Vad gör man med mynta?

tanten

Trådstartare
Jag har fått flera sorters mynta och även köpt. Har nu flera sorter som doftar himmelskt gott.
Det enda jag har dem till är en stor kvist nedstoppad i vattenkaraffen. Gott, men nog borde det gå att göra mer?

Vet att många invandrare köper mynta på torget. Men vad gör de med den?

Sv: Vad gör man med mynta?

Att använda mynta som kryddning till lamm upplever jag som ett rätt vanligt sätt att använda den på.

Man gör iste! :) Nu börjar det ju bli lite sent på säsongen, men mynta är annars jättebra att brygga te på. Jag brukar dessutom alltså torka och spara så jag har till varmt te under vintern. Underbart och en helt annan känsla än påsar.

Jag torkar och använder som te. Det är även gott och fräscht med lite färsk mynta i sallad. :)

Utöver tipsen du redan fått så brukar jag koka jordgubbssylt och saft med ett par myntakvistar i. Jordgubbar i bitar, hacka vanlig plus chokladmynta och blanda ihop, florsocker och en skvätt cointreu, låt dra en stnd och servera med glass. Mumma!
Rosmarin och mynta till kött är också en god kombo.

Mynta växer för fort i relation till hur användbart det är, tycker jag. Men det är ju mycket lättodlat och trevligt och står sig bra i striden med (det andra) ogräset.

Det är gott att mixa mynta med pressad lime (och gärna lite färsk koriander, dock mindre lättodlat på våra breddgrader) så att det blir som en "pesto" att breda ut över en bit lax och sedan tillaga den i ugnen. Grönsaker i någon form och basmatiris till.

Röran av lime, mynta och koriander är vanlig i vietnamesisk matlagning och passar till diverse asiatiskinspirerade rätter.

Man kan även smaksätta kyckling på det viset.

I vietnamesisk matlagning ska det vara fisksås i också, bara lime, koriander och mynta ger inte rätta stuket. Och helst thaibasilika också.

Myntate på färsk grönmynta är jättegott, och hackad mynta är gott i couscous, gärna med koriander. Indiska och nordafrikanska rätter blir ofta goda med mynta.

Thaibasilika är också rätt lättodlat, för att vara basilika. Om det nu är basilika, jag är inte helt säker.

Det konstigaste med de där blandningarna är att mynta, thaibasilika, koriander och lime i stort sett är fyra av de smaker som jag har lite svårt för. Men tillsammans blir det jättegott! Mycket mystiskt.

Fisksås gillar jag om det är sådan vietnamesisk som man kan köpa i asiatiska livsmedelsbutiker, i den form som den förekommer i thaimat, gillar jag den däremot inte alls. Jag antar att det är olika sorter. (Ostronsås är ännu svårare, tycker jag.)

Vietnamesisk och thailändsk fisksås smakar i princip likadant, åtminstone känner jag ingen skillnad. Så det är nog något annat än fisksåsen i sig som gör att du inte gillar den i thaimat, skulle jag gissa. Thailändsk mat man lagar själv, enligt traditionella thailändska recept, smakar inte sådär unket, så min gissning är att det är nån genväg de tar i enkla thaihak som gör att det smakar så.

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Pegasus63
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 425
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?