Vad gör vi? Kids edition - del 4

"kom ihåg nu barnen, det vi köpte till morfar nu är en överraskning!"
Lilla E springer in och ropar, det första hon gör, "MORFAR! Vi har köpt lampor till dig!"

😂 vad tänkte jag ens? O_o
(Tur morfar är lomhörd 😂)
Det är som när jag försökte få mina barn att skynda sig att borsta tänderna och viskade att vi skulle skynda oss upp efteråt och gömma oss för deras pappa och H genast sprang till sin pappa och viskade ”vi ska smyga tyst upp och gömma oss för dig så du inte vet att vi redan är klara!” 😅
 
Det är som när jag försökte få mina barn att skynda sig att borsta tänderna och viskade att vi skulle skynda oss upp efteråt och gömma oss för deras pappa och H genast sprang till sin pappa och viskade ”vi ska smyga tyst upp och gömma oss för dig så du inte vet att vi redan är klara!” 😅
Det påminner mig om ett knep jag har använt med stor framgång några gånger för att få min 4-åring att byta om till pyjamas. Jag låtsas prata för mig själv och ser till att hon hör mig och säger typ ”jag undrar om K kommer ta på sig sin pyjamas, om hon gör DET kommer jag VERKLIGEN bli överraskad”. Då ser jag hennes luriga min i ögonvrån och så springer hon iväg och byter om, jag låtsas göra annat och så hoppar hon fram och säger tadaaaa och jag säger ”VA? Har du redan tagit på pyjamasen????!!! Nu blev jag verkligen överraskad!” 😂
 
Blev köpepizza till kvällsmat efter en roadtrip i grannstaden. Vi har vunnit med milkshake på biltema, lekpark, skateboardpark, Skogsmulleriket med häftiga hus och avslut med bad. Nu är överenskommelsen att pojkarna får vara hemma imorn och spela skärm men vad gör man inte för en hel dag ute med dom? :love:

Och om man bor i Skaraborg så är Billingen i Skövde verkligen värt att besöka :up:
IMG_20240730_115553642_HDR.jpg
 
Det påminner mig om ett knep jag har använt med stor framgång några gånger för att få min 4-åring att byta om till pyjamas. Jag låtsas prata för mig själv och ser till att hon hör mig och säger typ ”jag undrar om K kommer ta på sig sin pyjamas, om hon gör DET kommer jag VERKLIGEN bli överraskad”. Då ser jag hennes luriga min i ögonvrån och så springer hon iväg och byter om, jag låtsas göra annat och så hoppar hon fram och säger tadaaaa och jag säger ”VA? Har du redan tagit på pyjamasen????!!! Nu blev jag verkligen överraskad!” 😂
Toppentips! 😂
 
Puh, efter en skakig start på dagen med mycket tjafs och sammanbrott blev det till slut en bra dag. Badutflykt och sen platsade på varsitt håll för barnen. Vi ska försöka dela upp oss lite mer för det känns som att barnen behöver lite distans från varandra. Imorgon ska storasyster till samma kompis igen tillsammans med pappa och lillebror får vara hemma med mig.
 
Funderar på hur jag ska få dottern att acceptera egen säng för vi har samsovit i 1,5 år nu. I skrivande stund så har vi två dockor, en bok, tre gosedjur och fem nappar i sängen vid nattning. Även om jag tar bort allt när jag ska sova så tar det plats.. och ibland missas det något som upptäckts när jag lägger mig på det :cautious:
 
Vi har haft en rätt bra dag, först lite utflykt för att leta födelsedagspresent till pappan och sen på eftermiddagen drog vi till stugan hela högen. Badade i poolen och hängt. Pappan jobbar men fick en cykel med sig så han kan cykla hem (tre mil) imorgon :D nu verkar dock alla ha svårt för att somna :down:
 
Återhämtar mig från handlingen 🥵 :banghead:
5 årig liten vägrar äta lunch för det var "äckligt" (hon hade inte ens smakat så hon hade ingen aning), 5 årig äter en halv skål gröt istället efter att själv ha bestämt att det var det hon ville ha och påstår sedan att hon är mätt. Det var hon inte.

Glatt naiva åker vi iväg till affären och väljer en annan affär än vi brukar, som är mycket större och ligger längre bort. Liten skuttar runt och är glad att få sköta scannern, blir lite protester när pappa väljer smak på saft och yoghurt och tofflorna inte finns i rätt storlek. Men det går över och handlingen flyter på i lugn och ro. Tills vi kommer till godiset och helvetet bryter lös.

5 åring vill ha lösgodis, vi ser priset och vill inte köpa det. Hon får hungerutbrott deluxe och bara skriker, springer runt, är otroligt otrevlig och vägrar ens titta på det andra godiset. Slutar med att jag lyfter upp henne, får be en personal öppna vid snabbkassan så vi kunde gå ut, den medkännande blicken sade allt om att hon förstod och garanterat var förälder själv. Den sade tydligt "been there, done that".

Som tur var hade vi parkerat hyfsat nära ingången, så jag kämpar mig iväg till bilen med vilt sprattlande och skrikande och väldigt lång 5 åring i famnen. Sätter in henne i bilen, spänner selen och inser att jag har qr koden till kassan i min telefon. Skickar den till sambon efter mycket om och men, självklart skulle messenger krångla också precis just då. Liten knäpper upp selen och leker virvelvind i bilen, jag får tillbaka henne till stolen och sätter fast henne igen. Hon gapar och skriker och är otrevlig, men sitter kvar och låter bli selen. Tack kära föräldragud. Vi väntar på sambon medan liten skriker och härjar och allas blickar är på oss. Tack kära dotter.

Sedan har vi skrikfest från baksätet hela vägen hem, de 2 milen hem kändes dom en never ending story. Väl hemma slår jag hastighetsrekord på sträckan från bil till ytterdörr medan lilla liten återigen klättrar runt i bilen. Bär in en väldigt trött och hungrig liten, hon får lugna ner sig på sitt rum medan jag tar fram matlådan som var kvar från lunchen, hämtar henne och sätter henne vid bordet. Efter lite försök till protester så äter hon till slut och upptäcker att det faktiskt var gott. Lilla liten får i sig nästan allt och går sedan glad och nöjd till sitt rum och leker med sina hästar som om ingenting hänt. Ridå.
 
Saker man inte vill höra när man står på knä och torkar kiss från golvet och försöker hindra kissets 2,5-åriga upphovsmakare från att köra sin sopbil i nämnda kiss:

”Mamma, jag råkade tappa ett av dina halsband i korvstroganoffen!”

O_o O_o O_o
Hahaha! Så härlig stund!

Idag var jag iväg en kort sväng och hämtade några buskar, under den tiden kissade och bajsade en av mina söner i byxorna och medan min sambo försökte få ordning på detta välte den andra sonen ett glas som gick i tusen bitar precis vid hans fötter. Min sambo var något matt när jag kom hem.
 
Hahaha! Så härlig stund!

Idag var jag iväg en kort sväng och hämtade några buskar, under den tiden kissade och bajsade en av mina söner i byxorna och medan min sambo försökte få ordning på detta välte den andra sonen ett glas som gick i tusen bitar precis vid hans fötter. Min sambo var något matt när jag kom hem.
Åh herregud 😂🥵 stackars din sambo!
 
För ett par veckor sen hade jag smugglat in en karamell i munnen när ingen såg. När jag sen skulle göra något med H (2,5 år) råkade jag bita på godisen så det krasade. H tittade misstänksamt på mig och frågade "vad är det?".
"Eh... morot!" svarade jag. Jag brukar aldrig gå runt och äta morot men H tycktes godta det och vi fortsatte med vårt.
Men nu har det två gånger hänt att jag smygätit en godis, sen träffat på H och då på sin höjd gjort en diskret tuggrörelse varpå han genast sagt "morot?!" och sen flinat lite vilket ger mig en känsla av att han synat min bluff :p
 
"kom ihåg nu barnen, det vi köpte till morfar nu är en överraskning!"
Lilla E springer in och ropar, det första hon gör, "MORFAR! Vi har köpt lampor till dig!"

😂 vad tänkte jag ens? O_o
(Tur morfar är lomhörd 😂)
Påminner om när min äldsta var runt 3 år och vi hade köpt en födelsedagspresent till pappan. Hämtade upp honom på vägen hem och det första dottern säger.

Pappa, vet du, mamma och jag har en hemlighet. Jag får inte säga att vi har köpt en bok till dig i födelsedagspresent ❤️😅
 
Nackdelen med tre barn
Barn 1: Kan vi få Nutellamacka?
Jag: nej inte idag
Barn 2: jag ska också ha Nutellamacka för annars blir det orättvist
Jag: det blir ingen Nutellamacka
Barn 3: jag också ha Nutellamacka
Jag: det blir ingen Nutellamacka
Barn 2: varför bara xx Nutellamacka?
Jag: men nej ingen får Nutellamacka

Sen undrar man varför man låter som en upprepande papegoja :grin:
 
Alltså :arghh:. Känner mig så jäkla okompatibel med sonen just nu. Han är ett och ett halvt, har nu en otroligt stark vilja kombinerat med kort stubin. Jag har århundradets pms med noll tålamod och jäkligt nära till skäll och ibland även skrik. Önskar bara att mensen kommer nu så att jag får ha min familj kvar. Sambon undrade lite försiktigt om jag inte bara kunde hålla det inom mig men det går liksom inte. Känner mig verkligen sämst.
 
För ett par veckor sen hade jag smugglat in en karamell i munnen när ingen såg. När jag sen skulle göra något med H (2,5 år) råkade jag bita på godisen så det krasade. H tittade misstänksamt på mig och frågade "vad är det?".
"Eh... morot!" svarade jag. Jag brukar aldrig gå runt och äta morot men H tycktes godta det och vi fortsatte med vårt.
Men nu har det två gånger hänt att jag smygätit en godis, sen träffat på H och då på sin höjd gjort en diskret tuggrörelse varpå han genast sagt "morot?!" och sen flinat lite vilket ger mig en känsla av att han synat min bluff :p
Detta är typ anledningen till att jag äter godis (eller chips...) i bilen hem från jobbet.
 
Alltså :arghh:. Känner mig så jäkla okompatibel med sonen just nu. Han är ett och ett halvt, har nu en otroligt stark vilja kombinerat med kort stubin. Jag har århundradets pms med noll tålamod och jäkligt nära till skäll och ibland även skrik. Önskar bara att mensen kommer nu så att jag får ha min familj kvar. Sambon undrade lite försiktigt om jag inte bara kunde hålla det inom mig men det går liksom inte. Känner mig verkligen sämst.
Jag tror du borde söka hjälp, det är en jäkla stress att vara ensam så mycket som både du och jag varit, och inte ”valfritt” (tycker på dotterns kompisars föräldrar som har valt att vara ensamstående föräldrar att det kanske t.o.m. är enklare och att de prepat mer med avlastningredan från start). Jag har aldrig varit på skrikgränsen (men jag skriker nästan aldrig, så jag nådde andra gränser istället..) men ändå behövt stöttning för att orka vara en så kallad god mor. Eller att du bara kan få lite ensamtid emellanåt? Jag har för mig att din sambo jobbar jour, kan de eller du åka bort några nätter?
 
Senast ändrad:
Jag tror du borde söka hjälp, det är en jäkla stress att vara ensam så mycket som både du och jag varit, och inte ”valfritt” (tycker på dotterns kompisars föräldrar som har valt att vara ensamstående föräldrar att det kanske t.o.m. är enklare och att de prepat mer med avlastningredan från start). Jag har aldrig varit på skrikgränsen (men jag skriker nästan aldrig, så jag nådde andra gränser istället..) men ändå behövt stöttning för att orka vara en så kallad god mor. Eller att du bara kan få lite ensamtid emellanåt? Jag har för mig att din sambo jobbar jour, kan de eller du åka bort några nätter?
Jag har tillgång till samtalsstöd vid behov men inte känt att det behövts på ett bra tag (bortsett från senaste veckan då). Sen har sambon varit föräldraledig sedan jag började jobba heltid igen i mars. Så jag har massa avlastning när jag väl är ledig från jobbet. (Förutsättningarna är mao. tusen gånger bättre än i höstas/vintras.) Det är mest det att jag också känner ett behov av att avlasta sambon på mina lediga dagar. Och så vill jag hänga med sonen också såklart. Men just nu funkar det dåligt och det har tyvärr mycket med min pms att göra (som förövrigt inte alltid presenterar sig på detta jäkla sätt som den gjort denna månaden).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 742
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 319
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 026
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 406
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp