Vad gör vi? Kids edition - del 4

Bebis vaknade okristligt tidigt så då vaknade mamman också. Funderar på om vi vågar smyga oss ner snart så man kan få lite frukost..
Här är det mamman som vaknat tidigt, pga våra höns (och pga morgonpigg).
Jag ligger nu och kollar på dåliga serier och dricker kaffe, alla andra sover. Känns märkligt, då i alla fall två av barnen brukar vara vakna hyffsat tidigt 😅
 
Dottern pratar dagligen om att åka till Liseberg och tanken var att åka dit idag. Men mitt tålamod är på botten efter gårdagen så det blir inte bra för någon att åka dit eftersom det krävs mycket tålamod från min sida att åka själv med barnen. Barnen gör så gott de kan men ibland blir det för mycket att vara själv med dom dygnet runt utan avlastning eller stöttning. Jaja lite mer kaffe och en lugn start på dagen ska nog göra susen för tålamodet.
 
Jag ligger på soffan och äter choklad medan maken är ute med båda barnen ❤️. Nu när jag fick lite tid till mig själv passade jag på att beställa två vackra fotoalbum som jag tänker göra till resealbum till barnen. Tanken är att jag ska välja ett eller två foton per resa och skriva en rad eller två om den. Och så får barnen sina album sen när de blir lite äldre ❤️. Ska bli så mysigt att fixa med och så känns det väldigt görligt också. Jag har en misstanke om att maken kommer ge mig en fotoskrivare när jag fyller år också vilket kommer underlätta jättemycket 😊.
 
Fem veckors semester börjar närma sig sitt slut. Det har varit en berg-och dalbana med både toppar och dalar, och jag tror vi alla är ganska redo för nästa sak. Maken har börjat jobba och således är hans 7 månader som ledig med barnen över. Sonen skolas in på förskola i slutet av nästa vecka och jag tror att han kommer att älska det. Dottern får komma tillbaks till sina kompisar och jag börjar jobba. 2,5 år har vi varit hemma om vartannat och nu börjar nästa fas i livet med två arbetande föräldrar och två barn på förskolan. Ett annat typ av livspussel, men också mer variation och återhämtning. Jag har tyckt att graviditet, bebisbubbla och föräldraledighet har varit tufft och nu är vi plötsligt här. Med två helt fantastiska små barn som springer bredvid varandra i sina små sneakers och skrattar. Livet är fint!
 
Läste precis att de hittat en livlös person i en pool på Skara Sommarland, otroligt tragisk och hoppas personen klarar sig. Vet inte ålder på personen men det jag reagerar på i sociala medier är att det ses vara badvakternas ansvar än föräldrarnas? Hur tänker ni som badar, litar ni fullt ut på badvakterna? Jag gör inte det, de har förhoppningsvis kunskap att hantera en incident men ansvaret att hålla koll är för mig alltid föräldern. Det är största anledningen till att vi är enbart hemma idag trots fint väder, jag är jättetrött och har noll tålamod vilket är som gjort för konflikter och incidenter.
 
Läste precis att de hittat en livlös person i en pool på Skara Sommarland, otroligt tragisk och hoppas personen klarar sig. Vet inte ålder på personen men det jag reagerar på i sociala medier är att det ses vara badvakternas ansvar än föräldrarnas? Hur tänker ni som badar, litar ni fullt ut på badvakterna? Jag gör inte det, de har förhoppningsvis kunskap att hantera en incident men ansvaret att hålla koll är för mig alltid föräldern. Det är största anledningen till att vi är enbart hemma idag trots fint väder, jag är jättetrött och har noll tålamod vilket är som gjort för konflikter och incidenter.
Badvakt är bara "extra" i min värld, aldrig i första hand eller vad man nu ska säga. Och ffa någon som kan hjälpa till om det skiter sig, som är utbildad i HLR och det. Det är definitivt föräldrarnas ansvar att ha koll på sina barn.
 
Läste precis att de hittat en livlös person i en pool på Skara Sommarland, otroligt tragisk och hoppas personen klarar sig. Vet inte ålder på personen men det jag reagerar på i sociala medier är att det ses vara badvakternas ansvar än föräldrarnas? Hur tänker ni som badar, litar ni fullt ut på badvakterna? Jag gör inte det, de har förhoppningsvis kunskap att hantera en incident men ansvaret att hålla koll är för mig alltid föräldern. Det är största anledningen till att vi är enbart hemma idag trots fint väder, jag är jättetrött och har noll tålamod vilket är som gjort för konflikter och incidenter.
Skulle aldrig "förlita mig" eller lägga ansvaret på badvakter, jag är förälder och ska ha koll på mina barn. Därför undviker jag också situationer där jag på förhand vet att jag inte klarar av att ha det. Precis som du idag ❤️ Ibland missbedömer jag, men blir bättre och bättre på att känna mina gränser.
 
Sitter på en stubbe i skogen där barnen är uppvuxna. Så länge pappan bor kvar på landet så åker vi ibland eftersom de har en egengjord koja och det finns hallon, blåbär och smultron i skogen. Tycker det är nyttigt att inte bara vara på nöjesparker utan också vara ute i naturen.

Jag har alltid ratat lekland och tyckt att ungar ska ut i skogen.. på den tiden jag uppfostrade fiktiva barn 😅 Nu, med en 1-åring som är rund under fötterna och ramlar på precis allting och äter sten så kan jag säga att Leos har fått en ny väldigt nöjd kund. Men sanningen är också att jag faktiskt längtar ut i skogen. Det är så svårt just nu med logistik, vagn eller bära, blöjbyten, flaskor osv. Drömmer lite om att kunna tälta, plocka blåbär och svamp, promenera! Sonen blev så förtjust i blåbär uppe i stugan att han fullkomligt dök ner i blåbärsriset och drog på sig två fästingar 😅 Tur att deras pappa tog tag i TBE vaccinet i våras.
 
Jag har alltid ratat lekland och tyckt att ungar ska ut i skogen.. på den tiden jag uppfostrade fiktiva barn 😅 Nu, med en 1-åring som är rund under fötterna och ramlar på precis allting och äter sten så kan jag säga att Leos har fått en ny väldigt nöjd kund. Men sanningen är också att jag faktiskt längtar ut i skogen. Det är så svårt just nu med logistik, vagn eller bära, blöjbyten, flaskor osv. Drömmer lite om att kunna tälta, plocka blåbär och svamp, promenera! Sonen blev så förtjust i blåbär uppe i stugan att han fullkomligt dök ner i blåbärsriset och drog på sig två fästingar 😅 Tur att deras pappa tog tag i TBE vaccinet i våras.
Det här med att stoppa allt i munnen alltså... Det är en rätt tuff period. Min lilla har precis börjat åla och krypa och pillar i sig exakt all.
 
Det här med att stoppa allt i munnen alltså... Det är en rätt tuff period. Min lilla har precis börjat åla och krypa och pillar i sig exakt all.

Helt hopplöst. Sonen har också fått för sig att ordet ”nej” betyder bus så att så fort man ber honom att inte göra någonting så glimmar ögonen till och han proppar hela munnen full med grus 🙃
 
Jag har alltid ratat lekland och tyckt att ungar ska ut i skogen.. på den tiden jag uppfostrade fiktiva barn 😅 Nu, med en 1-åring som är rund under fötterna och ramlar på precis allting och äter sten så kan jag säga att Leos har fått en ny väldigt nöjd kund. Men sanningen är också att jag faktiskt längtar ut i skogen. Det är så svårt just nu med logistik, vagn eller bära, blöjbyten, flaskor osv. Drömmer lite om att kunna tälta, plocka blåbär och svamp, promenera! Sonen blev så förtjust i blåbär uppe i stugan att han fullkomligt dök ner i blåbärsriset och drog på sig två fästingar 😅 Tur att deras pappa tog tag i TBE vaccinet i våras.

Vi fick också med oss en fästing hem 😅

Ja det är en svår ålder, vi har haft fördelen att kunna ha på dom mycket kläder när de gått ostadigt som gör att de inte orkat förflytta sig utan kunnat sitta still eller krypa på sin höjd. Men det har hänt att jag lyft loss sittdelen och satt den i mossan för att hålla fast små barn för att kunna dyka fram fika osv :laugh: Men vi är helt klart olika för jag åker hellre till skogen med mina barn än till Leos lekland för det tycker jag är jobbigare.

Dottern är drygt 1 år på bilden och i bakgrunden är pojkarnas favoritkoja som de byggt.

Screenshot_20240803-193147.png
 
Sitter på en stubbe i skogen där barnen är uppvuxna. Så länge pappan bor kvar på landet så åker vi ibland eftersom de har en egengjord koja och det finns hallon, blåbär och smultron i skogen. Tycker det är nyttigt att inte bara vara på nöjesparker utan också vara ute i naturen.
Håller med.
Idag plockade vi blåbär och ungarna tog med sig famnarna fulla med kottar, bark och ormbunkar som de byggde världar med här hemma :love: .
 
Den här hemska förälderns 9- och 7-åring tror typ fortfarande att Leos lekland är ett ställe där man kan ha barnkalas. Alltså att det BARA är ett ställe för kalas :angel:


Sen fattar jag verkligen att skogen kan vara en logistisk och praktisk utmaning beroende på var man bor och hur barnen är! Är ju inte bara att stoppa saker i munnen utan även hur nära föräldrarna de håller sig. Med barn som bara får för sig att dra iväg på egen hand hade jag inte gärna varit själv i skogen tex!

När vår äldsta fyllde fem var hans kompiskalas vid ett vindskydd i skogen där vi grillade korv. (Vilket inte berodde på att vi är perfekta helylleföräldrar utan på att det var april 2020 och att grilla korv i skogen med 3 kompisar kändes som det enda rimliga). En av kompisarna var verkligen eld och lågor! Visade sig att hon aldrig grillat korv ute i naturen så förut. Det är ju trist om man hinner bli fem innan man får uppleva sånt!
 
Idag är det min sista semesterdag med barn. Semestern började på midsommarveckan så de har haft en lång ledighet eftersom jag och pappa jobbat barnfria veckor och haft semester våra barnveckor. Lovade mig förra året att inte göra så igen så jag får se hur nästa sommar ser ut :angel:

Men efter att ha haft lästräning, simträning, toalettträning och minskad skärmtid hela sommaren utöver sommarens uppdrag att besöka nya lekplatser och badplatser så är jag helt redo för jobb och rutiner.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 767
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 489
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 037
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 419
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp