Vad för ras?

Sv: Vad för ras?

Vi har en minishettis som vi kör eoch tänker börja tävla igen till höst..vi gillar rasen, smidig, snäll, arbetsvillig vad mer kan man säga en underbar ras ..även vanliga shettisar

Nordsvensk Brukshäst, ett sto på 20 år.
Kör endast för nöjes skull, ute på skogsvägarna.
Någon gång i mitt liv ska jag ha en nordis att köra i skogen med :d

Álin skrev:
Nordsvensk Brukshäst, ett sto på 20 år.
Kör endast för nöjes skull, ute på skogsvägarna.
Någon gång i mitt liv ska jag ha en nordis att köra i skogen med :d

Varför kör du inte med nordisen i skogen?

Álin skrev:
Har varken tid, utrustning eller kunskap att göra det.

Då får du gå på jakt efter grejer och gå med i skogshästen vetja. Det är faktiskt jätte kul.

vbl travare, både lite nöjestrav nån gång i veckan och dra lite hagstolp i rockarden då och då :p

Jag har tre hästar;

En kallblodstravare. 14 år
Inkörd på Wången o jättefin att köra men HET som en ungsbakad potatis...(kastrerad först som 10-åring)..anser att kallblodstravaren INTE är ett kallblod! :D
Valde honom pga av att jag då gick från varmblod o ville ha ett kallblod.. :confused:

Ardenner 2 år
Han har inga papper så vem vet om inte en stor haflingerhingst har lagt sig i här... ;)
Han är motsatsen till min kallblodstravare.
Lugnet o tryggheten själv (därav namnet).
Trygg är på bruksinkörning just nu hos en helt galen bondkärring :D ute i tassemarkerna...*gapflabb*
Han valde jag för att han är så fin med sin fuxfärg o långa lockiga vita man och för att det finns enget mysigare än en ardenner!!

och till sist en liten shettishingst (som snart ska bli valack) 4 år
Han ska vara en kram o körhäst till min brorsdotter.
Han är en kopia av min Trygg, fast denna lilla knatte har man ner till knäna!! och är så otroligt fin o jämn i kroppen mot de andra shettisarna jag har haft!
Han ser ut som en welsh cob i miniatyr!

Jag försökte lägga in bilder på mina hästar men lyckas inte!! :devil:

Hur gör man???

Senast ändrad:

Trygg skrev:
Jag försökte lägga in bilder på mina hästar men lyckas inte!! :devil:

Hur gör man???

Gå till bukefalos hjälp. Pekar upp till höger. Där får du hjälp med det. Annars så kan man be någon lite fint om hjälp.

Har som projekt i vinter att köra in min 7-åriga arabhingst... Siktar på att kunna tävla så småningom.

Kan bara hålla med flera andra och slå ett slag för welsh mountain/shetland och welsh mountain! Fick (!) min lilla korsning för att hon var lite för mycket för sina små ryttare på ridskolan där jag jobbade... De blev liksom hängande i luften när hon plötsligt försvann till andra änden av ridbanan... Pigg är hon men helt cool och är nog den roligaste häst jag någonsin jobbat med, otroligt mjuk och så positiv till allt. Extra kul att hon var gratis när hon gör något ingen hade trott att hon skulle klara...:)
Welsh mountainponnyn är också pigg, lite het, snabb men helt och hållet cool och orädd. Suveräna hästar till allt! (Okej, jag skryter med dem, men det är ju inte min förtjänst att de är så bra - de bara är sådana!;) )

Vi har en 10 årig shettishingst, liten och rolig. Mycket krut i små varelser också :)
Andalusier, köpt som ridhäst men när vi provade att dra hem några träd i skogen så blev han så himla "mallig" så efter det blev det inkörning också.
Har en welsh och några araber som står i tur också...:)

Nordsvensk Bruks!
4 år efter Hilmer.
Är under inkörning och både han o jag försöker lära oss!
Jag är HELT ny på körning, så det tar tid - men det får det lov att göra, så att det förhoppningsvis blir bra!
Med lite tur kommer jag kunna använda honom till det mesta - att dra fram någon stock i skogen, att åka vagn o släde efter :)
Förutom det ska ha naturligtvis oxå bli min nya stjärna inom den Akademiska Ridkonsten ;)

Har alltid velat ha en brukshäst, spelade egentligen inte så stor roll vilken ras, men i det här fallet så var det han som valde mig. Kunde helt enkelt inte låta bli att köpa honom!
Tittade annars på både kallblodstravare, andra nordisar, ardenner, IC....

Senast ändrad av en moderator:

Vi har ett trettonårigt islandssto som är inkört på "äldre" dar. Vi motionskör framför rockard, harvar hage och ridbana, tolkar med skidor och snowracer, och om vi hade skog skulle vi använda henne i den. Hon är underbart väluppfostrad och intelligent, men framför rockarden tror hon att hon är travruss = mycket snabb!

Vi varierar ridträningen, bygger muskler, överlinje och har ruskigt kul med körningen. Jag propagerar hårt för den allsidiga allroundislänningen!

När/om vi köper något ställe med skog blir det nog en nordsvensk också.

Jenny

Kör för nöjes skull! Eller, håller på att köra in för nöjes skull! :bump:
Har ett sto på 13 år, korsning nordis / fullblod! :)

Är också ny på det här med körning!
Har bara kört ett fåtal hästar så vi tar det lugnt!
Har nu tömkört en del och ska försöka få tag på skaklar! :)

Jag bara råkade bli med shettis, så därför blev det den rasen. Kör än så länge för nöjes skull, men vill gärna prova på tävling. Blir nog brukskörning nästa år, men 4hjulsvagnen måste provas först.

Men visst är det kul !?!
Vad har du för häst som du håller på att köra in??

Vi har nu kommit så långt att han drar en sladd på ridbanan i ca 20 min, alt drar stöttingen ute i kanske 10 min - sen blir han trött :smirk:

Det är inte lätt att alltid göra rätt, men någon gång lär man sig väl :D

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: CaisaCax
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Wenniz
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka