Vad gör vi? Kids edition - del 4

Alltså, kan inte hjälpa att fundera kring hur ovanligt det är med oregelbundna arbetstider egentligen? Har tjatat om det här förr. Nu är der förskolan som härjar igen 😆. Vad blir det för tider i höst??? Jag har inget höstschema, och absolut ingen aning om jag jobbar dag, kväll, halvnatt eller natt. Oh well, skickade något preliminärt, måndag - fredag jättetidigt - jättesent som säkert motsvarade mer än en heltid för sonen, så får de bli glatt överraskade när han bara är på plats ett par dagar I veckan sen...
 
@Nordthor vi försöker planera inför nästa år när sonen ska börja förskola. Hopplöst. De vill att han ska vara där regelbundet, men är pappa hemma får han inte vara där. Pappa har extremt oregelbundet schema, medan jag har kontorstider. Hur sjutton går det ihop?
 
@Nordthor vi försöker planera inför nästa år när sonen ska börja förskola. Hopplöst. De vill att han ska vara där regelbundet, men är pappa hemma får han inte vara där. Pappa har extremt oregelbundet schema, medan jag har kontorstider. Hur sjutton går det ihop?
Till hösten blir det exakt samma situation för oss. Jag jobbar hej vilt när som helst på dygnet och sambon får kontorstider (oklart hur de ser ut dock). Och så heter det från förskolans håll att barnet varken ska vara där för mycket eller för lite 😅. Lite oklart vilket ben man ska stå på. Är han där på tok för lite så får jag väl gå upp i tid till 100% igen (jag som precis ska gå på 80% och har sett fram emot det 😆).
 
Men alltså, förskolan har väl inget med att göra egentligen hur mycket eller lite barnen är där? Har man en plats ska de få vara där när båda föräldrarna jobbar, varken mer eller mindre? Och SÅ ovanligt är det ju inte med oregelbundna tider tycker man 🤷‍♀️
Jag har jobbat skift i flera år och verkar haft tur att ha en förskola som chill med att det blir olika varje vecka och att jag ibland inte haft schema mer än två veckor innan (ganska standard inom vården).
 
Jag blir galen på 10åringen, vet inte vad jag ska göra.
Hon är så dum mot 13åringen, hade det varit i skolan hade det varit mobbing. Kan man säga att syskon mobbar varandra?
10åringen slår och sparkar storasyster helt utan anledning men framförallt är hon verbalt extremt elak, nu senast kallade hon sin syster för hora.

Jättekul sommarlov har vi här, jag har ingen lust att göra något när det bara bråkas. Tycker synd om dom andra barnen och känner mig som världens sämsta mamma.
 
Men alltså, förskolan har väl inget med att göra egentligen hur mycket eller lite barnen är där? Har man en plats ska de få vara där när båda föräldrarna jobbar, varken mer eller mindre? Och SÅ ovanligt är det ju inte med oregelbundna tider tycker man 🤷‍♀️
Jag har jobbat skift i flera år och verkar haft tur att ha en förskola som chill med att det blir olika varje vecka och att jag ibland inte haft schema mer än två veckor innan (ganska standard inom vården).
För oss kan det innebära att han går en timme ena dagen och åtta timmar andra. Ena veckan, andra veckan är det helt annorlunda. Det blir väldigt hattigt. Maken jobbar dessutom på inringning och kan behöva åka med kort varsel.

Förskolan är säkert chill med det, men för oss är det ett himla projekt att få ihop allt.
 
Barnveckan började idag 😍❤️ SOM jag saknat mina ungar. Sex dagar har de varit med sin pappa och plötsligt pratar lilltjejen fullständiga meningar och kunde redogöra för allt hon gjort på förskolan?! O_o Gissar att hon pratade lika mycket för en vecka sedan men jag märkte det först nu 😁

Stora gjorde sin första dag på fritids, stort! Han hade haft en toppendag, märks att han börjar bli stor ❤️

Sen bestämde jag att vi skulle kolla hoppfinalen på tv när vi kom hem. Slutade med att lilla somnade och stora gick ut för att plocka äpplen 😂
 
Dottern är på förskolan och efter lunch har vi första inskolningssamtalet med sonen :heart Lite annorlunda första vecka för dottern, ingen av hennes ordinarie pedagoger är på plats och grupper har slagits ihop. Men det går bra, igår frågade jag om det varit kul att träffa kompisarna igen och då sa hon att dom hållit i handen och dansat. Sen dansade hon runt och visade hur. Känns både mysigt och märkligt att hon har ett liv utanför oss. Kompisar, och är med om saker som vi kanske aldrig får veta. Mer och mer för varje år framöver. Min pappa har haft en enastående förmåga att kunna prata med alla sina fem barn, och vi alla har delat med oss av våra liv. Det vill jag praktisera med mina barn. Jag vill att de ska vilja berätta, och jag ska alltid lyssna utan att döma någon.
 
Dottern har som sagt haft roligt på förskolan men utbrotten utanför förskoletid har inte varit nådiga den här veckan 🙃 Jag förstår att det är mycket för henne. Nya rutiner igen, brorsan plötsligt vägg i vägg på vad som innan varit hennes ställe. Hon har haft korta dagar och fått komma hem efter vilan, och vi har försökt ge henne extra mycket egentid. Promenader, prata, mysa, läsa men alltså JESUS vilket humör 😅 Jag skrev i början av sommaren att dottern ändå är rätt nöjd för att vara en 2,5 åring men det fick jag äta upp snabbt. Gud. Giv. Mig. Styrka. Nu måste jag knata ner på nedervåningen och avlasta maken för det är nån som är ett äpple hög som håller på att riva hela huset..
 
Svärmor köper en massa grejer till lilleman. Det är väl snällt och så, men jag känner mig lite obekväm.. Försökt säga att hon inte behöver köpa något, men hon vill.
Nu har hon köpt en gåstol. Jag vill inte att han använder gåstol.. Men jag vet att hon kommer propsa på att den används hemma hos dem. Suck. Som gjort för konflikt.
 
Svärmor köper en massa grejer till lilleman. Det är väl snällt och så, men jag känner mig lite obekväm.. Försökt säga att hon inte behöver köpa något, men hon vill.
Nu har hon köpt en gåstol. Jag vill inte att han använder gåstol.. Men jag vet att hon kommer propsa på att den används hemma hos dem. Suck. Som gjort för konflikt.
Vi fick också en gåstol påtryckta på oss. Först var den bara hos svärisarna men eftersom sonen tyckte att den var livet så fick den flytta hem till oss (under viss protest eftersom BVC avrått från att använda gåstol). Måste dock säga att den varit toppen och att han lärde sig att gå i rimlig tid trots att han under flera månader for runt som en jäkla virvelvind i gåstolen. Så, allt bra ändå. Våra hälsenor är dock mycket besvikna på denna kovändning (även samtliga dörrposter i hemmet). Nu är gåstolen avvecklad och hälsenor och dörrposter får numera storstryk av jävulens påfund - Briovagnen...

Mao, det kanske blir bra ändå :)
 
Har precis skickat in första schemat till förskolan. Det var ett jävla äventyr att få ihop det kan jag säga. Ser icke fram emot kommande års pussel. (Jag fick liksom magsårskänningar av att lägga mitt eget schema på jobbet, pre-kids.) Plötsligt idag ska jag få ihop tre personers schema varav en har ett x-schema där vi inte ens vet tiderna i nuläget. Jag som dessutom hatar ekvationer :meh:. Men men, detta är mitt liv nu och det sägs ju att man blir bra på saker man gör ofta.
 
Barnen alltså, jag blir så fascinerad över deras selektiva (eller obefintliga?) hörsel 😂 Båda barnen pratar i mun på varandra under flera minuters tid utan att märka att den andre också tjattrar eller för den delen att jag också försöker få en syl i vädret. Inne på affären vid kassorna sa jag till stora "E, nu kan jag inte lyssna på dig förrän vi har betalat" men han fortsatte lugnt vandra runt och prata på i samma tempo :p Underbart att dom vill berätta så mycket för mig men lite tröttande 🙈😁
 

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 767
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 489
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 037
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 419
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp