Vad gör vi? Kids edition - del 4

Idag är jag glad, så himla himla glad!

För att:

Jag har världens finaste barn. Verkligen världshistoriens bästa ungar. Älskar att vara deras mamma och få vara med dem ❤️.

Min bebis har börjat acceptera vagnen! Äntligen behöver jag inte bära exakt hela tiden när vi är ute.

Min kropp är suverän! Födde för fyra månader sen och känner mig redan stark och smidig. Om lite mer än en vecka ska jag få börja springa igen och jag LÄNGTAR. Det är en sån underbar känsla att få sin kropp och energi och styrka tillbaka, särskilt som jag var helt stillastående (liggande) hela graviditeten. Nu går jag på power walks varje dag med ett eller två barn i sele och eller vagn och det är härligt och jag är så pepp på att få springa.

Att jag kan äta! Har fortfarande inte vant mig vid lyxen att kunna äta och ha aptit och känna att maten är god. Vilken grej alltså.
 
Även här har stora dottern börjat förskoleklass. Hon har svårt med separationer och nya människor, och vi har dessutom flyttat så hon känner ingen (hade hon inte gjort om vi bott kvar heller eftersom hon blev placerad på en annan skola än kompisarna). Att bara lämna var inte att tänka på så vi var med de tre första dagarna, men befann oss längre och längre bort. Sjukt plågsamt att se alla de andra barnen leka och bygga relationer, medan mitt inte vågade interagera med någon. Men det har börjat lossna och hon har fått en kompis. Idag var hon där utan oss och det hade gått bra. Hon var nöjd och stolt.

Lillebror har bytt förskola och det går jättebra. Personalen är helt fantastisk i sitt bemötande av barnen. Barnet älskar det, han blir eld och lågor när vi ska gå dit.
 
Om drygt 1 månad fyller dottern 3 år :love:. dag är hon en sprallig, glad och otroligt rolig att hänga med på dagarna.Äldsta sonen fyller 20 i år, jag känner mig inte alls så gammal att han kan vara mitt barn. Två traumatiska graviditeter som blev så bra trots allt :heart

Chockade även en kollega på jobbet igår som vet om mina yngre barn då det blir vab emellanåt men han trodde inte alls på att jag har en son på 20 år 😂
 
I morse när jag väckte S sa han halvt i sömnen ”när du är borta saknar jag dig mamma” 😭😭❤️❤️. Jag sa att jag saknar honom när han är borta också och då sa han ”men jag är ju aldrig borta!” ❤️.
Mitt hjärta 💔💔. Igår var jag en sväng hos frisören i samband med att min sambo nattade dem, var kanske det som föranledde detta men när jag hör honom säga sånt vill jag bara vara hemma med honom förevigt.
 
@Snubbelfot Alltså jag lider SÅ med er! Får man inte sova blir man ju fullkomligt galen. Hur gamla är barnen nu? Vad är det som gör att de vaknar?

Vi fick inte sova när vår son föddes utan vaknade varje timme de tre första månaderna. Vi var VRAK. Kan inte föreställa mig hur vi hade mått om vi hade kämpat med det så länge som ni ❤️.
Tack för medlidandet!
Killarna fyller 2 år om några veckor. Det har strängt taget inte varit några längre perioder av stabil sömn öht under den tiden, men öar av litet mindre dålig. Första dryga halvåret hade de stora besvär av gaser tills vi bytte laxativ från Laktulos till Forlax (annan verkningsmekanism). Sen fortsatte andra besvär med mage/tarm men mildare. Och sen började tänderna komma. Och vattkoppor. Och magsjukor. Och förkylningar. Alltihop gånger två och inte samtidigt... ja du vet ju. :meh:

Men med det sagt - två faktiskt riktigt bra nätter nu! :banana::heart Såpass att vi efter överläggningar beslutat att jag kan sova borta inatt (ska på en lääänge efterlängtad ölfestival). En dålig sovnatt löser man ju inte ensam, då slutar det ju med att alla tre gråter natten igenom. Men vi håller tummarna nu.

Förskolan har också funkat bra hela veckan, så vi har förtröstan inför att jag börjar jobba nästa vecka. (Plugget har redan börjat för min bättre hälft.)
 
Tack för medlidandet!
Killarna fyller 2 år om några veckor. Det har strängt taget inte varit några längre perioder av stabil sömn öht under den tiden, men öar av litet mindre dålig. Första dryga halvåret hade de stora besvär av gaser tills vi bytte laxativ från Laktulos till Forlax (annan verkningsmekanism). Sen fortsatte andra besvär med mage/tarm men mildare. Och sen började tänderna komma. Och vattkoppor. Och magsjukor. Och förkylningar. Alltihop gånger två och inte samtidigt... ja du vet ju. :meh:

Men med det sagt - två faktiskt riktigt bra nätter nu! :banana::heart Såpass att vi efter överläggningar beslutat att jag kan sova borta inatt (ska på en lääänge efterlängtad ölfestival). En dålig sovnatt löser man ju inte ensam, då slutar det ju med att alla tre gråter natten igenom. Men vi håller tummarna nu.

Förskolan har också funkat bra hela veckan, så vi har förtröstan inför att jag börjar jobba nästa vecka. (Plugget har redan börjat för min bättre hälft.)
Hoppas verkligen att det vänder nu, två år av dålig sömn hade gjort vem som helst tokig.
 
Sjukt konstigt att storebror blivit så stor att han har obligatorisk förskoleklass. Lillasyster roar sig med playdoh lera, hon är van ha brorsan hemma så omställning för oss alla.
Ja det är en märklig omställning! Vi åkte till mormor och morfar idag efter jobb, förskola och fritids. Sonen beklagade lite att vi inte åkte imorse och ja, det är ju skolplikt så det är ju inte så fritt längre... Inte för att jag kanske utnyttjat friheten så mycket innan heller (jobbar för mycket 🙈) men det känns ändå märkligt att den tiden plötsligt är över!
 
Vaknat hos mormor och morfar, barnen smet upp till morgonpigga morfar så snart dom vaknade, och jag fick sovmorgon :heart

Idag ska jag på fest hos mitt syskon och barnen ska vara med mormor och morfar. Lite nervös för hur det ska gå, barnen älskar dom men dom är äldre och skruttiga och ingen av dom vet hur bilbältet i lilla Es bilbarnstol funkar eller hur man fäller upp barnvagnen :D🙈 Men troligtvis går allting bra, jag är väldigt ovan vid att ha barnvakt men barnen har ju iallafall varandra…
 
Tack, snart dags kanske. Hon närmar sig fem och det är ju liksom inte förrän nu jag börjat fundera på det.
Mitt barn lärde sig av ett större barn på förskolan att prutta folk i ansiktet 🙈.. det gör hon fortfarande ibland (5) jag tänker samtidigt att det är bra att prutta när man behöver för magens skull, så det i sig ska ju inte vara något pinsamt eller att man går och håller inne. Men man kan ju försöka låta bli i vissa situationer. Men så otroligt många (ffa kvinnomagar) som blivit besvärliga för att man inte kan bajsa annat än hemma eller håller inne gaser så ska man nog lägga fram det försiktigt :)
 
Mitt barn lärde sig av ett större barn på förskolan att prutta folk i ansiktet 🙈.. det gör hon fortfarande ibland (5) jag tänker samtidigt att det är bra att prutta när man behöver för magens skull, så det i sig ska ju inte vara något pinsamt eller att man går och håller inne. Men man kan ju försöka låta bli i vissa situationer. Men så otroligt många (ffa kvinnomagar) som blivit besvärliga för att man inte kan bajsa annat än hemma eller håller inne gaser så ska man nog lägga fram det försiktigt :)

Haha! Jamen precis, därav min fråga, känns lite tudelat det där. Ena sidan vill jag inte att hennes mage ska stöka till sig eller lägga på massa skam kring nåt som är naturligt, men å andra sidan vill jag inte att hon råkar ut för massa trista kommentarer från äldre kompisarna på föris. Hon pruttar ganska mycket 😅 (vi gör det hemma mycket och obehindrat och skojar ofta om det, så hemma är det väldigt oladdat liksom).

Har ibland lite samma fundering kring nakenhet. Hon älskar att gå naken och kastar alltid av sig kläderna hemma. Jag var likadan som liten och för mig är nakenhet så naturligt så även när vi är på landet med övriga släkten, hos nära vänner osv tycker jag inte att det är nåt konstigt att hon är naken. Men tror en av mina vänner reagerade lite så jag fick be henne klä på sig där och idag sprang hon ut helt näck på vår lilla vändgata när glassbilen kom.... Jag tycker det är befriande och fint, men funderar på om grannarna och glassbilspersonen tycker det är gränslöst? Det spelar väl ingen roll eg men svårt sånt där med sociala normer. Hon badar ofta naken även på badstränder osv (speciellt om vi spontanbadar och inte har med badkläder) och det är faktiskt få andra barn som gör det. Nästan aldrig i hennes ålder. Upplever att det var helt annorlunda när jag var liten...
 
Haha! Jamen precis, därav min fråga, känns lite tudelat det där. Ena sidan vill jag inte att hennes mage ska stöka till sig eller lägga på massa skam kring nåt som är naturligt, men å andra sidan vill jag inte att hon råkar ut för massa trista kommentarer från äldre kompisarna på föris. Hon pruttar ganska mycket 😅 (vi gör det hemma mycket och obehindrat och skojar ofta om det, så hemma är det väldigt oladdat liksom).

Har ibland lite samma fundering kring nakenhet. Hon älskar att gå naken och kastar alltid av sig kläderna hemma. Jag var likadan som liten och för mig är nakenhet så naturligt så även när vi är på landet med övriga släkten, hos nära vänner osv tycker jag inte att det är nåt konstigt att hon är naken. Men tror en av mina vänner reagerade lite så jag fick be henne klä på sig där och idag sprang hon ut helt näck på vår lilla vändgata när glassbilen kom.... Jag tycker det är befriande och fint, men funderar på om grannarna och glassbilspersonen tycker det är gränslöst? Det spelar väl ingen roll eg men svårt sånt där med sociala normer. Hon badar ofta naken även på badstränder osv (speciellt om vi spontanbadar och inte har med badkläder) och det är faktiskt få andra barn som gör det. Nästan aldrig i hennes ålder. Upplever att det var helt annorlunda när jag var liten...
Nä det är stor skillnad, jag badade nog naken tills jag var 10-11 i vår badsjö. Vårat barn vill gärna bada naken men får inte för oss på dagtid då vi har väldigt ”skandinavisk” hud och hudcancer i släkten, men sånt var ju inte lika på tapeten på 80-90 talet när vi var små :), Snabbdopp kan hon ta naken men villl hon bada längre är det uv-dräkt på.
 
Senast ändrad:
Haha! Jamen precis, därav min fråga, känns lite tudelat det där. Ena sidan vill jag inte att hennes mage ska stöka till sig eller lägga på massa skam kring nåt som är naturligt, men å andra sidan vill jag inte att hon råkar ut för massa trista kommentarer från äldre kompisarna på föris. Hon pruttar ganska mycket 😅 (vi gör det hemma mycket och obehindrat och skojar ofta om det, så hemma är det väldigt oladdat liksom).

Har ibland lite samma fundering kring nakenhet. Hon älskar att gå naken och kastar alltid av sig kläderna hemma. Jag var likadan som liten och för mig är nakenhet så naturligt så även när vi är på landet med övriga släkten, hos nära vänner osv tycker jag inte att det är nåt konstigt att hon är naken. Men tror en av mina vänner reagerade lite så jag fick be henne klä på sig där och idag sprang hon ut helt näck på vår lilla vändgata när glassbilen kom.... Jag tycker det är befriande och fint, men funderar på om grannarna och glassbilspersonen tycker det är gränslöst? Det spelar väl ingen roll eg men svårt sånt där med sociala normer. Hon badar ofta naken även på badstränder osv (speciellt om vi spontanbadar och inte har med badkläder) och det är faktiskt få andra barn som gör det. Nästan aldrig i hennes ålder. Upplever att det var helt annorlunda när jag var liten...
Och kan ju tillägga att vårat barn aldrig varit en som kastar kläderna (har kompisa som gör det), men tror det ses (och också bör ses) som jobbigare efter me too. Och jag tycker faktiskt inte heller att man går till glassbilen eller affären utan att vara lite täckt på över och underkropp (om man är över 3 eller inte på nudistcamping/strand) men det handlar mer om hygien för mig :)
 
Och kan ju tillägga att vårat barn aldrig varit en som kastar kläderna (har kompisa som gör det), men tror det ses (och också bör ses) som jobbigare efter me too. Och jag tycker faktiskt inte heller att man går till glassbilen eller affären utan att vara lite täckt på över och underkropp (om man är över 3 eller inte på nudistcamping/strand) men det handlar mer om hygien för mig :)

Ja, jag tänker också att me too och stopp min kropp osv (där man ju pratar en del om privata och personliga delar på kroppen) kanske har påverkat att nakenhet blivit lite mer "tabu" från tidigare ålder än förut...

Jaja, vår dotter går ju inte naken annat än i trygga miljöer på hemmaplan eller hos nära och kära (och vid kortare bad som sagt), så det är ju inget vi behöver fundera så mycket på, men just baden t.ex. har jag funderat på hur länge som ses som okej idag. Pga sol som du säger sker det ju inte långa stunder och vi är aldrig på stränder som är fulla med folk, men ändå! Men det är kanske som du säger att det är av andra anledningar barnen är påklädda idag (som solen) men vi badar väldigt mycket och även kvällstid när UV-index är typ 0 brukar nog de flesta barn ha badkläder...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 768
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 540
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 047
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 420
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp