Vad gör man med en sådan här hund?

Sv: Vad gör man med en sådan här hund?

Sprätter du när du kissat? Jag menar, du måste ju ta ALLA hundens beteende och inte bara plocka ut ett av dom.

Vi är som sagt inga hundar.

morra gärna åt han, eller bit han över nosen,,,inte hårt utan du markerar att det är du som bestämmer,,,tänk logiskt o bete dig som en ledarhund skulle gjort

Jag har 110% lydnad på min hund, och inte ens jag är så dum att jag sticker fram ansiktet och "bitmarkerar" min hund när han är panikslagen.

Jag har 110% lydnad på min hund, och inte ens jag är så dum att jag sticker fram ansiktet och "bitmarkerar" min hund när han är panikslagen

...men du kan väl åtminstone försöka?:angel:

det är jättetråkigt när det blir så,,,det enda du kan göra är att träna. sätt dig på golvet o lägg hunden mellan dina ben. på rygg.klappa på magen o prata med den. det måste han acceptera annars är det han som har övertaget. sen får du pilla på tassar o ben, det tar tid o tålamod,,,,,vill han inte ligga på rygg mellan dina ben så får du börja o träna de,,,,morra gärna åt han, eller bit han över nosen,,,inte hårt utan du markerar att det är du som bestämmer,,,tänk logiskt o bete dig som en ledarhund skulle gjort

Vad tror du händer om hunden inte känner att TS är ledaren då, när TS ska bita hunden över nosen?
Sånna här råd anser jag är farliga att sitta och skriva om på nätet...
:crazy:

TS, jag hade gjort som Gnist, punkt slut och inget tjafs :)

Måste bara få lägga in en liten kommentar i detta ämne...

Att bita/markera över nosryggen på en hund - stressad eller ej - är i min värld bara idiotiskt!
Vi är MÄNNISKOR inte "ledar-hundar" och skall därför agera med sunt förnuft och mänsklig logik och INTE med något märkligt hund-imiterande nonsens!

Om hunden i fråga verkligen blir så totalt blockerad och dessutom aggressiv så finns en väg som jag skulle testa först:
Klicka in hunden - för att få en neutral förstärkning som ej är kopplad till förarens röst/agerande.
Börja sedan förstärka hantering av tassarna när hunden står upp på alla fyra alternativt sitter.
Tag allt i MYCKET små steg, med MÅNGA repititioner OFTA!
Börja klicka när du smeker hans ben, smeker tassen, lyfter tassen, viker upp tassen, pillar på tassens undersida, pilla på klorna och "knacka" på dem med dina egna naglar osv osv.
Börja sedan göra samma sak fast MED klotången närvarande. Dra den längs hundens ben, över tassen, på undersidan av tassen, knacka på klon med tången osv.
Gå inte vidare i stegringsplanen förän hunden gör rätt - i detta fallet är lugn och avslappnad - 80% av gångerna.
Dvs till en början kanske du får repetera stående och tasslyftning 30 gånger innan det är "klart". Tvångshåll INTE, utan jobba på hundens villkor så länge det går och använd den lydnad du har. Kan hunden stå på kommando så använd dej av det: "Stå" - hantera tassen - klick - belöning.

När hunden "kan" allt detta och är lugn och sansad så börjar du hålla fast tassen lite, som om du skulle klippa klorna och klicka sedan.
Repetera om och om igen!

Fortsätt sedan med att knacka på klorna och "klippa i luften" och klicka när hunden är lugn och samlad.

När allt detta fungerar och hunden står/sitter lugn och avslappnat så klipper du en klo, klickar och belönar och avslutar "övningen".
Upprepa efter 10 minuter men klipp då inte utan "torröva" - håll fast tassen och knacka med klotången.

Upprepa detta varje kväll i tre till fyra veckor.

Om du är konsekvent och målmedveten så är detta en mycket bra metod!

//Ulga

Visst kan det funka, men varför krångla till det så?

Det blir lite "åka från Malmö till Umeå för att köpa diskmedel".

Kanelbulle: Jag hade gjort detta lite omständigt och långsamt av flera skäl men FRÄMST för att ursprungsskribenten uttryckt en viss "rädsla" för sin hund.

Jag har inga problem med att tvångshålla en hund och klippa klorna "bara för att", MEN... För att det skall bli en LÅNGSIKTIG förändring så måste ägaren vara bekväm i metoden! Är man rädd eller osäker på sin hunds reaktioner och dessutom inte är van/kunnig i hur man tvångshåller en hund på ett för både hund och ägare bekvämt och säkert vis så är det inte så enkelt.

För att en tvångsklippning skall vara "effektiv" så gäller det ju dessutom att hunden inte blir riktigt panikslagen eller lyckas - med hjälp av aggression eller ren tjurighet - komma loss och "smita undan".
Om något av det händer så är man ju inte tillbaka på ruta ett utan på ruta minus 10!

Så jag röstar för en långsiktig, välplanerad träning som kostar både engagemang och tid men ger ett långsiktigt resultat, snarare än ett quick-fix i detta fall!

//Ulga

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 941
Senast: Piaff
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar