Ett seriöst shelter/rescue arbetar med hundarna på plats, kastrerar och omplacerar. De 'säljer' inte hundarna utomlands.
Precis. Jag har en vän som jobbar med djurskydd i "min" stad i Egypten. Deras huvudsakliga insatser är akutsjukvård för gatdjur, TNR-kampanjer (trap-neuter-release), utbildning av lokalbefolkningen i skötsel av djur och
till viss del omplacering. Under pandemin har även utfodring av gatdjuren kommit in. Vanligen får de mat av restaurangerna, men med mindre turister har detta blivit alldeles för lite.
Organisationen jobbar med alla sorters djur och gör det helt på ideella insatser och donerade medel. Omplaceringsverksamheten består till viss del av att övertyga djurägare som inte kan ta hand om sina djur att donera dem till organisationen. Dessa insatser rör ofta hästar, som nu under pandemin har farit illa och inte fått foder då deras ägare normalt lever på turridning. Sedan är det hundar som
har varit familjehundar men dumpats. Dessa tenderar till att klara sig mindre bra på gatan och omplaceras därför ofta om lämpliga hem finns. Det gäller även en del gathundar/katter som bedöms ha svårt att klara sig på gatan av olika anledningar. När omplacering sker utanför landet arbetar nätverket med få fram donationer för att bekosta vaccinationer och resa, ibland fixa flight parent osv. Det finns inget shelter i staden, så i väntan på att kunna resa får djuren bo i fosterhem. Det gäller även gatdjur som behöver kontinuerlig veterinärvård under en tid. Organisationen undviker att köpa eller sälja djur, även om de ibland har betalat en summa när ägare vägrat släppa sina utmärglade hästar. Om det finns lämpliga köpare lokalt kan de gå in och hjälpa till som förmedlare samt även betala en del av den veterinärvård som hästen behöver hos den nya ägaren.
TNR-kampanjerna görs regelbundet beroende på tillgång till medel. Ibland kommer veterinärer ner från Kairo för att stötta de lokala i arbetet. Dessa veterinärer gör då en ideell insats och får några dagars semester vid Röda havet som betalning. Ibland behöver nätverket kalla in veterinärer och hovslagare med högre kompetens än de lokala. Detta betalas med donationer. Fund-raising är en betydande del av verksamheten liksom arbete mot lokala myndigheter som helst skulle vilja förgifta alla gatdjur för att bli av med dem en gång för alla...
Vilket inte skulle bli resultatet eftersom ett stort problem nu är att inhemska turister tar med sina djur och sedan dumpar dem.
Jag är inte för att flyga gatdjur över världen, men jag tycker att den här organisationen arbetar på ett seriöst sätt. De själva tar inte ut några pengar alls utan drivs av sitt stora intresse för och kärlek till djur.
Det är alltså förhållandevis få djur som omplaceras och ännu färre som skickas utomlands. De flesta bor kvar i sina flockar/kolonier men är kastrerade och ses över av organisationen om rapporter kommer in att det finns behov av veterinärvård.