Vad för ras?

Sv: Vad för ras?

Men visst är det kul !?!
Vad har du för häst som du håller på att köra in??

Vi har nu kommit så långt att han drar en sladd på ridbanan i ca 20 min, alt drar stöttingen ute i kanske 10 min - sen blir han trött :smirk:

Det är inte lätt att alltid göra rätt, men någon gång lär man sig väl :D

Hon är korsning nordig och fullblod :)
Vi har tömkört nu i ett par månader och ska försöka gå tag på lösa skaklar :) (och vagn såklart om att går bra :p )
Men hon är som gjort för att köras! Stark och uthållig!
Sen har vi tolkat en del också, så hon är van att dra och ha ljud bakom sig! :)

Shettis!!! :D
Dels för att det är den enda sporten då man kan tävla shettis utanför ponnytravet :)
och för att det var den enda hästen jag kan börja träna körning med som vi har här hemma :angel:

Det kommer säkert att gå bra!! :)
Ta det bara lugnt och säkert!

Lycka till med din häst!!!

Jag köpte min TINKER som körhäst och ridhäst för ca 2,5 år sedan.:angel:

Försökte rastypa henne som tinker förra hösten men hon är för smäcker och har för lite hovskägg så hon blev inte godkänd.. Å så var det de här med körningen..:angel: :angel: Sedan den 8 juni i år har hon livstids dispens från kombinationen Sele och Vagn..
Hon var hur kul som helst att köra tills det small andra gången:cry:

Så nu kör jag med min "sällskaps häst" Pelle istället.. Varmblodsvallack.Han är super att köra, men jag saknar lite energin som Undis har..MEn vi jobbar vidare och Villvattnet blir vår tävlingspremiär i dressyr och precision

Anna-Carin

Jag har en frieser å en travare som ja kör runt med. Travaren går mest jobb i kärran, men friesern är man ju mest ute å glider med :) är ju sååå roligt att köra

Friesern har ja å en kompis kört in själv. Å nu håller vi på med henner shire. allt har gått jätte bra hittills:) Helt kul när man gjort de själv.

*kl*

Jag e ny här för vi håller på o gå en inkörningskurs med en connemaravalack på 2,5 år. Han är dock lite över ponnymåttet redan. Tänkte fört bara gå denna kursen som miljö/hanteringsträning men är sugna på att köpa egen sele o så småning om en liten rockard kanske o köra ngn gång då o då hemma :)

har en quarterkorsning på 3 år som jag använder till det mesta. Drar finvagnar på utflykter lika gärna som hon går i skogen och drar ved...

kör med mitt sv halvblod bara för nöjes skull som komplement till ridningen.
kör i skogen men har även testat köra en del dressyr.. funderar på att varva dressyr framför vagn och dressyr under ryttare för instruktör.

Har en häst som kräver en hel del omväxling så försöker omväxla mej både innom ridning och körning.. så när jag kör så varvar jag mellan i skogen och dressyr, samt lite mellan koner osv..

Hej måste bara nämna den ras som jag har som är noriker. Jag har haft sammanlagt 6st noriker både ston och hingstar och alla har varit helt suveräna att handskas med, samma temperament som ardenner men inte lika grova måste rekomendera denn ras till andra tyvärr finns det inte så många av dem i sverige men jag hoppas att fler får upp ögonen för dessa hästar
:bump:

Kjører med islandshest. Turkjøring og dressur. Og er også en flott gangartshest i tilegg.

shire... jag börja köra lite smått förra vinter när ja kom på att vi drar ut i skogen å ämtar ved!! å det gick jätte bra senare den veckan körde jag släde med han och nu i sommras sätte vi honom framför en rockard lite läskigt tyckte han men det gick så bra så!! *jag och verrdogan stolta som har kört in våra kusar så att dom går så bra!!!*
när jag nu nån gång hittar mitt drömhus med stall så köper jag mej en ardenner åxå!! har alltid älskat dessa sooora tunga gooa hästar!!!!

Shettis! För min son ville ha en sån att rida på. Sen orkar han inte rida så mycket som behövs, så då får jag (mamma) hjälpa till och motionera honom. Hade aldrig kört förut, men det är skitkul. Har även tävlat med honom i brukskörning och vann silver. Det trodde vi inte om honom, men han är himla lättlärd och när han kommer ut på tävlingsbanan showar han järnet! Annars när man kör för tränings skull, kan han vara väldigt envis o lat ibland. Men det märks när han inte fått vara ut på ett tag, då hittar han på bus eller rymmer, så vet man att han är sugen på att arbeta.
min Gube har kört ved med honom i skogen, med en kälke som är avsedd för nordsvensk eller ardenner, men det klarar han lätt som en plätt, han är urstark och användbar till mycket, t ex att dra upp bilar ur diket med osv. Han gillar att dra o arbeta. Han skulle säkert kunna gått bra på ponnytrav också, då han har ett stort o fint steg, vilket gör honom snabb, men han fyller snart 16 och är då för gammal. Man bör ha hästvana, för shettisar är som en stor häst i liten förpackning.

Jag kör för nöjes skull! :)
Nu var det iofs ett tag sen sist, men håller på och kör in en av pållarna nu.

Kallblodstravarstoet används både till ridning, avel och körning. Hon tycker det är jättekul att bli körd, då kommer de gamla travartakterna tillbaka! He he! :D

Shettisvalacken köptes mest som sällskap, men han måste ju ha nå't att göra oxå. Så jag håller på och kör in honom. Han är jätteduktig med tömkörningen, både med och utan skaklar/släpa.
Så nu har det införskaffats en gammal rockard till honom som är under renovering. :)

Jag har en PRE, som för övrigt är jättebra körhästar, smidiga och vändbara bla.
Kör med travsele och rockard. Och han bara älskar det!

Jag har en 5-årig halvblods/fullblods vallack som jag håller på att köra in. Det går kanon, till sommaren är det maraton som gäller :)

Han är ju den perfekta maratonhästen med hälften dressyrblod och hälften fullblod ;)

Ardenner, gånger två. Används i skogen och lite finkörning, annars blir det avel och lite ridning. Får se vad tiden utvisar, vad dom kommer att användas till.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: CaisaCax
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Wenniz
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka