Vad för ras?

Sv: Vad för ras?

Jag har en american saddlebred. köpte henne inte för körningens skull utan för att ha en ridhäst.sen att hon var inkörd ovh körd väldigt mycket var ju bara ett plus.

Har en frieser och tre halvblod.
Första halvblodet "ramlade" på oss och har fungerat som ridhäst nu under 11år.
Andra halvblodet "råkade" dyka upp vid rätt tillfälle och är även hon inköpt som ridhäst+avelssto.
Friesern köptes som 9 mån. tanken var att använda henne som ridhäst, men sedan dök intresset för körning upp. Och nu är det väl tänkt att körning och ridning ska väga 50/50!
Å så lilla halvblodsbäbisen som vi fick i våras... antingen sparas som rid/körhäst eller så blir det försäljning... vi får se lite...

Jag kör Tinker och Fjordhäst. Fjording har jag haft sedan 1987, men Tinkern är den första. Den har jag haft i 3 år nu. Bägge raserna passar extremt bra för körning tycker jag, då de är så stabila mentalt.

P1050031.jpg

Jag har fjording och jag valde det för att det är en perfekt allround-häst! Jag tävlar i år i landslaget i körning (precision, dressyr & maraton) samt att jag har honom hemma och plöjer potatislandet, drar hem stockar från skogen, åker på mysiga slädturer mm. Dessutom är han helt underbar att rida, ska börja tävla till våren och satsar på L:A till hösten :)

Jag gillar fjordingar för deras otroliga mentalitet, styrka och vilja att arbeta.

Om det bara är skogskörning eller nöjeskörnig är det nog bara
Kallblodstravare jag skulle välja! För det mesta lungna och fina
speciellt, om dom inte varit startade.Att dom sen räcker bra upp
Medelsvår nivå i körning, en del till och med till övre halvan i SM!
Snabba som vinden i Maraton om det inte svänger allt för mycket,
och bergstadiga med sin snabba trav i Precision.
Ska man tävla så kanske drömen vore Ungerska Lipizzanare.

JeB//

Ni som kör med era hästar... I skogen eller bara för nöjes skull. Vad har ni för raser på era hästar? Varför valde ni den rasen?

Jag har haft en shettis att köra med men jag fick tyvärr avliva honom förra sommaren pga ålder. Jag har ett halvblod också, men har inte planer på att köra in henne, det får räcka med tömkörning på den damen.

Men efter mina år på Wången så är det klart att Nordsvensken är körhästen framför allt vid all brukskörning. Men är personligen inte sugen på en så stor häst.

Jag är otroligt sugen på en körponny igen... Det är härligt att få hålla på med ponnier utan att storleken har betydelse som det är i ridningen.
Det blir troligen en shettis igen eftersom jag har en shettisbox tom och underbar loksele från Sigurd Lidström :love: . Jag kommer nog att köpa en ponny som passar lokorna helt enkelt:p .
Annars är jag väldigt förtjust i att se Welsh mountain eller Welshponnier framför vagn, de är så otroligt eleganta :love: .Synd att jag inte kan klämma in en sådan i mina lokor :angel:

Jag kör russ! Har dom till nöjeskörning och lite ponnytrav. Har även haft shettis men tycker faktiskt bättre om russen. Varför? Tja, massor av häst i behändigt format:love:

Vi har fjording.

Tycker det är en kanon bra allroundhäst. Du kan använda din fjording till nästan allt. Våran är inte en sådan god hoppare kanske men ett par clerar-rounder har hon gått.
Fjordingen är en bra körhäst då den är arbetsvillig, orädd och samtidigt orkar den dra.

Byter vi ras blir det en mindre nordsvensk då vi tycker dom är fina att titta på och verkar vara lite lättare att hålla i fint hull än dom matglada fjordingarna som blir tjocka på luft!

Jag har en finer korsningsponny. Han är hingst och heter Kotte.

Jag har alltid haft fjordingar o varit nöjd men drömt om nordisar o nu har jag tre av dem! Drömhästar:) Underbart vackra, bra psyke o alltid arbetsvilliga. Jag är helnöjd!

Jag är meddryttare på en Shetlandsponny korsad med Welsh :D Grymt snygg model är hon!
Hon körs bara för hobbyn och för att hon ska komma ut och röra på sig! Men i framtiden skall jag försöka tävla henne något lätt:rofl:!
Nu har jag inte köpt henne men jag var i väg och tittade på många olika medryttar hästar/ponnys innan jag bestämde mig för henne,
valde henne för att hon var liten och pigg... Och så snäll och kärleksfull! :love:
Hon heter Candy :)

Mvh
Eran Emma

Jag kör Torihästar. Jag använder dem i sightseeing och på bröllopskörningar mm. Jag använder mig av dem för att dem orkar dra tungt, mycket bra temprament för körningar i olika miljöer och att dem är snygga titta på. (Enligt mig och MÅNGA andra) :D
För sex år sedan behövde en man hjälp att köra en av sightseeingvagnarna i Stockholm under sommaren. På hösten hade jag köpt 2 av hans hästar och startade eget. Nu står jag här med 13 stycken Torisar, och än har jag inte ångrat mig ;)

Har tyvärr ingen egen shettis men kör en annans.I framtiden kommer det nog med att bli en shettis.Jag vet inte kanske är det för att dom är så underbara helt enkelt :love: .
Just nu kör jag mest ut men i framtiden kommer jag nog träna lite mer och kanske vara med på en tävling så småningom.:)

Torihästar har jag aldrig ens hört talas om! :o Här lär man sig alltid nåt nytt ;) Vad är det för typ av häst?

Torihästar har jag aldrig ens hört talas om! :o Här lär man sig alltid nåt nytt ;) Vad är det för typ av häst?

Dem bästa såklart.:love: :angel:
Man kan säga att dem ser ut som det svenska halvblodet så ut ut i början 1900-talet. Rejäla hästar som kunde ridas och köras av militärer. Det är inget kallblod utan en varmblodig typ av häst. Mina hästars mankhöjd ligger mellan 162 och 178cm.
Dem kommer från Estland och man började avla fram dem på slutet av 1800-talet. Man använde den inhemska hästen, som vi kallar Kleppern, och korsningar med kleppern som grund. Sen har man importerat några hingstar av rasen Norfolktravare(utdöd ras) På 1930-talet importerade man 5 hingstar av rasen Postier Bretogne från Frankrike. Då fick man fram en kraftig Tori. På 70-talet började man använda Hannovraner i rasen, men även Trakhener och Holsteinare. Lite väl mycket ibland. Min Vintset är bara 1/8 Tori och resten Hannovraner, men räknas ändå som Tori.
Rasen räknas som utrotningshotad i Estland.
Många ridskolor har importerat in Torihästar eftersom dem har så bra temprament. Enda nackdelen där är att eftersom dem är lite större än dem svenska ridhästarna, har dem ett större steg.
Tempramentet är som sagt mycket bra. Alerta och livliga men ändå lugna och behagliga. Mycket lättlärda. Det tar inte många veckor på att köra in dem. Hopprekordet med ryttare ligger på 2m. Så dem är riktiga allroundhästar, men inga OS-hästar:angel: Polisen i Göteborg har haft 2 stycken. Om du vill se lite bilder gå in på min hemsida.

Jag var inne och kikade på din hemsida, som sagt riktigt snygga hästar! Jag gillar inte "halvblodstypen" men dessa var riktigt trevliga :)

Jag har en ponny som jag kör. Jag funderar på att betäcka henne nästa år. Men jag vet inte med vad än. Jag vill få fram en bra och hållbar häst för ridning och körning. Vi får väl se hur det blir nästa år.

Jag kör Nordsvensk och Friser...
Båda är unghästar på 4 resp. 2 år. Nordsvensken är inkörd av mig men tyvärr skadad sedan dryga året, så det blir mest promenader..... :cry: konvalicenthäst får man väl säga mellan gångerna i Skara... Frisern är under utbildning, tömkörd i ca 4 månader... tränad med linor och därefter är tanken skakelträning... Vi tar det långsamt.. han är hingst och vill gärna intressera sig för mycket så vi skyndar långsamt i hans takt.

/ Å

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: CaisaCax
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Wenniz
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka