Vad gör vi? Kids edition - del 4

”Tränar” på lite självständig lek hemma medan jag städar och tvättar. Har varit mycket för barnen nu med förskolan i veckan så vi tänker oss en helg hemma och inte så många nya intryck. En utmaning för oss föräldrar att ”tråka ut” dem lite och låta dem vara själva, men nyttigt tror jag.
 
”Tränar” på lite självständig lek hemma medan jag städar och tvättar. Har varit mycket för barnen nu med förskolan i veckan så vi tänker oss en helg hemma och inte så många nya intryck. En utmaning för oss föräldrar att ”tråka ut” dem lite och låta dem vara själva, men nyttigt tror jag.
Väldigt nyttigt, och skönt när de kommer över tröskeln. Mina försvinner nu oftast iväg efter tex frukost, tvättar händerna och börjar leka, istället för att hänga över mig och kräva att jag underhåller dom 🙈 Det gör livet enklare, lite har såklart att göra med att de blir äldre, men tror det är viktigt att låta dom ha lite tråkigt också.
 
Väldigt nyttigt, och skönt när de kommer över tröskeln. Mina försvinner nu oftast iväg efter tex frukost, tvättar händerna och börjar leka, istället för att hänga över mig och kräva att jag underhåller dom 🙈 Det gör livet enklare, lite har såklart att göra med att de blir äldre, men tror det är viktigt att låta dom ha lite tråkigt också.

Verkligen. Vi tänker mycket på det, för mig är kreativitet viktigt och den uppstår ju ofta i avsaknaden av annat. Både för att de ska bli kreativa problemlösare men också för att de ska ges utrymmet att hitta fram till det som just de vill göra. Så vi utmanar både oss och barnen med att inte sysselsätta dem. Sen är ju allt en balansgång kring vad både barnen och vi klarar av, och kliver man över den där gränsen så blir det bara pannkaka i onödan. Så man får känna av. Men det är absolut en hjärtefråga för mig, eftersom samhället just nu erbjuder lite för mycket enligt mig. Skärm, aktiviteter osv.
 
. Sen är ju allt en balansgång kring vad både barnen och vi klarar av, och kliver man över den där gränsen så blir det bara pannkaka i onödan. Så man får känna av. Men det är absolut en hjärtefråga för mig, eftersom samhället just nu erbjuder lite för mycket enligt mig. Skärm, aktiviteter osv.

Tar mig friheten att klippa loss ett otroligt bra stycke, för alla. Här får jag ibland bromsa in för att barnen/vi behöver det men också något som jag tar till mig på mina egna barnfria veckor. Samhället är stress rakt igenom med allt som ska hinnas med, och jag tror att det är delvis därför som många kämpar med att hålla sig flytande genom delar av livet. Barn som vuxna.
 
Idag har jag kämpat med ork och humör. Har en tand som värker och dessutom huvudvärk som dunkat sen imorse. Vilket gjort mig irriterad och lättretlig med barnen. Först nu för en liten stund sedan kom jag på att jag ju kan ta en huvudvärkstablett. Inga underverk men betydligt lättare. Ibland gör jag det väldigt svårt för mig själv...
 
IMG_9023.jpeg

Morfar tog med den här ungen på livets första fotbollsmatch! Mycket uppskattat 😁
 
Har PMS och därmed lite sömnlösa nätter. Slutey på lååång somnarledighet och om en vecka börjar vardagen. Ligger och tittar på lillan som sover så sött. Hon saknar inte förskolan ett endaste dugg, trots att vi varit lediga i 9-10 veckor. Jag har nästan lite dåligt samvete över att hon behöver komma tillbaka dit och till vardagen. Jag tror förskolan är nyttig på sitt sätt, men det är tråkigt att hon inte fullt ut trivs (tror dock inte hon far illa förstås). Samtidigt något fint att det fortfarande är det bästa som finns att vara med mamma och pappa jämt 🧡 Vi har gjort mycket roligt i sommar, men när vi frågat vad som varit det bästa så är det "Att få vara med er!" 🥹
 
Nattar barnen ihop nu för tiden och sonen gör alltid sitt gymnastikpass i spjälsängen innan han tillslut somnar. Så igår när vi låg där i mörkret och det hade gått någon halvtimme sa dottern: "Hugo tycker inte om att sova.." 😅 Nej du, du skulle bara veta hälften av det 🙃
Ha! Som min dotter när hon pratar om att vi ska åka till farmor och farfar i höst och hon säger att lillebror får stanna hemma för han bara gråter 😅.
 
Senast ändrad:
Höstterminens första vab och en orolig mamma. Ena sonen sa imorse att han fryser och inte känner sig pigg men efter lite stöttning så befann vi oss i bilen på väg mot fritids. Ser i backspegeln att han börjar skaka medan han blundar med sitt mjukisdjur i handen. Detta är en aktiv pojke som aldrig är lugn oavsett sjuk eller frisk så jag frågade hur han mådde. Får svaret att han fryser och har ont överallt samt att han bara vill sova. Bedömer efter att ha tankat bilen att vi vänder hemåt istället. Under förmiddagen har han legat still på golvet och inte orkat gå nånstans eftersom han hade ont överallt. Han har piggnat till något men är absolut inte sig lik. Så vi får se vart detta tar vägen, funderar på om han åkt på covid för den ska tydligen gå igen ?
 
Nattar barnen ihop nu för tiden och sonen gör alltid sitt gymnastikpass i spjälsängen innan han tillslut somnar. Så igår när vi låg där i mörkret och det hade gått någon halvtimme sa dottern: "Hugo tycker inte om att sova.." 😅 Nej du, du skulle bara veta hälften av det 🙃
Skulle skriva igår efter nattning att jag insett att beroende på hur man ser det är mitt barn lättsövd. Han kör först en timmes akrobatik/gymnastik och sen somnar han på en kvart när han väl är stilla. Han gillar heller inte att sova 😅
 
Dags att få dom i säng här. Första dagen på fritids imorgon för sonen. Han är lite nervös har han avslöjat, men förhoppningsvis är flera kompisar från förskolan där imorgon med.
Lillasyster är lite orolig att gå på förskolan utan storebror. Visst kan dom bråka ibland, men dom har så fin relation och även fröknarna på förskolan har poängterat det flera gånger :love: .
 
Dags att få dom i säng här. Första dagen på fritids imorgon för sonen. Han är lite nervös har han avslöjat, men förhoppningsvis är flera kompisar från förskolan där imorgon med.
Lillasyster är lite orolig att gå på förskolan utan storebror. Visst kan dom bråka ibland, men dom har så fin relation och även fröknarna på förskolan har poängterat det flera gånger :love: .
Här försökte lillasyster deala första dagarna efter sommarlovet: "Jag också gå på fritids? Ja. Jag också gå fritids!" 😁
 

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 768
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 540
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 047
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 420
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp