Vad gör man med en sådan här hund?

Sv: Vad gör man med en sådan här hund?

Munkorgen är ju till för att ni inte ska bli biten...

Ta fighten istället för att backa för den och när hunden gett sig (vilket den gör förr eller senare) så klipper man klorna!

kl
Har ni provat att klippa klorna med jycken stående? Ibland kan det vara bättre om hunden känner sig trängd.
Ta på munkorgen och prova det.
Klipp en klo om dagen, dels för att vänja hunden och för att få många tillfällen att ta kontroll över hunden.

kl
Har ni provat att klippa klorna med jycken stående? Ibland kan det vara bättre om hunden känner sig trängd.
Ta på munkorgen och prova det.
Klipp en klo om dagen, dels för att vänja hunden och för att få många tillfällen att ta kontroll över hunden.

Ståendes? Han slänger sig på golvet och sprattlar med benen. :D

det är jättetråkigt när det blir så,,,det enda du kan göra är att träna. sätt dig på golvet o lägg hunden mellan dina ben. på rygg.klappa på magen o prata med den. det måste han acceptera annars är det han som har övertaget. sen får du pilla på tassar o ben, det tar tid o tålamod,,,,,vill han inte ligga på rygg mellan dina ben så får du börja o träna de,,,,morra gärna åt han, eller bit han över nosen,,,inte hårt utan du markerar att det är du som bestämmer,,,tänk logiskt o bete dig som en ledarhund skulle gjort

det är väl aldrig en cattledog du har,,,,,,min är så

det är jättetråkigt när det blir så,,,det enda du kan göra är att träna. sätt dig på golvet o lägg hunden mellan dina ben. på rygg.klappa på magen o prata med den. det måste han acceptera annars är det han som har övertaget. sen får du pilla på tassar o ben, det tar tid o tålamod,,,,,vill han inte ligga på rygg mellan dina ben så får du börja o träna de,,,,morra gärna åt han, eller bit han över nosen,,,inte hårt utan du markerar att det är du som bestämmer,,,tänk logiskt o bete dig som en ledarhund skulle gjort

Det lät som en bra grej att träna på! Det ska jag testa! Tack! :idea:

morra gärna åt han, eller bit han över nosen,,,inte hårt utan du markerar att det är du som bestämmer

Personligen skulle jag inte morra åt min hund eller bita den över nosen någonsin, och särskilt inte i en situation hunden redan upplever som obehaglig.

tänk logiskt o bete dig som en ledarhund skulle gjort

Jag är ingen hund, så jag försöker bete mig som en förnuftig människa istället.

Alltså skulle jag göra som Gnist, raka rör och klipp klorna.

Delvis kl.

Jag håller med Kanelbulle.
Att morra åt, eller bita :eek: en unghund som redan finner situationen ganska obehaglig känns som att bara förvärra förtroendet och hanteringen.

Man kan inte riktigt agera som en ledarhund.
En ledarhund klipper inte klorna på sina flockmedlemmar.

Jag hoppas att jag kan få lite hjälp här med min hund, som jag börjar tappa hoppet om.

Emil är en pigg, frisk, lättlärd och kry hund som i det stora hela är en väldigt social och glad hund som älskar alla människor och hundar.

Det hela kommer till kloklippningen, där han blir alldeles tokig. Jag talar inte om en hund som blir lite arg och dominant, utan jag talar om en hund som verkligen blir aggressiv vid kloklippning och som inte tvekar på att bita den personen som försöker klippa klorna.

Vi var inne på djursjukhuset idag och de har klippt hans klor förut. Förra gången fick han ha en munkorg på sig och sedan var vi fyra personer som fick hålla ner han, samt lugna honom. Den här gången sövde vi honom och då gick det såklart bra. Han var ju i en annan värld.

Det är aldrig någon som har gjort han något. Aldrig någon som gjort han illa på något sätt. Det är precis som att han bara har bestämt sig för att trotsa och bli arg då, för han ska banne i mig inte klippa klorna. Det spelar ingen roll vem som gör det.

Enligt veterinärena var det bara att träna på att lyfta tassar och hålla på med honom och det går ju bra hemma. Det är så fort man kommer dit som han blir sådan.

Vad ska jag göra? Det går jättebra att pilla på honom hemma, tills man tar fram saxen och ska klippa klorna. Då blir han lika aggressiv som hos veterinären. Vi har inta tagit fram saxen på länge nu, eftersom att vi inte klarar av att klippa honom utan munkorg och hjälp. Han vet då att han vinner, om vi ger upp. Kanske är det det som han försöker göra hos veternären också? Vad tror ni? Det är när han känner sig pressad på djursjukhuset som han blir så himla aggressiv att de måste söva honom.

Det känns dumt att behöva söva honom varje gång. Det känns så fel mot honom. Vad säger ni, hundproffs?

Detta låter precis som våran hund, han blev tokig så fort man tog fram klo-saxen. Vi köpte han från djurskyddet och det visade sej att dom som hade han innan klippte han i pulpan.
Ibörjan fick vi åka till vetrinär, men sen började jag hålla på med hans klor hemma och en dag skulle jag och sambon testa att klippa. sambon höll i och jag klippte, första gången vi gjorde det själva så satt sambon på han, visst det gick, men han skrek innan jag han nudda klon. Redan andra gången märktes det stor skillnad, hunden satt ner och jag tog tag i tassen och började klippa medans sambon satt o klappade o pratade med han, han fick även lite korv.:D
Efteråt blev han jätte glad och sprang runt i 190 och svansen gick som en trumpinne.:p

Jag tror det bara blir värre om ni ger upp när ni klipper. Då han vet att han vinner, och gör samma sak nästa gång för att vinna.

Jag vet att det inte är det lättaste när man har en större hund som man ska klippa klorna på när dom inte vill, då våra rottis/schäfer väger strax över 40 kg och de är precis så vi klarar av han när han sätter trots sidan emot.

Svärmors hund var så illa (detta är en råstark jaktlabradorhane) som vi fick ha dubbla munkorgar på, men efter kanske 1 år av regelbunden klippning mycket beröm osv så finner han sig nu i det. Det går att klippa honom helt utan munkorg och man kan göra det själv, innan fick jag hålla honom och sambon klippa.

Men en fundering det är inte så att klotången är för slö med så klon liksom "kläms ihop" runt pulpan? Det gjorde det med vår förra klotång och hundarna pep till men blev bra när vi köpte ny.

,,,,morra gärna åt han, eller bit han över nosen,,,inte hårt utan du markerar att det är du som bestämmer,,,

På en hund som tycker det är obehagligt/redan är rädd och som brukar ha munkorg vid sådana tillfällen så tycker jag att bita i nosen låter som ett ypperligt sätt att bli biten i ansiktet på :crazy:

Hejsan!

Jag tycker att det låter bra när veterinärerna säger att du/ni skall träna hunden me o lyfta på tassarna o så... Frågan är hur mkt tid ni lägger ned på träningen, o hur tåliga ni är! även HUR ni klipper klorna.. alltså, står hunden, ligger den? Våra hundar ligger på rygg när klorna klipps. Då ser dom inte va vi gör och dom håller sig lugna! Vi har även vant dom att dom får något godis eller nått dom gillar efter klippning. Dom vet nu att om dom ligger stilla, så går alllt mkt fortare och dom behöver inte vänta länge på godiset! Fortsätt att lyfta ¨på tassarna och gå steg för steg framåt. Efter att det har gjort något duktigt (varit stilla) ge den något det gillar ex: en leksak eller något att äta. Förhoppningsvis förstår den efter en tid att det lönar sig att inte bråka!

//Carro!

Personligen skulle jag satt munkorg på och tjurhållit hunden och helt sonika klippt klorna. Förr eller senare ger hunden upp och finner sig i det, även om den inte gillar det..

Precis så gjorde ja me min mastiff å de funka nu klipper ja själv utan munkorg :D skam den som ger sig

Men så lustigt, två av mina vänner har STORA problem med kloklippningen. Det är just ACD :o

Jag blir så trött på snacket om att vi ska göra som en ledarhund gör. Vi ser inte ut som en hund, vi har inte signaler som en hund, dvs det är ingen idé vi försöker likna en hund. Och bita i nosen? Gör det på min Beauceron så har du inget ansikte kvar. Att bita i hunden överhuvudtaget förstår jag inte. Enligt naturen så ska hundar inte gå i koppel, bli borstade, badade med schampo, äta torrfoder eller klippa klorna. Så varför ska vi plocka ut en del som är "som naturen", att likna en hund när vi lyckas lära hunden så mkt annat "onaturligt"? :smirk:

jag skrev att du ska göra en markering inte bita,,,,det är ett språk hunden förstår,,,,,,,samma sak som när du fyar hunden för något den gjort,,,,,,,så ska hunden lägga sig på rygg o visa magen,,,,tecken på underkastelse,,,,,det låter inte bra att man riskerar att bli biten om man morrar eller markerar åt sin hund,,,,,hur skulle tiken ta det om hennes valpar morrade eller bet henne när hon fostrar sina valpar,,,,då är det inte du som har ledarskapen ialla fall

Men alltså, det är liksom inte samma sak.
En hund som inte trivs med kloklippning, och som morrar om jag biter den gör det i självförsvar därför att den är trängd. Den gör det knappast för att "vara dominant och ta över ledarskapet".
Hundar gör inte allt dom kan för att bli "ledare", dom ligger liksom inte och drömmer om hur dom ska göra nästa dag för att klättra i rang.

Vi ÄR inga hundar. Vi är inga tikar, det är en enorm skillnad på en människa och en tik! Vi ser inte ut som hundar, vi luktar inte som hundar, vi låter inte som hundar, vi går inte som hundar, vi gör inte som hundar. Jag tror verkligen inte att hundarna är såpass osmarta att dom inte ser skillnad!

Hunden känner inte igen sig i en sån här situation. Som jag skrev tidigare; En flockledare klipper inte klorna på sina flockmedlemmar!

Men alltså, det är liksom inte samma sak.
En hund som inte trivs med kloklippning, och som morrar om jag biter den gör det i självförsvar därför att den är trängd. Den gör det knappast för att "vara dominant och ta över ledarskapet".
Hundar gör inte allt dom kan för att bli "ledare", dom ligger liksom inte och drömmer om hur dom ska göra nästa dag för att klättra i rang.

Vi ÄR inga hundar. Vi är inga tikar, det är en enorm skillnad på en människa och en tik! Vi ser inte ut som hundar, vi luktar inte som hundar, vi låter inte som hundar, vi går inte som hundar, vi gör inte som hundar. Jag tror verkligen inte att hundarna är såpass osmarta att dom inte ser skillnad!

Hunden känner inte igen sig i en sån här situation. Som jag skrev tidigare; En flockledare klipper inte klorna på sina flockmedlemmar!

:bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 941
Senast: Piaff
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar