Vad gör man med mynta?

Sv: Vad gör man med mynta?

Surkål med potatismos och thuringer bratwurst? Strammer max? Fleischrouladen? Eller bara en god surdegsmacka med kallrökt skinka? Flammkuchen? För att inte tala om bakverken, plommonkaka och vallmokaka och streusselkuchen och stolle och allt möjligt gott som finns.

När det gäller det engelska köket så tycker jag t ex shepherds pie är riktigt gott, nybakade scones med clotted cream och marmelad eller cheddar är supersmarrigt, och en hel del av deras klassiska sandwiches är inte heller fel.

Jag brukar också leta inspiration när jag är ute och äter, men är det ett kök jag inte kan utan och innan är det svårt att härma, tycker jag, man vet inte riktigt vilka smaksättare de använt. Så jag lagar nästan alltid efter recept när jag lagar utomeuropeiskt, åtminstone att ha som grund, sen kanske man justerar en del. Men annars tenderar det att smaka ungefär som det brukar för mig, ofta är de kombinationerna som ger den rätta smaken sånt man kanske inte hade kommit på tanken själv att kombinera, tycker jag.

Nej, menar förstås inte att du ska lägga ut texten om äcklig mat. Det är nog mest att jag blir lite fascinerad av hur man kan vara uppenbart matintresserad och ändå dissa i princip hela den delen av världen, och nyfiken vad exakt det var som inte lockade.

Ja, jag tycker egentligen själv att det är konstigt. Länge trodde jag att det svåra hade med umami att göra, men närmare analyser med hjälp av "fysikalisk matlagning" (eller om det är kemisk) har visat att så inte är fallet.

Men några goda rätter tror jag ju att jag tycker att det finns också i de för mig besvärliga köken, tex såg ju två av tre bilder som du la upp goda ut i mina ögon.

Och det vietnamesiska försöker jag hitta sätt att jobba lite mer på. Min man hittade en eventuellt trovärdig vietnamesisk restaurang häromdagen, som jag ska ge en chans, tex.

Nu har min man ÄNTLIGEN börjat äta kött, så jag ska gå igenom en kinesisk kokbok som vi har en gång till och då tror jag att jag hittar minst ett par rätter med fläskkött som jag vill laga. Kinesisk mat gillar jag ganska ofta (jag tänker inte på kinakrogar där maten består av stärkelse och glutamat) om man undantar det kök som gäller i Hongkong (har glömt vad det heter, men även kineser talar illa om det).

Andra kök som kan framstå som lite svåra eller inte så insmickrande, säg det tyska, engelska, skotska och kanske judiska, har utan tvekan rätter som jag gillar. Goda tyska korvar och surkål äter jag några gånger om året, och jag gillar tex haggis och äter alltid det vid Burns night. Jag klarar mig finfint utan gefillte fish (äter det om jag blir bjuden), men challe och gehackte leber brukar jag äta ibland. Och gärna hönssoppa.

Jag gillar "fem asiatiska kök", det är en samling med vardagsrecept från Kina, Vietnam, Thailand, Korea och Japan. Det är enkla men goda recept, som man lätt hinner med att göra en vardagskväll efter jobbet, utan att för den skull kännas alltför förenklade o försvenskade.

"Maten från Thailand" är en bra kokbok för thaimat, tycker jag, fina bilder, tydliga recept och väldigt god mat som blir betydligt godare än det mesta man kan köpa på restaurang i Sverige. Ibland är kryddningen lite tam, men då är det ju enkelt att öka mängden av smaksättare typ lime eller fisksås tills man tycker det är lagom.

Tack! Ska se om jag hittar på biblioteket.

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Pegasus63
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 425
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?