Vad gör vi? Kids edition - del 4

Chansar och ställer frågan här. Jag har ett barn som gärna tömmer ut alla flaskor som finns på toaletten tex allrenöring, tandkräm, tvål osv när han blir uttråkad på toaletten. Jag måste hitta en lösning som fungerar. Funderar därför på att köpa saker som kan aktivera honom och framför allt hans händer tex pop it eller vad det heter. Vill minska tid framför skärm så det går bort.

Ge mig gärna tips på vad barnet kan aktivera sig med för det måste finnas fler barn som lider av rastlöshet och måste greja med något :)

Jag köpte en låda full med pop-it och andra fidget toys på Vinted för 200 kr pga sjukt grejig son. Så nu har vi i bilen, i vagnen, vid matbordet och alla andra ställen där han kan tänkas bli uttråkad. Funkar inte 100% av alla gånger, men kanske 85% och vi lyckas köpa oss lite tid här och var. Värt!
 
I fredags sov jag och mannen ensamma för första gången på över två år. Tvillingarna hade sova-borta-premiär! De, tillsammans med storebrorsan, sov hos min mor. De är vana att sova där tillsammans med mig eller oss båda vuxna, så de har sina sovplatser där redan. Min pappa kom också dit och sov kvar (päronen separerade men kompisar). Jag och mannen sov i mammas bostadsrättsföreningens övernattningslägenhet, så vi var nära om det skulle bli kris. Det gick dock superbra! Carl sov hela natten i sin resespjälsäng och Cajsa hade valt att sova skavfötters med storebror i ”hans” bäddsoffa!
 
Jag har precis haft en helg själv med mina små och det har gått riktigt bra! Vi har verkligen haft det mysigt. Det känns som att de båda gjort ett språng i utvecklingen över sommaren, och jag märker att allt som ganska nyligen inte gick helt plötsligt går nu. Då kan jag inte låta bli att känna att vi kommit ut på andra sidan på något vis. Vi har kämpat så hårt de senaste åren bara för att få ihop dagarna, och när jag tänker tillbaks på allt som vi har klarat av med de här barnen så blir jag både stolt och rätt känslosam. Jag skulle kunna skriva något långt om det men nöjer mig med att säga att det är de absolut tuffaste jag gjort, utan konkurrens.

Nu är vi plötsligt här och det känns på något vis helt overkligt. Att kunna njuta fullt ut av barnen som är så fullkomlig galet goa att jag inte vet var jag ska ta vägen. Jag älskar det här. Badhuset och pannkakor, Muminkex, stora tankar i små kroppar, läsa Alfons, blåsa såpbubblor, pussa på mjuka magar så de fnissar. Nyp mig. Jag vet om att det kommer att komma nya utmaningar, tuffa dagar och perioder när allt känns svårt. Men just nu tillåter jag mig att njuta, och vara stolt, över var vi är idag.
 
Lilleman 8 månader fick ett geting eller bistick nu innan han skulle sova. Stackars lille pojke. Hela handen svullnade. Ringde 1177 men efter en timmes kö och vi kom fram sov han. Sköterskan tyckte vi skulle åka in men jag vill inte väcka honom. Så nu måste vi hålla oss vakna och komma honom hela natten.
 
Semestern slut och det här har helt klart varit bästa sommaren sen vi fick barn ❤️ inte vara gravid, ingen bebis eller liten ostadig ettåring som stoppar allt i munnen. Sån frihet! Har njutit så mycket av att vara med barnen 🥰 Såklart har de varit helt galna vissa dagar och det har varit mycket syskonbråk men det är liksom den minsta delen. Jag har haft tillräckligt med marginaler för att kunna hantera de flesta situationer på ett bra sätt.

Och det har hänt så mycket med barnen! Storasyster har börjat sova i eget rum, helt plötsligt efter att ha sovit med oss i 4,5 år. Hon har också lärt sig cykla utan stödhjul 👏🏼 Lillebror har slutat med blöja och hittat talet riktigt ordentligt så han kan prata 4-5-ordsmeningar (vilket känns bra inför återbesöket på BVC för språktest, i våras sa han bara nej nej nej så de kunde inte utvärdera riktigt 😅).

Barnen är lediga en vecka till, sen börjar förskolan och då ska de dela på sig efter att ha gått på samma avdelning i 1,5 år. Stora ska börja på 5-årsavdelning och är supertaggad.
 
Jag kan ärligt säga att jag inte helhjärtat såg fram emot sju veckors uppehåll från förskolan, varav de första tre ensam med barnen (2,5 år respektive 8 månader) om dagarna medan min man jobbade. Men! Nu är vi inne på sista veckan hemma och vi har haft/har så himla mysigt och trevligt! Storebror var ett monster i våras, det var bråk och gråt precis hela dagarna men under sommaren verkar han ha kommit ur den fasen och jag har äntligen fått uppleva hur roligt det faktiskt kan vara med en 2,5-åring. Extra skönt förstås nu de sista veckorna när min man varit ledig och vi har kunnat ta varsitt barn ibland. Att få hitta på grejer med bara storebror har varit så roligt, det är så himla smidigt jämfört med att även släpa på lillebror. Och lillebror är världens skönaste bebis, så glad och så kaosig 😍

(Jag hade tänkt vänta tills semestern är slut med att utvärdera, men de senaste dagarna har vi sett tecken på att storebror nog är på väg in i en ny mer utmanande fas och jag vill så himla gärna minnas hur bra sommaren faktiskt var, och inte riskera att en potentiellt tuff sista vecka solkar ner minnet av den)
 
Så mysigt att läsa sommarresuméerna 😊. Så här kommer min!

Vår sommar har varit fin - tuff till en början men sen fin. Så mycket har hänt! Dottern har slutat med potta från en dag till en annan, slutat med napp och framförallt: börjat prata jättemycket ❤️. Jag älskar att höra hennes lilla röst, att äntligen få veta mer om vad hon tänker och att få höra hennes tvåspråkighet ❤️. Vår lilleputt har blivit stor också: börjat sova mer vettigt, börjat försöka krypa och sitta och får sen några dagar smaksensationer. Han är så glad och gosig och knubbig och har världens finaste lilla skratt. Det är så fint men det går så snabbt! ❤️

Det jag är gladast för är att dottern fått så mycket tid med oss i sommar och att det jag var så rädd för under graviditeten, att maken skulle vara mest med dottern och jag med bebisen, inte blev så som jag trodde. Vi kör stenhårt på att natta varannat barn varann natt och det är så otroligt värt det ❤️. Eftersom dottern sen länge sover i eget rum hade man annars gått miste om mycket tid med henne om man aldrig ficka natta. Det är också SÅ mysigt att sonen vaknar tidigt och vi får egentid med honom ett par timmar då och att dottern i sin tur är uppe längre och vi får egentid med henne då.

Nu går vi in på sista året nånsin av föräldraledighet. Känns stort och knäppt!
 
Ikea idag med fem barn. Gick mycket bättre än förväntat, inget bråk och inget tjafs varken i bilen dit, där, eller på hemvägen.
Men det blev dyrt, det bra humöret hos barnen kan ha berot på att jag sa ja till lite väl mycket 😅

Nu är jag helt slut men barnen fixar för fullt i sina rum. Äldsta hjälper blivande skolbarnet att skuva ihop skrivbordet som hon kom på att man faktiskt behöver när man börjar skolan. Vi har 3 veckor kvar av sommarlovet.
 
Vår sommarresumé är nog att det varit både bra och extremt jobbigt den här sommaren. Som tur är började och slutade det bra i allafall 😅. Våra barn har varit inne i en ganska jobbig fas där de vill bestämma allt och har varit svårare att avleda än tidigare. Sen har vi pottränat och det har nog varit det svåraste vi gjort som föräldrar 😅. Det var egentligen inte så många veckor som var tuffa men det kändes som tre år. Det vände när vi kom fram till att vi inte bara kan hålla oss hemma i huset bara för att vi pottränar utan måste komma ut för allas skull. Så tillslut fick vi några trevliga dagar med dagsutflykter där barnen var på toppenhumör och då kändes det som att de plötsligt blivit så stora!
Nu är vi igång med förskola och jobb (och vabbande) igen och jag tycker det ska bli rätt mysigt med höst! Vi funderar på att ta en resa till nåt varmt land under hösten så barnen får flyga flygplan för första gången, jag tror det hade varit riktigt mysigt, de är så frågvisa och roliga att vara med nu och även om man passerar en del tuffa perioder på vägen slås vi alltid av efteråt att det faktiskt bara blir roligare och roligare att ha barn.
 
Även min stora har ju börjat förskoleklass. Han verkar trivas, har hittat en ny kompis och återförenats med några ett år äldre kompisar. Stor skola, det är över 80 barn i klassen fördelat på 3 grupper. Och så ytterligare 3 lika stora årskullar 🙈
Dock några incidenter där han väldigt tydligt inte lyssnat/gjort tvärtom vad fritidspedagogerna sagt eller satt gränser om vilket lett till lite diskussioner hemmavid. Svårt när man har en överlag klok och resonabel kille som tycker att han kan fatta egna beslut istället för att följa reglerna... :crazy: Men det funkar liksom inte med undantag när det ska vara tydligt vad som gäller för alla...
 
Här är vi inne på sista semesterveckan av fem, och andra inskolningsveckan för killarna på förskolan.
Kluvna intryck från sommaren; vi har gjort många roliga saker, killarna har fått mycket upplevelser, vi har haft det mysigt... men sömnen har pendlat mellan dålig och katastrof. Senaste 4-5 nätterna har varit fruktansvärt jobbiga, jag har sovit max 15-20 minuter i sträck. Inatt behöver det funka.

Förskolan har funkat bra, personalen känns väldigt förtroendeingivande och bra, killarna känns trygga där och har kul, lämningarna har funkat helt ok.

Allt går framåt, vågskålen med Jobbigt växer fortfarande men vågskålen med Kul växer ikapp. 🥰
 
...och såhär 7000(!) flaskor senare (and counting) behöver den ett eget hyllningsinlägg. Den har varit och är fortfarande värd sin vikt i guld. 🤩
IMG_2293.jpeg
 
@Snubbelfot Alltså jag lider SÅ med er! Får man inte sova blir man ju fullkomligt galen. Hur gamla är barnen nu? Vad är det som gör att de vaknar?

Vi fick inte sova när vår son föddes utan vaknade varje timme de tre första månaderna. Vi var VRAK. Kan inte föreställa mig hur vi hade mått om vi hade kämpat med det så länge som ni ❤️.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 768
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 537
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 047
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 420
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp