Vad gör man med kroppen efter avlivning?

Fibusen

Trådstartare
Kommer antagligen få ta bort min bästa vän på Torsdag,när jag fick beskedet så hamnade jag i nån slags chock och kan inte tänka på annat än hur vi ska gå till väga,och hur jag ska fixa det....

Min största fundering just nu är vad vi ska göra av kroppen när han är borta? Kremera? Ta hem askan?

Och vad händer om man inte kremerar? Slänger dom bara kroppen på tippen då typ?

Vi bor i lägenhet och har ingen möjlighet att sprida askan här hemma. Att ha han ståendes i en burk någonstans känns heller inte särskillt lockande...

Helst så skulle jag inte vilja kremera just för att jag vet inte vad jag ska göra av askan,men vill absolut inte att han ska slängas på tippen typ heller,bara tanken på att han "slängs" får mig att bryta ihop och gråta som ett litet barn..:cry:

Hur har ni gjort? Kan ni bolla lite ideér med mig?

Fan,jag är så ledsen så jag tror jag dör snart...:cry::cry:

Sv: Vad gör man med kroppen efter avlivning?

När min hund dog 2011 valde jag separat kremering. Planen är att gräva ner askan på något fint ställe men jag har fortfarande inte hittat helt rätt så än så länge har jag urnan i vardagsrummet. Det känns bra för mig men sånt kan ju vara olika.
Jag ser framför mig att hon ska vila i min trädgård vid ett hus där jag vet att jag ska bo hela livet. Hennes aska ska ge näring åt en vacker rosbuske eller liknande som under alla år kan hedra min vackra lilla ängel.

Om man inte vill kremera får man nog välja hur man vill göra med kroppen. Om man vill ha hem den eller inte. Troligen kremeras den iallafall om du inte vill ta hem kroppen för begravning.

I en del städer finns djurkyrkogårdar där man kan köpa en plats om man vill begrava hel kropp eller aska även om man inte har mark själv.
Så gjorde vi när min katt dog när jag var yngre.

Man kan ju också välja att sprida askan för vinden. Jag vet inte riktigt om det kanske finns regler för sånt dock.

Gör det som känns bäst för dig själv.
Beklagar verkligen.

Jag har åkt en bit till en veterinär som har erbjudit kremering och att de strött askan på en minnesäng.

Jag tog inte hem askan för jag skulle aldrig orka med två separationer. Det skulle vara lika jobbigt att skiljas från den där urnan sen...

Ja jag har ju uppenbarligen inte velat skiljas från urnan eftersom den står kvar i mitt vardagsrum 1.5 år efter att Alice dog. Men det gör mig inget.
Jag känner ingen stress utan väntar tills det känns rätt.

Det hade varit perfekt... Kanske.. Hur jag än tänker så känns det fel... Fel,fel,fel... Jag vill inte! Jag förstår inte hur jag ska kunna fixa det.

Samtidigt så kändes det så fint att lägga askan så det kunde ge näring åt en fin ros,det hade varit perfekt det med... Om man nån gång köper hus. Men vad händer om man vill flytta sen?

Tankarna bara går runt runt,och inget känns rätt...

Jag har även haft tankar på att gräva ner askan och plantera något tåligt och fint i skog eller liknande. Då skulle det inte göra så mycket om jag flyttade.. Inte på samma sätt iallafall..
Men det är svårt.

Beklagar verkligen!

Det företag vi anlitar för kremering har en egen minnesäng där alla kremerade djur hamnar om de inte separatkremeras. Hos oss slängs inga djur utan behandlas så värdigt de kan även efter döden.
Har svårt att tro att de bara slängs hos någon veterinär.

Beklagar verkligen! :(

Jag har gjort precis som line_n och sparat askan i en urna i väntan på att hitta ett ställe som jag själv känner att jag kommer att finnas kvar på. Men jag har också funderat på att sprida askan på ett ställe på Gotland där vi tillbringade mycket tid hennes sista år och som är ett ställe som jag ofta återkommer till.

Separat kremering innebär att du får askan från just din hund, och kan strö ut den någonstans eller gräva ned den. Kanske någonstans som betydde något för er. En vacker vitsippsbacke eller någon annan plats din hund tyckte om.

Du kan också lämna kvar kroppen på kliniken, då destrueras den (bränns) tillsammans med andra djurkroppar. Askan blir hanterad för alla djuren tillsammans, inte din hunds aska enskilt. Är du orolig för att kroppen ska hamna på tippen, fråga! Du kommer att få ett fint och respektfullt svar, det är jag säker på.

Du kan också ta med dig kroppen för att begrava den. Man får gräva ned en hund på sin egen mark. Många kommuner har djurbegravningsplatser.

Min R somnade in 2011. Han kremerades och jag fick hämta askan efter en liten tid. Hans urna grävde jag ned under vårt pumphus. Det är ingen vacker plats och där växer ingen ros, men i alla år har han skällt och grävt och försökt komma under där, i jakt på vad-det-nu-var som bodde där. I döden fick han äntligen komma dit. Det kändes fint på något sätt.

Min fölunge separatkremerades också och på platsen där han vilar planterade jag ett päronträd.

Tänker på dig i ditt svåra beslut och skickar en cyberkram. Det blir svåra dagar. :(

Krematoriet här har en minneslund där de sprider askan om man inte vill ha hem den.

Min tant kremerades. Askan finns nu i min garderob på en hylla där jag inte ser den, men jag vet att den finns här. Vad som ska göras med den vet jag inte, men det var ingen som helst tvekan för mig om att ta hem askan...

Min hund kremerades separat. Askan står på en hylla i vardagsrummet i en träurna. Brevid står en blomma och en bok med kort på honom. Jag minns honom varje gång jag går in i rummet och det gör mig både glad och ledsen. Mest glad, eftersom jag är oerhört tacksam över att ha lärt känna honom och haft honom hos mig. :love:

På en hel del orter finns begravningsplatser för smådjur. På vissa av dessa finns en minneslund precis som på en kyrkogård om man inte vill ha en egen gravplats. Det kan vara olika bestämelser på olika ställen. Fråga din kommun om det finns där du bor. På vissa ställen måste man kremera, på andra ställen kan/får man begrava hunden eller katten i sin korg eller i kartong/kista.

Man kan även kremera och få hem askan i en urna. Urnan kan man spara hemma och så kan man be att få tillstånd att begrava den tillsammans med sig själv när det är dags.

kl
Man kan oxå donera kroppen till SLU, så vetstundenterna får undervisningsmaterial.

KL

Jag har själv aldrig brytt mig om separat kremering. För mig "försvinner" djuret när den somnat in och finns sedan kvar i hjärtat på mig. Separat aska gör ingen skillnad för mig mer än i plånboken - men där ska man göra så som man själv vill så klart.

Senaste hunden jag fick ta bort donerades till SLU för forskningen om shar-pei feber och amyloidos.

Vi vill inte ha någonting tillbaka.
För mig har min fina hund lämnat kroppen så fort hjärtat slutat slå. Då finns han inte kvar längre och det spelar ingen roll vad som händer med kroppen.

Hade egentligen velat donera (går det ens att göra om hunden inte avlivats på universitetskliniken?) men kunde i princip inte prata alls när det var dags så det blev som det blev. Han hade ändå bidragit till forskning genom att medverka i 2-3 studier.

Vi vill inte ha någonting tillbaka.
För mig har min fina hund lämnat kroppen så fort hjärtat slutat slå. Då finns han inte kvar längre och det spelar ingen roll vad som händer med kroppen.

Hade egentligen velat donera (går det ens att göra om hunden inte avlivats på universitetskliniken?) men kunde i princip inte prata alls när det var dags så det blev som det blev. Han hade ändå bidragit till forskning genom att medverka i 2-3 studier.

Det går att donera ändå ja - för dom sänder inte hela kroppen till forskning. Endast det som är relevant för just den forskningen. Min tös blev ju donerad och jag bor i Norrköping. Ska man donera så tror jag i de flesta fall man behöver ha det klart före så allting som behövs skickas till veterinärkliniken som hunden ska somna in på - så dom har alla papper klara (det är ju även forskningen som ska betala för provtagning, obduktion, sändning av olika "material" osv).

Jag tror att de flesta kliniker skulle uppskatta att få använda kroppen för t ex övningsoperationer. Det är alltid ont om övningstillfällen, men knappast läge att fråga ägaren vid en avlivning.

Kremering, separat eller inte är de enda sätt som kliniker tar hand om djur. Inga får slängas på tippen, det var många år sen.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 143
Senast: Ramona
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 667
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 377
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård