VAD gör man åt fartdårarna?!

Sv: VAD gör man åt fartdårarna?!

Det kan man ju aldrig garantera. En häst går aldrig att få 100% säker.

Ja, vill man vara helt säker från trafikolyckor så håller man sig borta från vägen. Det är enda sättet, att hålla sig borta från trafiken. Om man däremot är villig att ta risken, så rider man på vägen och hoppas på det bästa. Man kan väl prova olika metoder, vifta med spö, höja handen, rida ut mitt på vägen, ja, vad man nu vill prova på.

Det måste ju göras saker, men inte av en häst med ryttare på vägen. Man måste ju informera trafikanterna om hästar i trafiken, INNAN de tar sig ut på vägarna. Exempelvis på körskolan.

Usch, vad otäckt. Det är just en sån sak som kan hända när bilisterna inte tar situationen på allvar. Så istället överdriver jag situationen för bilisten så pass att jag får en skärpt uppmärksamhet. Sen är det för mig inte viktigt om det ser ut som att hästen inte är under min kontroll. Det är ingen häst till 100%, nånsin.

En kompis häst blev faktiskt också påkörd på en smal grusväg påväg från stallet. Det gick illa trots att bilen nog inte körde så fort, dessutom tror jag att de körde från platsen.

Hästen återhämtade sig dock, och ryttaren, men blev aldrig helt bra fysiskt eller psykiskt - kan ha berott på annat dock.

kl*

jag har varit med om en rätt äcklig grej....

jag var ute o red på en grusväg, galopperar, inte jätte fort men inte långsamt heller.

framför mig ser jag något, ställer mig upp i stigbyglarna för att kunna kolla vad det är, då kastar sig hästen åt sidan och nedanför min fot far ett cykelstyre förbi!!!:eek:

hade inte min häst sett cyklarna( yepp de var 2 st som cyklade i bredd utan lysen eller nåt) så vet jag inte vad som hade hänt, jag tvivar på att hästen hade skadat sig så mkt, men kanske jag och ena tjejen på cykeln, hon på cyckeln är jag osäker på om hon ens hade överlevt, frontal krock hon på cykel direkt efter en nedförsbacke (=hög fart!!) och jag gasar lite inför backen!!!

herre gud vad illa det kunde gått... de stannade inte ens... jag var så skärrad att jag stannade hästen och bara stod och hyperventilerade...

en grej jag tycker att de borde ta upp på körkorts teorin är att det i 99% fall är föraren som får stå för alla kostnader om det skulle hända nåt! då skulle nog fler köra lungt!

När jag red igår som kom det massa snorrungar på moppeder, och tuta och drog på allt vad dom kunde. Tror ni inte då att idoterna vänder? och kör förbi med ännu högre fart och tutta.

Red stoet som är mycket trafiksäker m.m. men hon fick panik...hon backa ner i diket och stuttsa som en vet inte vad.
Men liksom det som är det mest idotiska är att det är trafik förbud på den vägen...allså inga bildar, moppeder får åka. Och sen som jag blir ännu mer förbannad på är att ungj*vlarna, stannar och pekar fingar det sista dom gör:mad:.

Red upp till stallet arg som ett bi, prata med stallägarn och berätta allt...hon visste tydligen vilka det var (bröder) så jag fick adressen hem till dom.
Gissa om jag var arg?

Jag tog bilen, körde upp på deras gård (dom har hästar, ungarna måste väl då veta bättre?) slår igen bildörrn...jag var så arg så jag kokar.

Så öppnar pappan, och jag säger då att deras ungar körde som idioter på en väg man inte för köra...och dom skrämde upp hästen.

Då svarar pappan att: Dom är unga vet du, och du får väl sluta rida då. Så stängde han dörren.

J*vla idot! Hur dum får man vara?

Senast ändrad av en moderator:

Jag försöker vara hur skyst som hälst i trafiken men vissa fattar ju inte tydligen.
Dem här långtradarna kommer jag snart strypa som ligger 80 på skogs vägen hur smal som hälst,
Skol bussen höll på krocka en gång så han va tvungen och köra i diket i stället,:devil:
I grann byn har en tjej problem med detta och hon lässnade en gång så hon hyttade med handen och då hadde killen tvärnitat och skällt ut henne mm.
jag red en gång och kom över en bro och då kom det en volvo med släp i ca 80-90 knyck han saktade inte in släppet bara hoppade om inget så ska man tala om vad hästen hoppade,
:mad:så jag försöker verkligen ungå väg framföralt när jag har min dotter med mig.

Jag brukar rida ut mitt i vägen och ha jätte koll så dem fattar att de ska sakta in,
sen när jag sett det så går jag in till kanten igen. Framförallt när jag rider unghästen.
Nu är båda mina väldigt trafiksäkra då de gått i hagar bredvid timmerbilar osv. men man vet aldrig säkert. :crazy:

I mitt första stall jag stod i fanns det en som körde som en idiot på de små grusvägarna och vi hade väldigt många avåkningar pg detta.
Slutade med att en tjej blev så trött och förbannad så hon gjorde så hennes häst dunkade in i hans sida på bilen,
blev en jätte stor bukla och han blev rosenrasande.
Hon sa då att den buklan kunde vara liten jämfört om hästen backat ut framför.
Efter det körde han försiktigt förbi alla ekipage.

Man får hästen trafiksäker. Och håller sig borta från vägarna tills den är det.

Ja, eller så är hästen trafiksäker tills en Idoit till förare kör upp i röven på hästen så den fastnar i bilen. Sedan har du en häst som aldrig mer är 100% trafiksäker utan helt plötsligt är bakskygg!!!

Har tyvärr slutat att rida ut då det har blivit så mycket trafik på landsvägen utanför att det inte är roligt längre.

Vägarna är till för alla och man måste alltid visa hänsyn till ALLT och ALLA på vägen när man kör bil. :mad:

om man inte är känslig så kan man ju ge dem den här videon...
http://www.youtube.com/watch?v=OlwkQPLviXI

bilden som kommer vid 15 sek är extra talande

känsliga bör inte titta, dock så är det inget blod med, och det är bara ett kort man faktiskt ser en häst...

ja där vi stod innan körde bilarna som idioter. dock så är min häst så trafik säker hon kna bli =) men jag skrittade ca 3 meter från vägen på en äng å då kom en stor land rover eller nått å saktade in å i ren reflex tänkte jag att de e nog någon jag känner så jag stannade. då vevade en mörkhyad kille ner ruttan å öste en ca 1 meter lång pinne som var ca 3 cm tjock rätt i huvet på min häst. hon fick banik å kastade sej bort från bilden som gasade iväg i full fräs.
hon gick omkull ner i ett dike med huvet före å jag kan säga så här. jag e förbannat glad att jag den dagen hade side pull träns på henne. annars hade hon inte haft en tand kvar i hela munnen =(. efter de har nu min häst varit rädd för större bilar å allt som kör sakta men kommer något å dånar förbi så bryr hon sej mindre. men fan va arg jag va. eftersom hästen låg i diket ca 2 sek efter att de hände så tänkte jag bara på henne å han ej ta reg nummret på bilen. men fan va arg jag va.. e bara glad att min pålle klarade sej utan större skador

KL

man borde inte nöja sig med insändare.. egentligen borde man tipsa insider, så kan de ju göra ett reportage.. får antagligen större uppmärksamhet så att folk kanske fattar, vaför visar de större respekt när de möter en annan bil än när de möter en häst?

Det fanns dock ryttare som red av vägen när de hade en svår häst, vilket de såg som ett plus. Även med en bonde i samtalet och an ansåg att red man något lite på en åker för att man har en osäker häst ansåg han det fine. Heldre det än en som plöjer den den i galopp, dock skulle ryttare bara rida ner på den vid möte av fordon. Ej som skrittväg.

Ja, det här låter som mig och min pålle :smirk:
Han är väääldigt tittig och nervös på vägen, så jag håller mig så klart så lång bort från vägarna som möjligt.
Men tyvärr måste jag rida en liiten bit på vägen, för att komma till skogen.
Lastbilar är det absolut värsta Porter vet. Helst om de kommer framifrån med starka ljus. Då flyr han!!!!
Jag brukar dock vara före honom och snabbt ta mig ner i diket eller in bland träden i väggrenen.

Vill man vara 100% fri från trafikolyckor håller man sig borta från trafiken. Olyckor kan hända trots att hästen är trafiksäker och exempelvis bilföraren försiktig.

Som jag sagt, man måste lära ut mer om hästar i trafiken, men det måste göras innan trafikanterna åker ut på vägarna. Det ska inte göras av häst med ryttare.

Vill bara tilläga att idag höll jag på att bli påcyklad av en cyklist :eek:
Det var mörkt ute och häststigen ligger precis bredvid cykelbanan, då cykeln är så tyst så märkte inte vi det förens han kommit ikapp oss (vi hade precis saktat av till skritt). Han blir livrädd och hoppar in på cykelbanan, varpå jag gör halt, för jag hade ingen aning om vad som hände. Han cyklar skitfort, väjer bara lite för oss. Kul om min häst hade blivit rädd igen, och kastat sig ännu mer, eller sparkat och skickat honom åt tjotahejti. :mad:
Man kan väl iaf tänka på sig själv?
En tjej i stallet blev faktiskt PÅCYKLAD när hon satt på en tre- åring, och cyklisten hoppa upp på cykel och fortsatte, inte ett ord. Fastän tjejen som red sa att cykeln borde blivit sne, dessutom så skadade hästen sig. Inte allvarlig, men ändå. Helt sanslöst.

KL

man borde inte nöja sig med insändare.. egentligen borde man tipsa insider, så kan de ju göra ett reportage.. får antagligen större uppmärksamhet så att folk kanske fattar, vaför visar de större respekt när de möter en annan bil än när de möter en häst?

:bow:
Fast snarare så ; Varför visar de större respekt mot älgar/rådjur och barn, när de (vissa) inte ens tänker tanken på att hästen kan reagera?!

Det gav mig en tankeställning. DET ÄR KANSKE RYTTARNA som gör fel.

Jag kan faktiskt tänka mig att det är nästan lika vanligt som att bilisterna gör fel.
Ryttarna är ju ändå medvetna om att det kan hända olyckor, och om man märker att hästen reagerar så bör man agera efter det och inte sitta kvar och 'låta' hästen snurra runt som vissa gör.

Jag vet med egen erfarenhet hur det är att ha häst som inte är helt trafiksäker (Dock tror jag det mer satt i huvudet/förtroendet/etc då hon inte alltid var "rädd".)
Denna häst var när hon kände för det rent farlig i trafiken då hon backade ut mot bilarna. Det var inte frågan om att fly, utan jag tror att det mer var frågan om att skrämma livet på mig som ryttare, då hon var en sån häst. (var därför hon såldes)
Delvis åtminstonde.

Tyvärr fanns det ju ingenting jag kunde göra för att träna på det, då hon som sagt inte direkt var rädd för bilarna och hon reagerade inte alltid.
Så jag gjorde helt enkelt så att om det kom bilar & hon var på 'det' humöret så styrde jag ut så långt som möjligt på kanten, travade iväg till avfartsväg eller hoppade av henne.
Från marken var det aldrig några problem.
Såsmåningom fick hon förtroende fölr mig och jag förtroende för henne och nu vågar jag påstå att hon är 100%trafiksäker förutom när det gäller lastbilar.
Kommer det en lastbil så hoppar jag av (trånga vägar) för jag vågar inte lita på att hon fortsätter behålla lugnet efter ett par händelser.

Oj vad långt det blev, men det jag ville få fram var väl att ryttare som vet med sig att hästen inte är helt pålitlig bör nog tänka efter lite HUR de reagerar när hästen blir nervig.
Så som många gör (stannar kvar på vägen och försöker lugna hästen, vilket ofta tar ett tag) bidrar ju till ett farligt trafikbeteende, och även till tjuriga bilister.
Att visa att man inte rer ut situationen ger ju även bilisterna rätt i det de säger..

Man får hästen trafiksäker. Och håller sig borta från vägarna tills den är det.

Du min häst var det tills det var en riktig idiot som körde full gas förbi mig och min häst och billen skrammla som bara den, då vart min häst rädd efter det så har han blivit väldigt osäker!

Upp med näven och gör det fulaste man kan så att dom stannar så säger man till dom!
Att inte alla förstår vad vett menas med

min häst är väldigt trafiksäker och reagerar inte på bilar alls så jag brukar rida ut lite i vägen och sätta ut spöt så bilarna måste sakta ner, och alla har faktiskt saktat ner när ja gjort så..samma sak när ja leder hästen.
kanske inte de bästa att göra eller säkraste men jag blir tokig på alla bilar och ja är väldigt glad o tacksam över att min häst är såpass säker ute i trafiken.

men gör ju inte så när ja märker att bilarna kör bra, då håller ja mej undan så gott ja kan så dom kommer förbi.

Jag rider inte på stora vägar(+70) alls längre, men förr brukade jag hålla ut handen om det kom nån som inte verkade bry sig, oftast har det fungerat. När det inte funkat så har personen bakom ratten glatt vinkat tillbaka i tron om att jag bara hej'at. :D TUR man har stabila pållar.

Ett litet tips...
Jag möter på mornarna en gubbe gående längs en 70väg utan trottoar, han har en lång pinne/stör med spets på, samt reflex längst ut. Den här pinnen håller han rätt ut i vägbanan, den bil som kör för nära- tja den får en vacker repa. Kanske något för ryttarfolk med problembilister i trakterna? :devil: Tänk bara på att märka ut den/dig själv VÄL! Kanske inte helt lagligt dock... :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 499
Senast: Pratsch
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 438
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 919
Senast: EmmaW
·
Relationer Hej! Varning för långt inlägg Någon kanske känner igen ämnet då jag delvis har postat om detta förut fast på ett annat konto. Jag var...
Svar
3
· Visningar
1 854
Senast: Cirice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama