätt som dömer dig för det.

Jag har hundar själv och därmed (tack och lov) 'hundsäkra' hästar. Men jag har många gånger funderat på hur korkade vissa hundägare är. Har de aldrig tänkt på vilken skada en brodda bakhov kan göra när den placeras i huvudet på en hund t ex?

Jag mötte en sådan där häromveckan. Kom och red på en grusväg, ser 20 meter längre fram ett par som är ute och går med en lös hund. Hunden springer och jagar en pinne som matte ibland kastar iväg, och hunden kommer tillbaka med den. Hunden var mycket noga med att följa huse och matte och vara nära dem. Finemang tänkte jag, en av dessa hundar som kan vara lös.

Men för säkerhets skull hojtar jag till hundägaren att jag kommer (jag visste ju inte om HUNDEN sett en häst förr). Hunden upptäcker hästen och sätter stormskällande en jäkla fart mot hästen, medan husse och matte vrålar. Utan resultat. Jag gör halt och hunden far runt hästen och skäller och nafsar den i benen. Matte och husse ömsom vrålar åt hunden och ömsom försöker få fatt i hunden (som vet precis att den ska bli infångad och smiter undan).

Tillslut får de tag i hunden, och ursäktar sig massor och frågade hur det gick med hästen etc. Jag sa som det var att det var ingen fara, hästen är hundvan, men de kanske inte borde ha hunden lös för en annan häst kunde fått panik och börjat skena - med hunden efter sig. Och ännu en annan häst kunde ha sparkat ihjäl hunden. De tycker då att "Ja, vi brukar bara ha henne lös på den här vägen för här kommer nästan aldrig några bilar". Vägen är sällan trafikerad annat än morgon och kväll förvisso, men JAG skulle aldrig våga släppa någon av mina någonstans där jag inte var SÄKER på att oavsett vad som händer så kan jag kalla tillbaka dem.

Nu är det ju för MÅNGA hundägare svårt att 'hästträna' en hund, och jag förstår att hundägare vill ha sina hundar lösa ibland. Men då lär man ju se till att INKALLNINGEN sitter ovillkorligen.

Och de här var nog vettiga hundägare egentligen, och trodde att inkallningen satt. Och det gjorde den antagligen, bara det att hunden aldrig sett/mött en häst för. Och då är det ju knepigt, samtidigt är det ju fruktansvärt farligt för både hund, häst och ryttare om hästen blir skrämd.

Så när jag red stoet, som var hundvan men om hundarna var i hasorna på henne och nafsade så slog hon, så hade jag alltid ett långt spö när jag red där jag visste det fanns "ouppfostrade hundar", för HUNDENS skull. Det fungerade utmärkt på dem, men en verkligt aggresiv (inte lekglad) hund är nog värre =/

Har du några bekanta med hund, så du kan hundvänja hästen litegrann, det minskar ju risken att det händer en olycka+ (Jag säger inte attd et eg är DU som ska vänja din häst - det är hundägaren som borde göra något åt sin hund, men samtidigt, hundvänjer du din häst minskar du risken för en olycka och ökar din egen säkerhet)

Jag har hundar själv, tre stycken, av den anledningen kunde jag läsa hundens språk...

Hästen klarar hundar finfint, så länge hon inte blir jagad, vilket är svårt att undvika...

Jag visste ju inte vad som kunde hända hunden, mig eller hästen. Jag kunde trillat av, hunden blivit sparkad och hästen illa biten och chockad (en häst i chock är ju inte så kul), vem står då som ansvarig??? Hundägaren har strikt ägaransvar och jag befinner mig på allmän väg...

Min labrador kan mycket väl får för sig att skrämma hästar och folk, hon är precis som denna hunden helt ofarlig. MEN när det har hänt flyger man ju efter och ber tusen gånger om ursäkt. Allmänt vett..?

Frågan är, vad gör jag om det är en aggressiv hund nästa gång?? Jag har ju ingen direkt säkert häst, men att sitta av borde vara direkt livsfarligt... Knepigt... Slå och vifta kanske retar upp den redan arga hunden ännu mer.

hade jag nått idag så hade hunden fått sig ett rapp, mest för sin egen skulle dock...

//E

Jag tror att det är hundägarens ansvar om det skulle hända något med hästen eller dig om hunden är lös. Har hundägaren inte koll på sin hund så är han skyldig att ha den i koppel. Eller har jag fel? :confused:

Om man möter en lösspringande hund när man rider så är det bästa nog att vända hästen mot hunden och "jaga" hunden, inte tvärt om. De flesta hundar blir skraja om "bytesdjuret" går till anfall.

Jag blev anfallen av en aggressiv "Lilla Muffe" för några år sen. En liten gullig cremefärgad Soft-coated Wheaten Terrier som förvandlades till en riktigt obehaglig best när han fick syn på min häst.

Min häst är relativt cool med hundar, och alldeles för snäll för sitt eget bästa eftersom han aldrig skulle få för sig att sparka efter hunden. När hunden gick till attack försökte jag vända min häst mot hunden men hunden började hoppa och hugga mot hästens bakdel så vi snurrade runt i en liten cirkel. Jag hade ett hoppspö som tyvärr var ungefär 10 cm för kort för att jag skulle kunna nå hunden (och jävlar vad den hade fått pisk då). Till en början var inte hästen så rädd men efter ett tag började han bli rejält stressad. Plötsligt började hunden istället hoppa upp mot hästens strupe och hugga och då började han småstegra. Efter några minuter lyckades hundens ägare (en 10-årig kille) få tag på hunden.

Behöver jag säga att jag ett långt tag därefter red med ett låångt dressyrspö när jag red ut... Men jag har inte stött på hunden lös fler gånger som tur är.

Som tur är har min häst inte blivit livrädd för hundar efter detta.

Det är ALLTID hundägarens ansvar även om man logiskt kan anse att det är motparten som är vållande.
Hundägaren åker alltid dit.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 307
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar