Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Har ni provat att klippa klorna med jycken stående? Ibland kan det vara bättre om hunden känner sig trängd.
Ta på munkorgen och prova det.
Klipp en klo om dagen, dels för att vänja hunden och för att få många tillfällen att ta kontroll över hunden.
det är jättetråkigt när det blir så,,,det enda du kan göra är att träna. sätt dig på golvet o lägg hunden mellan dina ben. på rygg.klappa på magen o prata med den. det måste han acceptera annars är det han som har övertaget. sen får du pilla på tassar o ben, det tar tid o tålamod,,,,,vill han inte ligga på rygg mellan dina ben så får du börja o träna de,,,,morra gärna åt han, eller bit han över nosen,,,inte hårt utan du markerar att det är du som bestämmer,,,tänk logiskt o bete dig som en ledarhund skulle gjort
morra gärna åt han, eller bit han över nosen,,,inte hårt utan du markerar att det är du som bestämmer
tänk logiskt o bete dig som en ledarhund skulle gjort
Jag hoppas att jag kan få lite hjälp här med min hund, som jag börjar tappa hoppet om.
Emil är en pigg, frisk, lättlärd och kry hund som i det stora hela är en väldigt social och glad hund som älskar alla människor och hundar.
Det hela kommer till kloklippningen, där han blir alldeles tokig. Jag talar inte om en hund som blir lite arg och dominant, utan jag talar om en hund som verkligen blir aggressiv vid kloklippning och som inte tvekar på att bita den personen som försöker klippa klorna.
Vi var inne på djursjukhuset idag och de har klippt hans klor förut. Förra gången fick han ha en munkorg på sig och sedan var vi fyra personer som fick hålla ner han, samt lugna honom. Den här gången sövde vi honom och då gick det såklart bra. Han var ju i en annan värld.
Det är aldrig någon som har gjort han något. Aldrig någon som gjort han illa på något sätt. Det är precis som att han bara har bestämt sig för att trotsa och bli arg då, för han ska banne i mig inte klippa klorna. Det spelar ingen roll vem som gör det.
Enligt veterinärena var det bara att träna på att lyfta tassar och hålla på med honom och det går ju bra hemma. Det är så fort man kommer dit som han blir sådan.
Vad ska jag göra? Det går jättebra att pilla på honom hemma, tills man tar fram saxen och ska klippa klorna. Då blir han lika aggressiv som hos veterinären. Vi har inta tagit fram saxen på länge nu, eftersom att vi inte klarar av att klippa honom utan munkorg och hjälp. Han vet då att han vinner, om vi ger upp. Kanske är det det som han försöker göra hos veternären också? Vad tror ni? Det är när han känner sig pressad på djursjukhuset som han blir så himla aggressiv att de måste söva honom.
Det känns dumt att behöva söva honom varje gång. Det känns så fel mot honom. Vad säger ni, hundproffs?
,,,,morra gärna åt han, eller bit han över nosen,,,inte hårt utan du markerar att det är du som bestämmer,,,
Personligen skulle jag satt munkorg på och tjurhållit hunden och helt sonika klippt klorna. Förr eller senare ger hunden upp och finner sig i det, även om den inte gillar det..
Men alltså, det är liksom inte samma sak.
En hund som inte trivs med kloklippning, och som morrar om jag biter den gör det i självförsvar därför att den är trängd. Den gör det knappast för att "vara dominant och ta över ledarskapet".
Hundar gör inte allt dom kan för att bli "ledare", dom ligger liksom inte och drömmer om hur dom ska göra nästa dag för att klättra i rang.
Vi ÄR inga hundar. Vi är inga tikar, det är en enorm skillnad på en människa och en tik! Vi ser inte ut som hundar, vi luktar inte som hundar, vi låter inte som hundar, vi går inte som hundar, vi gör inte som hundar. Jag tror verkligen inte att hundarna är såpass osmarta att dom inte ser skillnad!
Hunden känner inte igen sig i en sån här situation. Som jag skrev tidigare; En flockledare klipper inte klorna på sina flockmedlemmar!