Vad gör vi? Kids edition - del 4

Vaknat hos mormor och morfar, barnen smet upp till morgonpigga morfar så snart dom vaknade, och jag fick sovmorgon :heart

Idag ska jag på fest hos mitt syskon och barnen ska vara med mormor och morfar. Lite nervös för hur det ska gå, barnen älskar dom men dom är äldre och skruttiga och ingen av dom vet hur bilbältet i lilla Es bilbarnstol funkar eller hur man fäller upp barnvagnen :D🙈 Men troligtvis går allting bra, jag är väldigt ovan vid att ha barnvakt men barnen har ju iallafall varandra…
Det gick väldigt bra igår :) Trillade in runt midnatt och kröp ner hos ungarna som sov gott ❤️ Några timmar senare vaknade lilla E till, flängde ut med armen men så fort hon kände mig blev hon stilla, stack in näven i min och somnade om.
När dom vaknade nyss sa båda "Mamma! Du är inte borta!" 😂 Och dom hade haft en toppendag 😊
 
Idag fyller lilla E 3 år! En milstolpe på något sätt. Hon har firats med munk, ballonger och paket på morgonen, i eftermiddag ska vi fira lite till hos barnens pappa.

Storebror hade det lite jobbigt när lillasyster fick en hög med paket. Vid ett tillfälle la han sig ner i sängen med täcket över huvudet och muttrade "jag längtar till MIN födelsedag..!" Då sa jag lite reflexmässigt "det är okej att känna så" varpå han svarade (ganska irriterat) "det VET JAG VÄL att det är!!" 😂
Ibland kanske man tar det här med att bekräfta känslor lite långt, å andra sidan har det ju uppenbarligen hjälpt 😁
 
Precis lämnat ett vilt skrikande och gråtande barn på förskolan (sista inskolningsdagen). Det känns. Han har blivit supermammig helt plötsligt bara över helgen. Jag får knappt vara i en annan del av huset. Så idag var det extra tufft med lämningen. Hoppas att han vänjer sig och inte blir skadad för livet av detta.
 
Precis lämnat ett vilt skrikande och gråtande barn på förskolan (sista inskolningsdagen). Det känns. Han har blivit supermammig helt plötsligt bara över helgen. Jag får knappt vara i en annan del av huset. Så idag var det extra tufft med lämningen. Hoppas att han vänjer sig och inte blir skadad för livet av detta.

Han kommer med 400 % säkerhet inte bli skadad för livet :heart

Om det funkar med arbetstider och så kan ni kanske testa att pappa lämnar? Brukar kunna vara lättare att skiljas från den andra föräldern under mammiga/pappiga perioder :)
 
Precis lämnat ett vilt skrikande och gråtande barn på förskolan (sista inskolningsdagen). Det känns. Han har blivit supermammig helt plötsligt bara över helgen. Jag får knappt vara i en annan del av huset. Så idag var det extra tufft med lämningen. Hoppas att han vänjer sig och inte blir skadad för livet av detta.
Igenkänning, även våra barn har blivit klängigare och mer närhetstörstande under de här två veckornas inskolning och tycker att det är jobbigare med separationer. Det kan bli halvpanik bara av att nån av oss går ner i källaren för att starta en tvättmaskin. Det känns verkligen. Men ett par saker ger oss tillförsikt. Dels är pedagogerna på vår förskola grymma på att skapa trygghet samtidigt som de avleder och hjälper barnen att landa i förskolesituationen varje morgon. Dels förstår barnen så mycket mer än de förmår att uttrycka, och vi har märkt att det hjälper stort att vara extra tydlig med att berätta vad som skall hända - både vid förskolelämningarna och överlag i vardagen.
"Nu när vi kommer hem så går först jag och H in, sen kommer jag ut till bilen igen och hämtar M. Först går H och jag in, sen kommer jag ut och hämtar M. Först H, sen hämtar jag M. Okej?"
"Nu ska jag gå och jobba och ni ska leka, sen kommer jag igen litet senare och hämtar er och så åker vi hem. Jag ska jobba, sen kommer jag och hämtar er. Först jobba, sen kommer jag igen. Okej?"
 
Imorse när jag lämnade storebror på skolan satt det ett barn gömd bakom ett stenblock på gården och storgrät 💔 Jag sa hej men hen vände bort huvudet, så jag sa till en rastvakt som följde med på tillbakavägen men då hade hen flyttat på sig. Tänkte ju inte på vad hen hade på sig etc så kanske inte heller lätt att följa upp då. Jag har tänkt på på det där barnet hela förmiddagen, fy vad hjärtskärande det är att se ett ensamt, ledset barn och inte riktigt kunna hjälpa...
 
En ganska rolig tid att vara förälder just nu känner jag! Sonen känns plötsligt mycket större, man kan ha diskussioner på ett helt annat sätt. Och humorn! Han kan skämta på sin egen bekostnad nu, och ibland får han faktiskt till det så jag garvar så tårarna sprutar. Också maten, han har sedan typ 2årsåldern varit extremt petig och svår med mat, men har käkat både rå fisk och smörstekta kantareller här nu det sista. Han kan tänka sig att prova allt åtminstone.

Såg ett klipp på fb där en mamma spelar sin ”pree teen” son och kände igen mig i väldigt mycket, både bollsparkandet inomhus och underifrån-vinkeln när han filmar sina egna monologer om olika spel och Skibidi toilet 😅
 
Hämtar båda barnen 16 idag. Det känns så annorlunda, att plötsligt är livet i rull igen. Bara 3-4 h mellan hämtning och läggning. Ska lägga mobilen djupt nere i väskan och bara vara med barnen, den lilla tid vi får ikväll, för sen måste jag jobba ikväll igen. Tiden med dem som tidigare känts oändlig känns plötsligt väldigt knapp!
 
Så knepigt att sitta i slutet av augusti och förbereda mössa och vantar för hösten men det ser inte bättre ut. 16 plusgrader och jag såg ett barn i overall, det är alldeles för tidigt för mina barn som på sin höjd har skaljacka på sig.
Mina barn har fortfarande bara jacka om det regnar 🙈 sonen har en ärvd höstjacka att ta till men till lillasyster har jag inte koll än... Kanske dags 😬
 
...och så tar vi andra veckan VAB då. Trodde vi rev av den här vändan förra veckan men nu kom det tillbaks. Kanske är bra då, så tiden inte blir så knapp med barnen ändå då. Hade bara önskat att det inte krockade just denna veckan då jag har årets främsta deadline på måndag och redan jobbar dygnet runt. Ja ja, spelar roll om hundra år. Eller ens ett. Man får lyfta blicken ibland. Och ta några djupa andetag..
 
Åh, det slog mig ikväll att Lilla E har verkligen utvecklat sina empatiska sidor senaste veckorna. Hon är så otroligt gosig och har börjat säga att jag är hennes bästa vän :cry::heart Idag fick hon ett gosedjur i födelsedagspresent, Lillboxen från Gabbys dockskåp. Det första hon sa var "Åh nej, den har inte sin mamma, hur ska den klara sig?!" 💔 eftersom den har en mamma i serien. Hon börjar bli stor och klok, och det börjar gå upp för mig att tiden med riktiga småbarn lider mot sitt slut :o
 
5aringen väntade hela förmiddagen pa att grannbarnet skulle komma hem fran förskolan (mina barn harfortfarande sommarlov), sa dom kunde spela fotboll. Jag förklarade flera ganger att vi inte har bestämmt ngt, att jag inte vet om han har tid/är hemma pa eftermiddagen men sonen ville inte lyssna pa det.
Kan ni föreställa er sonen besvikelse när grannen hade en annan kompis med sig hem fran förskolan och bara ville leka med honom. Da gör mammahjärtat ont, han kunde ju även se/höra när dom lekte. Men efter ngn timme fragade grannen om sonen ville vara med och leka, det blev ingen fotboll men annan lek.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 767
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 488
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 037
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 419
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp