VAD gör man åt fartdårarna?!

Sv: VAD gör man åt fartdårarna?!

KL

Hatar fartdårar. Då jag redan blivit påkörd med min häst en gång så blir jag super nervös när det kommer en bil. Hästen kan dansa till ibland mendå brukar bilarna få respekt, Vill ju inte få förstörd lack på bilen :D
Brukar annars gapa för full hals på fartdårarna :rofl:

MEn det värsta jag har hört var av dom som har unghästen i stallet.

Dom hade varit ute och ridit med unghästen och en äldre häst. Då kommer det en HÄSTLASTBIL ! och kör upp rakt i baken på dom. Ligger där och gasar och TUTAR!!!! Unghästen blev orolig men som tur var hittade dom en plats dom kunde rida in på :crazy:
Detta var på en väg som det är svårt att mötas på med två bilar på och går JÄTTE mkt hästar där.

MEN HUR KAN EN HÄST MÄNNISKA GÖRA SÅ ?! Dom fick veta sen att lastbilen skulle hämta sin nya häst i en av grannhagarna.

Om det hade varit jag som satt på hästen så j**** då skulle jag inte varit nådig mot chaffören.

två andra kompisar var ute och red och så kommer 2 crossar och kör förbi dom 1 gång, Märker att hästarna blir skrämda och vänder och kör tillbax och vrålgasar förbi ! Denna gången ramlar ena ryttaren av och hästen sticker och den andra hästen hoppar av ryttaren på marken.
Hade sen åkt hem till dom (visste vilka det var) och snackade med deras mamma. vet ni avad hon sa!!!
- JA MINA HÄSTAR KLARAR DET SÅ VARFÖR SKULLE INTE ERA GÖR DET ?
Men hallå idiot !

Det har även hänt för mig men min började dansa och då vända crossarna och körde förbi igen, Hon ställde dsig lite lätt men inge mera, så antar att dom inte tyckte det var så kul

Senast ändrad av en moderator:

Vad man än för eller försöker göra är det nog ändå rätt hopplöst, det finns alltid idioter efter vägarna. Vet många som anser att hästar inte har något på vägarna att göra. Och självklart har man en häst som är trafikrädd kanske man ska försöka hålla sig från vägen så gott det går. Ibland måste man ju dock rida en bit efter vägen för att ta sig ut i skogen.
Många bilister tror att man har 100% koll på sin häst och bryr sig helt enkelt inte dom tänker inte på vad som KAN hända.
I det här fallet är det nog mer upplysning som behövs.
Sen finns det ju dom (oftast yngre män med kamrater i bilen) som medvetet skrämmer hästarna för att det är skoj och för att dom ska visa sig tuffa.
Skriv upp reg nr och ring polis omedelbart...

Nu är ju långtifrån alla idioter, det finns ju även dom som visar hänsyn, lättar på gasen i tid och håller ut ordentligt. En stor applåd till dom :bow:
Jag har kastat ett ridspö i framrutan på en bil, då var jag riktigt arg. En idiot som i princip prejade mig av vägen då han skulle köra om en annan bil trots att han fick möte i en uppförsbacke utan sikt när han klart och tydligt såg mig och ponnyn.

DET ÄR KANSKE RYTTARNA som gör fel.

Jag tror att du har rätt. Delvis och ibland.

Både ryttare och bilförare ska SAMARBETA för att skapa en säker trafikmiljö. Detta innebär att bilisten skall underlätta för ryttaren genom att inte bete sig som en idiot. Ryttaren i sin tur ska förstås undelätta genom att hålla sig vid kanten, markera om något är problematiskt etc. och i övrigt bete sig klokt.

Givetvis skall man inte rida ut om man inte har en trafiksäker häst. Men jag har alltid funderat över hur man gör en häst trafiksäker om man inte kan vara i trafiken? Visst, man vänjer förstås hästen vid billjud och bilar hemma på gården men det är ändå en annan sak än när det kommer en bil körande bakifrån i en mer okänd miljö.

Om alla bilister kunde inse att det inte finns några trafiksäkra hästar, bara trafikvana, så skulle trafikmiljön bli bra mycket bättre.

Vi har en urstabil fjording och han brukar vi ställa mitt i vägen (om vi har med andra hästar som inte är fullt så säkra). Det får väl de flesta att stanna. Detta gör vi självklart bara om bilen hinner stanna sakta ner utan problem.

Detta efter att jag blev inkastad i en lagårdsvägg tillsammans med en häst som fick panik och skulle slänga sig om när det kom en pickup med släp...

Hemma vid stallet ställer jag hinkar på vägen eller vagnar, brukar hjäpla. En annan i stallet slängde ut en skinnbit som såg ut som en katt framför en bil :rofl: Dumt men den personen körde ALDRIG fort förbi oss igen.

5. Ryttare som inte klarar av sin häst i trafiken som snurrar runt på hela vägen (jag vet det kan hända alla, men det här var en och samma person som alltid hade en hyper nervös häst)
Detta är en ovesentlig punkt anser jag. ALLA hästar kan reagera starkt på något och bete sig såhär.

Jag rider min häst utan sadel och träns. Jag både hoppar, rider ute i skogen och i alla gångarter. Ändå reagerade min häst just så vid ett tillfälle för inte alls länge sen. Han blev rädd för jättemycket i omgivningen och visste inte riktigt vart han skulle ta vägen samtidigt som bilen kom i hög hastighet så jag VALDE att stanna mitt i vägen för att bilisten INTE skulle försöka köra förbi mig i den osäkra situationen. En häst som tassar runt åp vägkanten kan plötsligt explodera eller slänga sig åt sidan varpå det är MYCKET viktigt att bilisten kör långsamt så att det inte sker ngn olycka. Och de flesta bilister förstår inte detta - vilket är helt förståerligt. Därför stannar jag mitt i vägen så att bilisten ska förstå allvaret och tvingas sakta ner och avvakta - uppmärksamma oss då den sen passerar.

jag har träffat på brandbil nere i samhället där jag bodde tidigare. var mindre kul kan jag säga. :crazy:

hästen var helt trafiksäker men nog blev han orolig av sirenen och ljusen. saktade ner gjorde dom heller inte!

har förresten upplevt att en hästägare från samma stall tutade på oss och vinkade då vi red längsefter en stor väg. väldigt smart. ^^

precis, bilister tror att hästar är precis som bilar, dom går bara rakt fram. dom fattar inte att hästar kan bli rädda och hoppa åt sidan.

jag och min häst blev påkörda av en stor skogstraktor med släp. :eek: han försökte tränga sig förbi mig på en smal skogsväg med djupa diken på båda sidor. bråkade ju som bara fan och hästen steppade 10 cm åt sidan, pang så körde han in i oss.

jag bara skrek i panik, har nog aldrig nånsin varit så rädd. :crazy: som tur var stannade idioten då. hästen svullnade upp på låret och blev rädd för traktorer, ett under att det gick så bra som det gick...

Ja usch. Alla dessa bildårar!!
Va me om en galning när jag skulle hjälpa en kompis att ta in några hästar från hagen. För att komma till stallplanen måste man gå över en 50 väg. Men alla åker iaf 90km/h. Men iaf så skulle jag gå över med shettisen som har fång så han kunde inte gå så fort. Hör en bil långt, långt borta, men tänker att jag hinner över. Annars så ser väl personen oss för jag hade en stor reflexväst på mig och det var ett trafiklyse precis över oss.
Kommer över halva vägen så ser jag att bilen kommer väldigt fort! Försöker skynda på lillen så mycket det går men hinner inte så långt föränns personen i bilen kör förbi oss, precis bakom hästensrumpa!?!?!
Sjävklart blir jag så förbannad att jag hyttar med näven + att jag tar upp en sten och kastar efter den där j**la bilisten. Det dumma var att jag missade. :smirk:
Sedan var jag så arg så jag kokade. :/
Kan tillägas att det var vinter och väldigt halt på vägarna.

Har även varit med om crossar som har gasat på precis när man har kommit förbi dem. Men som tur är har man en sådan duktig häst som inte blir rädd för bilar, crossar m.m.

Min häst har varit hur trafiksäker som helst, man har kunnat passera vilka bilar som helst och han har inte rört på öronen ens tills en dag då våran granne (kallad fartdåren här i byn) körde förbi rätt i en vattenpöl och min häst som är bakskygg fick fullt av vatten på rumpan. Sen dess är han livrädd för bilar men jag håller på att vänja han igen, och han gör stora framsteg.

Dessutom har "fartdårens" karl kört förbi min häst i världens fart och flyttade inte ett dugg på sig så min häst kastade sig ner i diket och jag blev tokförbannad och peka finger åt han. Då fick JAG skiten för det. Deras dotter kom upp och sa åt mig att jag tamefan får inte vista mig på vägen och att jag är en värdelös ryttare. Då ringde vi polisen och berättade precis hur det låg till och dom gjorde ett besök hos familjen och sen klampade jag och mamma in på deras affär med hästskit under stövlarna och sa att det tamefan inte var vårat fel inför alla som var där och handlade. Dom vände det mot oss, att det var fult att peka finger.

Dessutom hade kärringen mage nog att säga "att jag kör i 50 km/h förbi ryttare/kuskar för saktare kan man inte köra, då stod ju bilen still". Kuskarna som bor lite längre ifrån oss vinkar alltid som tack när jag och mamma kör förbi men när "fartdåren" och hennes familj kör förbi sätter dom alltid upp knytnäven.

Men nu efter att polisen var där saktar dom ner mot min häst och min häst är trafiksäker igen, iaf mot personbilar. Jag undviker alltid möte med större bilar och lastbilar då min häst inte riktigt är trygg med såna.

hmm. när min kompis satt på sin treåring och skulle rida ut först gången, kom det en bil och körde upp bakom NÄRA, hon brydde sig som tur inte, men vi fick göra så att jag gjorde halt, så bilen fick stanna tills hon kommit undan. det var en asfalt väg, och åker på båda sidorna, vi försökte dock undvika åkern. Vägen var nog inte ens femtio meter, i en liten by där alla känner alla, så de visste ju att hon var ung och oerfaren. Men att köra ikapp så och sedan ligga därbakom, galet! :eek:

har hänt mig också, fast att de kör förbi jättesagta, för att sedan gasa och tuta. men jag är inte så mogen så visa fingrar har blottats, ord har skrikit. hade dessutom paddocken vid vägen, fasligt vad folk kan tycka det är kul att tuta.

1. Håller sig borta från vägarna
2. Skriver stora insängdare i tidningarna
3. Skriver upp reg. nummret och polisanmäler

Mindre oseriösa saker:
4. Tränar sig på att slänga sig av hästen. Gör det när bilen har passerat och låtsas att man har blivit medvetslös.
Om bilen stannar och åker tillbaka så ställer man sig upp och säger med hög röst: Tänk om jag blivit dödad! (el liknande)
Om bilen inte stannar så anmäler man den för smitning.
5. Skaffar sig ett Soft gun och skjuter på bilarna
6.Haffar reg. nummret - tar reda på vem som äger det och börjar trakassera personen. Kanske förstöra bilen lite.

Tkr alla dina svar låter kanon, speciellt dom 3 sista ;) Har sån jävla go lust och göra så.

Men detdär med att skriva insändare funderar jag starkt på! =)

Och till er som säger att man inte har ngt att göra på vägen om man inte har en häst som är 110% trafiksäker elr blir rädd för ngt i te.x diken...; ALLA hästar kan bli rädda och göra nåt ryck.. även dom man aldrig tror skulle bli rädd för ngt.

Men herregud, jag har 110% trafiksäker häst. MEN VAD SOM HELST KAN HÄNDA ÄNDÅ.

Vad som helst kan inte hända, men visst kan det hända olyckor. Det kan det alltid när man håller på med hästar. Att hälften (ja, gissning) av alla som kör fordon är okunniga och respektlösa kan ju vara en bidragande faktor, men det säkraste är ju att ha en säker häst. Jag tycker att man på körskolan ska informera mer om hästar i trafiken, det är ju ett första steg i alla fall.

Så du menar att om man inte kan garantera till 100% att hästen inte kommer att reagera på trafiken så bör man hålla sig i paddocken?

jag rider nästan aldrig på stora vägar (typ 50 och över), har som mest en sträcka på två-tre minuter som jag behöver rida om jag vill komma till en annan skog...däremot rider jag ofta (och måste alltid göra det) längs en större grusväg där folk kör som idioter. och jag förstår dom lite grann, det är en galet inbjudande väg, spikrak och mjuka nivåskillnader.

jag brukar iaf rida mitt i vägen när det kommer en bil, med min ena ponny är galet trafiksäker, blir aldrig rädd, men jag gör det av princip. den andra är bakskygg och blir jätterädd om dem inte krypkör. mina stora häst sparkar mot sånt han tycker är obehagligt, vilket bilar som kör skitfort naturligtvis är.

annars brukar det funka rätt bra att rida med dressyrspöt utvinklat (jag brukar t o m ha knoppen utåt om det kommer en bil som jag VET kör fort, jag har stallet i ett litet område så man känner till dem flesta), eller att när bilen fortfarande är på behörigt avstånd styra ut hästen mitt i vägen och få den att takta, göra dåliga bakdelsvändningar osv - så det ser ut som att man inte alls har koll :p... då måste dem ju stanna för att annars kanske lacken blir repad (dem flesta där jag har häst är höginkomsttagare som har fiiina bilar ;))

Jag tycker det är obehagligt när man är ute och kör bil och möter en ryttare som travar/galopperar och inte saktar av när man ska passera. Usch.

Åt andra hålllet ogillar jag skarpt såna som inte tar ut nåt svängrum utan bara fortsätter köra nära förbi. Hellre köra fort och ta ut en bit än att sakta ner och passera nära. Även såna som inte bländar av så man inte ser ett skit. Mina hästar är trafiksäkra men när bilarna saktar ner och kryper förbi i typ 5 km/h vill jag nästan vinka åt dem att köra. Värre är bussar och lastbilar som stannar. Mitt i vägen och står där och låter som ett sågverk eller så.. tack för att ni visar hänsyn men kör gärna förbi liksom.

Det värsta jag har varit med om var när jag var ute och red stoet med en annan tjej och det kom en timmerbil, körde fort med helljus på. 70-väg men upplyst och han kunde inte missa oss, vi hade dessutom reflexer som två julgranar. Han varken bländade av, tog ut svängrum eller saktade ner. Det var förjävligt, det var brant backe nerför på sidan av vägen så dit kunde jag inte gå. Jag såg bara bilen komma dundrande mot oss och jag stannade hästen och höll hårt i tyglarna och sa åt henne att stå blickstilla, medan jag tänkte "nu dör jag.." Hon jag red med skrek när den passerade. Jag lovar, hade jag sträckt ut handen hade jag nuddat den, så nära körde han, det var inte mer än en dm från mitt ben. Det var en otrolig fartvind efteråt. Men min häst räddade livet på mig, hon stod blickstilla, trots en rasslande, dundrande bil med helljus på 1 dm från henne. :love: Jag var helt darrig och skakig efteråt. Det var riktigt, riktigt läskigt. Vi var chockade i flera dagar efter det, och hon jag red med sa att hon trodde att den skulle ramma oss totalt för den körde så f-bannat nära. IDIOT.

Pållan gjorde en grej förut. Det kom en bil och skulle köra förbi oss, tog inte ut så mkt och saktade inte ner. Jag tänkte nåt i stil med "Men åh dumma j-vel sakta ner" När den ska precis passera tar pållan ett litet steg ut i vägen och sen tillbaka, helt av sig själv. Bilföraren stod på bromsen och nitade. Pållan skrittade lugnt vidare och bilen passerade oss så sakta så sakta, med minst 2 meters rum. :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 499
Senast: Pratsch
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 438
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 919
Senast: EmmaW
·
Relationer Hej! Varning för långt inlägg Någon kanske känner igen ämnet då jag delvis har postat om detta förut fast på ett annat konto. Jag var...
Svar
3
· Visningar
1 854
Senast: Cirice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama