Alltså, jag äger en sådan hund, en hund som skulle kunnat bita flertalet människor om jag hade varit det minsta oförsiktig...
Hunden är nu 13,5 år gammal och vi har haft honom sedan han var ca 1 år. Han har tyvärr råkat bita (nafsa) några i familjen när min man varit lite ouppmärksam/tankspridd men han har ALDRIG fått chansen att bita någon främmande människa. Familjen vet hur han är så det har varit rena oturen, familjen har tack och lov hundvett och tolerans för sånt här. Fortfarande skäms jag ändå lite över att det hänt.
Hunden är osäker och kan lätt försvara sig i situationer som den tycker är skrämmande, han funkar heller inget vidare med främmande hundar, men trots det och trots att vi har både ett hundcenter och ett vandrarhem här hemma på gården så har det aldrig hänt något med varken människor eller hundar. Med mig och min man (och de få personer han lärt känna ordentligt) är han en mysig och kelig hund, väldigt snäll och mån om att inte göra fel, men med alla andra är han osäker.
Han litar dock helt på att vi (framför allt jag) hanterar saker åt honom och det har rätt ofta hänt att vi stått och pratat med folk och hunden sitter lugnt bredvid mig - folk tror ju knappt på att han är farlig, de ser ju bara en lugn hund så länge jag har koll på vad som händer och inte låter någon sticka fram fingrarna in i hundens "frizon". Man får bli lite av en bitch ibland och förklara att det finns inte en chans i världen att de kommer att få försöka röra min hund. Finns ju alltid de som ska visa sig "experter" och som tror att det kommer att gå bra, bara för att min hund inte gör våldsamma utfall....
Det handlar helt enkelt om att vara extremt noggranna med att aldrig sätta hunden i en situation som han inte klarar av. Aldrig lös där vi inte har full koll. Hos veterinären är det munkorg på som gäller, det funkar fint.
Han hade också kunnat göra en sån grej som att nosa på en person och sen plötsligt nafsa, helt enkelt för att han läser in saker i situationen som vi inte hinner se. Hunden ifråga är hyfsat stor (37-38 kg och 67 cm i mankhöjd) så det är ju en hund som helt klart kunde skada folk om han fick in ett bett. Man har ett STORT ansvar om man har en sån här typ av hund. Jag vet att ett syskon till vår hund lyckades bita folk upprepade gånger, pga att ägarna inte tog saken på allvar och jag tycker det är så oansvarigt.
Visst förstår jag att situationen för ägaren är otroligt ledsam, hunden är ju trevlig tillsammans med ägaren men jag tycker ändå att har man brustit så mycket i sitt ansvar så är det inte så konstigt att hunden blir omhändertagen. Det är vårt ansvar som hundägare att se till att både hunden och omgivningen är säkra, kan man inte det så kommer det att sluta illa, framför allt för hunden.