Vad gör man med en sådan här hund?

C

Cairo

Jag hoppas att jag kan få lite hjälp här med min hund, som jag börjar tappa hoppet om.

Emil är en pigg, frisk, lättlärd och kry hund som i det stora hela är en väldigt social och glad hund som älskar alla människor och hundar.

Det hela kommer till kloklippningen, där han blir alldeles tokig. Jag talar inte om en hund som blir lite arg och dominant, utan jag talar om en hund som verkligen blir aggressiv vid kloklippning och som inte tvekar på att bita den personen som försöker klippa klorna.

Vi var inne på djursjukhuset idag och de har klippt hans klor förut. Förra gången fick han ha en munkorg på sig och sedan var vi fyra personer som fick hålla ner han, samt lugna honom. Den här gången sövde vi honom och då gick det såklart bra. Han var ju i en annan värld.

Det är aldrig någon som har gjort han något. Aldrig någon som gjort han illa på något sätt. Det är precis som att han bara har bestämt sig för att trotsa och bli arg då, för han ska banne i mig inte klippa klorna. Det spelar ingen roll vem som gör det.

Enligt veterinärena var det bara att träna på att lyfta tassar och hålla på med honom och det går ju bra hemma. Det är så fort man kommer dit som han blir sådan.

Vad ska jag göra? Det går jättebra att pilla på honom hemma, tills man tar fram saxen och ska klippa klorna. Då blir han lika aggressiv som hos veterinären. Vi har inta tagit fram saxen på länge nu, eftersom att vi inte klarar av att klippa honom utan munkorg och hjälp. Han vet då att han vinner, om vi ger upp. Kanske är det det som han försöker göra hos veternären också? Vad tror ni? Det är när han känner sig pressad på djursjukhuset som han blir så himla aggressiv att de måste söva honom.

Det känns dumt att behöva söva honom varje gång. Det känns så fel mot honom. Vad säger ni, hundproffs?

Sv: Vad gör man med en sådan här hund?

Det låter som han är rädd, och agerar genom att bita för att han blir trängd?

Varför byter du nick hela tiden? :confused:

Personligen skulle jag satt munkorg på och tjurhållit hunden och helt sonika klippt klorna. Förr eller senare ger hunden upp och finner sig i det, även om den inte gillar det..

Testa med att ta fram klosaxen och låt han gå fram och lukta på den.. Bara lägg den på golvet och berömm när han närmar sig. Fortsätt att ta i hans tassar och pilla på klorna. Ibland kan det hjälpa att lägga en handduk över huvudet och ta munkorg på. Ta på munkorg och handuken utan att använda klosaxen, bara pilla på tassarna, så att han blir trygg "under handduken". Han kan också få se saxen när han har handduken över sig (lägger den framför honom). De brukar bli lugnare om man täcker ögonen. Hoppas att detta kan vara till någon nytta!

Precis så fick jag göra med min tik. Efter två gånger med munkorg så vart hon helt ny, och låg med alla tassarna upp i vädret, utan att bry sig...

Fast ska man göra så, så ska man inte klippa i pulpan, då blir det nog bara värre! :D

Det låter som han är rädd, och agerar genom att bita för att han blir trängd?

Varför byter du nick hela tiden? :confused:

För att hon lyckas bli bannad gång efter annan, men med detta nick sköter hon sig ju, så låt det bara bero.

har inte hund...
men kan inte saxen bara finnas framme jämt, att den läggs bredvid matskålen när det är mat, tas med på promenader... att den ALLTID finns där... att man tar upp den ibland... sitter å håller på med den i soffan fast hunden inte är med (asså hunden kanske går förbi eller ligger bredvid)... bara NÖTA in den i huvudet?

hoppas det löser sig, jobbigt å behöva söva varje gång :(

Allvarligt talat så tror jag inte att han är rädd. Saxen har han fått lukta på i lugn och ro och har inga problem med den.

Det är så fort något närmar sig honom lite för mycket som han blir såhär.

Jag vet inte vad jag ska göra. Tack för de tips jag fått! Ni får gärna komma med fler.

Jag har träffat folk som uppmanat mig att avliva honom för hans beteende. Det skrämmer mig. Jag älskar min hund! Det är bara vid kloklippning/veterinärundersökningar han blir sådan. Jag är så rädd. :cry:

.

Det är så fort något närmar sig honom lite för mycket som han blir såhär.

:

Därför tror jag att han känner sig trängd! ;)

Testa det som Gnist skrev, det funkade jätte bra för min schäfer, och du riskerar inte att bli biten, och kan därför vara mer avslappnad!

Om du är rädd för honom så förklarar ju det en hel del... Jag skulle inte heller tillåta tex en tandläkare som ger ett osäkert intryck att borra omkring i min mun!

Tändläkare är obehagliga nog ändå, likaså är kloklippning säkert obehagligt för din hund.

Om du är rädd för honom så förklarar ju det en hel del... Jag skulle inte heller tillåta tex en tandläkare som ger ett osäkert intryck att borra omkring i min mun!

Tändläkare är obehagliga nog ändå, likaså är kloklippning säkert obehagligt för din hund.

Jag är inte rädd för honom utan för vad en del har sagt om honom. :(

Därför tror jag att han känner sig trängd! ;)

Testa det som Gnist skrev, det funkade jätte bra för min schäfer, och du riskerar inte att bli biten, och kan därför vara mer avslappnad!

Ja, det med handduken menar du? Det är ju värt att testa! :)

Det är inte lätt att hålla ner honom samtidigt som att man måste klippa honom, när han ligger där och sprattlar och beter sig som om han låg inför döden. :o Jag är så himla skraj för att bli biten. Han har bitit en kompis förut, vilket inte är så himla bra. :crazy: Vi försöker klippa honom snabbt men det är svårt. Han är ingen liten tax! Han väger trots allt 26 kilo! :crazy:

Men om du tar hjälp av sambon?

Det är alltså knappt han orkar.. :o Detta är fruktansvärt jobbigt för oss både, speciellt när folk kommer och säger att "en sådan hund kan man inte ha" .. "bara" för att han krånglar vid kloklippningen.

som sagt, Isa min hund var likadan, hon bet mot mig och sprattlade. Jag satte på henne en munkorg, och "satte" mig på henne, så hon inte tog sig någonstans.

Efter två gånger var hon som ny!

Försök att fila lite på klorna? Det kanske hjälper... Det känns ju lite men man kan inte klippa för långt in. Du kan också prova med att klippa en pytte bit bara ca 1 mm en gång i veckan (givetvis inte så att det går hål på pulpan) bara för att vänja honom :)

Vad har du för klotång?

Jag hade en i stålaktigt material, med en fjäder som lät an aning när man klippte. Bytte till katternas sax och den gillar dom bättre.
Nu tror jag absolut inte att allt går som en dans, utan jag menar mer att det kan göra skillnad. Och ev. hjälpa dig en bit på vägen.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 941
Senast: Piaff
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar