Har man en hund som biter människor låtar man den inte hälsa på andra. Det är regel nummer ett. OM man nu gör det, av olika skäl, så ser man till att ha sådan kontroll över situationen att hunden vid ett utfall inte kommer åt personen. Det är regel nummer två.Sista gången så hade hunden hälsat på personen ifråga lugnt och ägaren hade pratat den och flygkompisar. Plötsligt hade hunden flugit fram o bitit. Den tros av tidigare ägare etc att den blivit provocerad.
Visst rastgården är klantigt men det har ju inte hänt varje gång den varit dit, utan det är ju vissa typer som triggar.
Regel nummer tre är att aldrig har en sådan hund lös, någonsin. Koppelpromenader dör de inte av, men hunden som sådan kan ta död på både andra hundar och människor om det vill sig illa. Det undviker man genom att aldrig släppa den. Någonsin.
Man gör sitt allra allra bästa för att den aldrig ska kunna smita. Det är regel nummer fyra. Tex hundgrind framför ytterdörren så de inte smiter rakt ut när dörren öppnas osv.
Min hund har ingen bithistoria, däremot har han tidigare lyckats slita sig på promenader, innan jag tog över honom, så han är aldrig lös och han är dubbelkopplad, för att ha en back up ifall olyckan är framme. När barnen (tonåringar) går med honom har de midjekoppel så tappar de kopplet av någon anledning så sitter han fast runt deras midja, mycket praktiskt, han kommer liksom inte loss. Det är mitt ansvar mot honom och mot andra att se till att han aldrig är på vift, eftersom jag redan känner till att han inte kan vara lös. På samma vis är det en aggressiv hunds ägarens ansvar att se till att den inte biter. Grindar, munkorg, aldrig lös, aldrig hälsa osv.
Hundägaren har inte tagit sitt ansvar och hunden är farlig i hans vård.