VAD gör man åt fartdårarna?!

Sv: VAD gör man åt fartdårarna?!

Då har man en näve havre i fickan och slänger på bilen, då stannar de garanterat...Oftast tutar de ju och gasar som attan på ren jävulskap och stannar knappast för att man sträcker ut armen.

Gjorde så för en granne som ansåg att det var superkul att tuta på hästar och gärna jaga dem med bilen.

Nu är min häst supertrygg i sig men man vet ju aldrig, dagen kan komma då man sitter på en häst som faktiskt blir livrädd.

Jag bllir nästan smått förbannad över att du tycker att ambulansen borde saktat ned. Det var ju en männsika som antagligen var nära att dö som ambulansen körde till!
Du borde varit mer uppmärksam, tagit dig från vägen tidigare och inte klagat på ambulansen.

jag tycker de kunde stängt av serenen när de såg att ryttaren visste om deras närvaro... serener kan få lungnaste häst att reagera, dock inte mina eftersom jag bor vid motorvägen!

Jag kickar till min häst lite lätt i höger sidan så börjar hon stäppa i sidled och JÄVLAR vad dom är snabba och bromsa då!

jag tycker de kunde stängt av serenen när de såg att ryttaren visste om deras närvaro... serener kan få lungnaste häst att reagera, dock inte mina eftersom jag bor vid motorvägen!

Visst, men jag jag tror inte ambulansförarna tänkte på det eftersom det var akut och det kanske fanns bilar framför som behövde varnas? Isåfall tycker jag inte att sirenerna borde stängts av. Det är ju hästägerens ansvar att ha hästen under kontroll och alla fordon som hästen också är ska akta sig för ambulansen.

Säger samma sak :crazy:
Inte så kul att rida ut på unghästar och man måste gå på en trafikerad väg.... har dock alltid sällskap av en äldre, rutinerad och trafiksäker häst. Gjorde tom ett försök en gång för att få en bil att sakta ner som körde EN BRA BIT ÖVER 70 på 70 vägen som vi går på, gick mitt ute vi vägen, gjorde halt och viftade för att föraren skulle förstå att "oj, jag kanske sak sakta ner, en häst mitt i vägen" men icke :smirk: Vad gjorde då föraren, JO körde RUNT hästen och var med ena hjulparet nere i diket och gasade på....Detta är en smal landsväg skall tilläggas.
Intelligent måste jag säga.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har många gånger drömt om att ha en snabbuppblåsbar häst-och-ryttare-docka som man kan kasta ut i vägen framför dem:angel: Eller möjligtvis skicka nån illusion av att få in en skrämd häst i vindrutan...

Eller sticka ut spöt i vägen och rispa lacken:devil:

dock är jag egentligen en snäll och timid människa så jag hytter bara med näven åt dem om de blåser förbi utan att ge lite extra avstånd... ser till att ha löjligt trafiksäkra hästar istället och irriterar mig på saker jag faktiskt kan förändra:(

det är ju faktiskt enligt lagen inte ryttarens ansvar, konstigt nog...

jag antar att det inte var jätte mkt bilar eftersom hon red där, och eftersom hennes häst inte var helt trafiksäker så antar jag att hon inte utsätter sig för stoooora vägar med mkt trafik...

men ändå... nu vet jag ju inte hur hennes häst betedde sig, men vi säger att det är en häst på en väg som får fullkomlig panik av ambulansen så tycker jag att de ska stänga av, de får ju inte riskera nån annans liv liksom. vet många hästar som reagerar på serener eftersom de inte ser sånna så ofta...

tack vare att jag har mina hästar vid motorvägen så bryr de sig inte ett skvatt om vare sig serener eller helekoptrar.... om det däremot stannar en bil på motorvägen.... då är det jätte jätte läskigt :D:angel:

skitbra att styra ut hästen i trafiken- hur bra mår du den dagen de INTE hinner stanna?

/Migo

man får väl välja sina tillfällen:angel:
Sen får hon ju inte springa ut i vägen, bara trippa lite! Iaf så kommer förarana ihåg det och bromsar även nästa gång...

Jag har haft turen att äga ett par totalt orädda hästar. Detta har gjort att jag kunnit vända ut hästen i vägen och bilföraren har fått ta en grisnit. De har aldrig kört fort förbi mig igen.

När jag var ute och red för någon dag sedan, var påväg hem från ridbanan. Måste rida på vägen för att ta mig hem därifrån.
En bil kom och hade en snöskovel bak på dragkroken :carzy: ni kan ju tänka er hur det lät. Manne blev jätterädd och backade ut i vägen, samtidigt kommer en bil bakom oss och kör om när dom redan sett manne backa, kan tillägga att vi hade redigt med reflexer på oss. Jag blir se grymt förbannad :mad:

som du skrev om att anmäla för smitning, det har jag gjort. fast då va d ju "värre". veterinär fick kolla på hästen, blockhalt o svullen. o hästen "åkte" ju in i minibussen.
men vad tror ni polisen gör nu efter ca 1 månad? jo fallet går inte längre, dem blir inte skyldiga till nånting. o ändå fick han ta medecin o så. :S

Tyvärr försvinner inte ambulansljudet, utan kommer närmre! En 50 meter fråns tallet vänder jag mig om, och tittar bak, o jojomen, där kommer en ambulans i full kareta med blåljus och tut på längst bort på vägen. jag driver på hästen så att vi ska komma bort på vägen, men tänker att de ändå måste sakta ner lite, och stänga av blåljus o tut. Men INTE! De bara kör på i fullt ös, och min häst blir naturligtvis nervös och hoppíg av att den kommer farande, och ju närmre de kommer, dessto mer känner jag att snart exploderar hon o jag flyger av.
QUOTE]¨

Nu är det ju så att en häst klassas till fordon och ALLA fordon ska ge utryckningsfordon, polis,ambulans och brandkår företräde när dom kommer med blåljus och sirener.Så där var det ju faktist upp till dig, du kunde hoppat av och gått undan så gott det gick.Att din häst blev uppspelt av sirener kan inte ambulansföraren rå för, han vill ju rädda liv och sirener på betyder att det handlar mellan liv och död och kanske sekunder att nå fram till den som behövde hjälp, då tänker dom inte på att sakta in, stänga av allt för ett ekipage där föraren kunde hoppat av sitt fordon och hållt i och gått undan.

Senast ändrad av en moderator:

*kl av mig själv*

Jag rider på mindre skogsvägar, oftast är där 70 km/h, jag har en supertrafiksäker häst, FAST inte så att jag litar på henne till 110%, alla hästar kan få spel nån gång och bli rädda, oavsett hur lugna dom är.

Men jag upplever hittills har alla saktat in och vart bra med att köra förbi lugnt och så, en gång kom en lite väl fort tyckte jag så jag helt enkelt styrde ut min häst mitt i vägen, raksträcka och föraren hade ca 300 m till mig men sakta inte ned vad jag hörde när han såg oss direkt, så ja ut mitt i vägen med hästen och mig och DÄR, sakta han ner.Kan lova det va bra marginaler mellan mig och bilen annars skulle jag ALDRIG gjort så.
Kan tillägga att jag oavsett tid på dygnet rider med reflextäcke,reflexer på hästens ben,reflexbrösta,svansreflex,signaljacka på mig själv osv...vi SYNS låååååååååååånga vägar.Jägarna som är i skogen där jag rider brukar stanna och tacka mig för vi gör oss så synliga, andra förare med har faktist stannat och tackat.I området där jag rider finns nu 7 hästar till utspridda, av 7 är vi TVÅ som ser till att synas oavsett tid på dygnet.Resten vet inte vad reflexer är oavsett tidpunkt.

Ja, vad gör man?! På nästan varenda jävla bilväg här ute kör dom ju som IDIOTER... dom saktar nästan ALDRIG ner.. Blir helt galen på dom. Har lust att bara skrika o kasta ägg elr vafan som helst på dom...

Inte ens när det är skotrar/snömaskiner osv på sidorna av vägarna, så saktar inte bilarna in.. Dom kommer i FULL KARETA, och inte bryr sig ett skit.

Blir så jävla arg. Skulle vilja ta ett jävla snack med dom som gör så................

:D nu har jag fått skrivit av mig lite.

haha, kasta ägg du (: nä men skämtosido ;p
jag håller med dej. nu har jag inte en häst som är rädd för bilar och jag tränar alltid brevid vägen, för lastbilar innan jag beger mej ut på
den. kör sj lastbil så¨jag vet hur man känner sej när man möter en häst. "kommer han kasta sej eller är han lugn" .." ska jag köra sakta, stå still eller räcker det om jag väjar?" a typ så. men jag hade ett halvblod som man kunde göra allt med, så jag behövde inte bry mej så mkt. men han blev snarare rädd om de kom för sakta eller stod stilla ;D haha !! så det är ju olika på hästar med. men som förare tänker man ju , iaf jag som sj rider att man vill ju att andra ska sakta ner för en sj så man saktar ju ner sj. men alla tänker inte så..

delvis kl

Fast jag måste ändå berätta, i onsdags när jag skrittade hem, så red jag bredvid cykelbanan, som ligger bredvid en 70 väg.
Då är det nån jäkel som tutar! Arg blev jag, särskild efter att ha läst denna tråden :angel:
Sedan när de körde fram och vände, så tänkte jag, vafan, ska de nu tuta och försöka se om hästen blir rädd o springer? (vi har vart med om en del). Istället så hälsar de (ser passargeraren till föraren) och blir så här :confused:. Men sedan så vände de igen, så jag antar att de var ett slags, vi ber om ursäkt. Eller vad vet jag men.. är fortfarande lite förbryllad.. :cool:
Ska kanske tilläga, att om nu föraren saktar ner, ger er ordentligt andrum, hälsa glatt och tacka! det finns många BRA bilförare också, jag har vart med om folk som har stannat på 70 vägen för att släppa över mig, och då med rejält med avstånd.
när jag innan red på mindre grusvägar, och ibland kände att jävlar, detta blir tajt, då kunde jag gå ut lite i vägen, så att de blir tvingade att sakta ner, men sedan så får man komma ihåg att le och vinka glatt. så de lär sig.

Senast ändrad:

du har helt rätt. jag brukar också markera med att gå ut lite i vgen om de kommer för fort och vägen är smal. aven fast jag vet att hon inte gör ngt, så ska man inte vara så säker på det (:

Ska bara tilläga att man kan ju skära ut en häst o ryttare i plywood o ställ ut vid vägen :idea:
Har för mig att visa hade börjat göra så i Amerika, fast barn då, i naturlig storlek nära vägen. Visa hade tillochmed vevat ner rutan för att yla att barnen inte skulle leka så nära vägen. Just för att de körde så fort i bebygelsen (om det nu heter så..).

1. Håller sig borta från vägarna
2. Skriver stora insängdare i tidningarna
3. Skriver upp reg. nummret och polisanmäler

Mindre oseriösa saker:
4. Tränar sig på att slänga sig av hästen. Gör det när bilen har passerat och låtsas att man har blivit medvetslös.
Om bilen stannar och åker tillbaka så ställer man sig upp och säger med hög röst: Tänk om jag blivit dödad! (el liknande)
Om bilen inte stannar så anmäler man den för smitning.
5. Skaffar sig ett Soft gun och skjuter på bilarna
6.Haffar reg. nummret - tar reda på vem som äger det och börjar trakassera personen. Kanske förstöra bilen lite.

:rofl::rofl::rofl:
Bästa tipsen ju:D

Nä, håller med TS att det är förjävligt med folk som kör som idioter när man rider:mad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 499
Senast: Pratsch
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 438
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 919
Senast: EmmaW
·
Relationer Hej! Varning för långt inlägg Någon kanske känner igen ämnet då jag delvis har postat om detta förut fast på ett annat konto. Jag var...
Svar
3
· Visningar
1 854
Senast: Cirice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama