Vad gör man med mynta?

Sv: Vad gör man med mynta?

Där ser man! Om fisksåsen, alltså.

Jag är lite smådålig på sydostasiatisk mat överhuvudtaget. Men vid närmare eftertanke så inser jag att jag ibland blir meddragen på en restaurang där rutinerade thailandsresenärer säger att maten smakar som i Thailand - och där tycker jag att maten jättegod!

När jag lagar mat hemma är jag sällan särskilt renlärig, så att säga.

+Mabuse

Jag har aldrig ätit thailändsk mat av det skäl att jag inbillar mig att det inte riktigt är kompatibelt med mina allergier. Det starkaste skälet är dock att jag har väldigt svårt för lukten av det. Men vad är det egentligen som luktar så distinkt när man går förbi thairestauranger? Är det fisksåsen?

Jag tror det. Mindre god fisksås, då. Även sesamoljan luktar lite speciellt, men den kan du nog identifiera?

Jag tror det. Mindre god fisksås, då. Även sesamoljan luktar lite speciellt, men den kan du nog identifiera?

Jag tycker att det luktar likadant utanför alla thairestauranger oavsett kvalitet. :o Sesamolja har jag tyvärr inte funnit något användningsområde för så jag kan dessvärre inte identifiera det. Luktar den mycket? Den "doft" jag tänker på är lite söt, brödig och aningens kvalmig.

Det låter som lukten av stekos, och gammal olja, och en blandning av alla kryddor och ingredienser som använts.

Fisksås luktar ganska skarpt och inte särskilt gott, lite som ansjovis eller sardeller. Det luktar definitivt inte så starkt att man kan känna det ut på gatan.

Thailändsk mat, som man lagar själv på råvaror eller en bra thairestaurang, är oftast rätt stark och tydlig i smakerna, ofta salt-starkt-syrligt av fisksås, lime, limeblad, galangal och citrongräs, ibland också kokosmjölk. Sesamolja används inte särskilt mycket, den är vanligare i koreansk matlagning, t ex. Generellt skulle jag säga att det är god och fräsch mat som är väldigt lätt att tycka om. Enda problemet är väl om maten inte är svenskanpassad är den oftast galet starkt, thailändsk chili är inte att leka med!

När du radar upp ingredienserna som ger smaken i thailändsk mat så låter det himla gott. Jag får se om jag vid tillfälle vågar mig på att prova. Jag föredrar mat som är tydlig i smakerna så det kanske skulle kunna vara något för mig. Och het mat älskar jag! Men den där jolmiga lukten utanför restaurangerna har definitivt avskräckt mig.

Jag är överhuvudtaget dålig på att äta asiatisk mat, delvis pga mina allergier som inte riktigt är kompatibla med all soja som används. En av mina bästa matupplevelser någonsin var dock på ett sichuanesiskt kök i Oslo. Kocken hade vänligheten att tillaga min mat utan sojaolja och maten var helt enkelt ljuvlig (och het)!

Thaimat är ungefär en miljon godare än kinamat (som jag ändå tycker är väldigt gott) så prova du. Men kolla gärna runt först så du inte hamnar på första bästa sylta.

Sesamolja både luktar o smakar avskyvärt tycker jag.

En av mina bästa matupplevelser någonsin var dock på ett sichuanesiskt kök

Jag, som då helt misslyckats med att följa den här asiatiska mattrenden, (utom indiskt, som inte ens verkar ingå i trenden) är beredd att utfärda undantag för just det köket. Den maten är verkligen riktigt god, och innefattar ett par av mina absoluta favoritkryddor. I Hongkong, där min syster bor, är sådan mat den enda räddningen!

Jag önskar verkligen att jag inte var så gnällig ifråga om asiatisk mat, men det är ju mer troligt att jag som är den enda som inte gillar det har fel än att alla andra har det, så jag tycker absolut att du ska försöka prova. (Dock inte med livet som insats pga allergierna.)

Det är inte hettan jag har problem med annars heller (där tycker jag i så fall att tex en del latinamerikansk mat gör sämre ifrån sig, det blir liksom bara hett utan att smaka så mycket mer, lite för ofta).

Jag är överhuvudtaget dålig på att äta asiatisk mat, delvis pga mina allergier som inte riktigt är kompatibla med all soja som används. En av mina bästa matupplevelser någonsin var dock på ett sichuanesiskt kök i Oslo. Kocken hade vänligheten att tillaga min mat utan sojaolja och maten var helt enkelt ljuvlig (och het)!

Då är ju thailändsk och vietnamesisk mat perfekt, där används normalt inte soja alls! De använder fisksås eller räkpasta istället för sälta, och i någon enstaka kinesiskinspirerad rätt ostronsås.

Vietnamesisk mat är väldigt fräsch, aromatisk med mycket örter, och nästan aldrig stark. Ingen kokosmjölk etc heller.

Thailändsk mat har mindre örter, och är väldigt mycket starkare, med mer sammansatta kryddblandningar, grön och röd curry etc.

Och sen indonesisk mat uppfattar jag som mustigare och mäktigare, med jordnötter, kokosmjölk, söt soja, stekt lök, etc.

Jag, som då helt misslyckats med att följa den här asiatiska mattrenden, (utom indiskt, som inte ens verkar ingå i trenden) är beredd att utfärda undantag för just det köket. Den maten är verkligen riktigt god, och innefattar ett par av mina absoluta favoritkryddor. I Hongkong, där min syster bor, är sådan mat den enda räddningen!

Jag önskar verkligen att jag inte var så gnällig ifråga om asiatisk mat, men det är ju mer troligt att jag som är den enda som inte gillar det har fel än att alla andra har det, så jag tycker absolut att du ska försöka prova. (Dock inte med livet som insats pga allergierna.)

Det är inte hettan jag har problem med annars heller (där tycker jag i så fall att tex en del latinamerikansk mat gör sämre ifrån sig, det blir liksom bara hett utan att smaka så mycket mer, lite för ofta).

Fast att döma av Titta-in-i-ditt-kök-tråden så lagar ni ju i princip aldrig asiatisk mat hemma, eller äter asiatiskt ute - vet du egentligen ens hur maten smakar? Bästa sättet är nästan att öppna en kokbok och laga hemma, tycker jag, asiatiska restauranger är ju ofta budgetställen, som får ta lite genvägar i form av halvfabrikat och sämre råvaror, lagar man hemma kan man enklare laga den från grunden med bra råvaror, och då blir den också godare. Om man nu inte råkar ha en väldigt bra vietnames eller korean i krokarna, förståss. Thailändsk mat tycker jag nästan är hopplös att äta ute i Sverige, den blir godare när man gör den hemma oftast.

Ja, nu klumpar vi ju ihop asiatisk här, på ett sätt som jag ju ser att du annars inte gör.

Hämt-thai är öht inte aktuellt. Jag har gått med på det för att vara en snäll mor, men det är ju tydlig budgetmat som inte blir särskilt bra.

Det finns ett thaiställe i stan där jag gillar maten, och där den tydligen anses vara bra på "rätt sätt" av folk som förstår sig på saken. Jag har inte varit i Thailand och kan inte jämföra.

Därutöver är det hela alltså på nivån att jag nästan blir lite olycklig redan av att titta i tex japanska och vietnamesiska kokböcker. Det är verkligen inte min grej, det är därför jag inte äter det särskilt ofta. Jag tycker att jag har gjort just det du rekommenderar.

Under mina år med aikidon, åt man japanskt både ute och hemma hos andra allt då och då. Alla jublade, jag jublade inte (men uppförde mig naturligtvis som folk).

Alla de här köken har naturligtvis rätter jag gärna äter, men som teman är de inte min grej. Jag tycker naturligtvis själv att det är synd. Det är ju roligare ju mer man gillar.

L

Lammfärspiroger med mynta är kalasgott! Mojitos är en annan favorit, både med och utan alkohol.
Lammracks med mynta, eller lax med mynta är också fantastiskt.

Ang asiatiskt är det mitt favoritkök, men jag är vansinnigt noga med ingredienserna.
Jag vll även ha det syligare än normalt, och har massor av lime till det mesta.

Jo, "asiatiskt" är ju ungefär lika (o)precist som europeiskt, men jag menade alltså koreansk, kinesisk, thailändsk, japansk och vietnamesisk mat.

Självklart gillar man inte allt, men jag hade fått intrycket att du inte egentligen kunde så mycket om maten, blandade ingredienserna från olika asiatiska kök lite hursomhelst, använde dem annorlunda än man brukar, och sen i princip konstaterade att det här blev ju inte vidare gott, jag gillar nog varken thailändsk, koreansk, kinesisk, vietnamesisk eller japansk mat.

Ungefär som en asiatisk motsvarighet till att koka inlagd sill, servera den med surkål, kall bearnaisesås och makaroner, och sen konstatera att det här smakade ju inget vidare, jag gillar nog inte europeisk mat.:wtf:

Har du provat rätter från de här köken som det är meningen att de ska lagas, och ändå inte tyckt om nånting, så är saken såklart i ett annat läge. ;)

Har du provat rätter från de här köken som det är meningen att de ska lagas, och ändå inte tyckt om nånting, så är saken såklart i ett annat läge. ;)

Jag har pliktskyldigt följt ett antal recept ur vad jag uppfattat som pålitliga kokböcker, plus då min japanska era i samband med tio år med aikido och så har jag ju familj i Hongkong och har varit i Sydkorea några gånger. Jag vill helst inte tro att Hongkongmaten är korrekt tillagad, men den var i alla fall mycket enhetlig.

Så jag vet att jag inte är överförtjust, japanskt är värst (utom Hongkong då, men det kan knappt räknas så illa är det, men där finns ju många andra kök representerade), jag har nästan börjat gråta över japanska kokböcker några gånger. Sydkoreanskt är bland de bättre, men svårt med ingredienser i Sverige (eller i alla fall mycket svårt att förstå något alls i de sydostasiatiska livsmedelsbutiker jag känner till).

Jag försökte ha ett vietnamesiskt mattema för något år sedan, men även då hade jag stora svårigheter i butikerna (samma butiker, så inte så förvånande) och så är det något med bilderna i kokböckerna. Det ser ut som om måltiden ska vara mer karaktärsdanande än god, tycker jag.

Men kunnig är jag ju inte och kommer aldrig att bli, eftersom det inte alls inspirerar mig.

När jag tittar i en asiatisk kokbok blir jag jättesugen och vill helst laga allting på en gång, tycker det ser jättegott ut! Möjligen med undantag för japansk mat, den tycker jag ofta blir smaklös och tråkig när jag lagar den hemma, där brukar jag oftast fuska och köra någon sorts hemmabygge med extra chili, ingefära och/eller wasabi för att få lite stuns i det hela.

Koreansk mat är nästan den som kräver minst specialingredienser, tycker jag, man kommer väldigt långt med en burk kimchi, torkad koreansk chili, en burk kochodjang, en vitlök, en flaska soja och en flaska sesamolja - snarast förvånande hur mycket olika mat man kan få fram med en så liten arsenal, utan att allt smakar likadant.

Vietnamesisk och thailändsk mat bygger mer på en massa färska ingredienser som oftast kräver besök i specialbutik (färska limeblad, citrongräs, galangal, omogen papaya, en massa örter etc) tycker jag, så den maten kräver mer planering.

Men typ sånt här, ser inte det gott ut i dina ögon?

images

mama-fus_menu-black-market-menu-bangkok-green-curry_full_image.jpg

bibimbap2.jpg

Kan du inte rekommendera någon bra kokbok för t ex thailändsk eller vietnamesisk mat?

Det översta ser gott ut (förutsätter att man serverar något som också ser gott ut till). Det nedersta äter jag till lunch fullt frivilligt ibland! Det är gott och trevligt.

Det i mitten får lite varningsignaler att ringa, så där ser det ofta ut och sedan är det något mysko med det som gör att jag inte blir glad. Dock visar ju själva ingredienserna att de är mycket möjliga att få till på goda vis. Jag är ju inte generellt skeptisk mot kyckling, sockerärtor/sugar snaps och ris.

Men jag gillar inte att sitta här och lägga ut texten om otäck mat, som du säkert förstår. Jag ser det verkligen som något jag har missat att lära mig, inte som ett fel hos maten.

Apropå kimchi, så får min syster som har asiatiskt utseende mycket godare sort än jag om vi köper det i samma affär. Jag gillar verkligen kimchi, så jag skickade henne att köpa när hon var på besök för ett tag sedan. (Den enda teori jag har är att det har med utseende att göra, jag ser inte asiatisk ut. Ingen av oss framstår som asiat förutom hennes utseende, vad gäller tex kroppsspråk.)

Jag gillar "fem asiatiska kök", det är en samling med vardagsrecept från Kina, Vietnam, Thailand, Korea och Japan. Det är enkla men goda recept, som man lätt hinner med att göra en vardagskväll efter jobbet, utan att för den skull kännas alltför förenklade o försvenskade.

"Maten från Thailand" är en bra kokbok för thaimat, tycker jag, fina bilder, tydliga recept och väldigt god mat som blir betydligt godare än det mesta man kan köpa på restaurang i Sverige. Ibland är kryddningen lite tam, men då är det ju enkelt att öka mängden av smaksättare typ lime eller fisksås tills man tycker det är lagom.

Senast ändrad:

Nej, menar förstås inte att du ska lägga ut texten om äcklig mat. Det är nog mest att jag blir lite fascinerad av hur man kan vara uppenbart matintresserad och ändå dissa i princip hela den delen av världen, och nyfiken vad exakt det var som inte lockade. Jag har aldrig träffat på ett kök där det inte finns åtminstone några i mitt tycke väldigt goda rätter, så ur mitt perspektiv är det svårförståeligt att man kan ha inte bara ett utan flera kök där man knappt ens gillar nånting, i alla fall om man annars är matintresserad. Men självklart är smaken olika!

Jag hitta inget i det tyska köket jag gillar... Inte heller det klassiskt engelska lockar.

Kul med boktips, jag brukar tycka det är svårt.
Jag letar inspiration när jag är ute och äter och härmar hemma.
Min lokala asiat ( en trevlig japansk man) är också en klippa och tipsar om allt möjligt kul.

Nu senast var det det sydkoreanska köket som testades efter receptutbyte med kollegas fru.

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Pegasus63
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 425
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna